پیام فارس

آخرين مطالب

خواسته برخی کشاورزان برای مدیریت بهتر حقابه سد درودزن فارس اقتصادي

خواسته برخی کشاورزان برای مدیریت بهتر حقابه سد درودزن فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - برخی کشاورزان که حقابه برایشان در نظر گرفته شده معتقدند باید در زمینه اختصاص این آب با کسانی که به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت می کنند، برخورد قانونی صورت گیرد.
در پی دومین مرحله رهاسازی آب از سد درودزن با هدف تحت پوشش قرار دادن اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه که اواسط فروردین 1400 رخ داد جمعی از کشاورزان بخش کربال شهرستان خرامه اعلام کردند میزان سهمیه آب رهاسازی شده برای زمین های کشاورزی این منطقه کافی نیست.
به گفته کشاورزان بخش کربال آب رهاسازی شده از سد درودزن جوابگوی نیاز اراضی کشاورزی این منطقه نیست و افت شدید جریان آب رودخانه کر هنگام عبور از این منطقه باعث شده که بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی آنها تأمین نشود.
کشاورزان اراضی پایین دست سد درودزن معتقدند که متولیان امر باید با نظارت، کنترل و بررسی میزان عبور آب و ظرفیت بدون تغییر در مسیر انتقال آب برای حل مشکلات آنها در این زمینه چاره اندیشی کنند.
رهاسازی آب از سددرود زن برای مصارف کشاورزی
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس هدف از رهاسازی آب سد درودزن را تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزان قلمداد کرد و اظهار داشت: بر اساس مصوبه و تصمیمات اتخاذ شده توسط کارگروه کشاورزی استان در سال زراعی 1400_1399، نسبت به رهاسازی آب از سددرود زن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه اقدام شد.
دکتر بستان اسلامی در ماحبه با ایرنا افزود: به دلیل کاهش میزان بارندگی در فصل زمستان و برای جبران کمبود آب مورد نیاز کشاورزان مقرر شد که حدود 147 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای استفاده کشاورزان این شهرستان ها رهاسازی شود که این اقدام در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت.
وی ادامه داد: پیش بینی می شد که در فروردین ماه سال 1400 میزان بارش ها نرمال باشد اما این پیش‌بینی محقق نشد و با بررسی هایی که توسط کارشناسان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که نیاز به آبیاری به شدت احساس می شود. لذا تصمیم گرفتیم که برای بار دوم نسبت به رهاسازی آب سد درودزن اقدام کنیم.
اسلامی بیان کرد: در پنجم فروردین ماه و در دومین مرحله از رهاسازی آب از سد درودزن، 110 میلیون مترمکعب آب از سد درود زن رها شد. همچنین در مرحله سوم که قرار است در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شود، حدود 80 میلیون مترمکعب آب ازاین سد رهاسازی می شود.
وی با بیان اینکه سهم شهرستان مرودشت از آب رهاسازی شده سد، 45درصد و سهم شهرستان های زرقان و خرامه 55درصد است، گفت: قرار است که سهم در نظرگرفته شده از 190 میلیون متر مکعب آب برای دو شهرستان زرقان و خرامه در دو نوبت متوالی و پشت سر هم رهاسازی شود. اما شهرستان مرودشت سهم خود را از میزان آب رهاسازی شده، در دو نوبت جداگانه دریافت می‌کند.
این مقام مسئول، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها ‌و تصمیمات کارشناسی شده، آبیاری اراضی کشاورزی از روستای بیشه دوشاخ که در انتهای شهرستان خرامه واقع شده، آغاز می شود و کشاورزان این شهرستان به مدت هشت روز آبیاری را انجام می دهند و سپس کشاورزان شهرستان زرقان به مدت 17 روز به آبیاری اراضی کشاورزی خود می پردازند و بعد از آن مرحله سوم این رهاسازی با 80 میلیون متر مکعب آغاز می شود.
محدودیت میزان آب سد درود زن برای استفاده در بخش کشاورزی
وی در رابطه با اعتراض جمعی از کشاورزان بخش کربال خرامه، گفت: همان طور که گفتم پیش بینی های صورت گرفته در رابطه با نرمال بودن میزان بارندگی در ماه های اخیر محقق نشد و ما بر خلاف سال های گذشته، شاهد کاهش محسوس بارش ‌باران در اواخر سال 99 و کمبود بارندگی در فروردین ماه سال 1400 بودیم. این در حالی بود که کشاورزان به دلیل میزان بارش های مطلوب در سال های گذشته، بخش قابل توجهی از اراضی خود را زیر کشت برده بودند. البته نمی توان کشاورزان را مقصر دانست، زیرا تنها راه کسب درآمد و امرار معاش این قشر کشاورزی است و اغلب آنها به امید بارش باران به کشت محصولات خود می پردازند.
اسلامی ادامه داد:در صورتی که اگر کشاورزان متناسب با شرایط آب و هوایی کشت کنند، می توانند محصول بیشتر و باکیفیت تری برداشت کنند و از سود خوبی هم بهره‌مند شوند.
وی با تأکید بر اینکه میزان آب سد درود زن برای استفاده در بخش کشاورزی محدود است و این مقدار آب برای میزان مشخصی کشت در اراضی رهاسازی می شود، بیان داشت: آب سد درود زن به 46هزار و 800 هکتار از اراضی مرودشت، خرامه و زرقان تخصیص یافته است. در واقع سهم مرودشت 21 هزار هکتار، زرقان 13 هزار و 500 هکتار و خرامه 12 هزار و 300 هکتار است. با این وجود ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که با همین میزان آب، بیشترین سطح زیر کشت را آبیاری کنیم.
عدم تناسب بین میزان اراضی زیر کشت در شهرستان ها با آب رهاسازی شده از سد
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: متناسب نبودن سطح اراضی زیر کشت در این شهرستان ها با آب رهاسازی شده از سد و ساعات محدودی که برای آبیاری اراضی کشاورزی در مناطق کربال، بندجهان آباد و بیشه دوشاخ در نظر گرفته شده بود، شرایطی را فراهم کرد که برخی از کشاورزان در شهرستان خرامه نتوانند بسیاری از مزارع خود را آبیاری کنند. 
اسلامی ادامه داد: آب رهاسازی شده از سد درودزن می بایست مسیری در حدود 186 کیلومتری رودخانه کر را طی کند تا به آخرین نقطه این رودخانه یعنی منطقه جهان آباد خرامه برسد و در طول این مسیر از بندهای مختلفی عبور می کند که ممکن است برخی از این بندها به علت قدیمی بودن و نشتی دریچه هایشان باعث تلفات آب شوند.
وی اضافه کرد: همچنین لایه روبی مسیر رودخانه برای رساندن حقابه دریاچه بختگان که برای اولین بار انجام شده بود نیز موجبات کند شدن سرعت آب رودخانه را فراهم کرده که این مسئله هم در کاهش جریان آب رودخانه کر هنگام عبور از مناطق شهرستان خرامه تأثیر گذار بوده است.
اسلامی بیان داشت: البته یکی از مسائلی که در مدیریت منابع آب در سراسر جهان وجود دارد این است که هر چه به سمت مناطق پایین دست برویم با معضلات و مشکلات بیشتری رو به رو می شویم. به عنوان مثال شهرستان مرودشت، نسبت به زرقان دسترسی بهتر و راحت تری به منابع آبی دارد. 
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس وعده برخورد جدی با کسانی که حقابه کشاورزان را پمپاژ می کنند داد و عنوان کرد: عده بسیار کمی هستند که این گونه تخلفات را انجام می دهند اما بدون شک با مدیریت آب در مسیر رودخانه کر قطعا با این تخلفات برخوردی جدی می شود. خوشبختانه شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی به منظور نظارت، کنترل و بهینه سازی در امر توزیع عادلانه آب کشاورزی در زمان رهاسازی آب، بهره برداری مطلوب از آب توزیع شده و کنترل خطوط آبرسانی فعالیت های قابل توجهی انجام می دهد و برای تحقق این امر از همکاری کشاورزان و شورایی تحت عنوان شورای تأمین که توسط فرمانداری هر شهرستان تشکیل می شود، بهره می برد.
اسلامی به بیان راهکارهای ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای برطرف شدن این مشکلات پرداخت و گفت: زیر کشت بردن برخی از اراضی با محصولات کم آب تر می تواند کمک شایانی به کشاورزان این مناطق کند اما کشاورزان معمولا کشت گندم و جو را به سایر محصولات کشاورزی ترجیح می دهند. بنابراین به آنها توصیه می کنیم که حداقل برای دریافت تسهیلات ناشی از خسارت های خشکسالی، زمین و محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس، عنوان داشت: سال 98 در کارگروه جهاد کشاورزی استان موضوعی را تحت عنوان بررسی حقابه های ذی نفعان در رودخانه کر مطرح کردیم و خوشبختانه این طرح مورد استقبال قرار گرفت و دانشگاه شیراز هم برای کمک به اجرایی شدن این طرح اعلام آمادگی کرد.
وی اظهار داشت: این طرح مورد تأیید استاندار فارس نیز قرار گرفت و قرار شد اعتبارات لازم برای اجرای این طرح که حدود دو میلیارد تومان برآورد شده بود، تأمین شود اما متأسفانه این امر محقق نشد.اگر این امر تحقق پیدا کند هم حقابه بران رودخانه مشخص و تعیین تکلیف می شوند و هم با اجرای این طرح الگوهای کشت در سه حالت خشکسالی، ترسالی و نرمال تعریف شده و در نهایت تمامی برنامه ریزی های سد بر اساس حقابه ها اجرا خواهد شد.
وی عنوان داشت: همچنین می توانیم با اجرای عملیات انتقال آب با لوله به تأمین عادلانه آب مورد نیاز زمین های کشاورزی این شهرستان ها بپردازیم و از هدر رفت آب نیز جلوگیری کنیم. در واقع می توانیم آب را از طریق لوله به کل این مسیر که حدود 186 کیلومتر است، انتقال دهیم و یا این عملیات را از مسیری که بعد از پل خان آغاز می شود و با بیشترین چالش ها رو به رو است، اجرا کنیم. هرچند این اقدام هم به دلیل هزینه های زیادی که دارد تاکنون اجرایی نشده است.
اسلامی افزود: در ادامه این پیشنهادها، طرح اولیه ای نیز در سال 99 به دستور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس ارائه شد و این طرح را که در حال پیگیری است با نمایندگان شیراز، زرقان و خرامه در میان گذاشتیم.
وی با اعتقاد به اینکه عمده بارندگی های امسال در شمال استان و در اراضی بالادست سد درودزن اتفاق افتاد و این موضوع باعث شد بتوانیم عملیات رهاسازی آب سد درود زن را انجام دهیم، گفت: برای بهره برداری بهینه از آب سد درودزن اولویت با تأمین آب شرب است اما بارندگی های امسال موجب شد که بتوانیم از آب این سد برای مصرف کشاورزی نیز بهره ببریم و مانعی برای از بین رفتن بخش عمده ای از محصولات کشاورزی شویم.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس، اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی را با حضور نهادها و ارگان های مختلف تشکیل داده ایم و درصدد هستیم که جلسات دیگری در همین زمینه برگزار و با استفاده از خرد جمعی به برطرف شدن این مشکلات کمک کنیم. بدون تردید تحقق این امر و حل مشکل حقابه استان فارس نیاز به عزمی ملی و استانی دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پنجم فروردین 1400 اعلام کرد: میزان آب رها سازی شده ، حجم مازاد بر مصرف شرب شهرستان های پایین دست این سد و نیز مقدار مورد نیاز برای مصرف استان در حوزه صنعت بوده است.
محمود رضایی کوچی با اشاره به اینکه به دنبال این رهاسازی، باید نظارت و کنترل ویژه ای در زمینه دسترسی مناسب و عادلانه بهره‌برداران این حقآبه فراهم شود ، گفت : با توجه به کاهش حدود 50 درصدی میزان بارندگی ها در سال جاری ، بایستی نحوه رها سازی و مصرف آب این سد کنترل شود.
رضایی کوچی گفت: شهرستان های پایین دست این سد از جمله زرقان ، مرودشت و خرامه با بیش از 100 هزارهکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از 450 هزار تن گندم و جو از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در استان هستند؛ رهاسازی آب این سد می تواند در زمینه تولید این محصولات، بازدهی مطلوبی را برای اقتصاد شهرستان های مذکور به همراه داشته باشد.
سد درودزن که سال 1351 به بهره برداری رسید در حوزه شهرستان مرودشت و حدود 50 کیلومتری شمال آن است. مرکز شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز است. 
برچسب‌ها زرقان خرامه مرودشت سد درودزن فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/199363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند