پیام فارس

آخرين مطالب

پوششی که آغازگر راهی تازه در مسیر ترویج حجاب است فرهنگي

پوششی که آغازگر راهی تازه در مسیر ترویج حجاب است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- برای نخستین بار،کارکنان بانوی مسجد نصیرالملک شیراز از اولین پوشش برند حجاب و عفاف خادمان و کارکنان بقاع متبرکه و مسجد تراز استفاده کردند که طراح این برند معتقد است استفاده از این نوع پوشش نقش مهمی در اشاعه و ترویج فرهنگ حجاب در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

سیده مریم دهقانی شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اعتقاد به اینکه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب یکی از مهمترین الزامات و ضرورت های کنونی جامعه است، اظهار کرد: کارکنان بانوی مسجد نصیرالملک و بانوان شاغل در بخش انتظامات این مجموعه نقش بسزایی در پیشبرد فرهنگ عفاف و حجاب بانوان دارند و می توانند به عنوان الگوی زنان و دخترانی باشند که برای بازدید از این مکان مذهبی به این مجموعه مراجعه می کنند.
معاون فرهنگی مسجد نصیرالملک شیراز گفت: گردشگران داخلی و خارجی در ابتدای ورود به این مسجد با پرسنل بخش انتظامات رو به رو خواهند شد. به همین دلیل برقراری ارتباط خوب بین مراجعه کنندگان و انتظامات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند نگرش مثبتی را در ذهن گردشگران نسبت به پرسنل در رابطه با مسئله حجاب و عملکرد کل مجموعه به وجود آورد.
دهقانی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا زنان و دخترانی که وارد مجموعه می شوند را با حجاب آشنا کنیم و با رفتاری محترمانه به آنها یادآور شویم که این مسجد هم مانند سایر اماکن مذهبی یک مکان مقدس است و بانوان برای ورود به این مجموعه باید شرایط خاص این مکان را در نظر بگیرند. این کار بازخورد خوبی داشت و بانوان از اینکه پیش دیده همگان به آنها تذکر داده نشده است، واکنش و احساس خوبی داشتند.
دهقانی اضافه کرد: پس از بازخورد خوبی که از نحوه برخورد نیروی انتظامات مجموعه با گردشگران گرفتیم، این ایده به ذهن من رسید که افزون بر رفتار مناسب، کارکنان بانوی مجموعه به عنوان یک زن ایرانی مسلمان می توانند با نوع پوشش خود نیز به ترویج حجاب بپردازند.
این طراح لباس، بیان داشت: در حال حاضر بانوان محجبه ایرانی در مکان های مختلف با پوشش یکسانی حضور دارند و پوشیدن چادر با رنگ مشکی تبدیل به فرهنگ جامعه ما شده است. هرچند که برای خادمین حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) فرم لباس متفاوتی را در نظر گرفته اند اما به کار بردن چادر مشکی در لباس فرم خادمین باعث شده که این نوع پوشش هم‌ آن طور که باید نمود خاصی نداشته باشد. همین مسئله باعث شد ایده طراحی پوشش متفاوتی برای خادمان مسجد نصیرالملک به ذهنم برسد.
وی گفت: ایده ای که به ذهن رسید این بود که برای طراحی لباس پرسنل مجموعه از نماد و نشا نه هایی که در معماری مسجد نصیرالملک به کار رفته بهره ببریم. همچنین سعی کردیم که در طراحی لباس، رعایت پوشش اسلامی را مدنظر قرار بدهیم و با استفاده از رنگ های متنوع و مدل دوخت متفاوت برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت ایجاد کنیم.
دهقانی عنوان داشت: بنابراین با بهره گیری از نمودهای تاریخی و هنری مسجد نصیرالملک اقدام به طراحی لباسی متفاوت و جذاب برای کارکنان این مسجد کردم‌.

پیام فارس


وی بیان داشت: طرح کاشی کاری گلدان های زنبق دیوارهای مسجد و رنگ زرد آنها برای من جذابیت زیادی داشت، لذا از این طرح برای طراحی روسری ها استفاده کردم.
او افزود: مطابق روانشناسی رنگ زرد افزون بر جذابیتی که دارد و ارتباط خوبی که با بیننده برقرار می کند، رنگی هشدار دهنده است و بیننده با مشاهده رنگ زرد متوجه می شود که در این مکان باید حد و حدودی را رعایت کند.
معاون فرهنگی مسجد نصیرالملک اضافه کرد: به منظور چاپ طرح مورد نظرم بر روی روسری ها پیگیری های زیادی برای هماهنگی با چاپخانه انجام دادیم‌ و با توجه به شیوع کرونا و محدودیت هایی که داشتیم تنها یک چاپخانه در تهران توانست طرح مورد نظر ما را بر روی پارچه پیاده کند. خوشبختانه چاپ طرح به صورت دقیق و زیبایی با رنگ های تثبیت شده بر روی روسری ها انجام شد.
دهقانی ادامه داد: برای طراحی چادر هم از پارچه کرپ حریر و مدل دوخت تلفیقی قجری حسنا که بر اساس زمان احداث مسجد است، استفاده کردیم و از رنگ آبی کاربنی و سورمه ای تیره که در ترکیب رنگی کاشی کاری دیوارهای مسجد به کار رفته است بهره بردیم.
وی اظهار داشت: دلیل استفاده از دو رنگ متفاوت برای چادرها این است که گردشگران در مجموعه دچار سردرگمی نشوند. در واقع انتظامات مجموعه از رنگ سرمه ای و راهنمای تورها از رنگ آبی روشن استفاده می کنند و همه گردشگران در بدو ورود متوجه این تمایز و کارکرد رنگ ها در پوشش پرسنل مجموعه خواهند شد.
دهقانی عنوان کرد: خوشبختانه این کار با استقبال زیادی از سوی بانوان رو به رو شد و حتی زنان و دخترانی که از پوشش چادر استفاده نمی کنند، از این نوع پوشش استقبال کردند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از بانوانی که برای بازدید از مسجد نصیرالملک به این مکان مراجعه می کنند، اشتیاق زیادی برای تهیه این روسری و چادر دارند. البته ما این اتفاق خوب را مرهون و مدیون مدیریت مجموعه نصیرالملک هستیم. خوشبختانه مدیریت مجموعه همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و برای انجام این کار از ما پشتیبانی کردند.
معاون فرهنگی مسجد نصیرالملک، ابراز کرد: امیدواریم این اقدام خوب آغازگر راهی برای سایر مکان های فرهنگی باشد تا شاهد بازتاب های مثبت بیشتری از سوی گردشگران داخلی و خارجی به ویژه بانوان باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به ایده های جدیدی که در طراحی لباس به کار برده می شود، ما نیز باید سعی کنیم که در جبهه فرهنگی حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم گام های اساسی تری برای ترغیب دختران و بانوان سرزمین مان به رعایت حجاب برداریم.
این مشاور خانواده توجه به استعداد نوجوانان را اقدامی اساسی در مسیر توسعه فرهنگی جامعه دانست و گفت: باید دختران نوجوان و استعدادهای هنری آنها را دریابیم. اگر می خواهیم کار فرهنگی انجام دهیم و سرمایه گذاری فرهنگی کنیم باید این بخش را بیش از پیش مورد توجه قرار بدهیم‌ و به پرورش دختران نوجوان در ابعاد مختلف بپردازیم.
مسجد نصیرالملک معروف به مسجد صورتی در بافت قدیم شیراز در محله گودعربان (اسحاق بیگ) قرار دارد و از جاذبه های گردشگری است.
این مسجد بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شد. ساخت آن حدود 12 سال و از سال 1255 تا 1267 خورشیدی به طول انجامید.
مسجد نصیرالملک را سازمان اوقاف اداره می کند؛ این مسجد در سال 1358 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
برچسب‌ها
روز عفاف و حجاب شیراز طراحی استان فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/223489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند