پیام فارس

آخرين مطالب

دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ رضوی را به نسل جوان فراهم می کند فرهنگي

دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ رضوی را به نسل جوان فراهم می کند
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


حجت الاسلام امیدی گفت: ایام دهه کرامت، یکی از این مناسبت هاست که فرصت معرفی سیره حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) را به ویژه برای نسل نوجوان و جوان فراهم می کند.
خبرگزاری شبستان - شیراز:
دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در 11 ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.
ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.
حجت الاسلام «حسین امیدی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس و دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:
از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟
در تقویم ملی میهن اسلامی ما مناسبت های مذهبی و ملی جایگاه های ویژه ای دارد که از این فرصت می توان در نشر و ترویج معارف بلند اهل بیت (ع) کوشید و زمینه انس و الفت بیشتر همگان را فراهم کرد، ایام دهه کرامت که از یکم تا یازدهم ذی القعده نامگذاری شده است یکی از این مناسبت هاست که فرصت معرفی سیره حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) را به ویژه برای نسل نوجوان و جوان فراهم می کند.
سال هاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟
با توجه به اینکه روز ششم ذی القعده از ایام دهه کرامت به نام روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نامیده شده است، از ظرفیت این ایام و به ویژه این روز می توان در نهادینه کردن عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بهره برد که در این راستا ضمن اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سنین مختلف نباید از ظرفیت رسانه و فضای مجازی نیز غافل بود و با محوریت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در تولید محتوا و همکاری همه دستگاه های اجرایی در نشر می توان به نتایج مطلوبی رسید.
توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.
معرفی حضرت شاهچراغ (ع) نباید محدود به زمان خاصی باشد و باید در تمام طول سال برای آن برنامه داشت لیکن به جهت قرار گرفتن روز بزرگداشت آن حضرت در یکی از روز های ایام دهه کرامت، این ایام زمینه های تبلیغی بیشتری را در اختیار همگان قرار می دهد و هرکس در هر پست و مقام و جایگاه باید در راه معرفی شخصیت والای این امامزاده واجب التکریم (ع) تلاش کند و هر کاری از دستش برمی آید چه با زبان، چه با قلم و چه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری انجام دهد.
آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟
دهه کرامت فرصتی برای تجدید پیمان و بیعت با خاندان عصمت و طهارت (ع) را فراهم می کند که این ایام با گذشت قریب 10 دهه از عمر فعالیت خود هنوز نتوانسته است به سطح و جایگاه مطلوبی از معرفی حضرت شاهچراغ (ع) برسد، در ستاد بزرگداشت دهه کرامت بیش از 32 دستگاه اجرایی عضویت دارند که راه اندازی دبیرخانه دائمی می تواند فعالیت ها را منسجم تر و به فعالیت های محوری در طول سال کمک کند که در این راستا در استان فارس یکی از محورهای مهم فعالیت ها به جهت وجود بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز، معرفی ابعاد شخصیتی و سیره زندگانی ایشان است.
آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟
استان فارس و شیراز با وجود جاذبه ها گردشگری و اماکن مذهبی و تاریخی از ظرفیت های عظیم توریسم مذهبی برخوردار است که در ایام دهه کرامت با فراهم آوردن زمینه های گردشگری نظیر راه اندازی تور های گردشگری، تخفیف در اقامتگاه ها و هتل ها، تخفیف در بلیط های ورودی اماکن می تواند به وجود گردشگران کمک کند.
کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟
کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایام دهه کرامت با اجرای برنامه های مردمی در جهت ایجاد فضای شادی و شعف گام برمی دارند، برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد از قبل از فرارسیدن ایام دهه کرامت با آذین بندی مساجد، معابر و خیابان های اطراف آغاز شد و در طول این 10 روز نیز با برپایی جشن های میلاد حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) و محافل بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برنامه ها را به سمت مردمی شدن هدایت شد که با استقبال عموم مردم نیز قرار گرفت.
برنامه های کانون های مساجد فارس در دهه کرامت را تشریح کنید؟
محور برنامه ها بحث «امین ولایت» بارزترین مشخصه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است و تاکید و توجه ویژه به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در برنامه های پیش بینی شده در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شامل برنامه های نظیر نمایش های آئینی و مسابقات کتابخوانی با موضوع زندگینامه حضرت شاهچراغ (ع)، مسابقات هنری در رشته خوشنویسی و هنرهای تجسمی، شب شعر، سخنرانی ائمه جماعات کانون های مساجد در بین الصلاتین انجام شده است، همچنین دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان به ویژه شهدای مدافع حرم و سلامت، محفل های قرآنی، تکریم ایتام به تاسی از امام رئوف (ع)، جلسات ختم قرآن و ختم صلوات هدیه به پیشگاه نورانی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در فضای مجازی در این ایام اجرا شد.
پایان پیام/130

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/216749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!