پیام فارس

آخرين مطالب

چهارهزار و 880 میلیاردریال سرمایه‌گذاری درلارستان فارس محقق شد اقتصادي

چهارهزار و 880 میلیاردریال سرمایه‌گذاری درلارستان فارس محقق شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جلیلی حسنی ، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان می گوید که این میزان سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده مربوط به طرح های کلان و مهم اقتصادی بوده و با احتساب طرح های کوچک و تولیدی در بخش های مختلف میزان اشتغال زایی به حدود سه هزار نفر نیز می رسد.
افتتاح نیروگاه خورشیدی 12 میلیون یورویی لارستان
یکی از شاخص‌ترین این طرح‌های اقتصادی، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی کورده لارستان بود که با سرمایه‌گذاری حدود 12 میلیون دلاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها و مجوزهای لازم، از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.
این نیروگاه به همراه پنج نیروگاه خورشیدی دیگر در شهرها و مناطق مختلف استان فارس و به میزبانی شهرستان لارستان 12 تیرماه سال 1399 در ارتباط از راه دور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیرو به طور رسمی وارد مدار بهره برداری قرار گرفت.
این طرح های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شدند علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی های پاک ، بی اثر بودن فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را می رساندو به عقیده مسئولان و کارشناسان اجرای این طرح ها به ویژه در جنوب استان فارس به نوعی دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را رقم زده است.
فرماندار لارستان با تشریح بیشتر جزئیات این طرح به ایرنا گفت: با بهره‌ برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار 13 هزار و 712 تن آلاینده‌های زیست ‌محیطی جلوگیری به عمل می‌آید و در هر سال از مصرف چهار هزار و 272 مترمکعب آب کاسته خواهد شد.
حسنی اضافه کرد: با اضافه شدن این نیروگاه به سایر نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس، اکنون مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مگاواتی در این استان به 58,6 مگاوات رسیده است.
صدور مجور برای 17 نیروگاه خورشیدی در لارستان
فرماندار ویژه لارستان همچنین بیان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت وجود نیروگاه های خورشیدی در تامین انرژی های تجدید پذیر و قابلیت های منحصربه فرد این شهرستان برای ایجاد سرمایه گذاری های کلان هم اینک صدور مجوز برای 17 مورد نیروگاه خورشیدی از یک تا 25 مگاواتی دیگر صادر شده است.
حسنی گفت: تمام این مجوزها و صدور استعلام ها و زیرساخت های موجود ظرف سال های گذشته و در دولت تدبیرو و امید صادر و تامین شده است.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری لازم نیز توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و متقاضیان نیز تامین شده و اعلام کرده اند که با جدیت به دبنال اجرایی کردن این نیروگاه ها در کمترین زمان ممکن هستند.
فرماندار لارستان گفت: این نیروگاه ها چنانچه با سرمایه گذاری داخلی انجام می شد به ازای هر مگاوات نیروگاه خورشیدی رقمی افزون بر 60 تا 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه نیاز داشت.
افتتاح و کلنگ زنی ده ها طرح صنعتی و تولیدی
معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان نیز گفت: بیش از ده ها طرح صنعتی و تولیدی در بخش های مختلف سال گذشته در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت و یا عملیات اجرایی آنها اغاز شد.
احسان طاهری اظهار داشت: واحد صنعتی و تولیدی انواع لامپ و پروژکتورهای کم مصرف در ابعاد و رنگ‌های مختلف، با اعتباری افزون بر 80 میلیارد ریال در زمینی به مساحت هفت هزار و 800 متر مربع از دیگر طرح های مهم تولیدی در سال 99 در این شهرستان بود.
او بیان کرد: در این واحد تولیدی، لامپ‌های کم مصرف (LED) و پروژکتور با ظرفیت اسمی 150 هزار عدد در سال تولید می‌شود و هم اینک زمینه اشتغال برای 15 نفر به صورت مستقیم و 150 نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.
طاهری گفت: پرورش قوچ میش وحشی با سرمایه گذاری پنج میلیارد ریالی، مجتمع گلخانه ای تولید زعفران با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریال و اشتغالزایی بالای 100 نفر، راه اندازی بازار بزرگ لارستان با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریال و اشتغالزایی 200 نفر ،افتتاح کارخانه توید ماسک سه لایه با ظرفیت تولیدی 20 میلیون عدد در سال و سرمایه گذاری 30 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم برای 30 نفر از دیگر طرح های مهم و شاخص اقتصادی سال 99 در لارستان بوده است.
وی ادامه داد: کارخا تولیدی فنس واقع در شهرک صنعتی لار با سرمایه گذاری 15 میلیارد ریالی و با ظرفیت تولید 400 تن در سال ، واحد تولیدی نوار قطره بیاری ، راه اندازی معدن سنگ مرمریت دالاهو جویم با سرمایه گذاری 62 میلیارد ریال و اشتغال زایی 15 نفر و با ظرفیت تولیدی هشت هزار تن در سال ، راه اندازی مجتمع خدماتی و رفاهی پشته سنگر با سرمایه گذاری 130 میلیارد ریال و با اشتالزایی 12 نفر، راه اندازی مرغ گوشتی در روستای حسین اباد صحرای باغ با حجم سرمایه گذاری 33 میلیارد ریال و با ظرفیت تولیدی 30 هزار قطعه ای نیز از دیگر طرح های مهم و کلان اقتصادی در این شهرستان جنوبی استان فارس بوده است.
احیای واحد تولیدی پس از 10 ماه تعطیلی
طاهری بیان کرد: همچنین کارخانه کنسروماهی در لارستان فارس که به دلیل برخی مشکلات و موانع به مدت بیش از 10 ماه راکد و تعطیل شده بود سرانجام با پیگیری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان به چرخه تولید بازگشت.
با راه اندازی مجدد این کارخانه همچنین 35 نفر مشغول به کار شدند.
وی گفت: این کارخانه صنعتی روزانه بیش از300هزار قوطی کنسرو ماهی تولید می کند که با رفع برخی مشکلات و موانع فراروی آن میزان تولید این واحد صنعتی در سال جاری نیز افزایش خواهد یافت.
این کارخانه در زمینی به مساحت 6هزار مترمربع و با زیربنای چهار هزار مترمربع توسط بخش خصوصی در شهرک صنعتی لار احداث شده است.
معان فرماندار لارستان همچنین برخی طرح های مهم اقتصادی که در سال 99 عملیات اجرایی آنها غاز شده را نیز شامل کارخانه پنبه پاک کنی روستای ده فیش بخش بنارویه لارستان عنوان کرد.
طاهری می گوید: این طرح مهم صنعتی یکی از پروژه های مورد تاکید در بخش بنارویه و همچنین شهرستان لارستان است که عملیات اجرایی آن مهرماه سال گذشته آغاز شده و هم اینک با پیشرفت قابل ملاحظه ای و بیش از 70 درصد در حال اجراست.
معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان میزان اعتبار این طرح را افزون بر 170 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ظرفیت این کارخانه حدود 6 هزار و 500 تن ماده خام (وش پنبه) و بیش از 2 هزار و 500 تن نیز برای تولید پنبه محلوج (حلاجی) شده پیش بینی شده است.
بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از 33 درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوطه به این شهرستان است.
فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.
شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.
معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان همچنین گفت: طرح تولیدی گچ و محصولات گچی با سرمایه گذاری افزون بر 500 میلیارد ریال نیز یکی از مهمترین طرح های صنعتی در این شهرستان است که کلنگ آن دهه فجر سال 99 به زمین زده شد.
مساحت این طرح حدود چهار هکتار و ظرفیت تولید این کارخانه بیش از 300 هزار تن در سال است که با بهره برداری و فرآیند اجرای آن برای بیش از 200 نفر شغل ایجاد خواهد شد.
وی گفت: واحد سردخانه 16 هزار تنی دو منظوره برای نگهداری و ذخیره انواع محصولات باغی و زراعی در شهر خور لارستان در زمینی به مساحت 20هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بیش از 450 میلیارد ریال نیز از دیگر طرح های مهم صنعتی و تولیدی است که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی عملیات اجرایی آن در سال 99 آغاز شد.
با اجرای کامل و بهره برداری از این طرح که به گفته سرمایه گذار آن یک سال به طول می انجامد برای 25 نفر نیز شغل ایجاد خواهد شد.
همچنین تاکنون برای 17 مورد واحد سردخانه و صنایع فرآوری در سطح شهرستان موافقت اصولی و برای سه واحد نیز پروانه تاسیس صادر شده است.
ایجاد 2هزار و 558 فرصت شغلی در لارستان
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لارستان فارس گفت: 2 هزار و 558فرصت شغلی در سال 1399 و در سرفصل های مختلف در این شهرستان ایجاد و در سامانه های نظارتی این نهاد ثبت شده است.
عبدالمهدی قاسمی افزود: بیشترین سهم اشتغال ایجاد شده مربوط به بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا بوده که با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مجدد به چرخه تولید بازگشتد.
وی بیان کرد: یک هزارو 133 نفر از این تعداد از محل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا بود است.
قاسمی گفت: از مجموع حدود 140 میلیارد ریال سهم شهرستان لارستان در زمینه تسهیلات کرونایی تاکنون بالای 87درصد آن محقق شده و رقمی افزون بر 120 میلیارد ریال به متقاضیان و افراد واجد شرایط پرداخت شده است.
وی ادامه داد: 988 نفر نیز سهم اشتغالزایی نهادهای عمومی و دستگاه های مختلف اجرایی است که افزایش 21 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
مدیراداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لارستان گفت: 61 نفر از این آمار اشتغال ثبت شده نیز مربوط به سامانه کارورزی و اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاهی ، مشاغل خانگی و طرح مشوق های بیمه ای بوده است.
قاسمی با بیان اینکه همچنین 375 نفر از این تعداد اشتغال ایجاد شده مربوط به تعاونی ها بوده است.، افزود: هم اینک بیش از 100 تعاونی در این شهرستان و در رشته ها و حوزه های مختلف فعالیت دارند.
وی ابراز داشت: تعاونی کشاورزان و دامپروران، صنایع دستی زنان، صادرات و واردات و مرز نشینان بخش بیرم مهمترین تعاونی های فعال در شهرستان لارستان است.
هزار و 800 میلیارد ریال پروانه صنعتی و معدنی درلارستان صادر شد
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لارستان نیز می گوید: 56 پروانه بهره‌برداری و یا جواز تاسیس طرح‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال از ابتدای سال 99 تا کنون در این شهرستان صادر شده است.
علی محمد ابراهیم زاده اظهار داشت: از این تعداد پروانه بهره‌برداری، 53 مورد آن در حوزه صنعت و سه فقره با میزان سرمایه‌گذاری افزون بر 100 میلیارد ریال در بخش معدن است.
وی افزود: از مجموع 53 پروانه صنعتی صادر شده، 6 فقره پروانه‌ بهره‌برداری و 47 مورد جواز تاسیس با میزان سرمایه‌گذاری یک هزار و 700 میلیارد ریال است.
ابراهیم زاده، همچنین میزان اشتغالزایی این تعداد پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس صادر شده را اعم از صنعتی و معدنی 593 نفر اعلام و بیان کرد: 28 نفر در بخش معدن و 565 نفر متعلق به حوزه صنعت است.
وی ادامه داد: صدر مجوز 38 طرح در حوزه مشاغل خانگی، 392 مورد صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی، پنج هزار و 90 مورد بازرسی از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی و تشکیل 86 پرونده تخلف صنفی، توزیع حدود یک هزار تن اقلام و کالاهای ضروری مردم از جمله برنج، شکر، روغن و مرغ و همچنین انجام 350 مورد گشت ویژه ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان از جمله اقدامات اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان در مدت یاد شده است.
هم اینک 40 طرح صنعتی مهم نیز در دست اقدام مستقر در شهرک صنعتی و خارج از شهرک صنعتی لارستان در حال اجراست که با بهره برداری این طرح ها زمینه اشتغال 750 نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.
در بخش صنعت این شهرستان از سال 92 تا کنون، 324 مجوز با سرمایه‌گذاری حدود 524 میلیارد ریال صادر شده است.
85 واحد تولیدی و صنعتی ظرف بیش از هفت و نیم سال گذشته دولت تدبیرو امید در این شهرستان به بهره برداری رسیده که 49 واحد از این تعداد در حوزه صنعت بوده است.
تصویب و نهایی شدن منطقه ویژه اقتصادی سرآغاز شکوفایی در لارستان
مسئولان اجرایی و متولیان امر در لارستان البته معتقدند که هنوز ظرفیت های بالقوه اما تا حدودی شکوفا نشده ای و راه های نرفته زیادی نیز وجود دارد که می توان با سرمایه گذاری و تمرکز بیشتر بر روی این مزیت ها و قابلیت های ارزشمند آینده ای درخشان تر و امیدبخش تر را برای سال های آتی در این منطقه ترسیم و طراحی کرد.
فرماندار ویژه شهرستان لارستان اظهار داشت: این شهرستان با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بنادر جنوب کشور، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و بندر عسلویه در استان بوشهر، برخورداری از تجربه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن مزیت کریدور تجارت خارجی، یکی از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید، گرایش خاص محصولات گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع پایین دستی آن است.
وی معتقد است که یکی از مهمترین و با ارج ترین ظرفیت های بالقوه در کنار همه استعدادها و قابلیت های متعدد در این منطقه که می تواند شکوفایی این خطه را تا حد قابل ملاحظه ای رقم زند و زیربنای توسعه و تحول سایر استعدادهای نهفته در لارستان بزرگ را نیز فراهم کند موضوع تصویب و نهایی شدن منطقه ویژه اقتصادی است.
حسنی می گوید: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لارستان که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1387 به استان فارس است، اردیبهشت ماه 99 به کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
او اظهار داشت: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان، امیدوار هستیم که دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلت نظام با رویکردی مثبت، مردم این منطقه را از بلاتکلیفی حدود 13 ساله نجات دهند.
وی اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت 950 هکتار در 10 کیلومتری شهر لار تامین و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت مهیاست.
حسنی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی لارستان در افق چشم‌انداز 1415 منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات، به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و پشتیبانی بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک، بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی و تاکید بر منابع سرزمینی و تولید داخلی صادرات محور خواهد بود.
وی ادامه داد: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان لارستان، سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله صنایع دستی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی منطقه نیز توسعه پیدا می‌کند، و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، شاهد شکوفایی بیش از پیش منطقه باشیم و مردم نیز مطمئن باشند که تا حصول نتیجه، این موضوع از طریق قانونی پیگیری می‌شود.
گروهی از مدیران و کارشناسن کمیسیون اقتصادی و بازرگانی مجمع تشخیص مصلت نظام و همچنین نمایندگانی از شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، 14 اسفند 1399 با سفر به استان فارس و شهرستان لارستان، آخرین وضعیت زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و نیز موانع و ابهامات موجود را برای راه‌اندازی سایت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار دادند.
این گروه ارزیاب اعلام کردند که تا پایان دولت دوازدهم منطقه ویژه اقتصادی لارستان تعیین تکلیف و به تصویب می رسد.
شهرستان لارستان در سال 1388 با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.
این شهرستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود 230 هزار نفر در فاصله حدود 380 کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.
برچسب‌ها رونق تولید توسعه ایران جهش تولید لارستان سرمایه گذاری فارس پروندهٔ خبری کارنامه دولتمردان در دیار فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/199389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید