پیام فارس

آخرين مطالب

پویشی برای شفافیت؛

شفافیت نامزدها اعتمادساز است/ منتخبان پاسخگوی مردم باشند فرهنگي

شفافیت نامزدها اعتمادساز است/ منتخبان پاسخگوی مردم باشند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فعالان سیاسی، تشکل ها و گروه های مردمی تاکید دارند که همه نامزدها باید به موضوع شفافیت توجه ویژه ای نشان دهند زیرا شفافیت عامل موثری برای اعتمادسازی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، نامزدهای شورای شهر در حال آماده شدن برای ورود به کارزار تبلیغاتی هستند. از سویی دیگر شوراهای شهر نیز در دوره فعلی فراز و شیب‌های متعددی را در اکثر شهرها پشت سر گذاشته است و مردم نسبت به عملکرد خیلی از شوراها انتقادات جدی مطرح کرده‌اند.
این در حالی است که تخلفات برخی از شوراییان باعث شد که شورای شهر در بعضی از شهرها منحل شود. خبرگزاری مهر نیز اخیراً با همکاری جنبش «ازما» چالشی برای ارزیابی شایستگی‌های نامزدهای شوراها راه انداخته که طی آن کاندیداها می‌توانند با ثبت نام در این چالش، به پویش شفافیت بپیوندند.
شفافیت در حال حاضر خواسته بسیاری از فعالان و تشکل‌های سیاسی و گروه‌های مردمی و دانشجویی است. تشکل‌ها اعتقاد دارند تا وقتی شفافیت مطلوبی وجود نداشته باشد نمی‌توان به وعده‌های نامزدها اعتماد کرد.
شفافیت لازمه پیشرفت است
مسئول مطالبه گری بسیج دانشجویی خراسان شمالی شفافیت را لازمه هر گونه پیشرفت دانست و گفته است که نامزدهای شورای شهر باید مشخص کنند در چه مواردی و به چه شکلی بناست شفافیت داشته باشند.
محسن نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر ارائه برنامه دقیق و منسجم، صداقت، دوری از شعارزدگی و عدم جناح بازی را تأثیرگذار در حضور مردم عنوان کرد و گفته که در صورتی که مردم این موارد را در کاندیداهای خود ببینند قطعاً در انتخابات مشارکت خواهند داشت.

پیام فارس


او در عین حال گفته که شفافیت پیش نیاز هر گونه پیشرفت است زیرا در گام نخست باعث کاهش زد و بندها، رانت‌ها، فسادها و گردش‌های مالی مشکوک می‌شود و پس از آن هم افزایی برای اصلاح امور صورت خواهد پذیرفت.
شفافیت نامزدها عدالت مدنظر مردم را به ارمغان می‌آورد
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان یزد هم شفافیت را لازمه فعالیت انتخاباتی نامزدها دانسته و گفته است که شفافیت نامزدها، عدالت مدنظر مردم را به ارمغان می‌آورد. حسین حداد در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است که کار شوراها مردمی و اصل کار خدمتگزاری به مردم است و لازمه خدمت شایسته در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی بهداشتی و درمانی، اطلاع و آگاهی مردم از روند انجام امور است.
وی عنوان کرد: اگر مردم در جریان کارها باشند و افراد در انجام امور شفافیت داشته باشند، آنگاه کنترل و نظارت مردمی نیز قوی‌تر و زمینه اعتماد بیشتر مردم فراهم می‌شود. حداد اعتقاد دارد هر فردی بخواهد در فضای تعارض منافع برای خود کاری انجام دهد، در سایه شفافیت دستش رو می‌شود و این عنصر شفافیت است که اجازه نمی‌دهد افراد نفع شخصی از فعالیت‌هایی نظیر حضور در شورا ببرند.
تأثیر شفافیت عملکرد بر مشارکت مردمی در انتخابات
در این رهگذر استاندار خراسان جنوبی نیز گفته که شفافیت عملکرد نامزدهای شوراهای شهر و روستا و پاسخگو بودن آنها بی شک در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار است.

پیام فارس


حمید ملانوری در گفت و گو با خبرنگار مهر ادامه‌داد: اگر عملکرد، خدمات و نقاط مثبت و منفی اعضای قبلی شوراهای شهر و روستا شفاف و قول‌ها و وعده‌های داده شده آنان بررسی شود، بی شک در افزایش مشارکت مردم و تمایل آنان به آمدن پای صندوق‌های رأی تأثیرگذار است.
وی گفته که این مهم یعنی «شفافیت عملکرد»، مردم را با افزایش آگاهی‌ها به انتخاب بهتر و اصلح‌تر نیز راهنمایی می‌کند.
حمایت از جنبش «ازما»
همچنین دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم شفافیت و پاسخگویی کاندیداهای شورای شهر، گفت: افزایش مشارکت و نظارت بر انتخابات با شفاف شدن امکان پذیر است.
مرتضی خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم شفافیت در هزینه کرد داوطلبان انتخابات، گفت که متأسفانه در هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات‌ها و شفافیت وجود ندارد و هنوز مشخص نیست هزینه‌های انتخاباتی نامزدها از چه طریقی تأمین می‌شود.
سمتنظر
مسئول مطالبه گری بسیج دانشجویی خراسان شمالیشفافیت لازمه پیشرفت است
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان یزدشفافیت نامزدها عدالت مدنظر مردم را به ارمغان می‌آورد
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سیستان و بلوچستاناز جنبش «ازما» حمایت می‌کنیم
کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای در کرمانبا شفافیت و پاسخگویی ماجرای نجف شهر تکرار نمی‌شود
دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی اصفهاننامزدها در جنبش شفافیت شرکت کنند
رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی فارسنامزدها با شفافیت عمل کنند
رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری جبهه انقلاب اسلامی در مازندرانمصلحت اندیشی دلیلی برای عدم شفافیت نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیکاندیداها شفافیت را در عمل از خود شروع کنند
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از هزینه سیاسی، کنترل فساد و نظارت بر انتخابات با شفاف شدن فرایند انتخابات امکانپذیر است، ادامه داد: به‌کارگیری نظارت عمومی بر فعالیت و رفتارهای انتخاباتی یکی از مهمترین رویه‌های مرتبط در این خصوص است.
خسروی گفت: خوشبختانه این روزها با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا مطالبه جدیدی با عنوان « چالش شفافیت کاندیداها » در رقابت‌های انتخاباتی پایه‌گذاری شده که امیدواریم از سوی کاندیداها جدی گرفته شود.
ماجرای نجف شهر تکرار نشود
آذرماه سال 98 بود که دادستان سیرجان از دستگیری شهرداری و پنج عضو شورای نجف شهر خبر داد. شش نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری نجف‌شهر به دلیل «جرایم مالی» بازداشت شدند.
فعالان سیاسی و اجتماعی کرمان اعتقاد دارند که اتفاقی که در نجف شهر روی داد نباید تکرار شود و تنها راه حل آن نیز توجه به ملاک شایستگی در انتخاب نامزدهاست و شفافیتی که در کار آنها باید وجود داشته باشد.
سید مهدی موسوی یکی از کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای در کرمان در گفتگو با مهر گفت که فرایند تبلیغات انتخاباتی باید شفاف باشد و رأی دهندگان دقیقاً از برنامه‌های واقعی کاندیداها مطلع شوند و کاندیداها هم بعد از رأی گرفتن از حوزه انتخابیه پاسخگو و مکلف به اجرای برنامه‌ها باشد.
وی افزود: متأسفانه آنچه که در برخی از موارد روی می‌دهد عدم توجه جدی رأی دهندگان به جایگاه شوراهاست و به همین دلیل با دقت کمتری رأی می‌دهند که نتیجه آن بروز مشکلاتی در حوزه‌های شهری و روستایی می‌شود در درجه اول کاندیدا باید برنامه‌ها و وضعیت خود و سوابقش را برای شهروندان کاملاً شفاف کند و به اصلاح در اتاق شیشه‌ای نشسته و مردم بتوانند کاملاً وی را ارزیابی کنند.
وی گفت: در مرحله دوم رأی دهنده باید این برنامه‌ها را دقیق بررسی و مطابق با شرایط شهر و روستای محل زندگی و نیازهای عمومی جامعه و پای بندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب به فرد مورد نظر رأی دهد اما بسیار مهم است که لیست کاندیداها مورد واکاوی دقیق بر مبنای شفافیت عملکرد و برنامه‌ها قرار گیرد. کاندیدا باید برنامه‌ها و وضعیت خود و سوابقش را برای شهروندان کاملاً شفاف کند و به اصلاح در اتاق شیشه‌ای نشسته و مردم بتوانند کاملاً وی را ارزیابی کنند.
استان تهران و حلقه مفقوده شفافیت، نظارت و مردم گرایی
عدم شفافیت و نظارت بر تصمیم گیری شورای شهر و روستا و شهرداری‌ها همواره از مواردی بوده که بستر را برای فسادهای مالی فراهم کرده و اصل مردم گرایی نیز به تبع آن مورد غفلت واقع شده است.
طی سال‌های اخیر شاهد انحلال‌هایی در بخش‌های مختلف کشور در شوراهای شهر و روستا بوده‌ایم و اگر نخواهیم راه دوری برویم، می‌شود به انحلال 3 شورای شهر و روستای استان تهران در دور پنجم اشاره کنیم که کارشناسان معتقد هستند، عدم شفافیت و برخی خلاءهای قانونی، نداشتن آگاهی، دانش و علم کافی در خصوص وظایف محوله به اعضا و فراهم بودن بستر فساد در مردمی‌ترین پارلمان، همگی دست به دست هم داده‌اند تا وجاهت این شورای مقدس در نظر مردم کاهش پیدا کند.
مهم‌ترین تأثیر شفافیت ایجاد اعتماد بین مردم است / نامزدها در جنبش شفافیت شرکت کنند
از دیگر سو، دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی اصفهان نیز گفت که مهم‌ترین تأثیر شفافیت ایجاد اعتماد بین مردم و افزایش مشارکت است و عدم شفافیت نیز نتیجه عکس خواهد داشت.
سعید دادگستر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: شعار «تدبیر و امید» دولت فعلی این روزها نتیجه عکس پیدا کرده و مردم از شرایط موجود و تدبیر این دولت ناامید شده‌اند.
وی افزود: از این رو برای افزایش مشارکت مردم باید امید را به آنها بازگرداند و نامزدی را معرفی کرد که کارنامه درخشانی داشته باشند. شورای شهر و ریاست جمهوری برای مردم شفاف شود تا بتوانند به درستی انتخاب کنند.
دادگستر در ادامه با اشاره به جنبش «ازما» ابراز داشت: این جنبش می‌تواند به جلب اعتماد مردم به کاندیداها کمک کند و پیشنهاد می‌دهم کاندیداها در این جنبش شرکت کنند.
نامزدها با شفافیت عمل کنند / لزوم انتخاب سالم و آگاهانه
در این رهگذر رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی فارس گفت که اگردر انتخابات شفافیت نباشد می‌توان گفت که کاندیداها به مردم دروغ گفته‌اند از این رو نامزدها در مورد برنامه‌هایشان شفافیت داشته باشند.

پیام فارس


حجت الاسلام سید محی الدین طاهری در گفت و گو با خبرنگار مهر ، بیان کرد: انتخابات یکی از اصلی‌ترین ارکان مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی است پس به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در این برهه مورد توجه کاندیداها قرار بگیرد و عاملی برای انتخاب اشخاص توسط مردم نیز بوده موضوع شفافیت در چرخه انتخابات است.
وی این را هم اضافه کرد که نمی‌توان از کاندیدایی که به عدم شفافیت اعتقاد دارد انتظار داشت به نفع مردم و کشور اقداماتی را انجام دهد از این رو باید روند حرکت کاندیداها به گونه‌ای باشد که با مردم شفاف و بدون هیچ پنهان‌کاری صحبت شود زیرا مردم به قدری از فضای سیاسی کشور آگاهی دارند که نمی‌توان بدون شفافیت با آنان صحبت کرد.
مصلحت اندیشی دلیلی برای عدم شفافیت نیست
رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری جبهه انقلاب اسلامی در مازندران تعهد و انقلابی بودن را قید لازم دانست و گفت: اگر به پسا انتخابات فکر کنیم و برنامه داشته باشیم، با آسیب مواجه نمی‌شویم.
شکراله رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به شدت به شفافیت اعتقاد کامل دارم، افزود: مصلحت اندیشی دلیلی برای عدم شفافیت نیست و در لیستی که ارائه خواهیم داد یکی از معیارها و شاخص‌ها شفافیت خواهد بود که شامل شفافیت آرا، مالی و ارتباطات خواهد بود.
کاندیداها شفافیت را در عمل از خود شروع کنند
در همین خصوص عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تقویت مکانیسم‌های شفافیت شد و گفت که کاندیداهای انتخابات‌های پیش رو شفافیت را در عمل از خود و از همین حالا شروع کنند.
ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعتقاد دارد که شفافیت یکی از مطالبات اصلی مردم از مسئولان است و می‌طلبد که در همه عرصه‌ها و سطوح مختلف زمینه تقویت شفافیت فراهم شود.
وی با بیان اینکه شفافیت باعث می‌شود تا جلوی بسیاری از فسادها گرفته شود اضافه کرد: با نوری که از طریق شفافیت تابیده می‌شود، تاریکخانه‌های فساد روشن می‌شوند و شرایط تخلف و فساد سخت می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/209005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح