پیام فارس

آخرين مطالب

تصویب کلیات لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وزارت رفاه

تصویب کلیات لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
  بزرگنمايي:

پیام فارس - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه، 29 فروردین مجلس شورای اسلامی، با کلیات 《لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور》موافقت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، با کلیات 《لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور》 با 168 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تشریح گزارش این کمیسیون درباره لایحه مذکور، گفت: سازمان و دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور زمینه اشتغال را فراهم می کنند و براساس برنامه توسعه 50 درصد آموزش‌ها باید مهارتی شود اما متاسفانه از برنامه عقب هستیم بنابراین این لایحه زمینه فراهم کردن کمک های مردمی به سازمان فنی و حرفه ای را فراهم می کند.
وی ادامه داد: این لایحه به کمیسیون آموزش به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود که با حضور کارشناسان، دستگاه های ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نشست 16 شهریور 92 با اعمال اصلاحاتی در متن تصویب شد و اینک گزارش آن در اجرای ماده 143 آئین نامه داخلی تقدیم مجلس می شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای یکی از زمینه های اشتغال کشور محسوب می شود، گفت: این سازمان با کم ترین امکانات می تواند اشتغال زایی گسترده را ایجاد کند و باید میان مسائل و مشکلات سیاسی و اصلی سازمان تفکیک قائل شد؛ این سازمان بازنشست نیست و باید برای تجهیز و توسعه سازمان که از امکانات محدود برخودار است باید چاره اندیشی کرد و نباید نقش اساسی سازمان را در عرصه های مختلف نادیده گرفت.
فلاحی یادآور شد: باید با تجهیز این سازمان زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را ایجاد کرد، برای خریداری تجهیزات موانع قانونی وجود دارد و باید زمینه را فراهم کرد تا دستگاه های نظارتی اجازه دهند از کمک های مردمی و افراد حقیقی و حقوقی برای تامین تجهیزات سازمان استفاده کرد. انتظار می رود نمایندگان با رأی موافق به کلیات این لایحه به سازمان برای اشتغال زایی و رشد آن کمک کنند.
نصراله پژمان فر به عنوان موافق لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مسئولیت مهارت آموزی و توسعه اشتغال را در کشور بر عهده دارد و امروز به عنوان یکی از حلقه های مفقود ایجاد اشتغال است. با نگاه به منابع بودجه دولتی نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد و نباید ما با تصدی‌گری کار را سنگین‌تر کنیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تأکید کرد: باید از اصل 44 و خصوصی‌سازی کمک بگیریم. اجازه دهیم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طبق ضوابط روشن و مشخصی جهت خرید لوازمات و آموزش افراد برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار نقش‌آفرینی کند.
علیرضا منادی سفیدان به عنوان دیگر موافق این لایحه تصریح کرد: مجلس قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را بعد از 4 سال بررسی و پیگیری به تصویب رساند، این نظام جامع همه دستگاه‌ها را شامل می‌شود، یکی از موانع برای اجرایی کردن شعار سال بحث مهارت آموزی و آموزش نیروی کار حرفه‌ای است که ما باید در این زمینه با استفاده از کمک‌های بخش خصوصی این موضوع را پیش ببریم.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حدود 11 میلیون دانش آموخته بعد از انقلاب در کشور وجود دارند که نتوانسته‌اند مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند و ما در بودجه سال 1400 حدود 600 میلیارد تومان برای مهارت آموزی، 5 میلیارد تومان برای مهارت آموزی سربازان و 5 میلیارد تومان برای مهارت آموزی زندانیان تخصیص داده‌ایم.
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز به عنوان موافق آخر این لایحه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آنقدر درگیر مشکلات است که اگر یک وزارتخانه برای آن احداث شود کار اشتباهی نیست زیرا ما برای ایجاد اشتغال در کشور به این موضوع نیاز داریم.
نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس این لایحه همانند سازمان نوسازی می‌تواند فعالیت داشته باشد، اظهار کرد: کمک گرفتن از مردم کار بدی نیست و با استفاده از کمک‌های مردمی می‌توان تجهیزات سازمان‌های فنی و حرفه‌ای را نوسازی و به روز کرد زیرا کمک‌های دولتی کفاف این کار را نمی‌دهد، افراطی که در توسعه دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته داشتیم نباید موجب تفریط ما در این سازمان شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس این سازمان در این خصوص گفت: قدردان حمایت‌ های ارزشمند مجلس شورای اسلامی به ویژه حمایت قاطعانه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و توجه به نقش اثرگذار سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در توسعه و توانمندسازی سرمایه های انسانی در مسیر ارتقای معیشت مردم هستیم.
معاون وزیر کار ضمن ابراز خرسندی از تغییر نگاه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به موضوع مهارت به عنوان عنصر کلیدی اشتغالزایی بر 《مهارت آموزی جامعه محور و تقاضا محور》 به عنوان دو رویکرد اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور تاکید کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: عزم ملی برای توسعه آموزش های مهارتی با مشارکت مردم و حکومت، تمامی دستگاه‌ها، شرکای اجتماعی و نهادهای مرجع و جریان ساز، ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است که در این میان همراهی و حمایت خیرین مهارتی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.
شایان ذکر است، در ماده واحده این لایحه آمده است: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مجاز است به منظور گسترش و بهسازی مهارت آموزی و فراهم نمودن زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار در کشور، کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی را دریافت و با جلب نظر آنها برای احداث و تجهیز مراکز آموزشی مربوط مصرف نماید. استفاده از کمک‌های مذکور برای توسعه تشکیلات و پرداخت هزینه‌های پرسنلی ممنوع است.
در تبصره یک این ماده تاکید شده است: کلیه وجوه ارسال شده به خزانه داری کل کشور واریز می شود ومعادل 100درصد آن ضمن بودجه سنواتی در اختیار سازمان آموزش وفنی حرفه‌ای کشور قرار می گیرد. کمک‌های غیرنقدی نیز از جمله کالا، تجهیزات و املاک و بناهای احداثی نیز توسط خیرین با موافقت ایشان به عنوان اموال دولت با ذکر نام خیر ثبت و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
تبصره 2: دولت موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون آیین نامه آن به تصویب هیات وزیران برساند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/201235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید