پیام فارس

آخرين مطالب

مُهر بی‌آبی بر خاک تشنه ایران/ بی‌تدبیری در تَرسالی، کوره خشکسالی را داغ‌تر کرد مقالات

مُهر بی‌آبی بر خاک تشنه ایران/ بی‌تدبیری در تَرسالی، کوره خشکسالی را داغ‌تر کرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال ایران اقبال خوبی در حوزه بارندگی‌ها نخواهد داشت و به اذعان کارشناسان این حوزه، بی‌سابقه‌ترین خشکسالی پنج دهه اخیر را تجربه خواهد کرد و این درحالی است که دولت و‌ مسئولین در دوره ترسالی باید ذخیره و استفاده بهینه از بارش‌ها برای چنین روزهایی را در دستور کار قرار می‌دادند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، از دیر باز کشور ایران، به عنوان اقلیمی گرم و خشک شناخته شده است و مردم ایران همواره با واژه‌هایی چون کمبود آب، بحران خشکسالی، کمبود بارندگی آشنا بوده‌اند.
با توجه به بارش باران و سیلاب‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر، عده‌ای از کارشناسان معتقدند کشور دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و وارد ترسالی شده است؛ درحالی که علی‌رغم تمام پیش‌بینی‌های صورت گرفته اما ایران امسال، سالی کم بارش را تجربه می‌کند چراکه با گذر زمان هیچکدام از پیش‌بینی‌ها محقق نشد و عملا وارد خشکسالی شدیم.
این غفلت‌های پی‌درپی سبب شده است این روزها کارشناسان حوزه محیط‌زیست اذعان کنند که فلات ایران در آستانۀ بحران آب نیست بلکه در دل بحرانی جدی قرار دارد؛ درواقع بیم آن می‌رود که شرایطی پدید آید که به سبب مرتفع نشدن نیازهای آبی، میزانی از بی‌ثباتی و تنش‌های اجتماعی را در جوامع محلی، استان‌ها یا کل کشور شاهد باشیم.
استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه آب از "تابستانی سخت" سخن گفته و پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل کاهش شدید و کم‌سابقه بارندگی‌ها در بهار امسال با تنش‌های آبی در فصل گرما روبرو شویم.
یداله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: طی دو سال اخیر باتوجه به بارندگی‌های صورت گرفته، کشور در دوران ترسالی قرار داشت و پیش‌بینی‌های اولیه برای سال 99 و اوایل 1400 نیز نرمال به نظر می‌رسید در حالی‌که پیش‌بینی‌ها محقق نشد و عملا وارد مرحله خشکسالی شدیم.
کاهش 40درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به افزایش دمای زودتر از موعد افزود: افزایش دما در زمستان امسال غیرقابل باور بود به همین خاطر چاه‌های آب زودتر از موعد یعنی بهمن‌ماه روشن شدند در حالی که سال 98 در اردیبهشت‌ماه هنوز چاه‌های آب روشن نشده بودند؛ گزارش‌های هواشناسی و مدیریت بحران در خصوص پیش‌بینی کاهش شدید بارش‌ها و احتمال بروز خشکسالی برای ما نیز نگران‌کننده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه نسبت به سال گذشته بیش از 40درصد کاهش بارندگی داریم، ابراز کرد: اکنون سه ماه از راه‌اندازی چاه‌ها می‌گذرد و از طرفی حجم ورودی آب سد ‌طالقان نیز نسبت به سال‌های قبل‌ کمتر شده و آن حجم از ذخیره آب که بنا بود ما به استان منتقل کنیم محقق نشد.

پیام فارس

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته تلاش کردیم که با پرکردن چاه‌های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی و بارندگی‌های خوبی که صورت گرفت، افت سفره‌های زیرزمینی را صفر کنیم اما امسال انتظار داریم که مجدد سطح ایستابی پایین‌تر رود چون هم میزان آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و هم مصارف آب ‌های زیرزمینی بالاتر رفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به تبعات ناشی از کمبود بارش‌ها و افزایش دما ادامه داد: قطعا این وضعیت در آب‌های زیرزمینی اثر منفی گذاشته و ممکن است سطح آب‌های زیرزمینی مجد افت کند لذا این روند موجب می‌شود که چاه‌های شرب، کشاورزی و صنعتی دچار کاهش آبدهی شده و در فصل تابستان و گرما در بخش‌هایی از استان دچار کمبود آب باشیم.
ملکی عنوان کرد: پاییز امسال به کشاورزان ابلاغ کردیم که 70درصد از حجم کشت خود را محصول بکارند اما طبق روال مردم به امید باران میزان بیشتری کشت کردند؛ ما در زمینه 27درصد از کشت کشاورزان را که تعهد کردیم تامین شود مشکلی نداریم چون از سال گذشته از ذخایر آب وارد شده از سد طالقان را داریم.
راه‌اندازی چاه‌های تلفیقی نیازمند 15میلیارد اعتبار است
وی ادامه داد: متاسفانه بارش‌‌های امسال به موقع و به هنگام نبود یعنی زمانی که کشاورزان نیاز به آب داشتند بارندگی صورت نگرفت لذا به منظور جبران کمبود آب طالقان امسال 50 چاه از 100 چاه تلفیقی را راه‌اندازی کردیم تا کمک کنیم که کشت‌های انجام شده از بین نروند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی مابقی چاه‌ها منتظر اعتبارات استانی هستیم، افزود: از آنجایی که برخی چاه‌ها ملزومات لازم برای راه‌اندازی را ندارند نیازمند 15میلیارد تومان بودجه هستیم تا بتوانیم مابقی چاه‌ها را راه‌اندازی کنیم؛ اگر اعتبارات لازم حاصل شود می‌توانیم مقداری از تنش‌های کشاورزی برطرف کنیم.
ملکی با بیان اینکه 91درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، 5 درصد شرب و 4درصد صنعت و خدمات است، عنوان کرد: تهیه الگوهای کشت جزو وظایف صنعت کشاورزی است اگرچه برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه توسط جهاد کشاورزی صورت گرفته اما رعایت الگوهای کشت اتفاق نمی‌افتد؛ درواقع تصمیم کشت با کشاورز است و کسی نمی‌تواند ممانعت کند.

پیام فارس

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر طوری برنامه‌ریزی کردیم که چاه غیرمجاز جدیدی حفر نشود؛ طی این مدت دو مدل چاه غیرمجاز را پیگیری کردیم که برخی متعلق به قبل از سال 85 هستند که به چاه‌های فرم یک نامگذاری شدند و چاه‌های احداث شده بعد از سال 85 به چاه‌های فرم پنج شناخته می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: با همکاری دستگاه قضا، استانداری، فرمانداری و نیروی انتظامی تمام چاه‌های فرم پنج را ابتدا پلمپ و سپس پر کردیم به طوری که سال گذشته بیش از 700 حلقه چاه را پر کردیم.
سد نهب و بالاخانلو ثمرات بسیاری برای استان خواهد داشت
ملکی بیان کرد: به منظور حمایت از کشاورزان و باغداران دستورالعمل‌های لازم صادر و ظرف چند روز آینده به شهرستان‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا با مراجعه مالکین، میزان باغ‌های آن‌ها استعلام و پروانه مجوز صادر ‌شود و آن‌ها بتوانند از چاه‌هایشان استفاده کنند تا محصولاتشان از بین نروند.
وی اذعان کرد: سد نهب و بالاخانلو که اکنون در مرحله ساخت قرار دارد، مزیت‌های فراوانی برای استان خواهد داشت چراکه علاوه بر مهار سیلاب می‌تواند در زمان کمبود آب و خشکسالی مورد استفاده کشاورزان و باغداران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین افزود: فاز اول سد نهب به صورت آزمایشی اسفند ماه سال گذشته راه‌اندازی شد که خوشبختانه ما با همین اقدام توانستیم حدود 20 میلیون‌متر مکعب آب ذخیره کنیم و به کشاورزان تحویل دهیم؛ درحالی که وارد فاز نهایی بهره‌برداری نشدیم چون باید سازه‌های جانبی آن تکمیل و سپس آبگیری رسمی آغاز شود.
ملکی با اشاره به نصب موتورهای هوشمند برای مالکین چاه‌ها ابراز کرد: کنتورهای هوشمند به این منظور تعبیه شدند تا میزان مصرف در چارچوب قانون صورت گیرد و کشاورزانی که سالیان سال اضافه برداشت داشتند اکنون در این شرایط خشکسالی قانونمند که به این امر اعتراض دارند چون اکنون میزان کشت باید متناسب با پروانه بهره‌برداری تنظیم شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین عنوان کرد: انتقال آب از شاهرود به قزوین یکی از پروژه‌های وزارت نیرو است که در حال پیگیری قرار دارد اما این پروژه زمان‌بر و مستلزم مجوزهای بسیار سنگین است.
وی در پایان با بیان اینکه 130 میلیون متر مکعب آب شرب شهری و روستایی توسط شرکت آب منطقه‌ای تامین می‌شود، گفت: از مردم تقاضا داریم که صرفه‌جویی لازم را در بخش‌های مختلف آب شرب، صنعت و خدمات و کشاورزی داشته باشند تا با یاری هم بتوانیم امسال را پشت سر بگذاریم.

پیام فارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اهمیت بخش کشاورزی برای افزایش درآمدهای ملی، کارآفرینی و تامین غذا و درواقع برای تضمین اقتدار و امنیت ملی و هدف‌های اقتصادی و سیاسی کشورها برکسی پوشیده نیست اما بی‌توجهی به مسائل مربوط به مدیریت آب در بخش کشاورزی باعث مشکلات زندگی شهرنشینی و بازتاب‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود.
مهران شنتیایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، بحث کم‌آبی و کاهش بارندگی را یکی از بحرانی‌ترین مشکلات در سال دانست و اظهار کرد: بحث کمبود بارندگی‌ها در ابعاد مختلف می‌تواند محیط زیست استان را تحت تاثیر قرار دهد که می‌توان به فرونشست زمین، از بین رفتن حیات وحش، کرد و غبار و ریزگرد اشاره کرد.
وی افزود: معمولا به دنبال کم‌آبی و خشکسالی نیز برداشت بیش‌از حد آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد که نه تنها فشار زیادی به منابع آبی وارد می‌شود بلکه موجب فرونشست زمین نیز رخ خواهد داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: کمبود بارش موجب می‌شود که گیاهان خودرو رشد کمتری داشته باشند و در نتیجه حیات وحش مناطق حفاظت شده استان مورد تهدیدی قرار می‌گیرد.
شنتیایی با اشاره به احتمال آتش‌سوزی ناشی از علوفه خشک، گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال علوفه یک ماه زودتر در مناطق رشد کرده که بنابراین زودتر از موعد نیز خشک می‌شود لذا احتمال آتش‌سوزی وجود خواهد داشت.
تالاب الله آباد یکی از بحرانی‌ترین نقاط ایجاد ریزگرد در دوران کم‌آبی
وی ابراز کرد: یکی دیگر از عوامل کمبود آب و خشکسالی، خشک شدن مناطق و ایجاد گردوغبار و ریزگرد است چون به دلیل نبود آب، پوشش گیاهی مناطق را کامل پوشش نمی‌دهد و در نتیجه می‌تواند تهدیدی برای مردم از نظر ریزگرد باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: تالاب الله آباد واقع در محدوده شهرستان آبیک یکی از بحرانی‌ترین نقاط برای ایجاد ریزگرد محسوب می‌شود که زمانی که آبگیر و مرطوب باشد هیچ مشکلی ندارد اما با توجه به خشکسالی امسال این تالاب به عنوان یکی از کانون‌هایی بالقوه ایجاد گردوغبار و ریزگرد برای استان است که می‌تواند استان‌های همجوار البرز و تهران را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

پیام فارس

پیگیر تامین حق‌آبه تالاب‌ الله‌آباد هستیم
شنتیایی مطالبه تامین آب برای تالاب را را به عنوان یکی از اقدامات حوزه محیط زیست به منظور مقابله با ریزگرد و بیابان‌زدایی مطرح کرد و ادامه داد: در این راستا به شدت پیگیر حق‌آبه تالاب‌ استان هستیم؛ یکی از راهکارهای مناسب برای این امر استفاده از پساب‌های حاصل از تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی لیا و البرز است که به جای رهاسازی در حاشیه جاده‌ها می‌توانیم آن‌ها را به سمت تالاب‌ها هدایت کنیم.
وی ابراز کرد: احیای این تالاب با تأمین آب مورد نیاز، رطوبت خاک منطقه را افزایش می‌دهد و باعث ازدیاد پوشش گیاهی در دشت الله آباد خواهد شد که در این صورت شاهد ایجاد ریزگرد در این دشت نخواهیم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: تامین آب تالاب از پساب‌های صنعتی به تالاب الله‌آباد می‌تواند به عنوان یکی از منابع تأمین‌کننده پایدار باشد که حتی اگر در سالیان آینده نیز با مشکل کم‌آبی و کاهش بارندگی مواجه شدیم با این حرکت خطری برای سلامت مردم و آلودگی استان وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، کم‌آبی و خشکسالی علاوه بر مشکلات حوزه آب در زمینه عدم دسترسی، می‌تواند تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن فرونشست‌های زمین، تهدید حیات وحش، افزایش ریزگرد و گردوغبار و در نتیجه تهدید محیط زیست و انسانی شود.
تالاب الله‌آباد یکی از ظرفیت‌های استان قزوین است که در صورت توجه می‌تواند به عنوان یکی از منابع گردشگری محسوب شود اما در زمانی که آب‌گیر و مرطوب نباشد به عنوان یکی از کانون‌های ایجاد ریزگرد به شمار می‌رود که علاوه بر خود استان، می‌تواند استان‌های همجوار دیگر مانند البرز و تهران را نیز مورد تهدید قرار دهد.
خشکی و کم‌آبی امسال نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه است
قدرت اله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با بیان اینکه استان قزوین نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش بارندگی دارد، اظهار کرد: استان قزوین امسال از نظر بارندگی وضعیت خوبی ندارد و این شرایط خشکی و کمبود آبی که امسال اتفاق افتاده نسبت به 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: قطعا این خشکسالی و کاهش بارندگی در حوزه‌های مختلف مدیریت آب شرب، آب کشاورزی، مصرف برق تنش‌زا خواهد بود چون تمام این موارد به هم مرتبط هستند.

پیام فارس

مدیرکل مدیریت بحران استان بیان کرد: طی دو هفته گذشته جلسه‌ شورای هماهنگی مدیریت بحران را به منظور بررسی این موضوع به ریاست استاندار تشکیل دادیم و ماموریت دستگاه‌ها را مشخص کردیم که برای پیش‌بینی‌های لازم را تامین آب مورد نیاز خود داشته باشند.
مهدیخانی با بیان اینکه اولویت با تامین آب شرب است، ابراز کرد: باید تدابیر لازم برای آب شرب روستاهایی که در سال‌های گذشته با مشکل مواجه بودند انجام شود تا مسئله‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد.
وی عنوان کرد: در حوزه آب کشاورزی نیز بنا شد تا شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مدیریت لازم را داشته و اجازه ندهند که هر جای غیرضروری کشت صورت گیرد چون امسال در این حوزه با مشکل مواجه خواهیم شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: موضوعات مربوط به شریان‌های حیاتی مانند یک زنجیر به هم متصل هستند لذا به منظور تامین برق استان نیز جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوط و شرکت توزیع برق برگزار کردیم که براساس مصوبات آن بنا شد شهرداری به هیچ عنوان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نکند.
مهدیخانی عنوان کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت استفاده از کولر گازی در ادارات سراسر کشور جز استان‌های جنوبی ممنوع است و قزوین از این قائده مستثنی نیست همچنین ادارات باید مصرف خود را نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش دهند.
وی اضافه کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد با توجه به دستورالعمل‌هایی وزارت نیرو و شرکت توزیع برق از ساعت 11 تا آخر وقت قطعی برق را در ادارات خواهیم داشت و ادارات باید حتما از دیزل ژنراتور استفاده کنند لذا این مدیریت مصرف از 15اردیبهشت تا 15 شهریور باید در دستور کار ادارات قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران قزوین بیان کرد: همچنین هماهنگی لازم با اداره صمت انجام شده که واحد‌های صنعتی شهرک صنعتی و شرکت شهرک‌های صنعتی را مجاب کنند تا تغییراتی در روزهای تعطیل آخرهفته با روزهای کاریشان داشته باشند و واحد‌های تولیدی که از دیزل ژنراتور برخوردارند از آن‌ استفاده نمایند.
مهدیخانی تصریح‌کرد: متاسفانه امسال با توجه به کمبود میزان بارش‌ها ما با دو معضل حمله ملخ‌های مراکشی و پروانه‌های دم‌قهوه‌ای در طارم سفلی مواجه هستیم که تیم‌های جهادی در حال مبارزه با آن‌ها هستند اما اگر روند خشکی این طور پیش رود قطعا در آینده شاهد موضوعات دیگری نیز خواهیم بود.
وی ابراز کرد: از مردم تقاضا داریم صرفه‌جویی لازم را داشته باشند چراکه اگر حتی یک لامپ اضافی در منازل خاموش شود کمک بسیاری در مدیریت مصرف آب و برق خواهد داشت.

پیام فارس

میزان منابع آب‌های زیرزمینی استان محدود است
مدیرکل مدیریت بحران استان با بیان اینکه سد نهب پیش از عید با دستور رئیس جمهور به صورت آزمایشی آبگیری شده است، ادامه داد: سدهای ما زمانی کاربرد خواهد داشت که بارندگی مناسب و رودخانه‌ها پرآب باشند که متاسفانه امسال به دلیل کاهش بارش، سدهای ما نیز وضعیت مناسبی ندارند.
مهدیخانی اذعان کرد: تنها بخشی از تامین آب استان از سد طالقان تامین می‌شود لذا زمانی که سدهای خودمان آورد نداشته باشند برای جبران مجبور هستیم به سمت آب‌های زیرزمینی روی آوریم این درحالی است که میزان این آب‌ها نیز محدود است.
وی در پایان گفت: مردم باید به دنبال صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلف باشند چراکه مدیریت این موضوع از عهده دستگاه‌های اجرایی خارج است و معضلی است که با یاری هم باید آن را کنترل کنیم تا از این مرحله نیز با سربلندی عبور کنیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، موقعیت جغرافیایی و اقلیم هر منطقه‌ای هم در میزان بارندگی یا کم آبی آن بی‌تاثیر نیست و شهرها، روستاها و حتی کشورها هم از این قائده پیروی می‌کنند.
محمود داوران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره موقعیت جغرافیای ایران اظهار کرد: کشور ایران در کمربند خشکی و بیابانی جهان واقع شده است لذا باتوجه به این موقعیت جغرافیای به طور ذاتی کشوری کم‌آبی محسوب می‌شود به طوری که متوسط بارندگی در کشور ما 240 میلی‌لیتر است.
وی افزود: مردم کشور ایران به منظور مقابله با خشکی و کم‌آبی خودشان را با پدیده بی‌بدیل قنات یا کاریز مطابقت دادند به همین خاطر تمدن ایران به تمدن کاریزی معروف است.
دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی بیان کرد: در طول زمان با افزایش جمعیت و رشد انواع تکنولوژی‌ها، برداشت آب از منابع زیرزمینی افزایش می‌یابد که به دنبال این فعالیت‌ها چاه‌های مجاز احداث می‌شود که با گذر زمان می‌بینیم سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی در تمام دشت‌های ایران پایین می‌رود که قزوین نیز از این قائده مستثنی نیست.

پیام فارس

دشت قزوین، دشت بحرانی
داوران اضافه کرد: سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی در قزوین بین یک تا دو متر پایین آمده که به این منظور دشت قزوین را از سال‌های پیش از انقلاب به عنوان دشت ممنوعه و اکنون به عنوان دشت بحرانی مطرح می‌کنند.
وی ابراز کرد: تغییر اقلیم خودش را با تنوع مختلف نشان می‌دهد به طوری که در سنوات گذشته خشکسالی‌های متناوبی را در کشور داشتیم و علی‌رغم اینکه دو سال گذشته ترسالی را داشتیم اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اعلام کردند که در طول 40 سال گذشته از نظر خشکسالی وضعیت بی‌سابقه‌ای داریم.
دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی اذعان کرد: این روند خشکسالی تاثیر منفی خود را در بخش‌های مختلف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت و خدمات نشان می‌دهد لذا باید نوعی تعادل بین منابع تهی آب و میزان مصارف برقرار کنیم.
سرانه مصرف آب شرب در دوران کرونا به 220 لیتر رسید
داوران عنوان کرد: در شهر قزوین 65 حلقه چاه آب آشامیدنی داریم و میزان مصرف آب روزانه در قزوین حدود 100 هزار متر مکعب است که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا سرانه مصرف آب به 220لیتر رسید و این نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن استهلاک و هدررفت‌هایی که در سیستم آب‌رسانی داریم، مصرف آب ما مدیریت شده نیست.
وی با بیان اینکه فرهنگ خانه‌های سبز باید نهادینه شود، ادامه داد: خانه سبز به دنبال این است که حوزه پسماند، مصرف آب و انرژی به صورت بهینه باشد که متاسفانه ما در این زمینه عقب هستیم و مدیریت شهری و حوزه مسکن ما در این راستا مشکل اساسی دارند.
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد محیط ‌زیست و منابع طبیعی تصریح کرد: صرفه‌جویی در زمینه آب شرب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که برای حرکت در این مسیر باید به سمت احداث خانه‌های سبز حرکت کرد همچنین برای اینکه بتوانیم به شهرهای پایدار و سبز برسیم باید براساس حوزه مسکن سبز سیاستگذاری کنیم.

پیام فارس

داوران اضافه کرد: با این روند خشکسالی و کمبود آب، حوزه کشاورزی با مشکلات بسیار گسترده‌ای مواجه خواهد بود و از آنجایی که بیش‌از 90 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است باید تمهیدات لازم در این حوزه صورت گیرد.
وی بیان کرد: خشکسالی با مختصات چندجانبه افزایش دما، کمبود بارش، پایین بودن رطوبت نسبی و بالابردن تبخیر همراه است که به دنبال آن میزان آب قابل استهصال نیز کاهش پیدا می‌کند.
آب شرب استان وابسته به آب‌های زیرزمینی است
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌ زیست و منابع طبیعی اضافه کرد: زمانی که بارش‌ها کمتر می‌شود طبیعتا آبیاری افزایش می‌یابد از طرفی تغذیه آب زیرزمینی نیز کاهش پیدا کرده لذا یک روند افزایشی را در جهت فشار به منابع آب خواهیم داشت.
داوران با بیان اینکه آب شرب استان و بخش عمده‌ای از کشاورزی وابسته به آب‌های زیرزمینی است، اظهار کرد: بخشی از آب‌های زیرزمینی از چشمه و قنات و بخش عمده دیگر از طریق چاه تامین می‌شود در نتیجه فشار زیادی به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود؛ اگرچه بخشی از آب مصرفی استان نیز از طریق انتقال از سد طالقان انجام می‌شود.
وی اذعان کرد: قزوین دو حوزه اساسی شامل حوزه خزری که مربوط به قسمت‌های شمالی استان نظیر الموت است که به خزر می‌ریزد و حوزه دیگر آن مرکزی است که مربوط به دشت قزوین است و اکنون بیشترین فشار و کم‌آبی در حوزه مرکز دشت قزوین است که از طریق آب شرب به حوزه‌ نمک می‌رود.
دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی افزود: باید بنگریم که در حوزه کشاورزی برای مقابله با این مشکل چه کارهایی صورت گرفته در حالی که متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی‌ اساسی در این زمینه در کشور و استان انجام نشده است.
رعایت الگوی کشت به عنوان راهکار مقابله با کم‌آبی
داوران بیان کرد: یکی از راهکارهای مقابله با شرایط کم‌آبی در بخش کشاورزی، رعایت الگوی کشت است که متاسفانه با وجود اینکه سال‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاده چراکه این طرح تمهیدات، آموزش، امکانات و سیاست‌گذاری‌های خاصی را می‌طلبد.
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی ادامه داد: از آنجایی که ما به عنوان یک کشور کم‌آبی محسوب می‌شویم و دشت قزوین به عنوان یک دشت بحرانی معرفی شده؛ باید در بخش کشاورزی به سمتی برویم که محصولاتی که مصرف آب کمتری دارند را کشت کنیم.
وی در ادامه اذعان کرد: باید با بررسی سازگاری محصول با منطقه، درآمد آن، محصولی کشت کنیم که مصرف آب کمتری داشته باشد همچنین در بخشی از مناطق بدون هیچ استراحتی به زمین، بعد از پایان کشت بلافاصله کشت بعدی آغاز می‌شود که این حرکت فشار بر منابع آبی را افزایش می‌دهد.
داوران در پایان گفت: امسال در سطح دشت قزوین برخی کشاورزان به دلیل بهره نبردن از آب کانال، بخشی از کشت خود را رها کردند لذا با توجه به شرایط کم‌آبی احتمال اینکه وضعیت برداشت محصولات کشاورزی کاهش یابد بسیار جدی است و از طرفی فشار به منابع آب نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید برنامه‌ریزی و مدیریت اساسی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اگرچه غفلت دستگاه‌های اجرایی را نمی‌توان نادیده گرفت که با اینکه ایران در منطقه خشکی جهان واقع شده و ما به طور مقطعی و چندسال یک بار شاهد خشکسالی هستیم چرا تاکنون برنامه‌ریزی و مدیریت اساسی در این موضوع صورت نگرفته است.
می‌طلبد که فرهنگ مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف شرب و کشاورزی نهادینه شود چراکه با مدیریت مصرف شاید دچار کم‌آبی باشیم اما به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانیم آن مرحله را پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/208557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولویت‌دهی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شیراز

توانمندی نظامی ایران را در عملیات وعده صادق باور کرد

ابعاد وعده صادق برای دانش‌آموزان تشریح شود

گره‌گشایی 16 بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس

پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!

سیلی در استان فارس رخ نداده است

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی

آغاز عملیات احداث شهرک جدید بومیز جهرم در آینده نزدیک

توضیحات منبع آگاه فارس درباره شایعات خبر مرگ یک دختر در وزرا

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور