پیام فارس

آخرين مطالب

دولت های نفتی خلیج فارس و عبور از آستانه تحمل مردم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - طبق گزارش دیپلماتیک سفارت آمریکا در مسقط، ارسال شده در سال ٢٠٠٩ و افشا شده توسط ویکی لیکس:« بخش خصوصی عمان انحصاری چندتائی(oligopole) است.» . احساس بی عدالتی در برابر توزیع نابرابر درآمدهای نفتی ، آگاهی جوانان از اینکه نسلی فداشده هستند و ترس از فقیر شدن که موجب نابودی کرامت و بودجه طبقه متوسط جامعه می شود ، نشانه های عصبی است که دیگر پنهان کردن آن دشوارتر می شود.
در عربستان سعودی، کشور همسایه ، مقامات در تلاشند واقعیت فقر را که آرام در سایه های خانواده سلطنتی ثروتمند این کشور پنهان شده است ، نادیده بگیرند. با این وجود، این فقر بسیار واقعی است. بانک جهانی می گوید این کشور «با مشکل فقر روبرو است» و پادشاهی پس از سودان جنوبی در رتبه ٢٦ ام بدترین کشورها از نظر نابرابری در درآمد قرار دارد. ریاض که با خطر کمبود منابع مالی برای سیستم بازنشستگی روبرو است ، اکنون در حال بررسی ایده افزایش سن بازنشستگی و افزایش حق بیمه است.
یان مک اینتوش ، رئیس سابق شرکت لوئیس دریفوس ، متخصص کالاهای کشاورزی، درباره بهار عربی ٢٠١١ می گوید: «آسانترین راه برای ایجاد مشکلات سیاسی داشتن افراد گرسنه است». در طی بهار عربی سلسله سلطنتی ای که از قرن هجدهم بر بحرین حکمرانی می کند از برادر بزرگ سعودی خواست تا جنبش شورشی که ثبات جزیره را تهدید می کرد با قدرت سرکوب کند. اگرچه سرکوب صداهای مخالف توسط رژیم های خلیج فارس شدید است ، با این وجود به طور غیرمستقیم توسط دموکراسی های غربی پشتیبانی می شود. وزیر دفاع انگلیس جیمز هیپی در ژوئن ٢٠٢١ در مقابل پارلمان اعتراف کرد که ٢٣٠ پرسنل ارتش اعزام شده به عمان « تماس منظم با مقامات عمانی دارند ... برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و تجربیات در مورد همه جنبه های امنیتی ، از جمله پاسخ به تظاهرات». هزینه های نظامی سلطنت عمان، به ویژه برای خرید تسلیحات از انگلستان ، در سال ٢٠٢٠ به ١١درصد از تولید ناخالص داخلی، بالاترین میزان در جهان، رسیده است. همچنین ، نیویورک تایمز فاش کرد که چهار نفر از عوامل سعودی مسئول ترور روزنامه نگار جمال خاشقچی در سال ٢٠١٨ ، سال قبل از آن در آموزش های شبه نظامی تأیید شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده بنام «طبیعت دفاعی» شرکت کرده بودند تا « از رهبران سعودی بهتر محافظت » کنند.
اما برگ برنده خانواده های حاکم خلیج فارس برای تضمین آینده خویش بیش از هر چیز ریشه در سنت جوامعی دارد که در آنها پیروی از رهبر و روسای قبایل همچنان اصلی اخلاقی است که در رأس اولویت های بسیاری از شهروندانی قرار دارد که از آن پیروی می کنند. پویایی قبیله ای اجدادی هنوز بستر اجتماعی جوامع خلیج فارس را تشکیل می دهد. دانشجوی عمانی حاج حسن صدیق عبدوانی آن را در پروژه تحقیقاتی برای دانشگاه ساسکس بریتانیا مطالعه می کند. او با کمی تاسف می نویسد: « تنها منبع مشروعیت آشکار سلطان جدید، در کنار متولد شدن در قبیله حاکم، نامه ای است که سلطان سابق در آن تاج و تخت را به وی واگذار کرده است». با این حال ، در مورد عربستان سعودی ، عبدالله العوده ، مدیر تحقیقات کشورهای حوزه خلیج فارس برای سازمان غیردولتی «دموکراسی برای جهان عرب اکنون»( Democracy for the Arab World Now) ، به تغییری «خطرناک» اشاره می کند که توسط شاهزاده محمد بن سلمان انجام ، وارث و عملاً حاکم کنونی، گرفته است . به نظر او، غفلت شاهزاده جوان از پویایی قبیله ای اجدادی، او را منزوی کرده و در معرض دید قرار داده است. عبدالله العوعد چنین تحلیل می کند: « آنچه ما شاهد آن هستیم، مسمومیت و تحریک همه عناصری است که عربستان را برای مدت طولانی پایدار نگه داشته است. ما همیشه می شنویم که “محمد بن سلمان در عربستان سعودی محبوب است”، اما آمار مستقل واقعی برای اثبات این ادعا کجاست ؟ هیچ چیز وجود ندارد».
« خالی کردن جیب شهروندان»
هرگونه تهدید شعله ور شدن نارضایتی در پادشاهی به دلیل اصلاحات اقتصادی ای که طبقه متوسط و فقیر را به شدت تحت تأثیر قرار داده ، از سوی علی شیابی ، مشاور عالی رتبه دربار پادشاهی سعودی انکار می شود. « من فکر می کنم آستانه درد مردم دست کم گرفته می شود و اینکه آنها تا چه میزان آمادگی تحمل دارند قبل از اینکه انسجام اجتماعی در هم شکسته شود. عربستان سعودی امروز از چنین آستانه (شکستنی) ای بسیار دور است».او این جملات را با اشاره به اقدامات ریاضتی متعدد در حال اجرا ذکر می کند: سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده ، افزایش قیمت های انرژی و تمایل دولت برای تشویق خصوصی سازی بیمارستان ها و مدارس. عبدالله العوده با تلخی به این نظر اعتراض می کند: « در اصل ، ایده چشم انداز ٢٠٣٠ این نبود که از طریق مالیات جیب شهروندان خالی شود».
در یک مصاحبه تلویزیونی که تقریباً یک ساعت و نیم به طول انجامیدو مخاطبان بسیاری در عربستان سعودی آنرا دنبال کردند ، محمد بن سلمان که از سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده دفاع میکرد ، مجبور شد به ماهیت «دردناک» این اقدام اعتراف کند. « آخرین چیزی که من می خواهم ببینم ، آسیب دیدن یک شهروند سعودی است. چرا که من وضعم خوب است. پول دارم ، قبل از اینکه برای دولت کار کنم ثروتمند بودم. من علاقه ای به آسیب رساندن به یک شهروند سعودی ندارم ». سپس شاهزاده اعلام می کند:« این فشارها برای یک سال ، حداکثر پنج سال ادامه خواهد داشت و سپس همه چیز به همان شکل اولیه برمی گردد». دلالان نفتی در ژوئن ٢٠٢١ تخمین زدند که بهای هر بشکه نفت خام می تواند به ١٠٠ دلار برسد. این تسکین کوتاه مدت برای اقتصادهای نفتی خلیج فارس ، اما بدون خطر نیست. آژانس رتبه بندی مالی S&P Global در گزارشی خاطرنشان کرد که در گذشته ، افزایش قیمت نفت «برنامه های تعدیل بودجه ای» را از بین برده است.
شمشیری دو لبه
شمالی ترین و «دموکراتیک ترین» کشور از میان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) از موج نارضایتی در امان نمانده است. کلمنس چای ، مدیر تحقیقات کشورهای حوزه خلیج فارس در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و یک متخصص امارت می گوید:«، در کویت ، اکنون بسیاری از اعتراضات خاموش علیه وضع مالیات وجود دارد.» مانند قطر ، کویت کشوری است که با سرسختی مالیات بر ارزش افزوده را دنبال می کند. در سال ٢٠١٦ با توافق همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، مالیات بر ارزش تصویب شده بود. اما برعکس قطر و امارات متحده عربی که اقتصاد در آنها تنوع بیشتری دارد ، کویت همچنان کاملاً به درآمد نفت وابسته است که بیش از ٨٠٪ درآمد دولت را تشکیل می دهد. گاز طبیعی مایع برای قطر و گردشگری بین المللی ، دارایی ، تدارکات ، املاک و مستغلات و تولید آلومینیوم برای امارات متحده عربی تنوع اقتصادی بیشتری را برای آنها به ارمغان می آورد.
کویت به داشتن پارلمانی فعال و توانایی دفاع از منافع شهروندان در مقابل دولت و خانواده سلطنتی افتخار می کند. اما یک محقق سنگاپوری منتقد این نهاد است:« در طول تاریخ سیاسی کویت ، پارلمان همیشه رفتاری واکنشی داشته است. این نهاد بیشتر تمایل دارد که اقدامات دولت را مسدود کند به جای اینکه نیرویی برای پیشنهاد قوانین سازنده جدید باشد».این دیدگاه میان بسیاری از تحلیلگران مشترک است. علی آل سلیم ، یکی از بنیانگذاران شرکت مشاور سرمایه گذاری Arkan Partners ، در توئیتی پرخاشگرانه اظهار نظر می کند:« نسلهای آینده کویتی ها با تحقیر خشمگینانه به نسل حاضر نگاه خواهند کرد. انحطاط اقتصادی و سیاسی آنقدر این کشوررا ناکارآمد ساخته است که حتی قادر به مدیریت موثر ثروت استثنایی خود نیست».
سباستین کستلیه -ترجمه از فرانسه شروین احمدی – لوموند دیپلماتیک فارسی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/224860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

بازداشت 5 هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون

افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود