پیام فارس

آخرين مطالب

مقام ولایت باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد سياسي

مقام ولایت باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


ایسنا/خراسان رضوی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به لزوم توجه به امام رضا(ع) در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های زندگی، گفت: مقام ولایت و انفس بودن اهل‌بیت(ع) باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در اختتامیه تکمیل سهام موقوفه مهر فاطمی که امروز، اول تیر ماه، در مشهد برگزار شد با اشاره به سالروز ولادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: هنگامی که بشارت ولادت وجود مقدس امام رضا(ع) به امام صادق(ع) داده شد، حضرت اظهار خوشنودی بسیاری کردند.
در روایتی که امیرالمونین(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند نیز گفته شده که پیامبر(ص) اسامی ائمه(ع) را نام می‌برند و برای هر کدام یک خصوصیت و در برخی از موارد دو خصوصیت بیان می‌کنند اما وقتی به وجود اقدس امام هشتم می‌رسند، برای امام رضا(ع) چهار خصوصیت بیان می‌کنند. 
وی افزود: الحمدالله این نعمت را خدا به ما داده که ملازم محضر مقدس امام هشتم(ع) هستیم و این ملازمت، هم به زندگی دنیای ما صلاحیت می‌دهد و در زندگی مادی این جهان نشاط پیدا می‌کنیم و هم نسبت به آخرت و زندگی پس از مرگ، به خاطر وابستگی به علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، آرامش و اطمینان خاصی به ما دست می‌دهد. هنگامی که بنا شد یک نفر به زیارت امام رضا(ع) برود، آن حضرت در چهار مورد پس از فوتش به سراغ او می‌روند تا بازدیدش را پس دهند. چه برسد به ملازمان محضر امام رضا(ع) که توفیق زیارت هر روز و هر شب این حضرت را دارند. ما نیز خدا را شکرگذار هستیم که این نعمت را به ما عنایت کرده است. 
امام جمعه مشهد تصریح کرد: آن‌ چیزی که در ساحت ولایتمدار امام هشتم(ع) به عنوان یک حرکت قابل توجه حضرت برای ما حائز اهمیت است، این است که ما در خط اعلای ولایت اهل‌بیت(ع) کار و فعالیت کنیم. ما که در محضر امام هشتم(ع) هستیم باید درمورد تمام کارها و برنامه‌هایی که در زندگی داریم، سهم امام رضا(ع) را در محضر ایشان مشخص کنیم و متوجه شویم که سهم امام رضا(ع) در خدماتی که انجام می‌دهیم، چیست. سهم امام هشتم(ع) خدمت به ولایت اهل‌بیت(ع) است و خود حضرت بر روی این مساله توجه داشتند.
علم‌الهدی با اشاره به اهمیت امامت اجرایی خاطرنشان کرد: وقتی امام هشتم(ع) در حدیث سلسله‌الذهب می‌خواهند ولایت را به عنوان شرط توحید معرفی کنند، نمی‌توانند بگویند «و علیُ مِن شروطها» و می‌گویند «و انا مِن شروطها» یعنی من شرط توحید هستم چراکه در آن زمان امامت اجرایی امام هشتم(ع) وجود داشت در حالی که اگر نظر حضرت در شرط توحید به اعتقاد به ولایت بود یا وابستگی به ولایت اهل‌بیت(ع) به عنوان دوستی بود، باید می‌گفتند «و علیُ مِن شروطها» چون در راس ولایت و امامت، وجود مقدس امیرالمونین(ع) قرار دارد. بزرگ‌ترین خدمت به ساحت مقدس امام رضا(ع) و تعیین سهمی که ما در زندگی برای عرض ارادت به امام رضا(ع) وجود دارد نیز میزان خدمت‌گذاری ما به مقام ولایت و امامت اجرایی اهل‌بیت(ع) است. 
وی ادامه داد: دو شخصیت در 14 معصوم هستند که از نظر پیامبر اکرم(ص)، بضعه نامیده شدند که یکی از آن‌ها وجود مقدس امام هشتم(ع) و دیگری وجود اقدس صدیقه اطهر(ع) بودند و غیر از این دو نفر را پیامبر(ص) تعبیر به بضعه برای کسی نکردند. بضعه را معمولا پاره‌ تن ترجمه می‌کنند در حالی که بضعه از ماده‌ بضاعت به معنای سرمایه می‌آید، یعنی به آن قسمت از وجود انسان که سرمایه است، بضعه نام می‌گیرد. به عنوان مثال در اعضای بدن انسان، به دست و ما و سایر اعضا بضعه نمی‌گوید، بلکه به دو عضو بدن که کبد و قلب است، بضعه می‌گویند چون قوام حیات بدن به این دو عضو مربوط است و این دو عضو نقش سرمایه برای بدن دارد. کبد خون می‌سازد و قلب خون را به سلول‌های بدن می‌رساند و باعث ادامه حیات می‌شود. پس تعبیر پیامبر اکرم(ص) برای امام هشتم(ع) و صدیقه اطهر(ع) نیز به عنوان جنبه سرمایه‌ای بیان می‌شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: آنچه ما در مقام خدمت به امام هشتم و خدمت به ولایت باید به آن توجه کنیم مسئله احیاء عظمت شعائر حضرت فاطمه است که در این‌ راستا حرکتی که انجام گرفت ساخت موقوفه مهر فاطمی بود که این موقوفه مهر فاطمی اثر عمده‌اش این بود که در مساله وقف یک ابتکار صورت گرفت که این ابتکار اگر توسعه پیدا کند، میدان وقف در جامعه ما گسترش پیدا می‌کند. 
علم‌الهدی افزود: پیش از این اقدام، وقف کردن غالبا مربوط به افرادی بود که از امکانات مادی برخوردار بودند و ثروت و دارایی داشتند که بخشی از دارایی خود را وقف می‌کردند اما افرادی که فاقد دارایی و ثروت و امکانات مادی و اقتصادی بودند از فضیلت و برکت وقف محروم بودند که این ابتکار موقوفه مهر فاطمی باعث شد وقف مشارکتی داشته‌ باشیم، یعنی افرادی که ثروت زیاد و دارایی فراوانی ندارند، در دسته‌های چندین نفره یا هزار نفره و... در وقف مشارکت می‌کنند. این مشارکت در وقف، ابتکار فوق‌العاده ارزشمند بود و خیلی از افراد که می‌خواستند به تازه‌عروسان هدیه دهند، به نام او وقف می‌کردند و به او هدیه می‌کردند. 
امام جمعه مشهد تصریح کرد: موقوفات بسیاری برای عزای سیدالشهدا(ع) وجود دارد و حتی در دهه فاطمیه هزینه‌های سنگینی پیش رو بود که از موقوفات سیدالشهدا(ع) تامین می‌شد اما موقوفه‌ای به نام حضرت زهرا(س) نداشتیم و این موقوفه نخستین موقوفه‌ای است که به نام حضرت زهرا(س) و به صورت وقف مشارکتی شکل گرفت که عاید آن هم صرف و خرج اقامه عزای حضرت فاطمه(س) و حرکت‌های تبلیغی و پژوهشی و تحقیقاتی برای احیای شعائر حضرت فاطمه(س) و مراسم عزاداری ایشان خواهد شد که در راس این هزینه‌ها بیشتر هزینه راه‌پیمایی روز شهادت حضرت فاطمه(س) خواهد بود. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/216931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید