پیام فارس

آخرين مطالب

رشد 250 درصدی شمار دانشجویان خارجی دانشگاه شیراز علمي

رشد 250 درصدی شمار دانشجویان خارجی دانشگاه شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز گفت: تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه شیراز در سال 98 حدود 34 دانشجو و در سال 99 حدود 90 دانشجو بوده است که این آمار امسال به 180 دانشجو رسیده است.
او افزود: بعضی از دانشجویان متأهل خارجی در کشور ماندند، اما برخی از دانشجویان خارجی از کشور‌های خود در کلاس‌ها شرکت می‌کردند.
رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان منشأ رشد و جز جدایی ناپذیر از جامعه و با بهره مندی از ظرفیت منحصر به فرد جوانان خلاق و تحصیل کرده می‌توانند زمینه توسعه و پیشرفت علمی کشور را فراهم کنند.
او افزود: در چهار سال اخیر با استقرار شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی و استارت آپ‌ها و در تعامل با پارک علمی فناوری استان اقدامات خوبی از سوی دانشگاه شیراز انجام شده است.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی اشاره کرد و یادآور شد: در طول سال‌های اخیر پایان نامه‌های ارشد و دکترا در تعامل با دستگا‌های اجرایی استان طراحی و انجام شده و اقدامات قابل توجهی نیز برای ایجاد انگیزه و ارتقای توانایی‌های انگیزشی در اساتید فعال صورت گرفته است.
او، تأسیس مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و راه اندازی مرکز نوآوری تخصصی مهندسی به ویژه در حوزه نفت را از دیگر اقدامات قابل توجه دانشگاه شیراز در سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: برگزاری وبینار‌های مختلف کسب و کار و آموزش‌های مرتبط با استفاده از اساتید برجسته در این حوزه در شیراز و تهران، بررسی مسائل مختلف خانواده با برگزاری نشست‌های تخصصی توسط اساتید متخصص، تأسیس یک مرکز مشاوره تخصصی علاوه بر مرکز دانشجویی موجود و انجام مشاوره توسط اساتید فعال در رشته‌های مختلف در دستگا‌های اجرایی استان از فعالیت‌های خوب دانشگاه شیراز به شمار می‌رود.
نادگران ادامه داد: فعالیت‌های دانشگاه شیراز در حوزه بین‌الملل با وجود گسترش بیماری کرونا متوقف نشد و ارتباطات علمی دانشگاه به شکل وبینار ادامه پیدا کرد و بعضاً نیز تا چهار روز به طول انجامید. این وبینار‌ها که برای اساتید و دانشجویان بسیار پرمحتوا و راهگشا بوده است، با یک رشد 400 درصدی همراه بود.
نادگران با اعتقاد به اینکه کرونا تأثیرات بسیاری بر روی فعالیت‌های دانشگاه داشته است، گفت: در دوران کرونا کار اساتید برای تدریس بر خط و ارائه کیفی دروس چند برابر شد، اما دانشگاه با ترمیم سریع زیرساخت‌های مجازی خود و فراهم کردن شرایطی برای حضور اساتید در کلاس‌های توجیهی، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بتواند فعالیت‌های خود را در این دوران ادامه دهد و خوشبختانه آموزش در این دانشگاه یک لحظه مختل نشد.
نادگران با بیان اینکه اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی در دوران کرونا شرایط متفاوت‌تری را نسبت به گذشته داشت، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه برای دانشجویانی که قصد داشتند در خوابگاه ساکن شوند، به تناسب رشته‌های آن‌ها اتاق‌های حداکثر 2 نفره در خوابگاه‌ها در نظر گرفتیم.
رییس دانشگاه شیراز تأکید کرد: همان طور که گفتم ما توانستیم با تأمین زیرساخت‌ها، بخش عمده‌ای از آموزش‌ها را به صورت مجازی ارائه دهیم و حتی آموزش‌های مربوط به کلاس‌های آزمایشگاهی را از طریق فیلمبرداری ضبط کردیم و ویدیوی این کلاس‌ها را با بهره‌گیری از فضای مجازی در اختیار دانشجویان گذاشتیم.
نادگران با یادآوری اینکه در حوزه آموزشی کمیته‌های مختلفی برای ارتقا سطح کیفی آموزش وارد عرصه شده‌اند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: دانشگاه شیراز در شاخص‌های کمی و کیفی پژوهش، رشد خوبی داشته است و فعالیت‌های پژوهشی قابل توجهی در طول این مدت توسط این دانشگاه صورت گرفته است.
او تصریح کرد: در حوزه پژوهشی با در اختیار گرفتن حدود 60 دستیار پژوهشی از برجسته‌ترین فارغ‌التحصیلان دکترای دانشگاه و با بودجه‌ای که از سوی دانشگاه به اساتید داده شد، شرایط مطلوبی را فراهم کردیم تا این اساتید بتوانند فرآیند پژوهشی خود را پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان ادامه دهند.
نادگران ادامه داد: در همین رابطه تعداد قابل توجهی دستیار پژوهشی نیز از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری موردحمایت قرار گرفتند و در گرو‌های پژوهشی مشغول به کار شدند.
او افزود: چندین پایان نامه و طرح‌های مستقل پژوهشی نیز با تصویب در معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفتند.
نادگران با اشاره به اینکه در دوران کرونا جلسات دانشگاه در حوزه‌های مختلف به صورت مجازی و بدون هیچ مشکلی برگزار شده است، گفت: ایجاد شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه یکی از مهمترین اقداماتی است که از سوی دانشگاه شیراز انجام شده است.
او افزود: در گذشته برنامه‌های دانشگاه در قالب برنامه‌های راهبردی ارائه می‌شد، اما به منظور اجرایی کردن سند راهبردی مصوب هیأت امنا دانشگاه و اسناد بالادستی مرتبط با حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین اتخاذ تمهیدات مناسب در جهت گسترش و ارتقا کیفیت آموزشی، شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه با تأیید هیأت رییسه دانشگاه تشکیل شد که با توجه به ظرفیت این شورا و در قالب علمی و با رصد مرز‌های دانش برای رشته و گرایش‌های مختلف، در حال تدوین برنامه بسیار مدون و منسجمی برای بهتر شدن شرایط دانشگاه در آینده هستیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: در صدد هستیم با اقداماتی که انجام شده بزرگترین برج نوآوری استان را در شهر شیراز دایر کنیم. ساختمان مورد نظرمان برای راه اندازی این برج مشخص شده است و انشالله با عقد قرارداد با معاونت علمی و حمایت آنان شاهد راه اندازی برج نوآوری در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.
نادگران بیان داشت: همچنین دفتر جذب متخصصین ایرانی مقیم خارج نیز راه اندازی شده است. البته قبل از راه اندازی این دفتر هم با اساتید و متخصصین ایرانی مقیم خارج ارتباط داشته‌ایم و این افراد که بالغ بر 400 نفر هستند با دانشگاه و اساتید تعامل و همکاری‌های رسمی و خوبی داشته‌اند، اما با راه‌اندازی این دفتر درصدد هستیم تا کار به شکل سیستماتیک‌تری انجام شود. خوشبختانه این متخصصین با توجه به نام و برند دانشگاه شیراز تمایل فراوانی به انجام کار پژوهشی با این دانشگاه دارند.
او ادامه داد: در زمینه استخدام اعضای هیأت علمی نیز با وجود مشکلات دولت و دانشگاه در این مدت بیش از 250 عضو هیأت علمی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جذب شده و به استخدام دانشگاه درآمده‌اند.
نادگران اضافه کرد: دانشگاه شیراز برای حفظ کیفیت خود، شاخص‌هایی را برای استخدام عضو هیأت علمی در نظر می‌گیرد. خوشبختانه اعضای هیأت علمی از زبدگان و جوانان دانشمند کشور هستند که در داخل یا خارج از کشور تحصیل کرده اند.
او عنوان کرد: دانشگاه شیراز در رتبه بندی و رنکبندی در بین تمامی دانشگاه‌های کشور معمولا جزو شش دانشگاه اول بوده و در مقایسه و ارزیابی دانشگاه‌های جامع همیشه جزو سه دانشگاه اول کشور شناخته شده است. این دانشگاه در عرصه بین المللی در رتبه‌بندی‌های مختلف به طور معمول در بین 400 تا 500 دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرد.
رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: در حوزه دانشجویی نیز با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور موفق به تعمیر اساسی برخی از خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری شدیم. فردی خیر نیز اقدام به تعمیر خوابگاه متأهلین کرد و یک خیر دیگر ساخت یک خوابگاه بزرگ متأهلی نوساز را در مجموعه ارم آغاز کرده است.
او به اقدامات دانشگاه شیراز در حوزه فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه فرهنگی با بهره‌گیری از جوانان برومند هیئت علمی که به دانشگاه پیوسته اند، فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده‌ایم و در این رابطه می‌توان از پدیده همیار دانشجو یاد کرد که این اقدام در نوع خود بی نظیر بوده است و سایر دانشگاه‌ها نیز از این پدیده و تجربیات دانشگاه شیراز در این زمینه استفاده کردند.
نادگران اعلام کرد: دانشگاه شیراز با ایجاد مدیریتی بنام مدیریت سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی اقدام به جذب ظرفیت‌های سرمایه گذاری در دانشگاه کرده است که این مدیریت به‌منظور عملیاتی‌کردن برنامه راهبردی دانشگاه و به طور خاص تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه بر اساس ساختار پیشنهادی شکل‌گرفته است.
رئیس دانشگاه شیراز، بیان داشت: در تغییر ساختار دانشگاه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که مهمترین آن ایجاد معاونت نوآوری و فناوری در دانشگاه بوده و انشالله در آینده هم با مدیریت پردیسی در دانشگاه اغلب اختیارات مدیریت دانشگاه به پردیس‌ها و دانشکده‌ها تفویض خواهدشد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/227308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها