پیام فارس

آخرين مطالب

خوشه امید در مزارع گندم فارس جوانه زد مقالات

خوشه امید در مزارع گندم فارس جوانه زد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استان فارس با سطح زیرکشت 389 هزار هکتار و تولید یک میلیون و 306 هزار تن گندم در سال زراعی جاری از جمله‌ استان‌های کشور است که در تامین این محصول راهبردی و حیاتی نقش موثری ایفا می‌کند.

کارشناسان معتقد هستند که اقدام اخیر دولت در زمینه افزایش قیمت خرید محصول گندم از کشاورزان حامل پیام مثبت برای حمایت از تولید این محصول بوده است.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، در سال زراعی کنونی (از ابتدای مهرماه 1399 تا پایان شهریورماه 1400)، سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان 389 هزار هکتار با تولید یک میلیون و 306 هزار تن گندم است.
حسین پژمان در این باره گفته است: از مقادیر مذکور 269 هزار هکتار با تولید یک میلیون و 210 هزار تن به کشت آبی و 120 هزار هکتار با تولید 96 هزار تن به کشت دیم گندم در استان فارس اختصاص دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش های سال گذشته حداقل 15 درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و میزان گندم تحویلی در قالب خرید تضمینی حدود 850 هزار تن برآورد می شود.
گام‌های دولت برای مانع‌زدایی از تولید گندم در فارس
علاوه بر افزایش قیمت خرید گندم به عنوان اقدامی عمومی برای کشاورزان سراسر کشور، دولت در استان فارس طی سال زراعی جاری گام‌های بلندی را برای حمایت و پشتیبانی از تولید این محصول انجام داده و با شناسایی موضوع خشکسالی و کم آبی به عنوان خطر تهدید کننده تولید، نسبت به تامین آب مورد نیاز کشاورزان از ذخایر آبی موجود اقدام کرده است.
این اقدام‌ها در حالی صورت گرفت که میزان بارش‌های بهاری در استان فارس نسبت به پارسال کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است اما به گفته کارشناسان و مسئولان امر، رهاسازی مقادیر آب از سد درودزن سبب شد که نهال امید در مزارع گندم استان فارس نخشکد.
رهاسازی 336 میلیون متر مکعب آب از سد درود زن جهت آبیاری مزارع شهرستان های زرقان، خرامه و مرودشت که نقش مهمی در تولید گندم استان فارس دارند، در این راستا بود.
بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس، تامین و توزیع 50 هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع 210 هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود 60 میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده ها به منظور تسهیل تولید نیز در این استان صورت گرفته است.
تامین و پرداخت 210 میلیارد تومان اعتبار برای خرید 3500 دستگاه تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش به جهت مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی تولید گندم در استان فارس داشته است.
رهاسازی آب، گامی برای مانع‌زدایی از تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس بر این باور است که در شرایط سخت تحریمی امروز و با توجه به کاهش درآمد ارزی دولت، برای واردات کالا مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود که اگر سیاستی غیر از سیاست حمایت از تولید داخل را با هدف کاهش اتکا به واردات در پیش بگیریم، نمی‌توانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
ظفر افشون در گفت و گو با ایرنا افزود: در چنین شرایطی، دولت با تمام وجود به حمایت از تولیدات داخل به ویژه تولیداتی که جنبه استراتژیک و ضروری دارد از جمله گندم نگاه ویژه دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: بنابراین با توجه به جغرافیای کشور و استان فارس، تمام تاکید ما بر تامین کالای استراتژیک گندم در داخل کشور است و در استان فارس هم با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد و کیفیت بالای گندم تولیدی آن، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید در دستور کار قرار گرفته است.
افشون افزود: یکی از معضلات و موانع پیش روی کشاورزان به ویژه در برخی شهرستان‌ها بحث خشکسالی بود که کوشیدیم با رهاسازی آب سد این کاستی را تا حد قابل توجهی جبران کنیم.
کیفیت بالای گندم فارس
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس همچنین با اشاره به مصوبه اخیر دولت و شورای عالی اقتصاد مبنی بر افزایش و اصلاح قیمت خرید گندم از کشاورزان گفت: این افزایش قیمت یک کار کارشناسی دقیق و هوشمندانه از جانب دولت بود.
افشون افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلوگرم چهار هزار تومان به پنج هزار تومان، علاوه بر ایجاد انگیزه و رضایت در کشاورزان، دست دلالان را کوتاه کرد.
وی ادامه داد: در مقاطع برداشت گندم، تعداد زیادی از دلالان در فارس تحت عنوان کارخانه صنعتی اقدام به خرید گندم تولیدی کشاورزان می‌کردند که با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و کیفیت گندم فارس نیز بالاست، گندم خریداری شده با گندم سایر استان‌های کشور برای افزایش کیفیت نان آن استان‌ها ترکیب می‌شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: ترجیح ما بر این بود که به جای دلالان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، گندم را از کشاورزان خریداری کند و برای استفاده در طول سال انبار شود.
وی اضافه کرد: دلالان از قیمت هر کیلو چهار هزار تومان گندم به عنوان نقطه ضعف برای ترغیب کشاورزان به فروش گندم به آنها استفاده می‌کردند که افزایش قیمت گندم به پنج هزار تومان مانع این سوء استفاده دلالان خواهد شد.
پاسخ مناسب دولت به واقعیت‌های بازار
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی فارس نیز معتقد است: تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان، موجب دلگرمی برای تولید کنندگان است و از مصادیق حمایت از تولید و عمل به شعار سال محسوب می‌شود.
بهنام عسکری در این باره به ایرنا گفت: با توجه به نظم نوین بازارها حاصل از تغییر قیمت نهاده ها، هزینه های نیروی انسانی و خدمات ماشینی، افزایش بهای خرید گندم پیام تعادل در بازارها را دارد.
وی تاکید کرد: در شرایط جدید بازارها و به خصوص بازار محصولات غذایی، افزایش قیمت خرید گندم، حتی با عنوان پاداش، پاسخی مثبت و عملگرایانه به واقعیات بازار و البته قابل تقدیر است.
استقبال کشاورزان از افزایش قیمت خرید گندم
نماینده اداره کل غله استان فارس در شهرستان لارستان نیز گفت: مصوبه اخیر دولت و شورای عالی اقتصاد مبنی بر افزایش و اصلاح قیمت خرید گندم از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان در شرایط کنونی و سال زراعی جاری، امید کشاورزان را بالا برد و به همان میزان نیز دست دلالان را کوتاه کرد.
عبدالهادی سمیعی لاری اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با تیزبینی و رویکرد کمک و تعامل مثبت با کشاورزان اقدام به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورز در سال زراعی جاری کرد.
وی با بیان اینکه برداشت و فروش محصولات زراعی از هفته جاری در سطح جنوب فارس و لارستان آغاز شده است، گفت: خبرهای رسیده حاکی است که استقبال کشاورزان از افزایش قیمت این محصول و همچنین فروش آن به مراکزدولتی بسیار خوب و مثبت بوده است.
گامی برای جبران خسارت خشکسالی
سمیعی لاری همچنین گفت: البته این افزایش قیمت همچنین تا حدودی می تواند خسارات ناشی از خشکسالی و کم بارشی محسوس امسال در مناطق جنوبی فارس را نیز جبران کند و کشاورزان از این بابت نیز خوشحال هستند.
تقویت امید در کشاورزان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز در این باره گفت: اصلاح و افزایش قیمت خرید گندم بدون شک موجب خوشحالی و ایجاد امید بیشتر در بین کشاورزان خواهد بود.
حسن مرادی اضافه کرد: امسال به دلیل کاهش میزان بارندگی و از بین رفتن 100درصدی کشت دیم تا حدودی کشاورزان نگران بودند اما این افزایش قیمت هزار تومانی می تواند مرهمی بر زخم آنان شود و به نوعی جبران کاهش میزان برداشت این محصول باشد.
اواخر فروردین ماه امسال اعلام شد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با توجه به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندمکار مبلغ یک هزار تومان علاوه بر قیمت تضمینی گندم (چهارهزار تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم گندمکاران شود.
بدین ترتیب، دولت برای حمایت از تولید و کمک به خودکفایی در این محصول اساسی ، قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم را از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان افزایش داد تا کشاورزان در شروع عملیات برداشت گندم، روحیه امیدوارانه به آینده داشته باشند.
سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است. 
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی گندم برداشت محصول شیراز خرید تضمینی استانداری فارس فارس
پروندهٔ خبری
خرید تضمینی گندم کارنامه دولتمردان در دیار فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/202326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ 55 هوابرد برگزار شد

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از 800 نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو