پیام فارس

آخرين مطالب

بهاری که می تواند بهار آثار فاخر صنایع دستی باشد مقالات

بهاری که می تواند بهار آثار فاخر صنایع دستی باشد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی است که عروسک های فانتزی خمیری خواهرم ، حال و احولی ویژه به بهار خانه ما می دهد . آثاری که هر سال برای ما یادگاری آن سال می شود و نشان از مهارت بیشتر سازنده اش نسبت به سال قبل دارد .
همین علاقه و همت بود که سرمایه اصلی او شد تا به این هنرش به عنوان شغل بنگرد و امروز آثارش علاوه برخانه ما زینت بخش خانه های مشتریانش هم باشد .
فضای مجازی به او این امکان را داده است که عروسک های فانتزی اش به مناسبت های مختلف از جمله عیدنوروز مشتری های بسیاری از سراسر ایران داشته باشد و همین کسب درآمد مانع از آن شد که او به این موضوع بیندیشد که چرا او با وجود مدرک دانشگاهی نتوانست سرکار برود .
با وجود این هنر او هویتی ارزشمند برای خود کسب کرده است و انگیزه اش بیشتر می شود وقتی این روزها می بیند که دست ساخته های بهاری او نه تنها در ایران مشتریانی دارد بلکه برخی به عنوان سوغات با خود به خارج از کشور هم می برد .

پیام فارس

عیدهایی که بازاریابی می کنند دریافت یک اثر هنری نه تنها برای فردی که عیدی می گیرد لذت بخش است ، بلکه برای سازنده اش هم ارمغان شادی و آرامش می شود .
ریحانه عبادت که دانش آموخته صنایع دستی است به همراه همسرش و گروهی 20 نفره در عرصه همجوشی شیشه یا فیوز گلاس فعالیت دارند . به گفته این بانوی هنرمند در این هنر شیشه به دمای ذوب نمی رسد بلکه فقط کمی نرم می شود و قطعات شیشه بر اثر این حرارت و نرم شدن به یکدیگر متصل می شوند. این تکنیک در دستان هنرمند شیشه گر این امکان را به او می دهد تا فرم ها و تصاویر مد نظر خود را مجسم سازد .
انواع رنگ ها و شیشه های رنگی ابزار اصلی این هنر هستند و تنوع رنگ ها این فرصت را به این گروه هنرمند می دهد تا اثرشان زیبایی تمام نمادهای بهار را به تصویر بکشد .
برخی از آثار بهاری که این بانوی هنرمند کارآفرین همراه با گروهش می سازند در مغازه آنها که دربازار وکیل شیراز است به فروش می رسد و برخی سفارش هایی هستند که نهادها و شرکت های دولتی و غیر دولتی با امضا و نمادشان به دیگران عیدی می دهند .
به گفته ریحانه عبادت این عیدی ها مثل بازاریاب هایی می شوند که هنر آنها را به افراد بسیاری معرفی می کنند و در شرایط دشوار اقتصادی امروز انگیزه ای برای او ، همسر و گروهشان می شود که با دلگرمی بیشتری فعالیت کنند .
این گونه آنها خیالشان راحت است که می توانند دستمزد و عیدی کارکنان را به موقع پرداخت کنند .آثار هنری عیدی و هدیه ای ویژه و بی نظیر هستند.

پیام فارس

خواهر ریحانه عبادت ،رادیولوژیست است و در جهرم فعالیت دارد . اونه تنها به صورت جدی حامی و خریدار آثار خواهرش و گروه اوست بلکه آثار آنها را مدام به همکاران و اساتیدش هدیه می دهد ، خریدار آثار دست سازه های دیگر هنرمندان هم است .
به نظر او آثار هنری عیدی و هدیه ای خاص هستند و تاثیری فوق العاده ای روی گیرنده دارند و معمولا یادگاری ماندگار می شوند .
بها دادن به هر اثر هنری به هر طریق عاملی برای ارتقا کیفیت آن است. پدرش مسعود شیشه گر از هنرمندان صاحب نام و پیشکسوت فعال در عرصه شیشه هفت رنگ است . این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از کودکی درحال آموزش هنر کاشی هفت رنگ در کنار پدر است و حالا سعی می کند از دانش شیمی برای ترکیب رنگ ها نهایت بهره را ببرد .
فاطمه شیشه گر هم خاطره های شیرینی از افرادی دارد که به عنوان هدیه ، عیدی و سوغات خریدار کاشی ها و بشقاب های هفت رنگ هستند که نمادهایی از شهر شیراز می باشند.
این هنرمند جوان خوشحال است که می تواند تصویرگر بخشی از هنر و طراحی به کار رفته در بناهای تاریخی شیراز باشد و سعی می کند این کار را به بهترین نحو انجام دهد .
او از کسانی گفت که کاشی های هفت رنگ را به عنوان عیدی و سوغات انتخاب می کنند که طرح کاشی های هفت رنگ مسجد نصیر الملک یا مسجد وکیل روی آنها نقش خورده است .
خاطره ماندگارتر امسال در ذهن او ساخت نماد شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه سوارها روی کاشی هفت رنگ است که احساس می کند با ساخت این نماد در موفقیتی بزرگ سهیم بوده و این فرصت ارزش هنرش را به او یادآوری کرده و انگیزه اش را صد چندان کرده است .
هنر فاخری به حاشیه می رود تا هنربازار پسندی چرخ زندگی را بچرخاند
از او درباره کسانی پرسیدم که آثار معرق را به عنوان عیدی انتخاب می کنند، گفت: مدتی است که معرق را کنار گذاشته و به صورت حرفه ای نجاری می کند چون هنرمعرق و تولید آثار فاخر به تنهایی نمی تواند جوابگوی مخارج زندگی باشد. 
با شوخی از بانوانی گفت که همسرانشان را مجبور می کنند به عنوان عیدی برایشان لوازم منزلی بگیرند که او با چوب می سازد ومرد هم از سر اجبار چاره ای ندارد و در این میان اوهم بهاریه خود را از این موضوع دریافت می کند .

پیام فارس

علیرضا یزدانی هنرمند جوان معرق کاری است که بارها از او به عنوان هنرمند برتر این عرصه تجلیل شده و آثار فاخری در کارنامه معرق کاری دارد .
در هنرمعرق هنرمند با گرد آوردن تکه های کوچک رنگین چوب بر اساس طرح از پیش تعیین شده اثری زیبا خلق می کند .
از آثار فاخر علیرضا یزدانی استاد معرق کار می توان به تابلویی اشاره کرد که او این هنر را ابزاری قرار داده تا علاوه بر نشان دادن بنای سعدیه شیراز و شعر ماندگار "بنی آدم اعضای یکدیگرند ..." را با چند زبان زنده به زیبایی به تصویر بکشد .
البته این هنرمند هنوز هم مصمم است که معرق کاری را به عنوان حرفه ای که به آن عشق می ورزد ادامه دهد ولی معلوم نیست شرایط زندگی و تلاش برای کسب مخارج این استادکار هنرمعرق را به چه سمتی سوق دهد .
خاتم های وارداتی فرصت جلوه گری را از خاتم شیراز در شهر خودش گرفته است
غلام فلاح پور از هنرمندان صاحب نام خاتم شیراز که در کارنامه اش آثار فاخری دارد و بارها نشان ملی دریافت کرده ، در کارگاه او می تو ان آثار موزه ای فاخری را دید که در گوشه ای خاک می خورد .
این استاد خاتم ساز ویژگی شاخص خاتم شیراز را زیبایی ،ظرافت ، ماندگاری و استفاده از مواد صد در صد طبیعی می داند .
ویژگی های نابی که به گفته او این هنر را در حاشیه بازار قرار داده است و در حالی که خاتم سازهای شیرازی سعی در خلق اثری فاخر و با کیفیت اصیل دارند آثار خاتم بی کیفیت وارداتی از دیگر استان ها و خاتم های چینی بازار را قرق کرده اند .به ندرت پیش می آید که مشتری بخواهد بداند علت قیمت بالای خاتم شیراز چیست و این هنر ، هنری فاخر است .
به نظر فلاح پور وقتی حتی در فروشگاه های اتحادیه صنایع دستی استان فارس هم آثار وارداتی خاتم به فروش می رسد چطور می توان انتظار داشت که کسی خاتم شیراز را به عنوان هدیه یا عیدی انتخاب کند ؟ یا چگونه این هنرمی تواند فرصت خودنمایی داشته باشد ؟
فلاح پور عنوان کرد: هیچ گونه حمایتی برای تولید آثار فاخر صورت نمی گیرد و هنرمند باتوجه به وقت و هزینه ای که برای تولید صرف می کند نمی تواند خودش را با بازار سازگار کند و همین مسئله هنرمند خاتم ساز شیرازی را مجبور می کند به سمتی رود که به جای تولید آثار اصیل و فاخر خاتم شیراز یا خودش تولید کننده آثاربی کیفیت شود یا آثار بی کیفیت خاتم را در بازار عرضه کند .

پیام فارس

بهار آثار فاخر صنایع دستی کی می رسد ؟ در شیراز ، شهر جهانی صنایع دستی، هنرمندان صاحب نام بسیاری زندگی می کنند که بسیاری از آنها کهن سال هستند ، آنچه برخی به ادامه فعالیت و تولید با کیفیت ترغیب می کند فقط عشق است و عشق . عشقی که بسیاری توان انتقال آن را به نسل بعدی ندارند ، چون عشق در دنیای امروز به تنهایی نمی تواند چرخ زندگی را بچرخاند و برخی هم نمی خواهند این عشق را انتقال بدهند. طوری که حتی فرزندانشان را از این عشق برحذر می دارند و از آنها می خواهند مسیری بی دغدغه تر و البته پرسودتر را برای زندگی انتخاب کنند .
آنچه مشخص است زندگی در هرشرایطی حتی با وجود فشارهای اقتصادی و شرایط دشوار که کرونا تحمیل کرده است ادامه دارد و هنرمندان و دوستداران هنر ناگزیر از وفق دادن خود باشرایط هستند و هنرهای بسیاری در دنیای مدرن امروز رونق می یابند که با ادبیات بازار به خوبی آشنا هستند . و این میان معلوم نیست در شهر جهانی صنایع دستی، بهار آثار فاخرصنایع دستی چه زمانی سر می رسد تا آنها هم خودی نشان دهند .
گزارش از راضیه جوینده
انتهای پیام/ب

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/196681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ 55 هوابرد برگزار شد

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از 800 نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو