پیام فارس

آخرين مطالب

فشار بی‌آبی بر گلوی حیات وحش لارستان مقالات

فشار بی‌آبی بر گلوی حیات وحش لارستان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان – گرمای طاقت فرسا و دمای بالای 45 درجه این روزهای لارستان فارس پرندگان تشنه و گونه‌های جانوری حیات وحش را در بیابان‌ها و صحراهای خشک و بی‌آب آواره کرده و به کام مرگ می‌برد.

تصاویر و کلیپ های که برخی افراد محلی و فعالان زیست محیطی از روستا و منطقه کوهستانی گاوبست بخش صحرای باغ لارستان برای ایرنا ارسال کرده اند از تلف شدن بیش از صدها پرنده تشنه به ویژه از نوع تیهو و کبک و برخی جانوران وحشی این منطقه در آب انبارها و آبشخورهای خشکیده حکایت دارد.
آمار دقیقی از شمار تلفات گونه های جانوری و پرندگان در منطقه در دست نیست؛ اما آنگونه که دهیار و برخی افراد محلی گاوبست لارستان گفته اند تاکنون حدود 600 قطعه پرنده و یا سایر گونه های جانوری از شدت تشنگی در آب انبارهای خشکیده و خالی از آب رها و تلف شده اند.
خشکسالی کم سابقه و گرمای سوزان این روزها زیست حیات وحش منطقه لارستان را به شدت به خطر انداخته و ادامه این وضعیت احتمال انقراض برخی گونه های جانوری و پرندگان را نیز شدت بخشیده است.
کم آبی و شدت خشکسالی به گونه ای است که به گفته کارشناسان هواشناسی و مسئولان امر طی 30 سال گذشته بی سابقه است و حیات وحوش و جانوران منطقه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند.
محمد چوبکی دهیار روستای گاوبست لارستان به ایرنا می گوید: طی روزهای گذشته و با شدت گرما جانوران و طیور و پرندگان وحشی به پایین کوه و اطراف روستاها و مزارع و مناطق مسکونی پناه آورده اند.
وی بیان کرد: این گونه های وحشی و پرندگان تشنه که از شدت تشنگی و یافتن جرعه آبی به آبشخورها و آب انبارهای خالی و خشکیده پناه می آورند نه تنها آبی یافت نمی کنند بلکه بسیاری از آنها در همان آب انبارها جان می دهند.
چوبکی گفت: ظرف روزهای گذشته تاکنون بیش از 600 گونه جانوری به ویژه طیور و پرنده از نوع کبگ و تیهو در آب انبارهای این منطقه تلف شده اند.
پویش نذر آب؛ این بار در گاوبست
جوانان ، مردم و نیک اندیشان منطقه عماد شهر و شهرک گاو بست بخش صحرای باغ وقتی دیدند که جانوران وحشی و و پرندگان در منطقه و دیارشان از شدت تشنگی در معرض خطر و تهدید به مرگ قرار دارند همدل و یک صدا به میدان آمدند و یاریگرو نجات بخش حیات وحش شده اند.
جوانان عمادشهری این روزها در نقش محیط بانان منطقه بشکه ها و تانکرهای آب را حمل بر چهارپایان تا فرسخ ها و نوک کوه می برند تا که نجات بخش گونه های جانوری و پرندگان و وحوش سامان خود باشند.
یکی از فعالان و دوستداران محیط زیست منطقه گاوبست می گوید: این جوانان مشتاق با طی کردن فرسخ ها و ده ها کیلومتر مسافت و با عشق و ذوقی سرشار در گرمای طاقت فرسای بالای 42 تا 45درجه این روزهای لارستان به دل کوه می زنند و با سیراب کردن پرندگان و گونه های جانوری الگوی دوستداران و عاشقان واقعی به طبیعت و محیط زیست می شوند.
محمد راست بالا گفت: مردم و جوانان و خیرین منطقه با همت و کوششی وصف ناپذیرو در قالب پویش نذرآب به میدان آمدند و بیش از 30 کیلومتر مسافت از روستا و شهرک گاوبست تا بالای کوه را باعشق به طبیعت و محیط زیست طی می کنند تا بلکه در نوشیدن جرعه ای آب و ساخت آبشخوری برای جانوران تشنه سهیم شوند.
به گفته راست بالا جوانان عمادشهری روز گذشته در اقدامی خدا پسندانه تعداد 12بشکه 200لیتری آب خریداری کردند و در12نقطه از کوه های گاوبست؛ در کنار آب انبارها و چند نقطه دیگر نصب کرده اند و با ساخت آبشخور مانع از آواره و تلف شدن وحوش منطقه شدند.
خشکسالی تهدیدی بی سابقه برای وحوش لارستان
مدیر حفاظت محیط زیست لارستان می گوید: خشکسالی و نبود آب و علوفه به شدت حیات گونه های جانوری و منابع زیست محیطی در مناطق حفاظت شده و عرصه های طبیعی و زیست محیطی را تهدید می کند.
خدانظر انصاری گفت : امسال با توجه به شرایط سخت کم بارشی و خشکسالی تامین علوفه و همچنین آب شرب مورد نیاز برای وحوش و قوچ و میش های منطقه سخت و طاقت فرسا شده است.
وی با با بیان اینکه در چنین شرایطی دست به دامن مردم، خیرین و فعالان زیست محیطی در منطقه شده ایم و مردم و جوانان فعالانه و جانانه به میدان آمده اند ، گفت: هر نقطه از طبیعت و صحراها و مناطق حفاظت شده هم اینک جلوه ای از همت و کوشش این افراد و دوستداران محیط زیست شده است.
انصاری افزود: خشکسالی و شدت گرما و کاهش محسوس علوفه در سطح مناطق حفاظت شده به گونه ای است که توان پشتیبانی و فرصت یاری رساندن به سایر مناطق و منابع زیست محیطی و طبیعی در منطقه از این نهاد را تا حدودی سخت و سلب کرده است.
وی با بیان اینکه در جریان تلفات برخی جانوران و پرندگان منطقه گاوبست لارستان هستم ، گفت که شرایط و امکانات و داشته ها به هیچ وجه جوابگوی مشکلات و چالش های ناشی از بروز خشکسالی و بحران کم آبی فرا روی جانوران و وحوش در مناطق مختلف لارستان نیست.
کاهش بارندگی و همچنین پراکنش نامناسب بارش‌ها در سال زراعی جاری ظرف 30 سال گذشته در منطقه و شهرهای جنوبی استان فارس بی سابقه است.
یوسف عباسی مدیر هواشناسی لارستان می گوید: میزان بارش سال زراعی جاری در منطقه لارستان حدود 17 میلی متر بوده که در طول 30 و حتی 50 سال گذشته بی سابقه است.
وی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: دمای هوا در لارستان ظرف روزهای گذشته بین 42 تا 46 درجه در نوسان بوده و برخی مناطق و شهرهای این شهرستان گرمایی بی سابقه داشتند.
شهرستان لارستان در استان فارس در حد فاصل شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لامرد قرار دارد و در شرق و جنوب با حاجی‌آباد، بندرعباس و بستک در استان هرمزگان همجوار است.
این شهرستان با جمعیتی حدود 230 هزا نفر در فاصله 380 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست خشکسالی لارستان فارس
پروندهٔ خبری
بحران خشکسالی در ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/217532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!