پیام فارس

آخرين مطالب

«سازا» روایت تلاش چند ساله مادری که پای کار اقتصاد مقاومتی آمده است مقالات

«سازا» روایت تلاش چند ساله مادری که پای کار اقتصاد مقاومتی آمده است
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در جامعه ما هستند کسانی که ضمن نقش مادری و همسری، حضوری فعال و مؤثر دارند، این نشان از مدیریت یک بانوی ایرانی است که ضمن انجام وظایفش نسبت به جامعه بی‌تفاوت نیست و می‌خواهد اثرگذار باشد.
به گفته مقام معظم رهبری «عرصه‌ فعّالیت‌های اجتماعی اعم از فعّالیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همه میدان‌های زندگی در صحن جامعه است؛ در این‌جا میان مرد و زن در اجازه‌ فعّالیت‌های متنوّع در همه‌ی میدان‌ها، هیچ تفاوتی از نظر اسلام نیست، از نظر اسلام، در همه‌ی این فعّالیت‌های مربوط به جامعه‌ی بشری و فعّالیت‌های زندگی، زن و مرد دارای اجازه‌ی مشترک و هم‌سان هستند.
البته بعضی از کارها هست که باب زنان نیست؛ چون با ترکیب جسمانی آنها تطبیق نمی‌کند و بعضی از کارها هم هست که باب مردان نیست؛ چون با وضع اخلاقی و جسمی آنها تطبیق نمی‌کند، این موضوع ربطی به این ندارد که زن می‌تواند در میدان فعّالیت‌های اجتماعی باشد یا نه؛ تقسیم کار، بر حسب امکانات و شوق و زمینه‌های اقتضای این کار است.»
از جمله این بانوان فاطمه صمدی متولد 73 در اصفهان است؛ او کارشناسی سخت‌افزار کامپیوتر از دانشگاه اصفهان دارد، ولی به دلیل دغدغه در زمینه فروش کالای ایرانی، فروشگاهی را به کمک دوستانش تأسیس می‌کند که در آن فقط کالای ایرانی به فروش می‌رسد.
حدود 4 سال است که فروشگاه سازا مشغول فعالیت است و از این طریق کالاهای ایرانی و با کیفیت بسیاری را به مردم معرفی کرده، صمدی به همراه بانوان دیگر بیشتر از آنکه بخواهند دغدغه شغل یا درآمدزایی داشته باشند، دوست دارند فرهنگ خرید از کالای با کیفیت ایرانی را میان مردم رواج دهند.
مشروح گفت‌وگوی فارس با فاطمه صمدی را در ادامه می‌خوانید:
فارس: خودتان را معرفی کنید.
صمدی: فاطمه صمدی هستم، متولد سال 1373، اصفهان به دنیا آمدم و اکنون ساکن تهران هستم.
فارس: رشته تحصیلی‌تان چه بوده؟ به این رشته علاقه داشتید؟
صمدی: مهندسی کامپیوتر، سخت‌افزار دانشگاه اصفهان و مدرک کارشناسی دارم ، از زمان کنکور تاحدودی؛ ولی بعد از ورود به دانشگاه، این علاقه بیشتر شد.
فارس: در مورد کاری که می‌کنید لطفا توضیح دهید.
صمدی: حدود 4 سال است که به دلیل عرضه کالاهای ایرانی و صحبت‌های مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، کالاهای ایرانی و دغدغه‌ای که در خصوص این مسائل داشتیم، دیدیم دسترسی به برخی کالاهای ایرانی کم است، هم‌چنین امکان خرید راحت آن‌ها برای مردم وجود ندارد و نیز ناشناخته بودن برندهای ایرانی، پس از گفت و گو با تعدادی از خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان، به این جمع‌بندی رسیدیم که فضایی را برای کالاها مهیا و عرضه کنیم تا هم کالاهای ایرانی شناخته شود و هم کمکی به تولیدی‌ها برای حمایت بیشتر از آن‌ها باشد.
بنابراین فعالیت خود را در یکی از غرفه‌های داخل دانشگاه شروع و به عرضه مجازی و حضوری کالاها اقدام کردیم؛ گاهی غرفه‌هایی را در مکان‌هایی دیگر، خارج از دانشگاه نیز برپا کردیم.
با تولیدکننده‌های کالاهای شاخص مثل چادر ایرانی، برخی نوشت‌افزارها و برخی پوشاک از نزدیک ارتباط برقرار و خریداری می‌کردیم و چون سود حاصل از کالا در نظر ما نبود، سعی کردیم قیمت‌ها را مناسب قرار دهیم.
بحث فرهنگی کار برای ما مهم بود که روی دیدگاه مردم نسبت به خرید کالای ایرانی تاثیر داشته باشیم و به تولیدکننده‌ها در راستای اشتغال‌زایی کمک کرده باشیم، اگر کالا کیفیت پایینی داشت، آن را انتقال داده و سعی می‌کردیم اصول اقتصادی که در اسلام گفته شده را رعایت کنیم؛ برای مثال اگر مشتری جنسی را نخواست در صورت وجود شرایط، جنس را پس گرفته و مبلغ آن را برمی‌گرداندیم.
تلاش می‌کردیم دنبال تولیدات دانش‌بنیان باشیم و به آن‌ها کمک کنیم که کالاهایشان در فضای دانشگاه، معرفی شود، برخی تولیدکننده‌ها نیز مشتاق همکاری با ما بودند که ما در حد وسع خود با ایشان همکاری می‌کردیم.

پیام فارس

فارس: یعنی درواقع نقطه شروع و انگیزه شما برای این کار، صحبت‌های مقام معظم رهبری بود؟
صمدی: بله، هم صحبت ایشان و هم اینکه کشور در بحث اقتصادی نیاز داشت استقلالی را به دست آورد.
فارس: شما فروشندگان و کالاهای ایرانی را به چه صورت پیدا می‌کردید؟
صمدی: چند سال قبل از تاسیس سازا، به واسطه گروه‌ها و کانال‌های مجازی، پیگیر کالاهای ایرانی بودیم و تاحدودی آن‌ها را می‌شناختیم و برخی دیگر از کالاها به واسطه صفحات مجازی به ما شناخته می‌شدند، بعضی کالاها نیز مثل نوشت‌افزار و پوشاک را با شرکت در نمایشگاه‌ شناختیم و با صحبت با فروشنده و تولیدکننده، متوجه جزییات محصول که چند درصد آن ایرانی است و چه مشخصاتی دارد، می‌شدیم.
فارس: شما کالاها را خریداری می‌کردید؟
صمدی: بله، اکثر کالاها را با سرمایه اولیه‌ای که داشتیم، خرید می‌کردیم و چون ابتدای کار، بچه‌های بسیج دانشگاه کمک می‌کردند، هزینه مکان و فروشنده ندادیم و فقط هزینه انباشت جنس بود که تا مدت فروش کالا باید صبر می‌کردیم تا پول آن برای خرید مجدد برگردد و مجبور می‌شدیم، درصدی روی اجناس بکشیم تا بتوانیم به واسطه آن، خرید مجدد داشته باشیم.
ولی در ادامه دچار مشکل شدیم و سودی که روی کالا می‌کشیدیم، کفاف خرید مجدد را نمی‌داد و سعی می‌کردیم راه‌کارهایی چون جذب سرمایه از افراد به صورت قرض و افزایش قیمت اجناس، برای ادامه کار داشته باشیم.
فارس: بودجه اولیه را به چه صورت تهیه کردید؟
صمدی: مبلغی به صورت قرض داشتیم و سپس آن را پرداخت کردیم.
فارس: هنوز مکان فروشگاه سازا در دانشگاه اصفهان است؟
صمدی: مکان را سال گذشته بسیج دانشگاه، به این دلیل که این کار یک فعالیت اقتصادی به حساب می‌آید و شاید تشکل‌ها کار به این شکل را مد نظر نداشته باشند، طبق بررسی‌های انجام شده، از دانشگاه خارج شدیم و بعد از حدود 3 سال با شروع کرونا از ذیل بسیج دانشجویی خارج شدیم.
البته با معاونت دانشجویی و برخی اساتید به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز صحبت کردیم؛ ولی این صحبت‌ها به جایی نرسید و مجبور شدیم مکانی را خارج از دانشگاه اجاره کنیم، البته مدتی به دلیل نداشتن مکان و هزینه بالای آن، به صورت مجازی کار را پیش بردیم.
فارس: وضعیت سازا اکنون چگونه است؟
صمدی: اکنون هزینه مکان و فروشنده‌ها برای ما زیاد است، به علاوه تجهیزاتی ازجمله قفسه‌بندی، سرمایش و گرمایش را باید برای مکان فراهم می‌کردیم و این هزینه‌ها با شروع رکود حاصل از شیوع کرونا همراه بود.
زمانی که در دانشگاه بودیم، دانشجویان خرید و ما را به دیگران نیز معرفی می‌کردند، ولی وقتی که فضای فروش تغییر کرد، عموم مردم آن نگرش دانشجویان که حتما به دنبال کالای ایرانی باشند را نداشتند و ما باید علاوه بر توجیه افراد برای خرید کالای ایرانی، المان‌های دیگری چون تنوع بالا و قیمت مناسب را در کنار کالاهای ایرانی داشته باشیم تا مردم از ما خرید کنند.
شیوع کرونا شرایط را برای ما سخت‌تر کرد و با حفظ فروش مجازی سعی کردیم فروش خود را خوب نگه داریم؛ چندین بار اتفاق افتاده که از افراد و مکان‌های مختلف قرض و وام گرفته‌ایم که اگر این کار را نمی‌کردیم تا به حال سازایی وجود نداشت، بسیار اتفاق افتاده که به فکر جمع کردن سازا بودیم، ولی به دلیل ارتباط با تولیدکننده‌ها و بحث فرهنگی این کار، سعی کردیم تا جای ممکن کار را حفظ کنیم؛ ولی به طور کلی شرایط باعث شده، تنوع جنس کاهش یابد تا بتوانیم بدهی‌ها را بپردازیم و بتوانیم مجدد جنس بخریم.

پیام فارس

فارس: به طور کلی روند سازا را موفق می‌دانید؟
صمدی: به طور کلی ممکن است اثرگذاری زیادی در شهر اصفهان نداشته باشد؛ ولی از این نظر که سازا پایگاهی است که بخشی از مردم بدانند، کالای ایرانی می‌فروشد، ارتباط با تولیدکننده‌ها و بازخوردهایی که به آن‌ها می‌دهیم، رو به رشد بوده و مخاطبینی را جذب کرده و موجب کمک به تولیدکننده‌هایی شده است، ولی از نظر گردش مالی و افزایش فروش موفقیتی نداشته است.
فارس: ویژگی تولیدکننده‌های ایرانی که با آن‌ها ارتباط داشتید، چه بوده؟
صمدی: ما تولیدی‌هایی را در بازار شناسایی می‌کردیم که جنسشان در بازار کم‌تر بود یا شناخته شده نبود، در بحث پوشاک و نوشت‌افزار دنبال این بودیم که علاوه‌ بر ایرانی بودن و کیفیت مطلوب، پارامترهایی چون اسلامی بودن و نداشتن عکس‌های نامربوط را شامل شود و سعی می‌کنیم تولیدکننده‌ای را بیابیم که برای تبلیغات از خانم‌ها استفاده نکرده باشد یا تذکر لازم را به او می‌دهیم.
فارس: شما که تهران زندگی می‌کنید، چگونه این کار را در اصفهان مدیریت می‌کنید؟
صمدی: با افرادی که این کار را شروع کردیم، مدیریت داخلی کار بر عهده آن‌ها است و من اکثرا مدیریت کلی کار، حساب کتاب‌ها و خریدها را انجام می‌دهم؛ ولی بعد از خروج از دانشگاه، سعی کردیم به صورت مجازی و تلفنی کار را به کسی که شرایط بهتری دارد محول کنیم ولی به طور کلی کار سختی است.
فارس: سختی‌ها یا شیرینی‌های این کار چیست؟
صمدی: از جمله‌ سختی‌هایش این است که می‌خواهیم کالای مناسب و مد نظر خود را از جایی خرید کنیم، ولی به دلیل شرایط مالی نامناسب امکان آن را نداریم، ولی زمانی که کالا را تهیه می‌کنیم، لبخندی که بر لب تولیدکننده می‌نشیند از جمله شیرینی‌هایش است، همین که می‌توانیم کالای خوب را به مخاطب معرفی کنیم لذت‌بخش است.
فارس: مقداری از خانواده خود بگویید.
صمدی: من سال دوم دانشگاه، 19 ساله بودم که ازدواج کردم؛ 1 سال اصفهان بودم و بعد به دلیل شرایط کاری همسرم به تهران آمدیم. الان یک فرزند 4ساله و یک فرزند 7ماهه دارم.
فارس: همسرتان با کاری که راه انداختید مشکلی نداشتند؟
صمدی: همسرم رشته‌شان اقتصاد بود و قبل از شروع فعالیت سازا، کارهای اقتصاد مقاومتی را در فضای مجازی انجام می‌دادیم، قبل از داشتن فرزند تا حدودی سازا را مدیریت می‌کردم و همسرم نیز کمک کرده و مشاوره می‌دادند و پیگیری‌های میدانی داشتند تا بتوانم کار را پیش ببرم، بعد از بچه‌دار شدن این کمک کردن بیشتر شد، گاهی با چالش‌هایی مواجه می‌شدیم ولی سعی می‌کردیم با کمک هم کار را ادامه دهیم.
فارس: به نظر شما تاهل و مادری مانع راهتان نشده؟
صمدی: من تهران که هستم، اکثر زمان‌هایی که دارم را تنها در خانه به سر می‌برم، مشغله‌های بچه‌داری نیز وجود دارد و کسی نیست که در این کار به من کمک کند، به همین دلیل فراغت‌هایی دارم و برنامه‌ها دست خودم است به علاوه ارتباط با اقوام به جز زمانی که اصفهان هستیم، کم است و می‌توانم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشم، به گونه‌ای اوقات را مدیریت می‌کنم که از جهت وظیفه اجتماعی که دارم، بچه‌ها نیز یاد می‌گیرند در جامعه، فعال باشند تا جایی که به خانواده ضربه نخورد.مانعی نیست، اگر آدم مدیریت داشته باشد، در کنار همکاری همسر می‌تواند برنامه‌اش را تنظیم کند که به چنین فعالیت‌هایی بپردازد.
فارس: غیر از همسرتان، مشوق دیگری نیز داشتید؟
صمدی: خانواده‌ خودم و همسرم تا جایی که نیاز بوده کمک می‌کردند؛ مثلا برای گرفتن وام یا معرفی به دیگران کمک می‌کردند.
فارس: در این کار افرادی بودند که با حرف یا عملشان شما را ناامید بکنند؟
صمدی: این مورد زیاد بوده، فقط هم با حرف نیست، گاهی بی‌اعتنایی‌ها به کار باعث می‌شود که مقداری ناامیدی برای آدم پیش بیاید؛ ما خواستار این بودیم که دوستان و مجموعه‌های فرهنگی، جنبه فرهنگی کار را ببینند و هدف ما از کار، بحث فرهنگی آن است و دوست ندارم کار برای من جنبه اقتصادی داشته باشد؛ بعضاً بی‌احترامی‌ها، ناامیدی ایجاد می‌کند حتی خانواده‌ها به دلیل فشار کاری، صحبت‌هایی می‌کنند ولی ما از خدا خواستیم که به ما کمک کند تا در این راه ناامید نشویم.
فارس: نظر شما در مورد نقش بانوان و لزوم حضور آن‌ها در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی چیست؟
صمدی: اگر خانم‌ها بتوانند به گونه‌ای شرایط همسرداری، فرزندداری و کارهای منزل خود را مدیریت کنند، اوقاتی را دارند که بتوانند در فضاهای اجتماعی نیز فعالیت داشته باشند، این کار به تعالی روح مادران و خانم‌ها کمک می‌کند که فقط درگیر یک سری فعالیت‌های روتین نباشند و تجدید روحیه‌ای برای آن‌ها است که برای جامعه مفید باشند.
فارس: افق‌ها و برنامه‌هایی را برای خود یا سازا در نظر دارید؟
صمدی: دوست دارم در زمینه اقتصادی یا مدیریتی، دانش مورد نیاز آن را کسب کنم و در زمینه کاری که دارم آن را رشد داده و تقویت کنم، تمایل من این است که بتوانیم سازا را گسترش دهیم و با مجموعه‌های فرهنگی ارتباط بگیریم، با توجه به شیوع کرونا فروش راحت‌تری را برای مشتری‌ها فراهم کنیم، فروش خود را بالا برده و مدل اقتصاد اسلامی را از لحاظ الگوی اسلامی و کسب و کار، پیاده‌سازی کنیم.
فارس: اگر به گذشته برگردید همین مسیر را انتخاب می‌کنید و چه نقاطی از مسیر را نیازمند تغییر یا تصحیح می‌دانید؟
صمدی: بله، بازخوردهای خوبی که توسط مصرف‌کننده یا تولیدکننده به ما منتقل شده است مایه دلگرمی و امیدواری ما است، به هر حال فکر می‌کنم همین مسیر یا مدلی شبیه این مسیر را انتخاب می‌کردم ولی با برنامه‌ریزی خوبتر و دقیقتر.
اولا نیروهایی که بدانم واقعا برای این کار، دغدغه و علاقه درونی دارند تربیت می‌کنم و به کار می‌گیرم، ثانیا درمورد مکان غرفه و عرضه محصولات، سعی می‌کنیم با سازمان‌ها و نهادهای بیشتری رایزنی داشته و جایی که مخاطب هدف بیشتری داشته باشیم، آن‌جا غرفه برپا کنیم.
ثالثا باید به دنبال ساماندهی بحث توزیع کالاهای ایرانی باشیم تا محصولات بهتر، بصورت راحت‌تر و سریع‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.
فارس: اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید.
صمدی: در حال حاضر آشفتگی در تولیدات ایرانی وجود دارد به معنای اینکه تولیدکننده‌ها نمی‌دانند باید از چه مسیری بروند تا مدل درستی برای عرضه کالاها داشته باشیم و تولیدکننده‌ها بدانند باید از چه جهتی بروند تا کالای خود را بفروشند.
اصلاحات و بازنگری‌های دیگری که خصوصا در زمینه اصلاح فرهنگ اقتصادی خودباوری و ارجحیت دادن به مصرف کالای مشابه ایرانی نیاز هست.
با توجه به اینکه در ایام و آستانه انتخابات به سر می بریم خیلی خوب است که مردم، نظر نامزدهای ریاست جمهوری را در این زمینه بررسی و قضاوت کنند و واقعا به کسی رأی بدهند که نسبت به تولیدات ایرانی، ارزش و احترام و دغدغه و باور داشته باشد.
انتهای پیام/63124/آ 30/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/215198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت