پیام فارس

آخرين مطالب

شورا‌ها آینده شهر‌ها را ریل‌گذاری می‌کنند مقالات

شورا‌ها آینده شهر‌ها را ریل‌گذاری می‌کنند
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت انتخابات شورا‌ها فرموده اند: مردم به این شورا‌ها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، اهداف خدایى، انقلابى و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور در این انتخابات تحقّق پیدا کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارهای در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین کرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکیل شوراها دانسته‌اند؛ امری که اگر رخ دهد سبب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد.
اکنون که به انتخابات شورای اسلامی در شهرها و روستاها نزدیک می‌شویم، شاهد یک نوع بی‌انگیزگی در بین مردم برای اعتماد به کاندیداها هستیم، قطعا ضعف عملکرد شورا نتیجه انتخاب افراد ناتوان توسط خودمان است، اگر می‌خواهیم شورایی توانمند و قوی برای حل مشکلات در حوزه مدیریت شهری داشته باشیم باید افرادی را انتخاب کنیم که حداقل به قوانین موجود در حوزه شوراها تسلط کافی داشته باشند و بر اساس وظایف و قوانین شوراهای اسلامی شهر و روستا برنامه ارائه دهند.
محمود صفایی از فعالان شهری و از مدیران سابق شهرداری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: انتخابات شورا‌ها در 28 خردادماه برای شهر شیراز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند پایه گذار توسعه و رشد این کلانهشر باشد.
او با بیان این که شورا‌ها آینده شهر‌ها را ریل گذاری می‌کنند و انتخاب افراد متخصص، با تجربه و دلسوز می‌تواند وضعیت شهر را در مسیر مطلوبی قرار دهد، اظهار داشت: رسالت اصلی شورا سیاستگذاری برای توسعه اینده شهر است. شورا‌ها نسبت به شهرداری‌ها نقش نظارتی دارند و اعضای پارلمان شهری باید بر 350 وظایفی که بر عهده شهرداری است آگاهی داشته تا بتوانند نظارت جامعی را بر ان معطوف دارند.
صفایی با اشاره به این موضوع که شورا وظیفه هماهنگ کننده‌ای را درمیان دستگاه‌های مختلف شهری برعهده دارد، اما این موضوع تابحال به دلیل عدم اشراف اعضای شورا کمتر اتفاق افتاده است بیان کرد: شورایی که در محدوده وظایف قانونی خود مطالبه گر باشد می‌توان در روند پیشرفت شهر جهش ایجاد کرند.
معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: شورا جایگاه پرداختن به دعوا‌های حزبی و جناحی نیست، چون نه تنها منفعتی برای شهروندان ندارد بلکه دود ان به چشم شهر و شهروندان هم خواهد رفت. همچنین دخالت اعضای شورا در انتصابات شهرداری‌ها و روند اجرایی پروژه‌ها امری ناصواب است که مشکلاتی زیادی را گریبانگیر شهر و شهروندان می‌کند.
صفایی در ادامه اظهار داشت: بافت تاریحی و حرم مطهر شاهچراغ نگین کلانهشر شیراز است که مساحتی در حدود 600 هکتار وسعت دارد. همچنین آثار ثبتی تاریخی در شیراز از بسیاری از استان‌ها بیشتر است و باغ‌های قصردشت نیز بر ظرفیت‌های شهر راز می‌افزاید. در نظر داشته باشیم بسیاری از استان‌ها از جمیع این شاخصه‌ها محروم هستند، اما با همدلی، تخصص و هم افزایی از امکانات و ظرفیت‌های محدودی که در اختیار دارند به شکل مطلوبی بهره برداری کرده و به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری ایران مطرح شوند.
او با ارائه راهکاری در این زمینه اظهار داشت: باید از سرمایه گزاران در بافت تاریخی دعوت به همکاری کرد و تسهیلاتی از سوی شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات رسان برای ایجاد تحولات گسترده انجام شود. در نظر داشته باشیم بافت تاریحی شیراز می‌تواند چهره شهر را متحول سازد. در گذشته تلاش‌هایی شد که بافت تاریخی شیراز را به طور کامل تخریب کرده و به جای آن آپارتمان سازی کنند. اما با تلاش‌هایی که انجام دادیم از انجام آن جلوگیری کردیم.
این مقام عالی شهرساز در بخش دیگری گفت: شیراز بالغ بر 1800 هکتار بافت فرسوده و ناایمن دارد که با بروز یک زلزله قوی به فاجعه‌های بزرگی می‌انجامد. در دوره قبلی که در شهرداری شیراز حضور داشتیم گزینه‌های مختلفی را برای شهروندان و ساکنین شریف این مناطق در نظر گرفتیم تا با برخورداری از تسهیلات ویژه به مرمت همت گمارند.
صفایی با بیان این که بافت‌های فرسوده و تاریخی شیراز همچنان به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند تا روند پیشبرد امور تسریع شود افزود: در برخی محدوده شهرداری تا صددرصد تخفیف عوارضی می‌دهد و این در حالی است که دولت برای بهای انشعابات اب و برق و گاز و تلفن تخفیفی برای این مناطق کم برخوردار در نظر نگرفته است.
او پیرامون اقدامات انجام شده در‌ این حوزه، گفت: بافت فرسوده شیراز دارای تقسیم بندی‌های ویژه‌ای است. در پهنه A که مناطق ابیوردی و چوگیا را شامل می‌شود با استقبال مردم به دلیل مرغوبیت مناطق روبرو هستیم و از نظر اقتصادی توجیه دارد. اما در پهنه C با استقبال سرمایه گزاران و مردم روبرو نبوده وشاهد نوسازی‌های چندانی نیستیم. به همین دلیل شورا و شهرداری باید به این مناطق به صورت جدی ورود کند و با ایجاد فضا‌های خدماتی، خانه‌ها و سرای محلات، ایجاد کلانتری، ساختار‌های ورزشی و زیرساخت‌هایی از این دست محل زندگی شهروندان این مناطق را بهسازی کند.
این فعال مدیر شهری افزود: باغ‌های قصردشت پتاسیل عظیمی برای شهر است که آب و هوای شهر را تلطیف کرده و می‌تتواند در حوزه گردشگری نیز بر ظرفیت‌های شیراز اضافه کند. شهرداری شیراز تابه‌حال در حدود 300 هکتار از این باغ‌ها را تملک کرده است و بخشی را در اختیار مردم قرار داده است. اما تملک این باغ‌ها با رویه موجود سال‌ها و دهه‌ها به طول می‌انجامد. به همین دلیل نیازمند تغییر رویکرد در این زمینه هستیم و باید شرایطی فراهم شود تا مردم وباغداران از این ثروت‌های گرانمایه شهر بهره‌مند شوند.
معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر شیراز در عرصه توریست سلامت هم از پتانسیل‌های ارزنده‌ای برخوردار است و از دیرباز برند پزشکی بوده است، اظهار داشت: بخش‌های حاشیه نشین شیراز از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند و با توجه به جایگاه مهاجر پذیری آن‌ها باید در کانون توجه مدیران قرار گیرند.
صفایی در پایان با اشاره به این که در صورت تایید و انتخاب شهروندان در شورای جدید فرصتی برای تخریب و نقد گذشتگان وجود ندارد و نگاه این ائتلاف رو به جلو است، بیان کرد: شورا در زمینه اقتصاد شهری وظیفه ریل گذاری را بر عهده دارد. شاید در شرایط حاضر کسی به این پدیده به عنوان یک معضل نگاه نکند و اولویت مسائلی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آسفالت را در اولویت بداند. اما شورا باید با نگاهی آینده نگر با چنین مسائلی روبرو شده و ریل گذاری‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/215000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت