پیام فارس

آخرين مطالب

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

راه‌اندازی نخستین مرکز پژوهشی کنترل درد و مدولاسیون عصبی در شیراز علمي

راه‌اندازی نخستین مرکز پژوهشی  کنترل درد و مدولاسیون عصبی در شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: نخستین مرکز پژوهشی کنترل درد و مدولاسیون عصبی کشور در شیراز راه‌اندازی شده است.

علیرضا مهدی‌زاده در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به تاریخچه راه‌اندازی این مرکز پژوهشی و درمانی، رویکردهای علمی و جایگاه آن در منطقه، بیان کرد: امروزه در پزشکی به شدت وابسته به تکنولوژی‌هایی هستیم که روز به روز تغییر می‌کند و بر مبنای پیچیدگی فناوری بکار رفته به بعضی از آنها اصطلاح هایتک یا با فناوری بالا اطلاق می‌شود که با گذشت زمان تغییر می‌کند و به سطح عمومی خدمات پزشکی می‌رسد.
او افزود: به عنوان مثال؛ سابقه درخشان استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پیوند اعضا حاصل سرمایه گذاری به موقع در تکنولوژی پبچیده در سالهای دهه 1370 است که نیاز به ابزار، کارگروهی و دانش داشت و به خوبی هم انجام شد. هرچند همان فرآیند امروزه دیگر هایتک تلقی نمی‌شود بلکه به یک نیاز عمومی در پزشکی روز بدل شده که باید با ساخت و تجهیز بیمارستان، آماده سرویس دهی به جمعیت بیشتری باشد؛ این مثال، یک تجربه موفق از استفاده و سرمایه گذاری به موقع در یک تکنولوژی بود که نقطه شروع آن به٣٠ سال پیش باز می‌گردد، و برکات آن با مدیریت و تلاش گروه پیوند اعضای شیراز، برای سالها ادامه خواهد داشت.
مدیرگروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مطالعه‌ای مبنی بر چیستی و آینده نگری در فناوری‌های سلامت با بیشترین ارزش افزوده از سال ٩٣ در دستور کار اینجانب و همکاران دانشمند ما در دانشگاه قرار گرفت و پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی با گروه های مجرب و متخصص، حوزه الکترودهای کاشتنی در بدن به عنوان اولویت معرفی شد.
مهدی‌زاده با اشاره به کارکردهای الکترودهای کاشتنی در بدن، عنوان کرد: الکترودها روی بافت زنده قرار می‌گیرند و باعث رفع مشکل وبیماری می‌شوند یا به آن توانایی جدید می‌بخشند یا توانایی‌های بدن را تقویت می‌کنند.
او تکنولوژی‌های تجاری موجود در بازار نظیر؛ ضربان ساز قلب، حلزون مصنوعی گوش و بیش از همه انواع الکترودهای سیستم اعصاب و الکترودهای عمقی مغز و فناوری‌های در حال پیشرفت در این زمینه را نظیر شبکیه مصنوعی از جمله الکترودهایی نام برد که در این مرکز تحقیقات بررسی می‌شود و افزود: مطالعات ما نشان داد که در برای تکنولوژی الکترودهای کاشتنی پزشکی مزیت رقابتی فراوانی وجود دارد.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از سال ٩٣ مطالعات این مرکز آغاز و در سال ٩٥ پیشنهاداتی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص استفاده از نتایج مطالعات مزبور ارائه شد، اما از آنجا که توان اجرایی و مالی ساختارهای دولتی برای یک تحول سریع، کافی و مناسب نیست، درخواست راه‌اندازی مرکز تحقیقات خصوصی داده شد که منابع مالی این تحقیقات را اعضا و مدیران گروه تحقیقاتی تامین می‌کنند.
او با بیان اینکه دانشگاه هم کمک کرد و مجوز را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کردیم، گفت: سال ٩٨ با پیگیری دانشگاه و حمایت معاونت تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، نخستین مرکز تحقیقات مدولاسیون عصبی ودرد به شکل خصوصی راه‌اندازی شد.
قائم مرکز تحقیقات تخصصی مدولاسیون عصبی و درد با بیان این که تمرکز این مرکز تحقیقات، تحقیق برای حل مشکل جامعه و گره گشایی از مشکلات بیماران است نه صرف چاپ مقاله با هدف فارغ‌التحصیل شدن دانشجو یا ارتقای استاد، گفت: از بدو تاسیس هم قسم شدیم که در این مرکز باید مشکلی از کشور و بیماران حل شود.
مهدی‌زاده اظهار کرد: یکی از افتخارات ما این است که جزو معدود مرکز تحقیقات خصوصی کشور هستیم که ارتباط با دانشگاه معین را نگه داشته‌ایم، از همه فرم‌های دانشگاه استفاده می‌کنیم، از کمیته اخلاق دانشگاه مجوز می‌گیریم و همچنین تصویب طرح‌ها را به اطلاع دانشگاه می‌رسانیم، چون بر این باوریم که باید از تجربه و اعتبار علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک سرمایه ارزشمند استفاده کنیم.
او با بیان اینکه معتقدیم که دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید نقش نظارتی و پایش امور را داشته باشند، به بخشی از دستاوردهای مرکز متبوع در ادامه اشاره کرد.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تحقیقات خوب و گسترده‌ای بر روی بیماران پارکینسون داشته‌ایم، گفت: در 16 ماه گذشته بیش از 30 عنوان مقاله در مجلات معتیر پزشکی بین‌المللی از این مرکز به چاپ رسیده است.
مهدی‌زاده ابراز امیدواری کرد که به زودی به رکورد سالانه درمان ١٠٠ بیمار پارکینسون از طریق جراحی کارگزاری الکترود در عمق مغز برسیم.
او ادامه داد: در حال مطالعه آینده نگر روی حدود سه هزار بیمار پارکینسون هستیم تا بهترین راه درمان بیماری را بیابیم و در صورت نیاز آمادگی ارائه سرویس‌های درمانی مختلف از جمله جراحی کارگذاری الکترود را داشته باشیم.
مهدی‌زاده گفت: همچنین برای اولین بار برخی از اختلالات روانی مانند اختلال وسواس جبری را مورد توجه و بررسی قرار داده‌ایم و در این خصوص هم نتایج بسیار خوبی کسب شده است.
مدیرگروه فیزیک ومهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: از آنجا که این مرکز متشکل از بخش‌های متفاوت مدولاسیون عصبی و درد است، یک کلینیک درد تخصصی کاملا تخصصی و پیشرفته هم راه‌اندازی شده که همه ابزارهای کنترل درد را در خود جای داده است . امکانات و فناوری‌های موجود در این کلینیک از همه کلینیک‌های دولتی و خصوصی مشابه در منطقه جنوب ایران بیشتر است و هم‌اینک بیمارانی از ١١ استان و بعضی بیماران خارجی را تحت‌ پوشش خدمات خود قرار داده است. 
مهدی‌زاده با بیان اینکه در این کلینیک از داروها و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود، عنوان کرد: بیش از هفت هزار مریض در کلینیک درد و بیش از ١٥٠ بیمار جراحی شده مدولاسیون عصبی داریم که بانک اطلاعاتی درمانی آنها ثبت شده است و پس از درمان هم به شکل پیوسته با بیمار در ارتباط هستیم تا کیفیت فرآیندهای درمانی را به شکل دائمی سنجش کنیم و آن را ارتقا دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تلاش ما معطوف به تبدیل شدن این مرکز به قطب مدولاسیون عصبی و درد در آسیای غربی است که امید است در آینده‌ای نزدیک محقق شود.
مهدی‌زاده با اشاره به هزینه بسیار زیاد انجام اعمال جراحی کارگذاری الکترود به ویژه با توجه به قیمت گزاف ابزار فناورانه به کار رفته در این اعمال جراحی، گفت: با توجه به ارکان مکتب پزشکی شیراز و تجربیات بزرگان، تمهیداتی برای کاهش هزینه‌های جراحی وحتی سفر و اقامت همراهان بیمار با کمک خیرین و یا از محل فروش دانش فنی و محصول تولید شده در مرکز اندیشیده شده است تا با استفاده از آورده مالی حاصل از گسترش دانش، بخشی از هزینه خدمات درمانی و رفاهی بیماران تامین شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/225567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!