پیام فارس

آخرين مطالب

استاد دانشگاه:

مدیران جوان و تحولگرا گره‌گشای نظام علم و فناوری خواهند بود گفتگو

مدیران جوان و تحولگرا گره‌گشای نظام علم و فناوری خواهند بود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دانشیار و رئیس بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز با بیان این‌که انتخاب محمدعلی زلفی‌گل از دانشمندان برجسته بین‌المللی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موجب خوشحالی اکثر دانشگاهیان ایران شد، گفت: انتخاب مدیران جوان، آینده نگر و تحولگرا گره‌گشای مشکلات نظام علم و فناوری خواهد بود.

اشکان سامی شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اغلب دانشگاهیان فارغ از جناح و دیدگاه‌های مختلف سیاسی از انتخاب آقای زلفی‌گل برای تصدی وزارت علوم استقبال کردند و با این انتخاب شایسته بارقه امیدی در دل دانشگاهیان ایجاد شد.
زلفی‌گل شایسته تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور
سامی بیان داشت: آقای زلفی‌گل در جوانی مسئولیت یک دانشگاه را بر عهده داشت و در اداره این دانشگاه با هدف افزایش نشاط، تحول و سرعت عمل برای دستیابی به توسعه علمی موفق عمل کرد.
وی ابراز کرد: امیدواریم برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای زلفی‌گل بدون هیچگونه مشکلی اجرا شود و مانعی در مسیر اجرایی شدن برنامه‌های کلان ایشان به منظور توسعه آموزش عالی و ارتقا جایگاه علمی کشور با ایجاد تحول در دانشگاه‌ها قرار نگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه استفاده از مدیران جوان و متعهد بایستی در اولویت این وزارتخانه باشد، گفت: رئیس جمهوری نیز رویکردی فراجناحی دارند و استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود را برای اداره دولت در اولویت قرار داده‌اند که این نوع نگرش هم می‌تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد و باعث ایجاد تحولات چشمگیر در صنعت کشور، رونق اقتصادی، ساماندهی بازار کار، تحقق رسالت دانشگاه و شناسایی بخش‌هایی که تاکنون به عنوان نقاط درآمدزا دیده نشده‌اند، شود.
ضرورت به کارگیری افراد جوان و نخبه در پست‌های کلیدی کشور
این استاد دانشگاه در ادامه به شاخصه‌ها و ویژگی‌های گزینه اصلح برای به عهده گرفتن پست‌های کلیدی وزارت خانه و ریاست دانشگاه‌های مادر از جمله دانشگاه شیراز اشاره کرد و یادآور شد: به‌کارگیری افراد جوان، نخبه، دانشمند و تحول‌گرا می‌تواند کمک‌ شایانی به توسعه علمی کشور کند. مدیران ارشد وزارتخانه و رئیس دانشگاه باید از مقبولیت و اعتبار علمی در جوامع و مجامع ملی و بین‌المللی برخوردار باشند. 
سامی توانمندی اجرایی و تجربه موفق مدیریتی را از دیگر ویژگی‌های فرد اصلح برای مسئولین کشور در سطوح مختلف دانست و گفت: اهل مشورت بودن و استفاده از خردجمعی دلسوزان، پیشکسوتان و نام‌آوران دانشگاه نیز از اولویت‌های انتخاب فرد شایسته برای به عهده گرفتن مسئولیت ارشد قلمداد می‌شود. همچنین ولایتمداری، متعهد بودن، داشتن روحیه جهادی و آینده‌نگر نیز از شاخصه‌های مهم برای گزینش مدیران ارشد وزارتخانه و ریاست دانشگاه به شمار می رود. 
وی در ادامه یادآور شد: در ابعاد فرا وزارتخانه ای بسیار خرسندم که رئیس جمهوری اشراف کامل بر موانع تولید دارند. حدود چهار سال پیش رئیس جمهور کنونی ایران در یک سخنرانی که با حضور صنعتگران برگزار شده بود، به نقش محصولات‌دانش‌بنیان در رشد تولید ناخالص ملی اشاره کردند و در رابطه با مشکلات ارتقا صنعت بومی، تمامی موانع و تأثیر این موانع بر عدم تحقق اقتصاد دانش بنیان را بدرستی مطرح کردند.
مشکلات و موانع اصلی برای تحقق اقتصاد دانش بینان و صنعت بومی
سامی به سخنان آیت‌الله دکتر رییسی در این جلسه اشاره کرد و یادآور شد: آقای رییسی در این جلسه مشکلاتی از جمله دشوار بودن شرایط برای راه‌اندازی شرکت، قدیمی و متناقض بودن قوانین برای ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان، سهم اندک تولید ناخالص ملی به پژوهش، عدم ثبات سیاسی در کشور، مشکلات ساختار مالیاتی کشور را نه تنها به صورت دقیق مطرح کردند، بلکه بر تأثیرات این مشکلات کاملا واقف بودند و تأکید داشتند که این معضلات موانع اصلی برای تحقق اقتصاد دانش بینان و صنعت بومی است و برای رفع این موانع باید اقدامات جدی صورت بگیرد.
این استاد دانشگاه افزود: اشراف کامل محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در این زمینه نیز در ابتدا بسیار برایم امیدوارکننده بود؛ اما در طول سالهای گذشته شاهد اجرایی شدن اصلاح موانع به صورتی اثرگذار نبودیم.
سامی اضافه کرد: من هم در خصوص «Global Innovation Index» که شامل تمام معیارهایی که در شکل‌گیری یک ایده به محصول و وارد شدن محصول به بازار به منظور تولید ثروت و سرمایه برای کشور دخیل هستند، مدت مدیدی است که مطالعاتی انجام داده و به ارائه نظرات و پیشنهاداتم نیز در این زمینه پرداخته‌ام.
وی تأکید کرد: در کشور ما سرمایه‌های انسانی ارزشمندی برای پیشبرد اهداف توسعه‌گرایانه وجود دارد اما نیاز است قوانین و زیرساخت‌های لازم برای ارتقا جایگاه کشور در زمینه علمی و همچنین رشد صنعت بومی در نظر گرفته شود.
دانشیار و رئیس بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز، ابراز کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهوری به مشکلات ارتقای تولید اشراف کاملی دارند و بدنه جوانی را نیز برای وزارتخانه‌ها درنظر گرفته‌اند و همچنین به دلیل همسو بودن دولت سیزدهم با مجلس امیدوارم ایشان بتوانند در رفع معضلات نظام علم و فناوری، گام‌های جدی بردارند تا شاهد ارتقا صنایع بومی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای تحقق اهدافی از جمله آبادی و استقلال ایران و افزایش رفاه اجتماعی در این کشور باشیم.
وی تاکید کرد: رشد صنعت بومی موجب بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و تقویت جایگاه کشور در عرصه بین المللی خواهد شد. 
سامی گفت: در کشور ما اکثر صنایع بومی و شرکت‌هایی که توسط افراد پرتلاش و ایده‌پرداز راه‌اندازی می شوند، در نهایت اثربخش نبوده و به نتایج مطلوبی نمی رسند و حتی نمی‌توانند حجم بالایی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهند.
نقش صنایع بومی و تولیدات دانش‌بنیان در توسعه پایدار کشور
دانشیار و رئیس بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز، ادامه داد: در زمانه کنونی هیچ کشوری نمی‌تواند با فروش منابع زیرزمینی از جمله نفت، گاز، طلا یا اورانیوم به توسعه اقتصادی پایدار برسد و تمام کشورهایی که به جایگاه مناسبی از نظر اقتصادی رسیده‌ و توانسته‌اند رفاه را برای قاطبه مردم فراهم کنند، ارتقای صنایع بومی و تولیدات دانش‌بنیان را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود دنبال می‌کنند.
وی افزود: برای اثرگذاری اساتید دانشگاه در چرخه تولید و تجاری‌سازی دانش و فناوری لازم است که شاهد اتفاقات تحول‌گرا و انجام اقدامات لازم در دو محور وزارت علوم و فراوزارت خانه‌ای باشیم. 
سامی تصریح کرد: طبق فرمایشات رئیس جمهور وزارت علوم باید عملگرا بوده و دغدغه ارتقا صنعت کشور را یک دغدغه اساسی بداند که لازمه آن استفاده حداکثری از افراد شاخص، دانشمند و متعهد است. 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوم شهریورماه 1400 با انتخاب محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم موافقت کردند.
نمایندگان مجلس با 210 رای موافق، 56 رای مخالف و 19 رای ممتنع با تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی محمد علی زلفی گل موافقت کردند.
زلفی گل متولد سال 1345 روستای صالح‌آباد از حومه شهرستان آشتیان استان مرکزی و دانش آموخته دکتری شیمی آلی از دانشگاه شیراز و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان است.
گفت‌وگو از فرزانه قنبردزفولی
برچسب‌ها
رای اعتماد محمدعلی زلفی گل شرکت دانش بنیان دانشگاه شیراز وزیر علوم تحقیقات و فن آوری شیراز سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری دولت سیزدهم فارس استاد دانشگاه
پروندهٔ خبری
رای اعتماد به دولت سیزدهم نقشه راه فارس در افق 1404

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/230814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس