پیام فارس

آخرين مطالب

امکانات آزمایشگاهی برای افراد نخبه در کشور فراهم نیست/ دولت از جوانان نخبه حمایتی نداشت گفتگو

امکانات آزمایشگاهی برای افراد نخبه در کشور فراهم نیست/ دولت از جوانان نخبه حمایتی نداشت
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، براساس سند توسعه، ایران باید تا پایان سال 1404 به قطب علمی در منطقه تبدیل شده و 50 درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تامین شود.
حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند نگاه ویژه همه ارکان بدنه اقتصاد، صنعت و آموزش عالی کشور است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه ها حاصل ارتباط میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم بوده و برای رسیدن به چشم‌انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
جوانان ایرانی در همه شرایط چه در زمان هشت سال دفاع مقدس، چه در زمان سازندگی و تحریم و فشارهای اقتصادی به جهانیان ثابت کردند که توانمند بوده و می توانند با ارائه ایده، هوش و تلاش و پشتکار در همه حوزه‌ها نقش‌آفرینی کرده و اختراعات مهمی را به ثبت برسانند.
«سینا زیبایی» جوان 32 ساله گلستانی از خطه گنبدکاووس با 11 سال سابقه کار در صنعت سیمان کشور با اختراع خود در این صنعت ثابت کرد که جوان ایرانی در هر کجای این سرزمین پهناور فعل خواستن و توانستن را به خوبی صرف کرده و سبب افتخار کشور ایران اسلامی است.گفت و گویی درباره اختراع این جوان با ذوق و با استعداد انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.
فارس: لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی کرده و بفرمایید جرقه این اختراع چگونه در ذهن شما زده شد؟
زیبایی: سینا زیبایی هستم متولد 1368 در گنبدکاووس، کاردانی مکانیک را دارم و در صنعت سیمان کشور به مدت 11 سال سابقه کار داشته و اکنون به عنوان سرپرست و مسئول فنی نوارهای نقاله در شرکت «سیمان پیوند گلستان» مشغول فعالیت هستم.
* قطعه‌«سوپر اسکرو» مورد استفاده در اتصال نوارهای نقاله است و در صنعت صنعت سیمان، فولاد، آلومینیم کاربرد فراوان دارد
با توجه به شغلم، در صنعت سیمان، فولاد، آلومینیم و دیگر واحدهای صنعتی مرتبط در زمینه فنی قطعه‌ای به‌نام «سوپر اسکرو» برای اتصال نوارهای نقاله استفاده می‌شود و این قطعه الزاما در این صنعت کاربرد فراوان دارد.
با توجه به اینکه این قطعه وارداتی و محصول کشور فرانسه است که با قیمت بسیار زیاد در بازار وجود دارد بنابراین در سال 1397 به ذهنم رسید تا این قطعه را به صورت آزمایشی بسازم.

پیام فارس

* بعد از گذشت دو سال تلاش توانستم این قطعه خارجی را با کیفیت بسیار بالا و بهتر از مدل خارجی و با قیمت بسیار پایین‌تر اختراع و بسازم
فارس: آقای زیبایی برای ساخت این قطعه و ثبت اختراع خود چه مراحلی را گذراندید؟
زیبایی: در مرحله نخست ایده خود را با مدیریت کارخانه سیمان پیوند گلستان و مدیر عامل این کارخانه در میان گذاشته و خوشبختانه این عزیزان از ایده بنده استقبال کردند و قول مساعد برای حمایت مالی و معنوی در مسیر ساخت این قطعه دادند.
بعد از دلگرمی این عزیزان، تحقیق و پژوهش درباره این قطعه آغاز کردم و سپس مواد اولیه خام آن را از بازار تهیه کردم. مانند همه ایده‌ها و اختراعات انجام شده توسط افراد مختلف ایده بنده هم با آزمون و خطاها سپری شد و بعد از گذشت دو سال تلاش و پشتکار توانستم این قطعه خارجی را با کیفیت بسیار بالا و بهتر از مدل خارجی و با قیمت بسیار پایین‌تر اختراع و بسازم.

پیام فارس

فارس: بعد از تولید قطعه چه کارهایی انجام دادید؟
زیبایی: بعد از موفقیت در ساخت این قطعه با همکاری مدیریت کارخانه و مدیر عامل آن و اعتمادی که به بنده حقیر داشتند این اجازه داده شد تا این قطعه به طور آزمایشی در کارخانه سیمان پیوند گلستان جایگزین نمونه خارجی آن شده و دستگاه کار خود را با این قطعه ایرانی انجام دهد تا بازخورد ساخت این قطعه در زمان استفاده مورد بررسی قرار گیرد.
فارس: این قطعه چه مزیتی نسبت به مورد مشابه خارجی دارد؟
زیبایی: در حال حاضر قطعه وارداتی فرانسوی به ازای هر متر مربع حدود 30 تا 40 میلیون تومان قیمت دارد و با توجه به افزایش قیمت دلار و ارز از یک طرف و تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان خارجی از طرف دیگر این قطعه می تواند در کاهش هزینه‌های وارداتی نقش موثری داشته و در کشور ایران اسلامی با حدود یک سوم قیمت موجود در بازار خارجی حدود هفت تا 8 میلیون تومان در اختیار کارخانجات صنعت و واحدهای صنعتی مرتبط قرار گیرد. ضمن اینکه قطعه مورد نظر ایرانی به لحاظ کیفیت بسیار مطلوب بوده و از نظر کشش و مقاومت نسبت به مشابه خارجی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. قطعه خارجی موجود در بازار داخلی و خارجی قابل رقابت با مورد اختراع و ساخت ایرانی نبوده و قابلیت استفاده مجدد را ندارد.

پیام فارس

* متاسفانه برای اجرای یک ایده توسط جوان تا مرحله اختراع و ثبت امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی فراهم نیست
فارس: آقای زیبایی در مسیر ساخت و اختراع این قطعه با چه مشکلاتی روبرو بودید؟
زیبایی: متاسفانه برای اجرای یک ایده توسط جوان تا مرحله اختراع و ثبت امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی فراهم نیست و این یکی از مشکلات جوانان نخبه و دارای ایده است.
همینطور که می‌دانید یک ایده بر روی کاغذ فایده نداشته و عملی نمی‌شود و باید مورد آزمون و خطا قرار گیرد تا منجر به ساخت ابزار و یا قطعه‌ای شده و نهایتا به ثبت برسد. اگر جوان بخواهد امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی را فراهم کند متحمل هزینه‌های بسیاری خواهد شد و اگر این ایده به شکست بانجامد در بهترین زمان زندگی وی باعث هزینه‌های جبران‌ناپذیر شده و وی را سال‌ها از زندگی عقب خواهد انداخت.
انتظار می‌رود در این شرایط مکان‌ها و یا موسساتی از طرف دولت که مجهز به تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی بوده فراهم شده تا جوان دارای ایده عملی و با توجه به نیاز روز جامعه بتوانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
* اختراع بنده از آذر سال 1399 در کارخانه سیمان پیوند گلستان در حال استفاده است
فارس: در حال حاضر ایده شما در چه مرحله‌ای بوده و چه استقبالی از آن شده است؟
زیبایی: در حال حاضر اختراع بنده با موفقیت به انجام رسیده و از آذر سال 1399 در کارخانه سیمان پیوند گلستان در حال استفاده بوده و تاکنون هیچگونه مشکلی به وجود نیامده است. این قطعه برای دومین بار نیز در کارخانه سیمان تهران مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون در آن کارخانه نیز با مشکل مواجه نشده است.
در حال حاضر کارخانه «سیمان اکباتان همدان»، کارخانه سیمان خزر شمال، کارخانه سیمان شاهرود، کارخانه سیمان بجنورد، کارخانه سیمان مازندران و چند کارخانه سیمان دیگر متقاضی خرید و استفاده از این قطعه هستند.
فارس: چه انتظاری از مسوولان مرتبط دارید؟
زیبایی: همانطور که قبلا در سخنان خود عنوان کردم این قطعه بسیار کاربردی بوده و در کارخانجات سیمان، فولاد، آلومینیم، در معادن، کارخانجات سنگ‌شکن و واحدهای مرتبط صنعتی در سراسر کشور قابل استفاده است و الزاما باید بکار رود.
* این اختراع بسیار برای کارخانجات کاربردی است از وزارت صمت انتظار دارم که با فراهم‌سازی حمایت‌های همه جانبه بتوانم آن را به تولید انبوه برسانم
از مسئولان مرتبط به ویژه وزارت صمت انتظار دارم که با حمایت‌های معنوی و همه جانبه خود شرایطی فراهم کنند تا این قطعه به تولید انبوه رسیده و همه کارخانجات برای کاهش هزینه‌های خود و رسیدن کشور ایران اسلامی به خودکفایی از این قطعه استفاده کنند.
فارس: در پایان اگر پیام یا صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
زیبایی: جا دارد از حمایت‌های همه جانبه مدیر عامل محترم کارخانه سیمان پیوند گلستان آقای مهندس چهره‌گانی، مدیریت این کارخانه آقای مهندس فرهادی مدیریت مکانیک این کارخانه آقای مهندس وطن‌دوست و دیگر عزیزانی که بنده را در این مسیر طولانی در رسیدن و اجرایی شده ایده و ثبت آن به عنوان اختراع همکاری و کمک کردند و همچنین پدر و مادر عزیز و خانواده خودم که همواره پشتیبان معنوی بنده در ایجاد انگیزه برای اجرای ایده هایم بودند نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم.
انتهای پیام/خ

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/225290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه