پیام فارس

آخرين مطالب

درِ بسته تاکسی ها به روی مردم/ مسافر سرگردان، راننده ناراضی مقالات

درِ بسته تاکسی ها به روی مردم/ مسافر سرگردان، راننده ناراضی
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در یک صد و هشتاد و ششمین جلسه شورای پنجم اسلامی شهر شیراز، اعضای شورا در قالب یک طرح یک فرویتی شهرداری شیراز نسبت به افزایش قیمت نرخ تاکسی و اتوبوس شهری اقدام کردند که این طرح مورد تصویب قرار گرفت.
بر اساس این مصوبه نرخ کرایه هم در تاکسی‌ها و هم در اتوبوس‌های درون شهری ١5 درصد افزایش یافت اما با این حال هنوز هم هستند افرادی که از این نرخ نامه گلایه دارند.
نرخ ورودی کرایه تاکسی دو هزار تومان است و برای هر کورس اضافه مسافر باید یک هزار و 5٠٠ تومان علاوه بر دو هزار تومان اولیه پرداخت کند.
در طرح اولیه شهرداری بیان شده بود که نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی بوس شهری 45 درصد افزایش یابد! اما این طرح مورد قبول قرار نگرفت و تنها ١5 درصد نرخ کرایه افزایش پیدا کرد.

پیام فارس

استفاده تاکسی‌ها از امکانات اما سرویس دهی در حد صفر
اما افزایش کرایه‌های تاکسی گردشی در شیراز نیز نتوانست توقعات اکثر رانندگان تاکسی در شیراز را تأمین کنند و برخی از رانندگان همچنان در خطوط ویژه نیز به دنبال مسافرین دربستی هستند و حاضر نیستند مسافرین مسیر مستقیم را سوار کنند.
یکی از مسیرهایی که همواره باعث گلایه شدید مسافرین از رانندگان تاکسی است خط مستقیم چهار راه مشیر تا قصردشت است که در ساعات بعد از ظهر به بعد اکثر رانندگان حاضر نیستند مسافرین میدان قصردشت را سوار کنند و بهانه آنها نیز شلوغ بودن مسیر است در حالیکه همین مسیر را با پیشنهاد دربستی پذیرش خواهند کرد.
مسیرهای دیگر نیز وضعیت چندان بهتر از مسیر مذکور ندارد و برخی از رانندگان مسافر دربستی را به سایر مسافران ترجیح می‌دهند.
از طرفی مردم نیز صحبت‌هایی دارند که چرا در حالی که تاکسی‌ها گازسوز هستند و به آنها سهمیه بنزین بیشتر می‌دهند یا اکنون که تعرفه‌های کرایه افزایش یافته اما آنها بازهم سرویس دهی را به نحو مناسب انجام نمی‌دهند.
نبود تاکسی متر، نظارت و اخذ کرایه بیشتر؛ مشکلات مردمی است
عباس کاظمی کارمند یکی از ادارات دولتی است که از این سیستم به صورت روزانه استفاده کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: نظارتی بر فعالیت تاکسی‌ها در شیراز وجود ندارد و اینکه گفته می‌شود بر فعالیت آنان نظارت وجود دارد واقعی و عملی نیست.
وی اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا مقرر شده بود که در هر تاکسی تنها 4 نفر سرنشین وجود داشته باشد اما این موضوع تنها یک ماه اجرایی شد وپس از آن فعالیت تاکسی داران همچون گذشته دنبال شد.
کاظمی با اشاره به اینکه دربستی شدن تاکسی‌ها باعث شده ساعت‌ها معطل تاکسی باشیم، افزود: علاوه بر این عدم رعایت برخی از شیوه نامه‌های بهداشتی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در تاکسی‌های شهری وجود دارد و بسیاری از رانندگان تاکسی هیچگونه شیوه نامه بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اگر به آنان اعتراض کرده نسبت به پیاده کردن مسافر پیش از رسیدن به مقصد اقدام می‌کنند.
محسن قاسمی دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص تاکسی‌های شهری گفت: هیچ معیاری برای سنجش مسافت طی شده وجود ندارد و یک مسیر مشخص در زمان‌های مختلف کرایه مختلفی هم دارد.
او ادامه داد: چون معیار مشخصی برای محاسبه خدمات وجود ندارد هر راننده تاکسی معیار خاص خود را داشته و نرخ کرایه نیز متفاوت است از این رو یک مسیر مشخص شاید در زمان‌های مختلف کرایه مختلفی هم داشته باشد.
قاسمی افزود: تا زمانی که معیار مشخصی برای محاسبه خدمات وجود نداشته باشد نباید انتظار داشت که شرایط تاکسی‌های درون شهری بهبود یابد زیرا اکنون به جز نرخ کرایه هیچ ساماندهی در تاکسی‌ها وجود ندارد.

پیام فارس

رانندگان تاکسی: دخل و خرج با هم همخوانی ندارد
جلیل صادقی راننده تاکسی درون شهری شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: نرخ کرایه تاکسی که برای تاکسی‌های درون شهری شیراز در نظر گرفته شده است بسیار کم بوده و با این نامه را دخل و خرج رانندگان تاکسی با هم همخوانی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: رانندگان تاکسی از جمله خردترین مشاغل در سطح جامعه هستند زیرا باید در کمترین میزان درآمد باشند و ارائه خدمت کنند با این حال تمامی ملزوماتی که برای خودرو و خورد و خوراک در نظر گرفته شده است چندین برابر شده ولی حقوق و درآمد رانندگان تاکسی طی چند سال اخیر نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است.
این راننده سرویس حمل و نقل عمومی درون شهری شیراز گلایه کرد: هیچیک از مسئولین شهری به فکر رانندگان تاکسی نیستند زیرا اگر به فکر این افراد بودند طرح‌ها و تسهیلاتی برای آنان در نظر می‌گرفتند تا امکان بهبود وضعیت زندگی و معیشت رانندگان تاکسی نیز فراهم شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه چرا تعریف مشخصی برای هر کورس تاکسی وجود ندارد نیز تاکید کرد: معیاری که برای رانندگان تاکسی به ازای هر کورس مشخص می‌شود بر اساس چهار راه‌هایی است که در سطح شهر وجود دارد از این رو و با توجه به اینکه در برخی از مسیرها از قدیم الایام میزان کورس مشخص شده است رانندگان تاکسی نیز بر اساس معیارهای گذشته خود فعالیت می‌کنند اما گاهی برخی از رانندگان شخصی که اقدام به مسافرکشی می‌کنند نرخ‌ها را تغییر می‌دهند.
مصوبه‌ای برای رفاه یا رشد مشکل
یکی از مشکلاتی که در سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز وجود دارد و همواره نیز کارشناسان امر بر عدم وجود راهکاری مناسب برای برطرف کردن این مشکل اشاره دارند رند نبودن نرخ خدمات سرویس‌های درون شهری است.
طی ادوار گذشته شاهد این بودیم که نرخ خدمات سرویس‌های عمومی درون شهری نظیر اتوبوس، مینی بوس و تاکسی به گونه‌ای توسط شورای اسلامی شهر یا شهرداری شیراز معین می‌شد که مردم با مشکلات عدیده‌ای برای پرداخت آن مواجه بودند که این روند طی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز نیز روی داد و نرخ خدمات سرویس‌های عمومی درون شهری به گونه‌ای تعیین شد که مردم با مشکلاتی مواجه اند.
از سویی نبود شیوه‌های نوین پرداخت در تاکسی‌های درون شهری شهر شیراز نیز موجب شده تا مردم با مشکلات بیشتری مواجه باشند البته در این میان برخی از شرکت‌های خصوصی کیف پول‌های الکترونیکی نیز برای رانندگان در نظر گرفته‌اند و مردم می‌توانند با اسکن کردن کد رانندگان نسبت به پرداخت حق الزحمه این اشخاص اقدام کنند اما راهکاری رسمی و جامع تاکنون برای برطرف کردن این مشکل ارائه نشده است.
یکی از مطالباتی که طی چهار سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کردند اما اقدامی برای برطرف کردن آن روی نداد نوین کردن سیستم تاکسیرانی در سطح شهر شیراز بود که قرار بود در شهر شیراز آن هم در دوره پنجم شورای شهر شاهد سیستم مکانیزه پرداخت کرایه اتوبوس و تاکسی باشیم که این مهم محقق نشد.
با توجه به تمامی مشکلاتی که مصوبه ماه‌های اخیر شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری در خصوص افزایش قیمت و نرخ سرویس‌های عمومی درون شهری شیراز داشتند هنوز مشخص نیست که آیا این مصوبه برای افزایش رفاه رانندگان بوده یا افزایش رفاه مصرف کنندگان، زیرا هر دو بخش از این مصوبه گلایه مند هستند.
کد خبر 5266289

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/226860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید