پیام فارس

آخرين مطالب

آبروی تمام داوطلبان را آبروی خودمان می‌دانستیم اجتماعي

آبروی تمام داوطلبان را آبروی خودمان می‌دانستیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح‌الله نجابت، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی در استان فارس در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز در خصوص اتفاقات و وقایع یکی دو دوره اخیر شورا‌های شهر و روستا در سراسر کشور، اظهار داشت: طی چند سال اخیر در سراسر کشور اتفاقات مناسبی در بسیاری از شورا‌ها نیافتاد که یکی از دلایل آن عدم حساسیت جدی در تائید صلاحیت‌های دور گذشته می‌تواند باشد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه موضوع نظارت و صیانت از انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا بسیار مهم است اظهار داشت: ناظرین بر این انتخابات خودشان را امانت‌دار مردم و حافظان حقوق داوطلبان و حقوق ملت می‌دانند و جز اجرای مُر قانون چیز دیگری مدنظرشان نبوده است.
روح الله نجابت ادامه داد: نظارت بر ثبت نام داوطلبان، بررسی صلاحیت داوطلبان، تایید سلامت انتخابات، رسیدگی به تخلفات و شکایات داوطلبان برعهده هیئت نظارت بر انتخابات است و در این راه وظیفه ما این بود که بدون حب و بغض و مطابق قانون، مُر قانون را رعایت کنیم و از طرفی مانع ورود عناصری شویم که واجد شرایط قانونی نیستند.
او در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ وجه گرایشات سیاسی یا دیگر انگیزه‌ها در موضوع نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت داوطلبان تأثیری نداشت و بنابر رعایت اصل بی‌طرفی انجام گرفت، گفت: تمام تلاشمان را کردیم که جز رضای خدا و حق مردم و حقوق داوطلبان چیز دیگری را مدنظر قرار ندهیم.
رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در فارس با اشاره به اینکه استان فارس یکی از پرتعدادترین حوزه‌های انتخابیه کشور است و حجم کار برگزاری انتخابات و بررسی آن از همه کشور سنگین‌تر است افزود: استان فارس در سطح کشور بیشترین تعداد شهرستان را داراست.
او اضافه کرد: برای ایجاد شبکه نظارت در استان، 36 هیأت 5 نفره شهرستانی برای نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و 94 هیأت 3 نفره برای نظارت برانتخابات شورا‌های اسلامی روستا از معتمدین مردم انتخاب شدند.
نجابت در ادامه به تشریح چگونگی فعالیت و ساختار هیأت نظارت برانتخابات شورا‌های شهرو روستا پرداخت و گفت: هسته‌ی این ساختار یک هیأت مرکزی پنج نفره است که پنج نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس شورای اسلامی در این هیئت حضور دارند و سراغ مجامع استانی می‌روند و سه نفر را به عنوان هیأت عالی نظارت بر انتخابات تعیین می‌کند و احکامشان را هیات مرکزی صادرمی کند و این سه نفر ضمن تایید معتمدین هیأت‌های اجرایی برگزار کننده انتخابات به بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نیزمی‌پردازند.
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورای شهر در استان فارس در ادامه با بیان اینکه دراستان فارس نیز همانند استان‌های دیگر هیأت سه نفره‌ای به پیشنهاد مجمع نمایندگان استانی وحکم هیأت مرکزی نظارت برانتخابات مشخص شدند که در این میان بنده و آقای دکتر فیروزی نماینده مردم فسا و آقای دکتررضایی کوچی نماینده جهرم برای این امر خطیر انتخاب شدیم اظهار داشت: نمایندگی مردم چه در مجلس و چه شورای شهر و روستا امانت است و باید منتخبین امانتدار رای و نظر مردم باشند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه نظارت قبل و حین و بعد از انتخابات شورا‌ها لازم است، افزود: تلاش کردیم هیأت نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها دقت نظر شود تا افراد امانتداری کنند چراکه مردم به هیأت نظارت اعتماد می‌کنند و به این اعتماد به سلامت انتخابات یقین می‌کنند.
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورای شهر در استان فارس عنوان کرد:پرونده‌ها در هیئات اجرایی با وسواس و دقت نظر ویژه‌ای بررسی شد.
او با اشاره به اینکه اهمیت دارد که افراد صالحی در شورا قرار بگیرند که امانتدار باشند گفت: کل بودجه عمرانی استان فارس 8 هزار میلیارد تومان است که گاهاً باید به تایید مجلس، دیوان محاسبات و شورای نگهبان برسد و 18 نماینده استان هم آن را پیگیری کنند حال آنکه فقط بودجه شهرداری و شورای شهر شیراز بیش از 6 هزارمیلیاردتومان است که نشان از اهمیت انتخاب افراد شورای شهر شیراز دارد.
نجابت گفت: بیش از سه هزار نفر برای انتخابات شورا‌های اسلامی شهر‌ها و 14 هزار نفر برای انتخابات شورا‌های اسلامی روستا‌های استان فارس ثبت نام کردند که مجموعاً بیش از 17 هزار نفر را شامل می‌شد.
رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان فارس گفت: سه هزار و 268 نفر که برای انتخابات شورا‌های اسلامی شهر‌های فارس ثبت نام کردند که حدود 230 نفر از آن‌ها انصراف دادند و صلاحیت حدود 840 نفر در هیأت‌های اجرایی بر انتخابات به ریاست فرمانداران استان تایید نشد. پرونده افراد تایید شده در هیئات اجرایی مجددا در هیئات نظارت شهرستانی بررسی و در این مرحله هم صلاحیت حدود 370 نفر مورد تایید قرار نگرفت.
مجموع این 840 و 370 نفر به هیأت عالی نظارت استان ارجاع شد. پرونده این افراد در هیأت عالی نظارت استان با حضور بنده، دکتر رضایی نماینده مردم جهرم و دکتر فیروزی نماینده فسا بررسی شد. در مرحله هیأت نظارت استان 115 نفر صلاحیتشان تایید شد. بعد از آن حدود هزار و صد پرونده به هیات نظارت مرکزی بر انتخابات تهران ارجاع شد.
نماینده مردم شیراز و زرقان افزود: ما، چون موضوع بررسی صلاحیت‌ها را حساس می‌دانستیم از قبل مصوبه‌ای داشتیم که در آن عنوان شده بود تمام پروسه کار باید مطابق قانون برگزاری انتخابات شورا‌ها انجام شود و دلیل رد صلاحیت صرفاٌ استعلام‌های گرفته شده از دستگاه‌های نظارتی مثل ناجا، دادگستری، اداره اطلاعات و... که در قانون عنوان شده است باشد. گفتیم اگر قرار است کسی صلاحیتش تایید نشود صرفاً به استناد گزارش دستگاه‌های نظارتی که قانون آن را مشخص کرده، باشد. حتی در مرحله بررسی نفر به نفر افراد دعوت شدند و صحبتهایشان شنیده و مستند شد و اگر اعتراضی داشتند اعتراضاتشان ثبت شد.
او با بیان اینکه آبروی تمام داوطلبان را آبروی خودمان می‌دانستیم افزود: چه بسیار مواردی که برای افراد مختلف، رایزنی کردیم حتی اگر دستگاهی نامه‌ای زده بود وصلاحیت فردی را زیر سوال برده بود تلاش کردیم که رفع شود. بعضی پرونده‌ها بیش از سه الی چهار بار بررسی شد.
ر نهایت از حدود هزار و صد پرونده‌ای که در تهران بررسی شد فقط در 30 پرونده نظر ما را تغییر دادند و مابقی همان نظر استان را اعلام گردد.
دکتر نجابت با اشاره به تعداد بالای پرونده‌های رد شده در استان بخاطر دقت نظر بالا و حساسیت موضع گفت: از تهران به من اعلام کردند وقتی دیدیم حجم پرونده رد صلاحیت فارس زیاد است حساسیتمان بیشتر شد و توجهمان به آن چند برابر شد و در تلاش بودیم دنبال کنیم حق کسی اجحاف نشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان تصریح کرد: در هیأت مرکزی رد صلاحیت پرونده‌های ارسالی بسیاری از استان‌های دیگر را نپذیرفتند اعلام کردند دلایل رد صلاحیت کفایت نمی‌کند و حجم زیادی را در سایر استان‌ها تایید کردند. اما این مساله در مورد استان فارس در کمتر از 30 پرونده نظر هیئت استانی را نپذیرفتند که می‌شود زیر 3 درصد؛ که عمده آن هم بخاطر آوردن سند جدید پذیرفته و تایید صلاحیت شدند.
او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اگر کسی صلاحیتش در سراسر استان در انتخابات شورا تایید نشده است صرفا مستند به نامه مراجع اسلامی بوده است افزود: شرعا برخود حرام دانستیم که در بررسی صلاحیت افراد غیر از نگاه حرفه‌ای و تخصصی چیزی را دخیل کنیم.
انتهای پیام/ 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/216032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد