پیام فارس

آخرين مطالب

شیراز، آیینه تمام‌نمای سرزمین مادری مقالات

شیراز، آیینه تمام‌نمای سرزمین مادری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- 15 اردیبهشت‌ماه روز شیراز نام دارد، شهری که به واسطه بسیاری از شاخص‌های فرهنگی و تمدنی آیینه تمام‌نمای سرزمین مادری و دیار همزیستی و گفتمان اقوام و مذاهب در طول تاریخ بوده است.

شیراز، شهری آکنده از حس جاودانه شعر و شاعرانگی از سالهای دور و نزدیک که شهرت شاعرانش تنها به مرزهای این کشور محدود نمی شود.
شعر و شیراز از یک ریشه اند. ریشه تنومندی که حافظ را می برد به رکن آباد و مصلا تا «خوشا شیراز و وضع بی مثالش» را مستانه بسراید و سعدی را که به قدم از شیراز می رود تا از قید بندگی آزاد شود، به سر، باز می‌گردد تا سر دهد عاشقانه شیراز را و بخواند «دست از دامنم نمی دارند، خاک شیراز و آب رکن آباد».
شهرت این شهر تنها به حافظ و سعدی و شاعران پرآوازه اش خلاصه نمی شود. شیراز شهر یادمانهای باستانی، باورهای اهورایی و اندیشه های پرفروغ اسلامی است که از دل تاریخی باشکوه به جای مانده است.
شهری که با هزاران جاذبه دلفریب و افسونگرش شهر تمام فصل‌ها نامیده می شود. شهری که نمی‌توان آوازه بهارها و حال و هوای دلنشین و غیرقابل وصف اردیبهشت‌هایش را کتمان کرد. اردیبهشتی که زیبایی بی نظیر و عطر شکوفه‌های بهار نارنجش هوش از سر هر بیننده ای می‌برد و روح انسان را تازه می‌کند.
زمانی که به کوچه و خیابان های اردیبهشتی شیراز قدم می‌گذاری، زمین زیر پایت آسمان می شود، شعر بر لبانت و عشق بر قلبت نقش می بندد.
هرچند که امسال حال و هوای اردیبهشتی شیراز با طعم تلخ کرونا آمیخته شده و این مهمان ناخوانده، گشت و گذار در این شهر زیبا و مسحور کننده را با محدودیت های زیادی مواجه کرده است اما طبیعت بهاری شیراز بی اعتنا به ویروس منحوس کرونا همچنان ردای سرسبز خود را بر تن دارد و هنوز هم پیام عشق و رویش را از سراپرده سبز درختان فریاد می زند.
شاید همین زیبایی های همیشه جاری و چشم نواز طبیعت در کنار جاذبه های فرهنگی، تاریخی و ادبی شیراز است که موجب شده روز میانی بهار، یعنی 15 اردیبهشت ماه، به نام روز شیراز نامگذاری شود. روزی برای توجه به شهری که آیینه تمام نمای تمدن، هنر و فرهنگ ایران زمین است.

پیام فارس

آرامگاه سعدی، شاعر بلندآوازه شیراز
شیراز شهری با شهرت جهانی
یک پژوهشگر در حوزه شیراز با اعتقاد به اینکه شیراز در همه تاریخ شهره آفاق بوده است، اظهار کرد: شیراز از ظرفیت بالایی در زمینه های مختلف هنری، ادبی، علمی و ورزشی بهره می برد و ظرفیت های موجود در شهر شیراز در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از مردمان جهان بوده است.
امیر حسین حکمت نیا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وجود این ظرفیت‌ها در کنار جاذبه های طبیعی این شهر موجب شهرت جهانی شیراز شده است. همچنان که شاعران بزرگی مانند سعدی و حافظ نیز در اشعار و کلامشان با پرداختن به این مضمون که «به آفاق نظر می رود از شیرازم» به شهرت شیراز در سراسر جهان اشاره کرده اند.
وی با بیان اینکه شهر شیراز ظرفیتی چند بعدی دارد، به مقوله فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: شهر شیراز خاستگاه مردمانی بزرگ و فرهنگساز است. شیراز در زمانی که فتنه مغول در جهان پدیدار شده بود توانست با ابزار خرد و تدبیر و با بهره گیری از فرهنگ دیرینه خود موجبات پیدایش مکتب شیراز را فراهم کند و در آن ایام آشفته و متلاطم به مدینه ای فاضله تبدیل شود.
حکمت نیا با اشاره به این بیت از سعدی در مدح شیراز که «هزار پیر و ولی بیش باشد اندر وی که کعبه بر سر ایشان همی کند پرواز»، گفت: شیراز در باب هنر هم از جایگاه ویژه ای بهره می برد و هنرمندان برجسته و بزرگی از این خطه برخاسته اند که نام و آوازه آنها در عرصه جهانی درخشیده است و هنر آنها چه در خوشنویسی و چه در نگارگری و معماری زبانزد خاص و عام است.
او ادامه داد: پیر محمد، پیر یحیی جمالی صوفی و غیاث الدین علی جوهری از خوشنویسان بزرگ شیرازی به شمار می روند که دارای آثار ماندگار و ارزنده ای هستند.
حکمت نیا، یادآوری کرد: قوام الدین بن زین الدین شیرازی و غیاث الدین شیرازی نیز از معماران مشهور و تأثیرگذار در حوزه معماری ایرانی محسوب می شوند. همچنین استاد عیسی خان از معماران صاحب نام شیرازی به شمار می رود که عمده شهرت وی به دلیل آن است که بنای معروف تاج محل در شهر آگرا هندوستان را طراحی و اجرا کرده است.
او اضافه کرد: آقا صادق شیرازی و لطفعلی صورتگر نیز از نخبگان هنر نگارگری و نقاشی در زمانه خود هستند. در حوزه عرفان و در باب خرد درونی هم شیراز از عرفا و حکمای بزرگی مانند شاه داعی الله، بابا رکن الدین شیرازی و دیگر عارفان تأثیرگذار بهره می برد.

پیام فارس

آرامگاه حافظ
حکمت نیا شهر شیراز را در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و تفکر خلاق یکه تاز تاریخ دانست و در رابطه با جایگاه شیراز در ادبیات جهان، گفت: برخی معتقدند که شیراز ستاره آسمان ادبیات است. اما به اعتقاد من شیراز آسمان ادبیات است که در دل این آسمان ستاره های درخشان و روشنی می درخشند. در حقیقت شیراز از ادیبان و شاعران پرآوازه ای مانند سعدی، حافظ، محمد بن یوسف اهلی شیرازی، حاجی علی اکبر بسمل شیرازی، سید میرزا محمد رحیم بیدل شیرازی، میرزا حبیب الله متخلص به قاآنی شیرازی و دیگر شاعران صاحب نامی که در این شهر چشم به جهان گشوده اند، برخوردار است.
این فعال حوزه گردشگری به جاذبه های طبیعی شیراز نیز اشاره کرد و یادآور شد: آب و هوای خوب و باغ های مصفای شیراز شهرت جهانی دارند و بسیاری از مردم جهان، شیراز را به جاذبه های طبیعی و تاریخی اش می‌شناسند. شیراز شهر باغ های زیبا و دلنشین و شهر گل و مرغ است. گل و مرغ شیرازی نه تنها در بوستان های شیراز به چشم می خورد بلکه در فرهنگ و هنر مردم نیز نمود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: حفظ و صیانت از باغات شیراز که سابقه تاریخی دارند و به نوعی ریه های تنفسی این کلانشهر محسوب می‌شوند، لازم و ضروری است.

پیام فارس

حرم مطهر شاهچراغ (ع)، اردیبهشت 1400
والبته عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) در ایران اسلامی، عنوانی است که مقام معظم رهبری در سفر اردیبهشت‌ماه 1387 خود به شیراز دادند. عنوانی که متاثر از جایگاه معنوی و حرم مطهر امامزادگان والامقامی همچون حضرت احمد بن موسی الکاظم (شاهچراغ) (ع)، برادر ایشان حضرت میر محمد (ع) و نیز حضرت سید علاء الدین حسین (ع) مشهور به آستانه و همچنین حضرت علی ابن حمزه (ع) از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) و دیگر امامزادگان مدفون در این شهر است.

پیام فارس

مدرسه خان در شیراز، محل تدریس ملاصدرا فیلسوف شهیر ایرانی
حکمت نیا افزود: شیراز شهری است که فیلسوفان و علمای بزرگی ازجمله امیر صدرالدین محمد دشتکی، غیاث الدین منصور دشتکی، حاج حسن خان حسینی فسایی و اندیشمندان دیگری را در دامان خود پرورش داده است. همچنین ملاصدرای شیرازی از فیلسوفان بزرگ قرن یازدهم است که هنوز هم دانشمندان و دانشجویان فلسفه از حکمت وی بهره مند می شوند.

پیام فارس

شهید عباس دوران، فرزند شیراز که نامش در دفاع مقدس ماندگار شد
وی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای شیراز، اظهار داشت: این دیار شهدای زیادی از جمله شهید عباس دوران و شهید عبدالمجید سپاسی را تقدیم انقلاب و کشور کرده است. بنابراین زنده نگه داشتن یاد شهدای شیراز و حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز بخشی از وظایف جامعه نسبت به شهیدان است و آوردن نام شهدا برای مردم این شهر مایه فخر و مباهات است.
حکمت نیا خاطر نشان کرد: خوشبختانه شیراز در هر دوره کارنامه قابل قبول و طرح های پیشنهادی خلاقانه ارائه می دهد. همان طور که گفتم شیراز شهری فرهنگی، تاریخی و هنری است و عناوینی که به این شهر داده می شود، حاصل پیشینه مردمان آن در استقبال از ادب و هنر است.
وی در رابطه با معرفی شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: این شهر در گستره تاریخ همواره از کتابخانه های زیادی برخوردار بوده است که به شیوه های خلاقانه اداره می شدند. می توان گفت کتاب و کتابخوانی با تاریخ شیراز عجین است. افتخارآفرینی های شیراز در عرصه ورزشی نیز باعث شد که این شهر موفق به کسب نشان ملی شهر دوچرخه سواری شود.
این مدرس دانشگاه توصیه کرد: در این ایام باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که موجب ایجاد حس تعلق خاطر نسبت به شیراز و آشنایی هر چه بیشتر با هویت شهری و شناساندن شیراز جنت طراز به مردم جهان شویم.
وی تأکید کرد: در این ایام افزون بر گرامیداشت روز شیراز، باید بتوانیم شیراز را بیش از پیش به جهان و جهانیان معرفی کنیم تا از این نام و این فرهنگ، بستر مناسبی برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری مهیا کنیم.
حکمت نیا یادآور شد: شیراز از وجود اماکنی که به صورت ویژه به معرفی شهر شیراز بپردازند، محروم است. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در شیراز وجود دارد ما نیاز به موزه یا مکان هایی برای معرفی ظرفیت های تاریخی، هنرمندان، شاعران و مشاهیر شهر شیراز داریم.
وی اظهار داشت: هرچند وضعیت کنونی بیماری کرونا باعث اعمال محدودیت های زیادی برای انجام فعالیت های فرهنگی و گردشگری شده است اما می بایست شرایطی را فراهم کنیم تا پس از بحران کرونا، بتوانیم به برگزاری فستیوال های بزرگ و جذب توریست در روز شیراز بپردازیم و از این طریق به توسعه صنعت گردشگری در این شهر کمک کنیم.

پیام فارس

شیراز، شهر ملی دوچرخه/ نمایی از مسیر دوچرخه سواری در خیابان عفیف‌آباد
شیراز شهر دوستدار دوچرخه
نام پر آوازه شیراز مانند گذشته به تاریخ و تمدن، باغ های زیبا، شاعران و هنرمندان خوش ذوقش متکی نیست و این شهر در حال حاضر با عناوین دیگری نیز در سطح ملی و بین المللی شناخته می شود.
اعطای نشان شهر ملی دوچرخه به شیراز یکی از اتفاقات خوبی است که موجب شد نام شیراز بار دیگر در عرصه ملی مطرح شود. شیراز هم اکنون‌ به عنوان شهر ملی دوچرخه و یکی از قطب‌های استعداد‏پرور در دوچرخه‌‏سواری به شمار می رود. وجود قهرمانان ورزشی در رشته دوچرخه سواری و فراهم آوردن زیرساخت های لازم در سطح شهر شیراز موجب شد که گام‌های بلندی در مسیر توسعه دوچرخه سواری در این شهر برداشته شود.
استقبال از دوچرخه ها در سطح شهر شیراز به مرور زمان افزایش یافته تا جایی که در کوچه پس کوچه ها و خیابان های شهر شاهد حضور دوچرخه سوارانی هستیم که علاوه بر ورزش و تفریح، از دوچرخه برای حمل و نقل درون شهری و رفت و آمدهای ضروری خود استفاده می کنند.
با کسب عنوان شهر ملی دوچرخه برگ زرینی دیگر بر افتخارات شیراز افزوده شد. عنوانی که بعد از عناوینی چون شهر ادب و فرهنگ نشان دهنده جایگاه درخشان شیراز در عرصه ورزشی و علاقه شیرازی ها به استفاده از دوچرخه بود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اعتقاد به اینکه خوی، خصلت و منش آرام و خرسند شیرازی ها با طبیعت دوچرخه که وسیله ای آرام و فارغ بال بوده سازگار است، به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از دوچرخه چه به عنوان وسیله تفریحی و ورزشی و چه به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی علاوه بر کمک به ایجاد هوای پاک و کاهش ترافیک خودرویی در سطح شهر، موجب افزایش آمادگی جسمانی، نشاط روحی و روانی شهروندان، نشاط اجتماعی و در نهایت باعث بالا رفتن انگیزه مردم برای زندگی بهتر می‌شود.
مرتضی جعفری افزود: ما هزینه کردن در حوزه توسعه ورزش همگانی و به ویژه دوچرخه‌سواری را سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌دانیم. چراکه استفاده از دوچرخه چه با نگاه فردی و چه با نگاه اجتماعی، در زندگی شهری اثرگذار است.
وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیاز به تأمین زیرساخت‌های مناسب دارد، گفت: از اردیبهشت 98 کلانشهرهایی از جمله شیراز، تبریز، یزد، اصفهان و مشهد برای دریافت «نشان ملی شهر دوچرخه‌« داوطلب شدند که بالاخره با تلاش های مجموعه شهرداری و بررسی‌های انجام شده، این نشان در بهمن ماه 99 به شیراز رسید.
این مقام مسئول اضافه کرد: تا پایان سال گذشته ٣٠٠ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در مناطق یازده‌گانه شیراز احداث شده که در حال حاضر این عدد 460 کیلومتر است و تا پایان اردیبهشت ماه جاری هم به 500 کیلومتر می‌رسد.
وی عنوان داشت: همچنین شهرداری شیراز توسط حوزه معاونت حمل و نقل 2 هزار دوچرخه اشتراکی در اختیار شهروندان قرار داده که تنها در یک سال گذشته بیش از 75 هزار نفر 600 هزار سفر با آنها داشته اند.
جعفری در بخش دیگری از سخنانش شیراز را میعادگاه ادب و هنر پارسی و جلوه ای از شکوه فرهنگ و تمدن ایران زمین دانست و اظهار کرد: شهر شیراز یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ و تمدن غنی این شهر باعث شده که مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار گیرد و هر ساله افراد زیادی از سراسر ایران و جهان به این شهر زیبا سفر کنند.
وی افزود: هر سال تقویم که ورق می خورد و به پانزدهم اردیبهشت ماه می رسد، روز شیراز را برایمان تداعی می کند. به همین مناسبت، هر ساله برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای از سوی شهرداری شیراز در این روز برگزار می شود.
جعفری با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا شکل این مناسبت را تغییر داده است، گفت: امسال هم مانند سال گذشته بیماری کرونا بر روز شیراز سایه انداخته و محدودیت های ناخواسته از شیوع این بیماری مانع از برگزاری برنامه های شهرداری به صورت حضوری شده است. اما برگزاری برنامه ها در قالب فضای مجازی، دروازه های جدیدی را به روی ما گشوده و اتفاقات خوبی برای شهر شیراز رقم زده است.
وی تصریح کرد: امسال هم برای برگزاری برنامه های مربوط به بزرگداشت شیراز از تجربه فعالیت در شبکه های اجتماعی استفاده کردیم و از این طریق توانستیم شیراز را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم.
معاون فرهنگی شهردار، عنوان کرد: برگزاری برنامه ها در بستر فضای مجازی موجب گسترش دایره مخاطبان ما در سطح ملی و بین المللی و تأثیرگذاری هر چه بیشتر برنامه ها بر روی مخاطبان شده است.

پیام فارس

دکه‌ای در خیابان‌های شیراز که کتابخوانی را ترویج می‌کند
شهری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
شیراز سابقه ای طولانی در فرهنگ مکتوب و نشر آثار ادبی دارد. با توجه به پشتوانه غنی شیراز در حوزه فرهنگ و با تلاش های که در این شهر برای دوستی با یار مهربان صورت گرفت، شاهد کسب عنوان پایتختی کتاب جهان برای این کلانشهر بودیم. عنوانی که معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس آن را حاصل تعامل و همراهی دستگاه های مختلف در شهر شیراز می داند.
مهدی امید بخش روز شیراز را فرصتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار کرد: روز شیراز زمان مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. روزی که باید تلاش کنیم تا شهروندان و فرهنگ وران شیرازی با کتاب و کتاب خوانی انس بیشتری بگیرند.
وی با اشاره به کسب عنوان پایتختی کتاب برای شهر شیراز در سال 1399 و تداوم آن در نیمه نخست 1400، گفت: کسب این عنوان یکی از دستاوردهای مهمی است که با همکاری دستگاه های مختلفی از جمله شهرداری و شورای شهر و با تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی در این کلانشهر به دست آمد و اگر همراهی و همدلی این ارگان ها نبود نمی توانستیم موفق به کسب این عنوان شویم.
این مقام مسئول، افزود: یکی از اتفاقات خوبی که باعث شد نام شیراز به پایتختی کتاب ایران مزین شود این بود که رویکردمان را برای برگزاری برنامه ها تغییر دادیم و برنامه ها را با رویکرد شهروند محوری برگزار کردیم. به بیانی دیگر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در اجرای برنامه هایمان شهروندان را به عنوان مخاطبان اصلی خود قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم با انجام برنامه ریزی های مدون و منسجم کتاب را در اماکن عمومی به دست شهروندان برسانیم و به همین منظور ایستگاه های اتوبوس، پایانه های مسافربری، فرودگاه، پارک ها و فضای عمومی در سطح شهر را به عنوان مکان هایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در نظر گرفتیم.
امید بخش اضافه کرد: حتی برای انتخاب نوع کتاب هایی که می خواستیم در اختیار مردم قرار دهیم، از یک تیم کارشناسی کمک گرفتیم تا کتاب هایی در دسترس شهروندان قرار بگیرد که توسط نویسندگان شیرازی منتشر شده و ارزش خواندن داشته باشند و به افزایش آگاهی مردم نیز کمک کنند.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین طرح ها در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی در شیراز طرحی بود که در قالب آن شرایطی فراهم شد که تاکسیرانان، ورزشکاران، کارگران، معلمان، سالمندان، پاکبانان، مهدهای کودک، زندانیان و سربازان هم بتوانند به جمع دوستداران کتاب بپیوندد.
امید بخش با بیان اینکه روز شیراز بهترین فرصت است که علاوه بر برگزاری رویدادهایی که جنبه شهروندمحور دارد، شاهد اتفاقات فرهنگی نیز باشیم، گفت: هرچند که به دلیل شرایط نابسامان بیماری کرونا از برگزاری برنامه های حضوری در روز شیراز منع شدیم. اما سعی کردیم که با نگاهی فرهنگی و با رونمایی از چهار کتاب در این روز دین خود را به شیراز ادا کنیم و با این اقدام مجموعه نشر را هم مورد حمایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند و خانه نشینی اجباری برای بسیاری از شهروندان کسالت آور و افسرده کننده شده است، برنامه های روز شیراز باید به گونه ای برگزار شود تا اکثر شهروندان حتی کسانی که در حاشیه های شهر زندگی می کنند بتوانند از این برنامه ها نهایت استفاده را ببرند و تفاوت را در این روز نسبت به روزهای دیگر به واسطه شکل گرفتن رویدادهای هنری و فرهنگی احساس کنند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، اظهار داشت: شهرداری می تواند از ظرفیت دستگاه های مختلف برای برگزاری برنامه های مربوط به بزرگداشت روز شیراز استفاده کند. باید سعی کنیم از تجربیات مان در سال های گذشته برای هر چه بهتر برگزار کردن این برنامه ها بهره ببریم.

پیام فارس

شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده است
ویترینی برای هنر و صنایع دستی ایران
یکی از فاخرترین آثار هنری، هنر صنایع دستی است که جلوه ای از فرهنگ قومی و ملی را به عرصه ظهور می رساند. هنری که در شیراز هم از جایگاه مطلوبی بهره می برد. شیراز ویترینی از هنر صنایع دستی ایران زمین و خاستگاه هنرهای سنتی مانند خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم زنی است. صنایع دستی شیراز شهرتی ملی و جهانی دارد و خلق آثار شایسته و ماندگار توسط هنرمندان این دیار سبب شد که شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز روز شیراز را بهانه ای برای شناساندن تاریخ و فرهنگ شیراز دانست و اظهار کرد: شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که توانسته آوازه شهرتش را به دنیا برساند. این شهر پر شور و نشاط که به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران مشهور است جایگاه بزرگی در حوزه صنایع دستی دارد.
حیدرعلی زاهدیان نژاد افزود: هنرمندان شیراز در عرصه صنایع دستی موفق به خلق آثار ماندگاری شدند که این آثار بخشی از فرهنگ این شهر زیبا است. خلق این آثار موجب شد که‌ شیراز از سوی شورای جهانی صنایع دستی، عنوان شهر جهانی صنایع دستی را کسب کند.
وی ادامه داد: معرفی شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی تأثیر بسزایی در راستای توسعه و حفظ صنایع دستی داشته است. بدون تردید استعداد و نیروی خلاقانه و ابتکار هنرمندان شیراز و علاقه آنها به هنر و خلق آثار هنری، یکی از عوامل قوام و دوام صنایع دستی در این شهر بوده و هست.
او اضافه کرد: شهر شیراز در حوزه فرهنگ و هنر برندهای مختلفی دارد و در حوزه صنایع دستی نیز از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. در حال حاضر افزون بر 20 هزار هنرمند و صنعتگر و بیش از 500 فروشگاه صنایع دستی در این شهر در رشته های شاخص صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.
زاهدیان نژاد بیان کرد: شهر شیراز از دیرباز یکی از مراکز اصلی خاتم سازی در ایران بوده و خاتم شیراز همچنان بی رقیب است‌. می توان گفت که در شهر شیراز بیش از 80 رشته فعال در صنایع دستی داریم که هنرمندان بسیار شایسته و توانمندی در این رشته ها فعالیت دارند.
وی عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا هنرمندانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو شده اند، مورد حمایت قرار بگیرند. در تلاش هستیم که با پیگیری های انجام شده و با انعقاد تفاهم نامه ای با بنیاد برکت، تسهیلاتی را برای بخشی از هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی فراهم کنیم. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، زاهدیان نژاد یادآور شد: خوشبختانه دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی نیز با همکاری جمعی از مدیران شهری، اداره کل میراث فرهنگی و هدایت استانداردی فارس در شیراز راه اندازی شد. بدون شک راه اندازی این دبیرخانه موجب خلق فرصتی جدید برای شیراز و هنرمندان شیرازی می شود.
وی افزود: معرفی دو کتاب در حوزه صنایع دستی در روز شیراز نوید بخش این است که ما در این روز بزرگ بسته حمایتی خوبی داریم که امیدواریم باعث ترویج و توسعه صنایع دستی شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: زمانی که شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی می شود باید تولیدات صنایع دستی این شهر در عرصه بین المللی قابل ارائه باشد. در حقیقت شهرهایی مانند شیراز که در سطح بین المللی هستند می توانند در عرصه های فرهنگی و هنری برند تعریف کنند چرا که تعریف برند در این حوزه ها موجب تولید ثروت، اشتغال زایی و توسعه اقتصاد هنر در این شهر خواهد شد.
وی ابراز کرد: جا دارد از هنرمندان خوب شیرازی که در حوزه صنایع دستی فعال هستند و نقش بسزایی در خلق آثار هنری در این زمینه دارند، تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس با اعتقاد به اینکه برندسازی خوب می تواند به محصولات خاص اجازه دهد تا در برابر آنچه رقیب عرضه می کند، خودنمایی کنند، از هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی، درخواست کرد: از هنرمندان خوش ذوق شیراز در حوزه صنایع دستی خواهشمندم که در عرضه محصولات خود نگاه برندسازی داشته باشند تا بتوانیم از صنایع دستی به عنوان محصولی استراتژیک که می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد شهری داشته باشد، بهره ببریم و در عرضه محصولات صنایع دستی نیز همانند گذشته و حتی بهتر از گذشته عمل کنیم.
دروازه تمدن اسلامی به روی جهان
اعطای عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام که ریشه در صلح، دوستی و مهرورزی دارد نیز از دیگر عناوینی است که شیراز در سال‌های اخیر کسب کرد؛ عنوانی که توسعه روابط دوستانه و محبت آمیز میان این شهر و کشورهای مسلمان را به دنبال داشت و توانست مبدأ یک حرکت نوین در گسترش روابط بین جوانان اسلام باشد. روابطی که مدیر کل ورزش و جوانان فارس آن را مسیری برای اتحاد کل جامعه مسلمانان در سراسر جهان می داند.

پیام فارس

عطر بهار (شکوفه درخت) نارنج، ضمیمه بهاری هوای شیراز
مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان فارس نیز ضمن گرامیداشت روز و هفته شیراز، اظهار کرد: شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است.‌ این شهر تاریخی و تماشایی علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و ادبی، دارای طبیعت بسیار زیبایی است.
عباس حاجی زاده افزود: ما همواره شاهد اوج شکوفایی طبیعت شیراز در اردیبهشت ماه هستیم. شیراز در اردیبهشت سرسبز و تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ‌ها و خیابان‌های این شهر باعث شده بسیاری از افراد اردیبهشت را ماه شیراز تلقی کنند.
وی ادامه داد: پانزدهم اردیبهشت ماه به نام روز شیراز نامگذاری شده و هدف از برگزاری اکثر برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که طی سال‌ها در این روز برگزار می‌شود معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و آشنا شدن با سنت‌ها و آداب و رسوم مردم این شهر است. برخی از این رویدادها که جنبه تفریحی و سرگرمی دارند، موجبات شکل‌گیری فضایی پر نشاط در سطح شهر را فراهم می کنند.
حاجی زاده اضافه کرد: لازم است هر ایرانی این شهر زیبا را بشناسد و با حضور در شهر شیراز این آثار زیبای تاریخی، گردشگری، سنتی و جاذبه های طبیعت گردی را از نزدیک مشاهده کند.
این مقام مسئول با اشاره به معرفی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2017 میلادی (1396-1395) بیان داشت: عناوینی که شهر شیراز تاکنون کسب کرده مربوط به تاریخ کهن این شهر زیبا در گذشته و دستاوردهای شیراز در سال های اخیر بوده است. به طور کلی شیراز از ظرفیت‌های بالایی در زمینه های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری بهره می برد.
حاجی زاده ادامه داد: شیراز توانست به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شود. پایتخت شدن شهر شیراز به راحتی بدست نیامد و وجود زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی این شهر تأثیر بسیاری در کسب این عنوان داشت.
وی مهمترین هدف از معرفی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام را شناساندن این شهر کهن به نسل جوان در کشورهای جهان اسلام دانست و عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی طرح موضوع پایتختی جوانان جهان اسلام رسیدن به اتحاد و همبستگی بین مسلمانان در تمام دنیا به ویژه اتحاد جوانان مسلمان سراسر جهان است. چنین اتفاقی در شهر شیراز علاوه بر اینکه موجبات رونق در صنعت گردشگری را فراهم کرد، در سایر ابعاد هم بسترساز ارتقای شاخص‌های تأثیرگذار بر توسعه قلمداد شد و شناساندن شیراز از این طریق علاوه بر اینکه دستاوردی نو را برای تاریخ ایران رقم زد، دروازه تمدن اسلامی را هم به روی تمام کشورهای جهان گشود.
حاجی زاده یادآور شد: برپایی نشست رهبران جوان جهان اسلام با حضور جوانانی که همگی در جوامع شهری نقش مدیریتی و رهبری ایفا می‌کردند، برگزاری نشست های علمی، مسابقات و جشنواره های مختلف از رویدادهای مهمی بود که به دنبال مطرح شدن موضوع پایتختی جوانان جهان اسلام و به منظور توسعه کشورهای اسلامی برگزار شد.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان فارس، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر شناساندن شیراز و معرفی جوانان موفق این کلانشهر به سراسر جهان گام های منسجم تری برداریم.
برچسب‌ها
صنایع دستی ملاصدرا پایتخت کتاب ایران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سعدی شیراز حافظ شعر اداره کل ورزش و جوانان استان فارس ادبیات شهرداری شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/206200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس