پیام فارس

آخرين مطالب

ثبت 1006 روز تولید بی‌وقفه در فجر انرژی خلیج فارس اقتصادي

ثبت 1006 روز تولید بی‌وقفه در فجر انرژی خلیج فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به تولید بی‌وقفه یوتیلیتی در این مجتمع در یک‌هزار و 6 روز، از چشم‌انداز روشن برای سودآوری «بفجر» در سال 1400 با توجه به جهش سودآوری در شرکت‌های مشتری خبر داد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت فجر انرژی خلیج فارس، علی زال‌خانی امروز (دوشنبه، 28 تیرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه بفجر برای سال مالی منتهی به اسفند ‏99، با اشاره به سرمایه‌گذاری 2 میلیارد یورویی در فجر انرژی خلیج فارس به‌عنوان نخستین مجتمع تولید یوتیلیتی و خدمات حیاتی متمرکز در ایران از سال 83، گفت: این شرکت، از نظر حجم سرمایه‌گذاری دومین شرکت در صنعت پتروشیمی پس از پتروشیمی بندرامام است که عملیات تولید و توزیع خدمات حیاتی به شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) را به‌عهده دارد.
وی با اشاره به تعیین قیمت‌ فروش محصولات یوتیلیتی مطابق با فرمول شورای رقابت از سال 97، اظهار کرد: با توجه به اینکه این فرمول براساس میانگین وزنی بازده عملیاتی شرکت‌های مصرف‌کننده یوتیلیتی منطقه است، سودآوری شرکت‌های مصرف‌کننده یوتیلیتی به‌طور مستقیم بازده و سود شرکت فجر را تعیین می‌کند و با توجه به سودآوری بسیار مطلوب مشتریان فجر در سال 99، این سود در بهره سرمایه شرکت فجر انرژی در 1400 رقم خواهد خورد.
مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس پتروشیمی اروند را یکی از مشتریان فجر انرژی دانست و گفت: اروند 21 درصد یوتیلیتی فجر را مصرف می‌کند که سودآوری این شرکت در سال 99 نسبت به سال پیش از آن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و با افزایش 89 درصدی درآمد عملیاتی و 280 درصدی سود عملیاتی همراه بوده است که با توجه به درصد بالای مصرف یوتیلیتی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در سبد بازده میانگین 1400 شرکت فجر خواهد داشت و این وضع برای بیشتر مشتریان فجر صدق می‌کند.
زال‌خانی با بیان اینکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران حدود 10 درصد برق تولیدی سالانه شرکت فجر را مصرف می‌کند، گفت: فروش برق به مدیریت شبکه برق ایران در سال 99 معادل 1.522، 645 مگاوات ساعت و مبلغی در حدود ‏2.703 میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: با توجه به تغییر دوره پرمصرف انرژی در سال 1400 از چهار ماه به پنج ماه (از اردیبهشت‌ماه تا شهریورماه)، میزان فروش برق به شبکه امسال 2 میلیون مگاوات و 3 هزار میلیارد ریال درآمد برای 1400 از این محل، پیش‌بینی می‌شود.
مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس درباره دستاوردهای فجر انرژی خلیج فارس در سال 1399 افزود: بیش از 1006 روز تولید پیوسته و بی‌وقفه، تسویه همه بدهی‌های ارزی به هلدینگ خلیج فارس در تیرماه سال ‏1399، معادل 89.3 میلیون درهم و 3.5 میلیون یورو، خرید 2 دستگاه ترانسفورماتور قدرت برای توسعه ایستگاه برق 400 کیلو ولت به منظور افزایش عرضه برق مازاد بر مصرف مشتریان منطقه‌ای به شبکه سراسری برق ایران با توجه به توجیهات فنی اقتصادی حاصله از دستاوردهای این شرکت است.
زال‌خانی در ادامه، تعدیل نرخ‌های فروش محصولات شرکت فجرانرژی خلیج فارس در سال 1399 مطابق با ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پیگیری مستمر، به همراه ارائه گزارشات مالی مربوط به نرخ‌های فروش سال 1400، اخذ رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی بند (ب) ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه (معافیت مالیاتی 20ساله از سال ‏1384 لغایت 1404)، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای حمایت از سهم شرکت (نماد بفجر) در سال 1400، تأمین هفتگی منابع نقدینگی مورد نیاز صندوق بازارگردانی برای حمایت از سهم بفجر، پیگیری تسویه و تهاتر بدهی 4000 میلیارد ریالی به بانک ملت با مطالبات از شرکت مدیریت شبکه برق ایران و افزایش پایداری و بهره‌وری تولید شبکه برق واحدهای نیروگاهی را از دیگر دستاوردهای این شرمت برشمرد.
صرفه‌جویی 150 میلیاردی با اتکا به تولید داخل
مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس به درآمد پنج برابری حاصل از عرضه گازهای صنعتی مایع تولیدی شرکت از بازار بورس نسبت سال ‏98، به عنوان دیگر دستاورد بفجر اشاره کرد و ادامه داد: عرضه 1500 تن آرگون مایع به بازار بورس به بهای واحد 11 هزار تومان در حالی که این بها در سال پیش از آن هزار و 500 تومان بود و آغاز صادرات 150 تننیتروژن و آرگون مایع به خارج از کشور، برنامه‌ریزی‌ برای افزایش صادرات این دو محصول و ایجاد ایستگاه ایمن بارگیری اکسیژن مایع وعرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی از دیگر دستاوردهای به شمار می‌آیند و ذکر این نکته ضرورت دارد که با توجه به کیفیت بالای گازهای صنعتی مایع شرکت فجر قیمت عرضه آنها در مقابل محصولات رقیب بیشتر است.
زال‌خانی با اشاره به سیاست این شرکت مبنی بر اتکا به تولیدات داخلی گفت: پس از تشکیل کمیته خوداتکایی و تحقق اولویت‌ها و طی شدن روند تحقیقات فجر انرژی خلیج فارس در سال‌های 90 تا 97 بیش از 760 قطعه برای ساخت هدف‌گذاری و بیش از 800 قطعه را بومی‌سازی و بیش از 13 نوع ماده شیمیایی را با تکیه بر دانش داخلی تولید کرده که با این رویکرد تنها پارسال 150 میلیارد ریال در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده است.
وی از درآمد عملیاتی 26 هزار و 821 میلیارد و 537 میلیون ریالی فجر در سال ‏99 و سود خالص پس از کسر مالیات 13 هزار و 639 میلیارد و 616 میلیون ریالی فجر انرژی خلیج فارس در سال مالی منتهی به اسفند 99 خبر داد و از پیگیری مجوز انجام افزایش سرمایه از محل انباشت سود قابل تخصیص پس از کسر مطالبات تجاری غیر جاری، از محل سود انباشته، مطالبات و در صورت لزوم آورده نقدی با رعایت قوانین و مقررات تجارت و سازمان بورس خبر داد.
این مجمع با بودجه 14 میلیارد و 300 میلیون تومانی فجر انرژی خلیج فارس در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و با تقسیم سود 200 تومان به ازای هر سهم بفجر موافقت کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/221914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز