پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه رستوران‌داران شیراز: ‌

تمهیداتی کارگشا برای صنف رستوران‌داران در شرایط کرونایی لازم است گفتگو

تمهیداتی کارگشا برای صنف رستوران‌داران در شرایط کرونایی لازم است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز به تصمیمات ستاد مدیریت کرونا برای تعطیل کردن رستوران‌ها گفت: تعطیلی نمی‌تواند راهکار خوبی برای حل بحران کرونا باشد بلکه باید به دنبال تمهیدات اساسی برای برطرف شدن اینگونه معضلات باشیم.

کورش باصری صالحی شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پاندمی کرونا فعالیت بسیاری از صنوف را تحت‌تأثیر قرار داد اما واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی به دلیل شیوع این بیماری، رکود صنعت گردشگری و عدم حمایت مسئولین متحمل ضرر و زیان‌های بیشتری شدند و بسیاری از آنها هنوز نتوانسته‌اند فعالیتهای خود را به صورت رسمی آغاز کنند.
او ادامه داد: 90 درصد از واحدهای فعال در این اتحادیه دچار ضرر و زیان شده‌اند و بیشتر رستوران‌هایی که به دلیل تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی از سال گذشته تعطیل شدند، هنوز نتوانسته‌اند به کار برگردند.
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر 1200 واحد صنفی تحت پوشش این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند که از این مجموع 850 واحد دارای پروانه کسب دائم و 400 عضو در حال دریافت پروانه کسب هستند.
وی با بیان اینکه در هر واحد صنفی حداقل 10 نفر فعالیت می کنند و برخی از واحدهای صنفی بالغ بر 100 تا 150 نیروی کار دارند، گفت: اگر هر واحد صنفی را با 10 نیروی کار در نظر بگیریم می توان گفت حدود 12 هزار نفر در این واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند که هر کدام از این افراد هم تأمین نیازهای اقتصادی خانواده‌هایشان را به عهده دارند.
صالحی اضافه کرد: در مجموع امرار و معاش حدود 50 هزار نفر در شیراز وابسته به فعالیت صنوف تحت پوشش این اتحادیه است. این در حالی است که شیوع کرونا موجبات ورشکستگی اغلب افراد فعال در این صنف را فراهم کرده است.
وی بیان داشت: اعطای تسهیلات از سوی دولت باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که قصد دارند از این تسهیلات استفاده کنند، امکان بازپرداخت آن را داشته باشند، به عنوان مثال تسهیلاتی در قالب وام بانکی با 18 درصد سود برای فعالان صنفی در نظر گرفته شده است. در صورتی که پرداخت سود 18 درصدی برای کاسبانی که در دوران کرونا ورشکسته شده‌اند، امکان‌پذیر نیست.
وی عنوان کرد: متأسفانه سازمان‌های امور مالیاتی و بیمه در طول این مدت هیچ گونه حمایتی از افراد فعال در این صنف نداشته‌اند و حتی معافیت‌های مالیاتی به صورت دستورالعمل رسمی و ارائه بخشنامه از سوی دولت به فعالان این صنف تعلق نگرفته است.
صالحی با اعتقاد به اینکه اکسیژن، آب و غذا سه نیاز اساسی و اولیه برای ادامه حیات انسان به شمار می روند، اضافه کرد: تأمین غذا از نیازهای اساسی و مهم انسان‌ها است که این نیاز توسط افراد فعال در صنف ما تأمین می‌شود.
او گفت:‌در هیچ کجای دنیا برای مجموعه‌هایی که مواد غذایی مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنند ارزش افزوده تعیین نشده است و حتی مالیات چندانی برای افراد فعال در صنعت غذایی در نظر نمی گیرند اما در کشور ما بیشترین فشار مالیاتی بر دوش تولید کنندگان مواد غذایی است‌.
صالحی بیان کرد: شانزده رسته از جمله رستوران ها، سفره خانه های سنتی، بیرون برها، تالارهای پذیرایی، دفاتر تشریفات، باغات مجالس، چای خانه های سنتی تحت پوشش این اتحادیه فعالیت می‌کنند که اکثر آنها در حال حاضر در تعطیلی به سر می برند.
وی گفت:‌ برخی از واحدهای صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند اما برخی دیگر از واحدها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.صنف رستوران ها و سفره‌خانه‌های سنتی بسیار مظلوم واقع شده است، مسئولین باید شرایطی مهیا کنند تا فعالان این صنف بتوانند از بسته‌های حمایتی یا تسهیلاتی ویژه برخوردار شوند. به عنوان مثال دولت بایستی برای افراد فعال در این صنف معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد.
صالحی با اعتقاد به اینکه رستوران‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، گفت: شهر شیراز یک شهر توریستی و گردشگری است که مقصد بسیاری از گردشگران است و از آنجا که یکی از مهم ترین و اساسی‌ترین پایه های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تأمین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌هایی آرام و مفرح مانند غذاخوری یا رستوران است، رستوران ها از مهمترین مؤلفه‌ها در پیشبرد صنعت گردشگری به شمار می‌روند که نیاز است برای توسعه این اماکن در سطح شهر تلاش کنیم و مانع از تعطیلی آنها شویم.
وی با اشاره به فعالیت افراد و مراکز غیرمجاز که به ارائه خدمات تشریفات مجالس و عرضه غذا در سطح شهر شیراز می‌پردازند، گفت: متأسفانه برخی از مراکز و مجموعه‌ها بدون داشتن پروانه کسب در حال ارائه خدمات مربوط به صنف ما هستند. همچنین افرادی در کنار خیابان اقدام به عرضه غذای گرم می کنند که این امر می‌تواند سلامت مردم در دوران کرونا را به شدت تهدید کند. لذا نیاز است که مردم به مجموعه‌ها و مراکزی که دارای مجوز و پروانه کسب هستند، مراجعه کنند.
صالحی اضافه کرد: البته تیم بازرسی اتحادیه که‌ متشکل از 40 نفر است در مناطق مختلف شهر شیراز بر کار رستوران‌داران نظارت می‌کند و با بازدید از این اماکن به شناسایی و پلمب واحدهای صنفی متخلف می‌پردازد. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر سالن‌های غذاخوری، رستوران‌ها و سفره‌خانه های سنتی پروتکل‌های بهداشتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و مردم می‌توانند بدون دغدغه به این مکان‌ها مراجعه کنند و از خدمات آنها بهره ببرند.
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، اظهار داشت: اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی که در تمام ادوار تاریخ انقلاب اسلامی و در شرایط بحرانی کشور برای کمک به برطرف شدن مشکلات همیشه در صحنه بوده‌ است، هم‌اکنون با مشکلات بسیاری مواجه شده و چشم امید به حمایت و یاری دولتمردان دارد.
برچسب‌ها
گردشگری ویروس کرونا مالیات شیراز صنعت غذایی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/236334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی

شرکت هزار و 500 داوطلب آباده‌ای در آزمون سراسری

قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد