پیام فارس

آخرين مطالب

زیارت اهل قبور از راه دور مقالات

زیارت اهل قبور از راه دور
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا آخرین پنجشنبه سال 99 در پیش است و سال‌هاست که مردم ایران از جمله خراسان جنوبی در چنین روزی با حضور در آرامستان‌های شهر خود، از عزیزان سفر کرده خود یاد می‌کنند و سنت زیارت اهل قبور را به جا می‌آورند.
پیشتر گذشتگان بر این عقیده بودند که روح درگذشتگان در پنجشنبه آخر سال نظاره‌گر است از این رو برای درگذشتگان بر سر مزارها فاتحه می‌خواندند و نذر می‌کردند.
یاد عزیزانی که بار سفر بسته‌اند در هر زمان و مکان با نثار یک فاتحه و طلب مغفرت میسر است و در شرایطی که یک مهمان ناخوانده بر همه ابعاد زندگی فردی و جمعی سایه افکنده، هرگونه تجمع و ازدحام جمعیت در روزهای پایانی سال تهدیدی برای جان خود و دیگران است.
بپذیریم که روح درگذشتگان نیز از این رفت و آمد ما در چنین شرایطی شاد نخواهد شد و با توجه به نیازمندی‌های موجود در سال کرونایی چه بهتر که برای آمرزش و شادی روح اموات نذر کنیم. 
همچنین براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا در اسفند امسال ورود به آرامستان‌های استان و هرگونه تجمع در این مکان‌ها تا پایان سال جاری ممنوع است.
با این وجود طی هفته‌های اخیر گوشه گوشه آرامستان بیرجند نه به اندازه هفته‌های گذشته ولی باز هم جمعی سیاه پوش و غمدیده را پذیرا بوده است.
میادین خاکی اطراف قبرستان، تپه‌ها و حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) و کوچه پس کوچه‌های کاظیمه و خیابان جمهوری اسلامی محل توقف خودروهایی شده که سرنشینان آن خود را پیاده به آرامستان می‌رسانند و گاهی فاصله اجتماعی هم رعایت نمی‌شود.
درگذشتگان را از راه دور یاد کنیم
کارشناس مذهبی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط حساس کنونی، مردم می‌توانند در خانه‌های خود برای درگذشتگان فاتحه بخوانند و هزینه خیرات را به افراد مستحق، خیریه‌ها و نیازمندان بدهند که با این اقدام به‌ طور یقین ثواب به اموات می‌رسد.
حجت الاسلام علی عبداللهی افزود: اصل موضوع و به‌ یاد گذشتگان بودن اقدام خوبی است و یکی از سنت‌های قدیمی و بسیار نیکوی مردم در کشور و این استان زیارت اهل قبور و نثار فاتحه در آخرین پنجشنبه سال است که در مبانی دینی به یاد درگذشتگان تاکید شده و از دوره‌های گذشته تاکنون بین مردم رواج دارد.
وی اظهار داشت: زیارت اهل قبور کاری مستجب است و در شرایط حساس کنونی، احتمال شلوغی آرامستان‌ها در پنجشنبه آخر سال و خطر گسترش ویروس کرونا، مردم از رفتن به آرامستان‌ها خودداری یا به زمان دیگری موکول کنند.
لزوم خودداری از توزیع مواد غذایی در آرامستان
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند هم با درخواست از مردم برای نیامدن به آرامستان گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در شیوع ویروس کرونا خطرآفرین باشد، توزیع مواد غذایی در محیط آرامستان‌ها است و باعث افزایش روزافزون متکدیان نیز شده است.
محسن کدخدا افزود: درخواست می‌شود که مردم از شرکت در این قبیل مراسم پرهیز کرده و خیرات را خرج امور خیر و کمک به مراکز خیریه کنند که قطعا باعث آمرزش و شادی روح متوفیان خواهد شد.
وی اظهار داشت: مسیرهای ورودی به آرامستان را بسته‌ایم اما برخی شهروندان با توقف خودروهایشان در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) و کوچه پس کوچه‌‎های خیابان جمهوری و کاظمیه خود را به آرامستان می‌رسانند.
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: به وابستگان متوفیان به صورت مکرر تذکر لسانی و هشدار می‌دهیم اما به دلیل داغدیدگی آنان نمی‌توانیم بیشتر از این ورود کنیم.
وی افزود: علیرغم ممنوعیت حضور در آرامستان بیرجند ولی مشاهده می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها برای مراسم تشییع و تدفین اموات خود دعوت عمومی کرده و جمعیت زیادی در این قبیل مراسم گرد هم آمده‌اند.
ورود به آرامستان‌ها همچنان ممنوع است
فرماندار بیرجند گفت: براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا ورود به آرامستان‌های بیرجند و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان و هرگونه تجمع در این مکان‌ها تا پایان سال جاری ممنوع است.
علی ناصری افزود: با هماهنگی دستگاه‌های متولی و شهرداری مسدودسازی مسیرهای دسترسی و اطراف آرامستان بیرجند انجام شده است و تا پایان سال از ورود شهروندان به آرامستان ممانعت بعمل خواهد آمد.
وی به شیوع ویروس جهش یافته (ویروس انگلیسی) در شهرستان بیرجند و افزایش سرعت انتقال ویروس جدید حتی در فضای آزاد اشاره کرد و گفت: توسط مرکز بهداشت برای درمان و قرنطینه مبتلایان به ویروس جهش یافته و نیز شناسایی افرادی که با آنها در ارتباط بوده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است.
وی گفت: خودروهایی که اطراف آرامستان و مکان‌های توقف ممنوع پارک کنند، توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.
فرماندار بیرجند از شهروندان خواست برای صیانت از سلامت جامعه و کنترل و جلوگیری از بروز پیک چهارم شیوع کرونا، اکیدا از ورود به آرامستان‌ها خودداری کنند.
آمادگی مراکز نیکوکاری برای جمع‌آوری نذورات مردم
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: مردم می‌توانند نذورات اموات خود را برای کمک به نیازمندان به مراکز نیکوکاری امداد در مساجد استان تحویل دهند.
رضا سلم‌آبادی افزود: امسال بسیاری از نیازمندان به دلیل شیوع کرونا اوضاع معیشتی بدی دارند که مردم می‌توانند نذورات و خیرات خود در پنجشنبه آخر سال را در اختیار این نهاد بگذارند تا در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گیرد.
وی عنوان کرد: مراکز نیکوکاری امداد در مساجد استان آماده دریافت نذورات مردم است تا پس از جمع‌آوری در اختیار نیازمندان واقعی جامعه قرار گیرد و باعث خیر و برکت همگانی شود.
براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی، هشت شهرستان این استان از جمله بیرجند در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دیروز (یکشنبه) گفت: با شناسایی 2 مورد جدید در شهرستان بیرجند، آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی به 19 بیمار افزایش پیدا کرد.
محمد دهقانی اظهار داشت: احتمال افزایش تعداد موارد شناسایی کرونای انگلیسی در استان وجود دارد زیرا افرادی را می‌بینیم در یک خانواده که به طور همزمان چندین نفر مبتلا شدند.
وی افزود: هم‌استانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی از قبیل شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از تردد غیرضروری، حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و شب نشینی‌ها، بازار و مغازه‌ها را رعایت کنند تا مانع از انتشار این ویروس شویم.
برچسب‌ها ویروس کرونا خراسان جنوبی شهرداری بیرجند فاصله گذاری اجتماعی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/193860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت