بزرگنمايي:
پیام فارس -
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خبرهای خوب همان خبرهای امیدبخش، پیشبرنده و احیاگراست که نقش بهسزایی در تقویت روحیه فردی و اجتماعی و تمایل فرد و جامعه به زندگی نشاطانگیز دارد.
بیتردید خبرهای خوب، انگیزه جامعه را برای ساختن آینده، ترمیم زخمها و گرهگشایی از مشکلات، ارتقا میدهد و رفع موانع را تسهیل و تسریع میکند.
چگونگی پرداخت اخبار و اولویت بندی اخبار خوب و بد، منجر به سوگیریهای رفتاری افراد و نهایتاً منفیگرایی یا مثبتاندیشی، امید به زندگی یا سرخوردگی میشود و در این میان، فعالیتهای دشمن برای سیاهنمایی وضعیت موجود، نظام ساختاری رسانهها و عدم تدوین نظام رسانهای مناسب و پدیده شهروند رسانه و افسارگسیختگی و سوء مدیریت فضای مجازی، مهمترین دلایل اولویت دادن به اخبار بد و گرایش بیشتر افراد به این اخبار در سطح جامعه است.
اما نکته مهم و حائز اهمیت، لزوم پرداختن به اخبار خوب و تقویت نگاه و تغییر ذائقه و زاویه دید افراد و ترسیم آیندهای امیدبخش و تشدید روحیه کار و تلاش و سازندگی در سطح جامعه است.
سپهر رسانهای استان فارس نیز در چند سال اخیر، ناخواسته دستخوش تحولی منفیگرا شده و در بسیاری از موارد، اخبار بد و بازتاب این اخبار در اولویت کار اصحاب رسانه در این استان قرار گرفته است.
اگر اتفاقات مختلف و حوادث و وقایع طبیعی و غیرمترقبه را دنبال کنیم، میبینیم که شهروندان استان فارس، بیش از آنکه اخبار خوب را از رسانهها دریافت کنند، متاثر از اخبار منفی و بد هستند و بیش از آنکه در مقابل اخبار خوب واکنش نشان دهند اخبار بد را دنبال میکنند.
این گرایش در پیگیری اخبار، میزان بازدید از اخبار خوب یا بد، واکنشها و بازخوردهایی که افراد از خود نشان میدهند و ابراز میکنند قابل تشخیص و جمعبندی است.
به عنوان مثال: سیل شیراز به عنوان یک حادثه غیر منتظره و هول برانگیز در چند دهه اخیر، حادثه سانچی و مفقود شدن تعدادی از فرزندان این استان، سقوط هواپیما، حادثه ناوچه کنارک، آتشسوزی در شیراز و چند شهرستان، حوادث سال 98، نوسانات بازار و شیوع کرونا و تغییر رنگ استان، از جمله اخبار بدی است که بیشترین بازخوردها را از طرف مردم به دنبال داشته است.
در کنار این اخبار، حمایتها و کمکهای مردمی و پویش مساوات و همدلی، بخشش اجارهبها، اهدای هزاران عضو، اهدای خون، راهاندازی صدها واحد تولیدی در دوردستترین روستاهای استان، احیاء کارخانههای نیمه تعطیل و تعطیل، اجرای طرح بیماریار در بیمارستانها، ساخت و تعمیر مسکن، اهدای هزاران دست جهیزیه توسط مردم و نهادهای حمایتی، مشارکت مردم در دفن اموات، توزیع میلیونها بسته معیشتی و وسایل کمک آموزشی، تدریس رایگان و فعالیت هزاران فرد و گروه جهادی و اعطای وامهای بلاعوض، آزادی زندانیان، کاشت نهال و درخت، راهاندازی و نصب آبسردکن و روشویی و هزاران اقدام ریز و درشتی که میتوان به عنوان خبر خوب به آن پرداخت در این استان اتفاق افتاده است.
نوع پردازش رسانهها و سهم آنها در ایجاد انگیزه و تقویت حس امید به زندگی و سوق دادن مردم به مشارکتهای سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات بسیار مهم است.
به جرأت میتوان گفت؛ یکی از مهمترین دلایل تمایل مردم به مشارکت در وقایع سیاسی، چگونگی ذائقهسازی از طرف رسانهها hست.
اگر رسانهها در استان فارس، با تاکید بر شعار سال، مجموعه فعالیتهای نهادهای حمایتی در زمینه ایجاد اشتغال و رونق تولید را در قالب خبر خوب، درست و به موقع به مردم ابلاغ کنند و ارزش و جایگاه خبر خوب را در میان مردم به درستی تبیین نمایندT با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای موجود در استان شاهد رشد و توسعه بیش از پیش امور مختلف، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح استان خواهیم بود.
به دنبال سیاستهای کلی خبرگزاری فارس در پرداختن به خبر خوب و اهمیت نقش اخبار خوب در پویایی، شادیآفرینی و امیدبخشی به مردم و ضرورت توجه به وقایع مثبت و ترویج خلقیات و سنتهای پسندیده و سبکهای تازه و نشاطآور پیشنهاد میشود سایر رسانهها نیز زاویه دوربین و قاب صفحه و نوک قلمها را به سمت اخبار خوب چرخانده و غبار افسردگی و ناامیدی ناشی از القاء اخبار بد را از چهره مردم بشویند.
انتهای پیام/ن