پیام فارس

آخرين مطالب

موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد علمي

موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیر مرکز حافظ‌شناسی و مسئول کرسی پژوهشی حافظ، «حافظ و هنر» را موضوع علمی یادروز حافظ در سال جاری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، کاووس حسن‌لی افزود: از زمانی‌که «روز بزرگداشت حافظ» در تقویم ملی ایران به ثبت رسیده، هرسال بیستم مهرماه برنامه‌های مختلفی در شیراز و شهرهای مختلف ایران و جهان برگزار می‌شود.
او در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی است که با ارائه دستاوردهای تحقیقی از سوی حافظ‌پژوهان صورت می‌پذیرد.
مسئول کرسی پژوهشی حافظ خبر داد: مرکز حافظ‌شناسی که از دیرباز موضوع علمی سالانه حافظ را اعلام می‌کند، برای بیست‌وپنجمین مراسم بین‌المللی یادروز حافظ در سال 1400، موضوعِ «حافظ و هنر» را تعیین کرده و حافظ‌پژوهان، هنرمندان و همه علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر این موضوع فراخوانده است.
وی افزود: کرسی پژوهشی حافظ (مستقر در مرکز حافظ‌شناسی)، مانند سال‌های پیش از همه هنرمندان، اندیشه‌وران و حافظ‌پژوهان دعوت می‌کند تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوعی اعلام‌شده برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه 1400 دارند، مطالب خود را حداکثر تا پایان مردادماه 1400، در قالب مقاله به‌نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال نمایند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه، پیرو موضوع اعلام‌شده به تبیین مفهوم «هنر» پرداخت و توضیح داد: مفهوم «هنر» در متون گذشته فارسی، با آن‌چه امروزه هنر (در معنای Art) نامیده می‌شود، متفاوت است.
وی افزود: هنر در کاربرد گذشته خود طیفی از معناهای گوناگون را در بر می‌گرفت و بازمی‌نمود. مفاهیمی مانندِ فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و مانند آن. روشن است که منظور ما از هنر در این فراخوان محدود به مفهوم گذشته یا امروزی هنر نیست. بلکه همه‌ی حوزه‌های معنایی و کاربردی آن را فرامی‌گیرد.

پیام فارس


حسن‌لی افزود: پژوهش‌هایی که با موضوع حافظ و هنر انجام می‌گیرد، دست‌کم در چهار بستر می‌توانند شکل بگیرد؛ یکی بررسی مفهوم‌شناسانه هنر در اندیشه حافظ، دیگری شیوه‌های بیان هنری حافظ، سوم نگاه حافظ به انواع هنر و چگونگی کاربرد اصطلاحات هنری در شعر او و چهارم بهره هنرهای گوناگون (گذشته و معاصر) از شعر و اندیشه حافظ.
وی از استقبال پژوهشگران و هنرمندان از این موضوع خبر داد و گفت: با آن‌که هنوز موضوع یادروز سال 1400 به‌صورت رسمی اعلام نشده، خوشبختانه هنرمندان و استادان برجسته‌ای برای سخنرانی و نگارش مقاله اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعاتی مانندِ حافظ و هنرهای نمایشی، حافظ و نگارگری، بهره موسیقایی از شعر حافظ، شیوه‌های هنری حافظ در بهره‌گیری از قرآن کریم و… از سوی استادانِ پژوهشگر و برخی از هنرمندان برای ارائه در مراسم یادروز حافظ اعلام شده است.
حسن‌لی در ادامه گریزی هم به کاربرد واژه‌ی هنر در شعر حافظ زد و گفت: واژه هنر بارها در شعر حافظ به کار رفته است. روشن است که این واژه در همان معانی کاربردی گذشته به کار رفته. برای نمونه وقتی حافظ می‌گوید: «ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق / برو ای خواجه عاقل هنری بهتر از این؟» پیداست که ربطی به هنرهای هفت‌گانه مانند هنرهای تجسمی، نمایشی، ترسیمی یا موسیقی و مانند آن ندارد. در این بیت آشکارا «غمِ عشق» هنر دانسته شده است. یا در این بیت که می‌گوید: «عاشق و رند و نظربازم و می‌گویم فاش / تا بدانی که به چندین هنر آراسته‌ام» شاعر عاشقی، رندی و نظربازی را هنر دانسته است. از همین زاویه است که خطابینی و عیب‌گیری را هم در جایی بی‌هنری می‌داند: «کمال سرّ محبت ببین نه نقص گناه / که هرکه بی‌هنر افتد نظر به عیب کند».
مدیر مرکز حافظ‌شناسی در پایان بااشاره به ربع قرن فعالیت این مرکز، یادآور شد: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده، مرکز حافظ‌شناسی در بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌های خود، نخستین جشنواره داستان‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار می‌کند که برگزیدگان این جشنواره نیز در مراسم یادروز حافظ 1400 معرفی و تقدیر خواهند شد.
وی افزود: خوشبختانه با تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان، این جشنواره کار خود را آغاز کرده است و تاکنون تعدادی داستان به دبیرخانه رسیده و منتظر دریافت آثار دیگری هستیم. داستان‌نویسان علاقه‌مند تا 15 مردادماه 1400 فرصت دارند آثار خود را براساس شرایط اعلام‌شده، به دبیرخانه‌ی جشنواره، به‌نشانی story.hafez@gmail.com ارسال کنند.
حسن‌لی تأکید کرد: پیش از این هم گفته‌ام که ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه حافظ باشد و «جشنواره داستانی حافظ» به همین منظور طراحی شده و برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/211088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید