پیام فارس

آخرين مطالب

اطمینان‌بخشی به مردم اِوَز فارس درباره اثربخشی واکسن‌ کرونا سياسي

اطمینان‌بخشی به مردم اِوَز فارس درباره اثربخشی واکسن‌ کرونا
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- دریافت و تزریق واکسن مقابله با بیماری کووید 19 برای گروه های هدف به ویژه افراد دارای سنین بالای 80 سال در مناطق جنوبی فارس و شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز آغاز شده است، در همین حال رئیس شبکه بهداشت و درمان اِوَز درباره اثربخشی واکسن‌ها به مردم منطقه اطمینان داد.

نازنین رضایی چهارشنبه در این زمینه به ایرنا گفت: تاکنون و بر اساس تحقیقات انجام شده درصد ایمنی واکسن های کووید 19 موجود در ایران مناسب و رضایت بخش بوده است.
رضایی یادآور شد: بر اساس بررسی ها درصد ایمنی واکسن آسترازنکا حدود 62 تا 90 درصد، سینوفارم 79تا 86 درصد ، اسپوتنیک 92 درصد و بهارات نیز بالای 81 درصد اعلام شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان اوز همچنین گفت: دریافت واکسن برای همه گروه های هدف و طی یک بازه زمانی مشخص در حال انجام است اما مردم شهرستان اوز چندان تمایلی به تزریق واکسن نشان نمی دهند.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های انجام شده به نظر می رسد نگرانی و البته عدم اعتماد به اثربخشی واکسن ها دلایل عمده استقبال ضعیف مردم این منطقه در راستای تزریق و دریافت واکسن است.
وی با بیان اینکه مردم نباید نگرانی داشته باشند چرا که دریافت و تزریق واکسن به مراتب بهتر و ایمن تر از عدم دریافت آن برای هر فردی است.
ایمنی دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا
معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز تاکید کرد که بر اساس تحقیقات و آزمایش های انجام شده بعد از تزریق نوبت دوم واکسن ( انواع واکسن) تضمین دو تا سه هفته ایمنی در برابر کرونا در فرد ایجاد خواهد شد.
محمد اسعدیان می گوید: مردم و گروه های هدف نباید این فرصت را از دست دهند و بدون شک و در شرایط کنونی مهمترین سلاح برای کنترل همه گیری کرونا تزریق واکسن است که می تواند حتی در کوتاهترین زمان ممکن در حفظ سلامت فرد، خانواده و جامعه تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه تمام واکسن های موجود در بازار دارویی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کووید 19 وعوارض شدید و جدی ناشی از آن را کاهش می دهد، اظهار داشت: البته با وجود لزوم انجام واکسیناسیون و تزریق واکسن برای گروه های هدف به ترتیب پرخطر به کم خطر، ریسک ابتلا به بیماری بعد از تزریق واکسن به صفر نمی رسد و ممکن است فرد واکسینه شده نیز بعد از تزریق واکسن دچار بیماری خفیف شده یا ناقل بیماری باشد.
وی افزود: طول مدت ایمنی زایی واکسن های کووید- 19 مشخص نشده و از این رو توصیه می شود افراد واکسینه شده پروتکل های بهداشتی را بعد از تزریق واکسن نیز رعایت کنند.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: ایمنی زایی واکسن ها چند هفته بعد از تزریق دوز اول آغاز و حدود 2 تا 3 هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کامل می شود، بنابراین مراقبت های فردی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 بعد از دریافت واکسن نیز باید ادامه یابد.
وی تاکید کرد: برندهای تجاری واکسن کووید 19 غیر قابل تعویض بوده و بعد از تزریق نوبت اول واکسن باید از همان برند تجاری واکسن در نوبت دوم نیز استفاده شود.
اسعدیان گفت: بر اساس پروتکل های تزریق واکسن، در افرادی که به تازگی مبتلا به ویروس کرونا شده اند احتمال وجود آنتی بادی و ایمنی وجود دارد که لزوم واکسیناسیون را کاهش می دهد و از طرفی در صورت درمان پلاسماتراپی ، تب دار بودن و یا علائم بیماری انجام واکسیناسیون ممنوع است.
وی یادآور شد: البته افراد با سابقه ابتلا به کووید 19 ممکن است که عوارض جانبی موضعی و سیستماتیک بیشتری از جمله تب، لرز، میالژی، خستگی را بعد از دز اول واکسن نسبت به افراد بدون سابقه ابتلا به کرونا تجربه کنند.
تمامی بیماران تالاسمی لارستان واکسینه شدند
همچنین معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز گفت: تمام بیماران تالاسمی متقاضی و واجد شرایط در مقابل کرونا واکسینه شدند.
امین والی پور اظهار داشت: بر اساس آمارها تعداد مبتلایان تالاسمی در بیمارستان لار 134 نفر و در بیمارستان خنج 26 نفر بود که همه آنها و ظرف یک ماه گذشته تاکنون واکسینه شده ند.
وی همچنین با اشاره به دریافت برخی خدمات لازم و رایگان به بیماران تالاسمی گفت: این خدمات شامل ارایه داروهای رایگان، تزریق خون، آزمایش‌های دوره‌ای، مشاوره‌های ضروری، شنوایی سنجی، اکو، مشاوره قلب و غدد، ویزیت متخصص و فوق تخصص، ویزیت روزانه توسط متخصص اطفال و خدمات دندان پزشکی تا سقف 700 هزار تومان می‌شود که در درمانگاه هاشمی‌زاده لار انجام می‌شود.
همچنین سرپرستار بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان امام رضا (ع) لار با توجه به کمبود شدید گروه های مختلف خونی در شهرستان لارستان نیز گفت: اهدا کنندگان خون به کمک بیماران تالاسمی لارستان بشتابند.
آزیتا باقرپور افزود : بیماران تالاسمی (بیماران بتاتالاسمی) هر دو تا سه هفته یک بار، به تزریق خون نیاز دارند؛ در نتیجه، خون هایی که می گیرند بار آهن بدن شان زیاد می شود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که این بیماران به دلیل شیوع کرونا دارند این است که اهداکنندگان خون کاهش پیدا کرده اند.
بیماری تالاسمی یک بیماری ارثی است و می‌تواند به اشکال مختلف شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر شود. افراد مبتلا به نوع خفیف بیماری (مینور)، همانند افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج نباید با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج کنند.
آغاز واکسیناسیون سنین بالای 75 سال
تزریق و دریافت واکسیناسیون به گروه های هدف از جمله بیماران خاص، پرسنل و کادر بهداشت و درمان و همچنین افراد دارای ریسک بالا و در معرض خطر ابتلا در شهرستان لارستان به طور منظم و با قوت و جدیت در حال انجام است.
تزریق واکسن به افراد بالای 75 سال نیز از روز گذشته 21 اردیبهشت ماه در این شهرستان آغاز شده و به گفته بهزاد رضایی رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستن در این مرحله افراد 75 تا 79 سال واکسینه خواهند شد.
وی تصریح کرد: کار تزریق به حدود چهار هزار و 900 فرد بالای 80 سال لارستان نیز که از هفته قبل با قوت و استقبال خوب مردم آغاز شده بود به مرحله نهایی رسیده و جاماندگان نیز می توانند در روزهای آینده و همزمان با گروه سنی بالای 75 سال نیز واکسن دریافت کنند.
رضایی با اشاره به اهمیت انجام به موقع واکسیناسیون، ازهمه گروه‌های هدف درخواست کرد در زمان تعیین شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا هرچه سریع‌تر روند واکسینه شدن عموم مردم انجام و بتوان میزان ایمن‌سازی لازم در این راستا را بالا برد.
تعداد بهبود یافتگان سه شهرستان لارستان، خنج و اوز از زمان آغاز ورود کرونا تاکنون 10 هزار و 155 نفر و شمار جانباختگان ناشی از این ویروس نیز 199 نفر است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا واکسن اوز لارستان بهداشت و سلامت فارس
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/208389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم/ ستاره خلیج فارس بورسی می‌شود

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

برگزاری همایش پیاده‌روی در مهر

اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون

6 کشته و مصدوم در حادثه رانندگی محور نی‌ریز

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود