پیام فارس

آخرين مطالب

آب خلیج فارس؛ به کام یزدی‌ها شیرین نمی‌شود/پرونده مصرف آب انتقالی به یزد همچنان روی میز برنامه‌ریزی اقتصادي

آب خلیج فارس؛ به کام یزدی‌ها شیرین نمی‌شود/پرونده مصرف آب انتقالی به یزد همچنان روی میز برنامه‌ریزی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - نه تنها هنوز حداکثرظرفیت آب انتقالی خلیج فارس به یزد تامین نشده بلکه کیفیت و سختی آن بالاست و قابل استفاده برای مصرف شرب نیست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، انتقال آب خلیج فارس به یزد؛ موضوعی که تقریبا یک دهه پیش برای نجات یزد کویری پیشنهاد آن مطرح شد و کار مطالعاتی آن آغاز شد اما کمتر کسی باور داشت که بتوان آب مواج خلیج فارس ها صدها کیلومتر در دل زمین به کویر خشک مرکزی و استان یزد رساند.
طول این پروژه تا یزد 825 کیلومتر است که قطعه اول آن 305 کیلومتر تا « گل گهر» سیرجان در استان کرمان قبلا افتتاح شد.
همچنین قطعه دوم به طول 150 کیلومتر از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوم هم از مس سرچشمه تا اردکان به‌طول 370 کیلومتر است که اسفند ماه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.
طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، از جمله دستاوردهای بزرگ کشور در دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

پیام فارس

خلیج فارس همه ایران را سیرآب می کند
با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع 550 میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.
کار عملیاتی انتقال آب خلیج فارس به استان های اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز آغاز شده است.
با رسیدن آب خلیج فارس به استان یزد برخی گمانه زنی ها در خصوص اینکه این آب قرار است برای شرب مردم استفاده شود یا صنعت حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشت و همچنان دارد که گاها اگر روشن گری درستی نشود می تواند زمینه ایجاد تنش های گذشته را دوباره احیا کند.
خوشحالی مسئولان و مردم یزد از رسیدن آب خلیخ فارس به این دیار تشنه و عطش زده شان دور از انتظار نیست چراکه استفاده این آب در صنایع و عدم برداشت از سفره های زیرزمینی می تواند نوید بخش احیا این سفره ها و به تبع مطلوب شدن وضعیت کم آبی در این سرزمین باشد اما برخی اظهارات گاها به گونه ای برداشت می شود که با رسیدن آب خلیج فارس به یزد و سایر استان های نیازمند، دیگر نیازی به سایر آب های انتقالی نیست!

پیام فارس

آب خلیج فارس برای شرب از اظهارنظر تا واقعیت
محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد به خبرنگاران گفته بود که انتقال آب از خلیج فارس برای استان، تصمیم بزرگ و به اذعان برخی نشدنی بود که عملیات اجرایی آن به طور جدی از سه سال پیش آغاز شد و با بهره برداری از آن وعده داده شده در موعد مقرر محقق شد.
وی ادامه داد: به دنبال تداوم 25 سال پدیده خشکسالی و فقر منابع آب های زیرزمینی، تامین آب از خارج از استان، تنها راهکار برای تامین آب شرب و غیرشرب به یزد است و سال‌هاست، مسوولان استان درصدد تامین آب شرب مورد نیاز مردم از حوزه‌های داخل و تامین آب مورد نیاز صنعت از حوزه خلیج فارس و دریای عمان هستند و با رسیدن آب از خلیج فارس به استان نه تنها صنایع، بلکه همه مردم به نوعی از آن بهره مند می شوند.

پیام فارس

با نگاهی به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد شاید چنین برداشت شود که زمانی که آب انتقالی به یزد می رسد فردای آن روز یزد را غرق خواهد کرد و مشکل کم آبی این استان برطرف می شود و این آب وارد لوله های اب شرب خانگی می شود!
اما با نگاهی کارشناسانه و دقت بیشتر می توان دریافت که اولا هنوز برای استفاده این آب برای شرب برنامه ای وجود ندارد و دوما تصمیم برای این کار بسیار زمان بر خواهد بود و تا این آب به دست مردم برای مصرف شرب برسد نیازمند زمان طولاتی است.
آب انتقال یزد دردی از آب شرب یزدی ها دوا نمی کند!
محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل آب منطقه ای یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در اسفند ماه سال 99 اظهار کرد: تخصیصی که وزارت نیرو در خصوص آب خلیج فارس به استان یزد داده است، تخصیص به چادرملو و سایر صنایع استان یزد است اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری این طرح توسط چادرملو انجام شده است باید میزان سهم چادرملو مشخص شود.

پیام فارس

جوادیان زاده در خصوص شائبه استفاده از آب انتقال خلیج فارس برای شرب گفت: همیشه این موضوع برای عموم مردم مطرح بوده که آیا می توان از آب انتقالی برای مصرف شرب خانگی استفاده کرد یا خیر که در حال حاضر باید گفت نه تنها هنوز حداکثرظرفیت آب انتقالی تامین نشده بلکه کیفیت و سختی آب انتقالی بالاست و با این سختی قابل استفاده برای مصرف شرب نیست.
استفاده از آب خلیج فارس برای شرب یزدی ها با زمان و پروسه طولانی؛ شاید!
وی تصریح کرد: اگر روزی بتوان آب انتقالی خلیج فارس را هم به عنوان آب شرب استفاده کرد اولا نیازمند زمان زیاد تا رسیدن به آب پایدار و پروسه طولانی برای بهبود کیفیت آن است دوما باید با تفاهم دوجانبه با چادر ملو برداشت این شرکت صنعتی معدنی از منابع آبی زیرزمینی ادامه داشت باشد تا بتوان به میزان آب شرب کافی دسترسی پیدا کرد.
مدیر عامل آب منطقه ای یزد در خصوص آب انتقالی خلیج فارس به سایر صنایع استان یزد ابراز کرد: میزان تخصیصی آب خلیج فارس به استان 20 میلیون متر مکعب است که هنوز به حداکثر ظرفیت نرسیده است و مدیریت و برنامه ریزی آن به دست خود شرکت چادرملو است.
جوادیان زاده عنوان کرد: مجموعه استانداری و شرکت چادرملو در خصوص تخصیص ها برنامه ریزی خواهند کرد و آب منطقه نیز بر اساس همان برنامه صنایع جدید را برای دریافت آب از سرمنشا چادرملو معرفی می کنیم.

پیام فارس

افت متوسط آب های زیرزمینی یزد صفر می شود؟!
وی در خصوص وضعیت سفره های آب زیرزمینی افزود: با توجه به برنامه تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی که در چند سال اخیر صورت گرفت برای احیای دوباره این سفره ها تلاش های انجام شد به طوری که در برخی دشت ها افت سطح آب از یک و نیم متر هم فراتر می رفت که به شصت سانتی متر در سال محدود شده است.
جوادیان زاده عنوان کرد: افت متوسط آب های زیرزمینی استان کاهش پیدا کرده است و در تلاش هستیم این افت به صفر برسد تا سفره های زیرزمینی پایدار بماند.
هر چند بیش از دو دهه خشکسالی در استان یزد مردم را با سختی ها وقف داده است اما یزدی ها از روزگاران قدیم ثابت کرده اند که با هر سخی و مشقی باشد آب را از دل زمین تفت دیده کویر به چنگ می آورند و حیات و زندگی را در دیارشان جاری می کنند اما نباید فراموش کرد شهری با این وسعت صنایع صرف نظر از سایر مصارف، نیازمند همدلی ملی برای تامین حداقل آب مورد نیازش است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/200682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید