پیام فارس

آخرين مطالب

نه به فعل آینده در کلام مسئولان اقتصادي

نه به فعل آینده در کلام مسئولان
  بزرگنمايي:

پیام فارس- «آزادراه شیراز – اصفهان تا پایان سال 99 افتتاح خواهد شد»، «سوت قطار یزد- اقلید خردادماه 1400 به صدا درمی‌آید» و «واکسیناسیون کرونا در شیراز 24 ساعته خواهد شد»؛‌ مصادیقی از کاربردهای فعل آینده در کلام مسئولان هستند؛ 2 مورد نخست مربوط به دولت قبل و مورد سوم مربوط به روزهای اخیر است.

2 مورد نخست در زمان اعلامی، انجام نشد. آزادراه هنوز مراحل تکمیلی خود را طی‌ می‌کند و خط ریلی یزد –اقلید هم با وجود آنکه مردادماه 1400 افتتاح شد، هنوز به اداره کل راه آهن فارس تحویل نشده تا قطارهای مسافربری از روی آن حرکت کنند.

مورد سوم، اظهارنظر یک مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که نوید داده است مراکز واکسیناسیون 24 ساعته می‌شوند.

به کارگیری فعل آینده در کلام مسئولان‌، نویدبخش و امیدآفرین است اما اگر این فعل با درنظر نگرفتن جوانب به کار رود، در نقطه عکس عمل می‌کند.

همین اظهارنظر و نوید برای واکسیناسیون کرونا نیز محل سوال و پرسش است که در شرایط دشواری تامین واکسن ( تولید داخلی و وارداتی)، 24 ساعته شدن مراکز واکسیناسیون در شیراز چه گرهی از کار مردم باز خواهد کرد و آیا واکسنی در پایان روز کاری عادی باقی می‌ماند که در شب‌ها هم واکسیناسیون ادامه یابد؟

این در حالی است که بنا به اعلام همین دانشگاه، روز جمعه 12 شهریورماه با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن، جمعه 12 شهریور 1400 واکسیناسیون علیه کرونا در شیراز انجام نشد.

اصلا، اگر امکان 24 ساعته شدن واکسیناسیون بود چرا این اقدام در روزهای گرم سال صورت نگرفت تا مردم و به ویژه افراد کهنسال در گرمای هوا به زحمت نیفتند و با توجه به ضرورت نگهداری واکسن در دمای خیلی پایین، کارکنان مراکز واکسیناسیون با آسایش بیشتری کار خود را انجام ندهند.

سخن دلسوزان عرصه اطلاع‌رسانی

از این بگذریم، این روزها "نه" به کاربرد زمان آینده در کلام مسئولان، دیگر سخن اهالی خبر و دلسوزان عرصه اطلاع‌رسانی نیست.

پیش از این، فعالان دلسوز عرصه اطلاع‌رسانی ناباورانه سخنان مسئولان را می‌شنیدند که از ادبیات و افعال آینده استفاده می‌کنند و در نهایت هم موارد قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم که محقق نشدن آینده‌هایی که برای مردم به تصویر کشیده شده است، رهاوردی جز خدشه به اعتماد افکار عمومی به مجموعه مدیریتی کشور و کاهش تاب ‌آوری نداشته است.

یکی از دلسوزان رسانه پیش از این به صراحت در یادداشتی خطاب به مسئولان گفته بود: « لطفا تا زمانی که کاری انجام نداده‌اید، برای رسانه‌ای کردن آن تلاش نکنید. به مردم گزارش «شدن‌ها» را بدهید نه «بایدها» و «می‌شود»ها را. مردم آنچه انجام شده است را باور و قبول می‌کنند نه آنچه می‌گویید می‌شود را. »

بازسازی اعتماد

و اما امروز زمان مغتنمی است. در زمان تغییرات مدیریتی، کلامی از سوی رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم شنیده شد که بیش از همه برای رسانه‌ها، امیدبخش بود و البته کارکرد و تاثیر تغییر ادبیات کلامی مسئولان در آینده برای همگان روشن خواهد شد.

رئیس‌جمهوری شامگاه شنبه در نخستین گفت‌و گوی زنده تلویزیونی با مردم با تاکید بر ضرورت بازسازی اعتماد آسیب‌دیده مردم گفت: راه بازسازی اعتماد مردم، صادق الوعد بودن است و مردم باید صداقت دولت را احساس کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر این موضوع که با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد تاکید کرد: به آنان درباره اقدامات انجام شده گزارش خواهیم داد.

خداحافظی با گفتار درمانی

این سخنان بازخورد خوبی در جامعه داشت و در تریبون نمازجمعه شیراز نیز به آن پرداخته شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های 12 شهریورماه خود اظهار داشت:‌ ما یک ادبیات دربین رؤسا و وزرا در سال های گذشته داشتیم که نهایتاً اسم آن را گفتار درمانی گذاشتند یعنی حرفهای قشنگی می‌زدند اما از عمل خبری نبود.

آیت الله لطف‌الله دژکام در ادامه گفت: ما باید این را تغییر بدهیم اینکه می‌گویم ما، یعنی دولت و مردم بایستی هر دو به تحقق این امر مهم کمک کنند. در واقع مردم هم وظیفه دارند که مطالعه کنند و فکر کنند.

آیت‌الله دژکام اعلام کرد: مجال ارائه نظر توسط مردم را دولت باید فراهم کند اگر بنا هست این روش که فقط حرف زده بشود و عملی نباشد را تغییر دهیم باید اولا مدیران محترم تصمیم بگیرند کارهایی که انجام  شده است را گزارش بدهند، نه آن که فقط حرف زده بشود که مثلا می‌خواهیم این کار را بکنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: دادن گزارش به مردم بدین معناست که بگوییم چه کار کرده‌ایم. وقتی کاری را قبل از انجام اعلام بکنیم مخصوصا کارهایی که حساسیت دارند بعضی وقت ها باید تا لحظه عملیاتی شدن درباره آنها حرف رسانه ای زده نشود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی دشمن از برنامه ما مطلع می‌شود طبیعی است که جاسوسان و نفوذی هایش را فعال می‌کند تا در روند کار اخلال ایجاد شود. باید این روش را تغییر بدهیم.

وی به سخنان آیت‌الله دکتر رییسی رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور گفت ادبیات ما در گزارش به مردم از فعل های مستقبل به فعل‌های ماضی برگردد یعنی بگوییم چه کارهای انجام شده است نه اینکه بگوییم چه کارهایی می خواهیم بکنیم تا حداقل دشمن نفهمد که می‌خواهیم چه کار بکنیم.

نیاز به فرهنگسازی

با توجه به نگاه عملیاتی دولت سیزدهم، کاربرد ادبیات و فعل ماضی و سخن گفتن از «شدن‌ها» به جای «بایدها»، «شایدها» و «می‌شودها» باید به فرهنگ گفتمانی مسئولان در همه سطوح تبدیل شود.
این گونه است که مرهمی بر اعتماد زخم خورده از وعده‌های محقق نشده در سالیان گذشته خواهیم یافت.

رسانه ها و وعده‌ها
در این میان رسانه‌ها اگر بنا به دلایلی ناچار شوند وعده ها را بازتاب دهند، در کنار و حاشیه چنین مطالبی این نکته را نیز بنویسند که در موعد مقرر سراغ وعده دهندگان خواهیم رفت و در مورد سخنانشان راستی آزمایی خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/232962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها