پیام فارس

آخرين مطالب

سیاستمدار کویتی: اراده ایران در منطقه بر آمریکا غلبه کرده؛ باید پاسخ مثبت به رئیسی داد اجتماعي

سیاستمدار کویتی: اراده ایران در منطقه بر آمریکا غلبه کرده؛ باید پاسخ مثبت به رئیسی داد
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری، امروز دوشنبه اولین کنفرانس خبری «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب را به شکل مستقیم و به طور کامل پوشش داد.
این شبکه در ویژه‌برنامه‌ خود که همزمان با کنفرانس خبری در جریان بود، به شکل تلفنی میزبان «مبارک النجاده» نماینده سابق پارلمان کویت بود.
مبارک در پاسخ مجری المیادین که پرسید، آقای ابراهیم رئیسی تأکید کرده که کشورهای همسایه در سیاست خارجی دولت او در اولویت هستند، گفت، ما به عنوان کشورهای همسایه باید تغییرات صورت گرفته پس از این انتخابات را بدقت رصد کنیم. 

پیام فارس

غلبه اراده ایران بر اراده آمریکا
مبارک توضیح داد: غرب بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی همه آنچه در توان داشت به کار گرفت تا نظام ایران را از بین ببرد یا تضعیف کند و ایران را به زانو در آورد. بعد از استفاده از همه سلاح‌های نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای، می‌بینیم که ایران همچنان ادامه می‌دهد و رشد می‌کند تا جایی که امروز تبدیل به واقعیتی در منطقه شده که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در نتیجه ما باید بنشینیم و منافع خود و منافع کشورهای غربی را یک بار دیگر از ابتدا بررسی کنیم و ببینیم که در ارتباط با پروند ایران، کدام منافع است که بین ما و آنها یکی نیست و تطابق ندارد.
این سیاستمدار کویتی با اشاره به کنفرانس خبری رئیسی گفت: در نتیجه، پیام‌هایی که رئیس جمهور ابراهیم رئیسی ارسال کرد، من آن را مثبت می‌بینم. هر چند که این پیام‌ها، جدید و زاده انتخابات کنونی نیست و ایران دیرزمانی است که این پیام‌ها را فرستاده است. بله، ادبیات ایشان که مسائل حساسیت‌برانگیز داشته باشد، [ندارد، و جدید است] مثل موضوع صادر کردن انقلاب. اما ما باید ادبیات ایرانی‌ها را با همان منظوری که در ایران فهم می‌شود، فهم کنیم نه آنطور که ما می‌فهمیم مثل وقتی که رئیسی می‌گوید می‌خواهد دولت انقلابی تشکیل بدهد [این به معنای اقدام علیه منافع کشورهای عربی نیست]. یا وقتی درباره انقلاب و اقدامات انقلابی صحبت می‌کند، اینها معنای خاص خود را در ایران دارد [و نباید برای ما سوء تفاهم شود]. 
دولت‌های عربی پاسخ مثبت به رئیسی بدهند
مجری المیادین با قطع سخن مبارک پرسید، آقای رئیسی درباره روابط خوب با کشورهای همسایه صحبت کرد. اختلاف اصلی میان عربستان و ایران است. دولت‌های خلیج فارس چطور با این رویکرد رئیسی روبه‌رو خواهند شد و مبارک پاسخ داد: امروز تغییراتی در جهان رخ داده. آمریکا دیگر آن آمریکای سابق و حتی آمریکای دونالد ترامپ نیست. در نتیجه ما الان فضای بزرگی در مقابل خود داریم و باید پیام‌های آقای رئیسی را به شکل مثبت دریافت کنیم و به صورت مثبت هم پاسخ بدهیم. بله مشکل بزرگ‌تر با عربستان سعودی است چرا که بزرگترین کشور [عربی] خلیج [فارس] است. اما کشورهای [عربی] دیگری در [حاشیه] خلیج [فارس] هستند که روابط خوبی با ایران دارند. مثلا برخی کشورها اگر در همه حوزه‌ها روابط خوبی با ایران ندارند، در برخی زمینه‌ها روابط خوبی دارند. الان همه می‌دانند که امارات به دلیل مسئله جزایر [سه‌گانه ایرانی] با ایران مشکل دارد اما همین کشور روابط اقتصادی خیلی قوی با ایران دارد. لذا بر اساس تجارب قبلی خود و تحولات و قدرتی که ایران کسب کرده، باید در روابطمان با جمهوری اسلامی ایران بازنگری کنیم. برای مثال ما شاهدیم که پرونده‌های داغی در منطقه از سوریه گرفته تا عراق و دیگر کشورها هست که آمریکا در آن یک چیز اراده کرده و ایران چیزی دیگر اراده کرده و ما می‌بینیم آنکه غلبه کرده، اراده ایران بوده است. من نمی‌خواهم اینجا تبلیغ ایران را بکنم اما باید واقعیت را آنطور که هست ببینیم و ما هم مثل غرب منافع ملی خود را در رأس اولویت‌هایمان بگذاریم لذا باید تجدید نظر کنیم و ما هم همینطور اندیشه کنیم. 

پیام فارس

منافع عرب‌ها با غرب در قبال ایران همیشه منطبق نیست
مبارک ادامه داد: الان ایران را ببینید که این تحولات و پیشرفت‌ها و قدرت فعلی را دارد. غربی‌ها اگر بیشتر از آنچه علیه ایران کردند، می‌توانستند انجام دهند، خب انجام می‌دادند. اما هر چه انجام دادند در ایران یا در قدرت سیاسی و حتی اقتصادی‌اش نتوانستند تغییری ایجاد کنند. اتفاقاً الان ببینید مذاکرات وین در جریان است و در نهایت به رفع بخش زیادی از تحریم‌ها منجر می‌شود و این به شکلی مثبت بر اقتصاد ایران منعکس خواهد شد. کاری که ما [عرب‌های خلیج فارس] باید انجام دهیم این است که همه این تحولات را بازنگری کنیم. مراکز قدرت تغییر کرده یا قدرت خود در تأثیرگذاری را از دست داده. آمریکا الان اولویتش چین شده و کمی از خلیج [فارس] در حال خروج است. 
این سیاستمدار کویتی در پاسخ به اینکه کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه را چطور می‌بینید چرا که جدای از راهبرد مقابله با چین و این مسائل، برخی این اقدام آمریکا را صرف‌نظر کردن از حمایت متحدانش می‌دانند، گفت، چیزی که باید آن را بدانیم، این است که روابط ما کشورهای عربی با غرب صرفا رابطه مادی است. به این معنا که تا وقتی که ما برای آنان توجیه اقتصادی داریم، ارزش داریم و به مجرد اینکه وضعت تغییر می‌کند، ما بی‌ارزش می‌شویم و آنان این را خیلی رُک اعلام می‌کنند. در نتیجه ما با ایران در جغرافیا، دین، تاریخ و خیلی از امور نقاط مشترک داریم. ایران در مسائل منطقه، مسائل جهان اسلام مواضع صادقانه‌ای دارد. ما همین چند ماه پیش نبرد «سیف القدس» [جنگ غزه با رژیم‌صهیونیستی در دفاع از قدس] را داشتیم. اهل فلسطین خودشان و سران آن تصریح می‌کنند که آنکه در کنار ما ایستاد و کمک کرد و این پیروزی را رقم زد، ایران است. خب این، صداقت ایران در مقابل ملت‌های منطقه را نشان می‌دهد. حتی با وجود سلطه رسانه‌ها، دیگر نمی‌شود این حقایق را مخفی کرد. بنابراین باید همه اینها را بازبینی کرد. ایران امروز کشوری با اعتبار نزد ملت‌های دیگر است و ثابت کرده که قدرت بالایی در مقابله با مشکلات و غلبه بر چالش‌ها را دارد و در کنار این، تجربه حکومت‌داری، تجربه علمی، فرهنگی و تمدنی دارد و اتفاقا خوب است بدانیم که برای مبارزه با ویروس کرونا، خودش واکسن تولید کرده و این ثابت می‌کند که توانمندی‌های علمی دارد.
روابط با ایران را بازبینی کنیم
این سیاستمدار کویتی گفت:‌ خب همه این مسائل را باید مقابل خود بگذاریم روی میز و این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا منافع آمریکا و غرب همیشه با منافع ما منطبق است؟ قطعا، خیر. پس باید بین این و آن تفاوت قائل باشیم سپس مسائل و روابط خود با ایران را به شکلی بهتر بازچینی کنیم. 
مبارک گفت: من بر اساس بررسی‌ها و ارتباطاتم با نظرات داخل ایران،‌ آقای رئیسی را رئیس‌جمهوری با محبوبیت و معتبر می‌بینم و این بر اساس عملکردش در قوه قضائیه است. من با برخی ایرانی‌ها صحبت کرده‌ام. حتی برخی که گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، گفته‌اند اگر قرار باشد شرکت کنند، به رئیسی رأی می‌دهند و وقتی علت را پرسیدم، گفته‌اند به دلیل عملکردش در مبارزه با فساد. علاوه بر این، وی فقیه است و سخت‌ترین پرونده‌های قوه قضائیه دستش بوده. ما مقابل واقعیت روشنی قرار داریم. پس باید این مسائل را ببینیم و در مقابل این دست گشوده،‌ باید دستی گشوده قرار بدهیم. فکر می‌کنم زمینه خیلی خوبی فراهم شده است. اگر ما تنش میان عربستان و ایران را می‌بینیم، کنارش شاهد روابط خوب اقتصادی امارات هستیم. ما در کویت با ایران هیچ مشکلی نداریم. همچنین عمان هم همیشه حتی هنگام جنگ عراق با ایران و بعد از آن روابط خوبش را با ایران حفظ کرده و اگر کشوری مثل بحرین تنشی داره، این تنش دیگر امروز تغییر کرده است. بنابراین زمینه کاملا مهیاست. 
گفت‌وگوی مبارک النجاده با المیادین پس از کنفرانس خبری رئیسی
انتهای پیام/ص 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/216634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

بازداشت 5 هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون

افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود