پیام فارس

آخرين مطالب

آغاز برداشت شَمام در شهرستان مُهر / نابودی ١٠٠ هزار هکتار مزارع گندم براثر خشکسالی اقتصادي

آغاز برداشت شَمام در شهرستان مُهر / نابودی ١٠٠ هزار هکتار مزارع گندم براثر خشکسالی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1400 سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.
آغاز برداشت شَمام در شهرستان مُهر همزمان با فصل بهار و گرم شدن هوا در جنوب فارس برداشت شَمام در شهرستان مهر آغاز شد.
مظاهری معاون جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزان شهرستان مهر این روز‌ها مشغول برداشت شَمام از 450 هکتار مزارع خود هستند.
او با بیان اینکه متوسط برداشت محصول در هر هکتار حدود 40 تن است، افزود: پیش بینی می‌شود در مجموع 18 هزار تن شمام برداشت شود.
مظاهری اضافه کرد: ارقام کشت شده شامل ارقام زودرس داکو، میل لگرو و سهیل است که هم اکنون در حال برداشتند و ارقام دیررس که دو هفته آینده برداشت آن‌ها شروع می‌شود شامل ارقام انزا و سینا است.
معاون جهاد کشاورزی شهرستان مُهر با بسیان اینکه برداشت این محصول تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد گفت: شمام‌های برداشتی به بازار میوه و تره بار شهرستان‌های فارس و استان‌های همجوار ارسال می‌شود.
از بین رفتن ١٠٠ هزار هکتار مزارع گندم براثر خشکسالی درفارس پژمان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری 420 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس به کشت گندم اختصاص یافته که از این میزان ٢٧٠ هکتار گندم آبی و ١5٠ هزار هکتار گندم دیم است.
او با بیان اینکه خشکسالی در فارس سبب از بین رفتن ١٠٠هزار هکتار از مزارع گندم دیم شده است، افزود: همچنین بر اثر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها مزارع آبی نیز دچار خسارت شدند.
پژمان اظهار داشت: در مناطق میانی استان فارس برای جبران خسارت خشکسالی دریچه‌های سد درودزن برای بار دوم امسال باز شد.
او گفت: تاکنون ٢٠٠ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری 46هزار هکتار از مزارع گندم شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه رها سازی شده، اما فرسودگی شبکه آب رسانی راندمان آبیاری را به شدت کاهش داده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: پیش بینی شده تولید گندم فارس امسال به کمتر از یک میلیون تن برسد که نسبت به مقدار مشابه سال گذشته ٣٠٠هزار تن کاهش خواهد داشت.
خسارت سرما بهاره به کشاورزی شهر بهمن مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: سرمازدگی به بیش از 560 هکتار از باغات منطقه بهمن خسارت وارد کرد.
سعید یعقوبی افزود: سرما و برودت هوا از چهاردهم تا شانزدهم فروردین ماه به صد هکتار از باغات گردو، 340 هکتار از باغات بادام، صد هکتار از باغات سیب و 20 هکتار از سایر محصولات باغی از 40 تا 100 درصد خسارت وارد کرده است.
او اضافه کرد: در سرمازدگی اخیر بیش از 2 هزار و 900 تن از محصولات باغی از بین رفته است.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: بر اثر برودت هوا در روز‌های اخیر به کشاورزان منطقه بهمن بیش از 534 میلیون ریال خسارت وارد شده است.
میزان خرید گندم در گراش به نصف کاهش یافت مدیر جهاد کشاورزی گراش میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال زراعی را حدود چهار هزار و 500 تن یعنی با حدود 50 درصد کاهش نسبت به پارسال اعلام کرد.
حسن مرادی اظهار داشت: دلیل کاهش محسوس این میزان پیش بینی تولید و خرید این محصول استراتژیک بروز خسارات شدید ناشی از سرما و یخبندان و همچنین خشکسالی و هجوم پرندگان بومی به کشتزار‌های دیم این شهرستان در سال زراعی جاری بوده است.
او بیان کرد: پارسال میزان کشت دیم این شهرستان حدود 2 هزار و 500 تن بود که امسال این میزان به دلیل بروز خشکسالی و آفت‌ها و هجوم پرندگان محلی به طور نسبی به صفر رسید.
مرادی همچنین با اشاره به جلسه هماهنگی در محل فرمانداری شهرستان گراش برای خرید گندم تضمینی از کشاورزان در سال زراعی جاری گفت: همکاری و هماهنگی نهاد‌های ذیربط در امر برداشت، ارایه خدمات مطلوب به کشاورزان، راه اندازی مراکز خرید در بخش مرکزی و حومه، هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای تائید درخواست‌ها و تامین سوخت در جایگاه‌های عرضه و پیگیری بانک کشاورزی با هدف واریز سریع وجه گندم تحویلی کشاورزان از مهمترین مصوبات این نشست بود.
مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: همچنین برای برداشت گندم و کلزای امسال تاکنون با 50 کمباین دار هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
او بیان کرد: کارشناسان ناظر برداشت شهرستان نیز در زمان برداشت در مزارع حضور خواهند داشت و نسبت به کنترل کارت معاینه فنی کمباین‌ها و رفع به موقع نواقص در زمان برداشت نظارت مستمری خواهند داشت.
مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: با نزدیک شدن به آغاز زمان برداشت غلات و کلزا، نظارت دقیق بر برداشت با هدف کاهش ضایعات ضروری است.
به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود 12 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.
مبارزه با آفت سن گندم در مزارع غلات فراشبند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند از ادامه عملیات سمپاشی علیه آفت سن مادری و پوره درمزارع غلات این شهرستان خبر داد.
فرامرز نوعی گفت: طی بازدید‌ها و پایش‌های روزانه این آفت توسط شبکه مراقبت و پایش درسطح مزارع در حال انجام است و مزارعی که به نرم مبارزه رسیده باشد با اخطاریه مسئولان پهنه‌ها و کارشناسان فنی در اسرع وقت نسبت به سم پاشی اقدام می‌کنند.
او افزود: تاکنون در این شهرستان هزارو 923 هکتار علیه پوره و سن مادری گندم سمپاشی صورت گرفته است.
برداشت شَمام از مزارع بخش دهرم سرپرست مرکز جهاد کشاورزی بخش دهرم شهرستان فراشبند ازآغاز برداشت شَمام از مزارع این بخش در نیمه دوم فروردین ماه خبرداد.
فراشبند رضا فتحی گفت: برداشت شمام از 1350 هکتار از مزارع این بخش از نیمه دوم فروردین ماه شروع گردیده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.
او تصریح کرد: پیش بینی می‌گردد میزان 33 هزار و 500 تن محصول از مزارع این بخش برداشت شود و محصول تولید شده به استان‌های فارس، اصفهان، تهران و کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود و از ارقام کشت شده شمام در این بخش می‌توان به داکو، راکان، کارن، پولونیکا و پرشین نام برد.
مبارزه علیه آفت زنجره نخیلات در فراشبند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند از پایش و ردیابی و مبارزه علیه آفت زنجره نخیلا ت در شهرستان خبر داد.
فرامرز نوعی گفت: با بررسی‌های به عمل آمده از باغات نخل مناطق مختلف شهرستان توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی مشاهده شروع فعالیت نسل اول آفت زنجره نخیلات (شیره) شدند و توصیه‌های فنی و کارشناسی جهت انتخاب نوع سم و زمان مناسب سمپاشی به بهره‌برداران شده است.
او تصریح کرد: در حال حاضر میزان 3 هزار و 700 هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت نخیلات است که این مقدار 3 هزارو 500 هکتار بارور و 200 هکتار غیر بارور است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/198684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403