پیام فارس

آخرين مطالب

کار دست و دل؛ روایتی دیگر از شکل‌گیری غار دست‌ساز سنگ‌اشکن جهرم فارس مقالات

کار دست و دل؛ روایتی دیگر از شکل‌گیری غار دست‌ساز سنگ‌اشکن جهرم فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- جنوب شهر جهرم استان فارس،غاری است که نزد مردم و مسافران،باعظمت جلوه می‌کند؛غاری دست‌ساز که نامش سنگ‌اشکن یا سنگ‌شکنان است که ساخت و حفر این اثر ملی در طی زمان با افسانه و اسطوره آمیخته است و اینک روایتی دیگر از این دست‌کنده به ما رسیده است.

غار سنگ‌شکن یا سنگ‌اشکن که در ابتدای دره قلات در جنوب‌ جهرم زیر تپه‌های البرز کوه جنوبی است و هنوز تاریخ دقیقی برای ساخت و حفر تونل‌های آن معین نشده است، هرچند اغلب کارشناسان و ساکنان محلی، قدمت این غار را مربوط به دوره صفویه می‌دانند.
این غار با بیش از صد ستون سنگی و دوازده دهانه، با شمارۀ 10117، ثبت ملی شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان جهرم است. طول غار حدود 350 متر و عرض آن 150 متر، با وسعتی حدود چهار هکتار است و ارتفاع آن سه تا چهار متر و در انتها به کمتر از یک متر می‌رسد. به هر از کدام از این دهانه‌ها به اصطلاح «کارخانه» یا «حجره» می‌گفتند. شناخت پیشینه و تاریخ سنگ‌اشکن در شناخت تاریخ و فرهنگ جهرم تأثیر بسیاری داردِ، مثلاً نام خانوادگی بسیاری افراد برگرفته از کار در همین غار بوده است: سنگ‌تراش، سنگ‌شکن، نقشوار، کوهکن، کوهنورد و....
همیشه در گزارش‌های تاریخی و خبری، به بنا و تاریخ و ویژگی‌های فیزیکی آثار باستانی و تاریخی توجه می‌شود و کمتر به این وجهه که چه کسانی این اثر را ساخته و پرداخته‌اند توجه می‌شود. در حالی که به اعتقاد ابوالقاسم انجوی‌نژاد شیرازی پژوهشگر و از بنیانگذاران مطالعات فرهنگ مردم، باید به روایات شفاهی و فرهنگ عامیانه مردم نیز در این زمینه توجه کرد. علاوه بر این، اگر این روایات شفاهی ثبت و حفظ نشود، بیم فراموشی و از یادرفتن سازندگان بناهای تاریخی و گمنامی آن‌ها می‌رود.
روایت عامیانه مشهور در جهرم، درباره ساخت غار سنگ‌اشکن می‌گوید سیصد و اندی سال پیش پسری به نام کاظم به دختر سنگ‌شکنی جهرمی دل بست و پدرش شرط ازدواج را کندن کوه در جهرم اعلام کرد. کاظم شرط را پذیرفت و به این ترتیب یکی از بزرگترین غارهای دست‌کند جهان آفریده شد. افراد دیگری چون استاد علی‌اکبر یا خواجه علی‌اکبر، خواجه اسدالله، خواجه نورالله، استاد نقی، خواجه فتح‌اللهی، حاجی نقشوار جهرمی، عزت‌الله نقشوار جهرمی، نوازالله نقشوار جهرمی، آقا رضا کوهکن، اسماعیل خان کوهکن، کار استاد کاظم را ادامه و غار را وسعت دادند.
یکی از روایت‌های جدیدتر ساخت این غار را مرحوم «علی حسن‌زاده»، از فرزندان حفاران غار سنگ‌اشکن، بیان کرده که یکی از دوستداران میراث جهرم به نام «بهرام پاکروح»، آن را در اختیار ایرنا گذاشت.
کارخانه‌های هشت‌گانه سنگ‌اشکن جهرم هر کدام یک نام داشت که از پایین غار تا بالا به این ترتیب بود: کارخونه آرضا (آقارضا کوهکن)-کارخونه میش غلوم (مشهدی غلام رضایی)-کارخونه میشتکبر (مشهدی اکبر نقشوار)-کارخانه ابرام قلی(ابراهیم قلی صحرایی) که از تمام کارخانه‌ها تمیزتر و در دهانه‌اش یک درخت انجیر بود.-کارخانه آبونباتی که متعلق به پدر حقیر و چون در وسط سنگ‌هایش، دانه‌های سیاه و سخت بود به این اسم معروف بود.- کارخانه آدی ناصر(برادران کامجو)-کارخانه علی هکونی پدر اسماعیل اوسط) و کارخانه آخری متعلق به علی‌محمد خدایی بود.
حفاران غار سنگ‌اشکن به دو دسته تقسیم می‌شدند. تعدادی در داخل غار با ابزار خیلی ابتدایی با مشقتی وصف‌ناشدنی به استخراج سنگ مشغول بودند و دسته دوم از هر کار خانه یک یا دونفر در شهر همراه استاد بنا به نصب محصولات کارخانه می‌پرداختند.
دسته اول هر روز صبح با سفره‌ای پارچه‌ای حاوی چند گرده نان به اصطلاح بریزه‌ای با مقداری خرما، خیار، گوجه و کشک و پیاز به کوه می رفتند و در دهانه ورودی غار سفره را پهن کرده و هر کسی هر چه داشت وسط می‌گذاشت و همه با هم صبحانه می‌خوردند. یکی از خاطرات قدیم من در غار سنگ‌اشکن مربوط به 5- 6سالگی‌ام است که صاحبان کارخانه‌ها، صبحانه خیار چنبر و کشک و پیاز داشتند و با خنده و شوخی و با چه اشتیاقی با خوردن نان و خیار، به پرمشقت‌ترین کارها می‌پرداختند.
داخل سنگ‌اشکن خیلی تاریک بود با قوطی‌های خالی روغن ترمز که حلبی بود چراغ موشی(چراغ نفتی) درست کرده بودند برای روشنی محلی که می‌کندند.
طبقه مورد استفاده برای استخراج سنگ بنا در غار از جنس سنگ آهک و 3متر بود. ابتدا وسط آن را به اندازه 30سانتی‌متر با تیشه‌ای معروف کنر به صورت افقی می‌کندند با کنر دسته کوتاه بعد که عمیق می‌شد به نسبت از کنر دسته بلندتر استفاده می‌کردند و همراه با فرورفتگی چراغ موشی را جلوتر می‌بردند در بیشتر مواقع کنر به چراغ موشی اصابت می‌کرد و به بیرون پرت می‌شد.
وقتی فرورفتگی به حدود 30/1تا 50/1 سانتی‌متر می‌رسید، کندن افقی را تعطیل کرده در یک طرف از قطعه شیاری عمودی به صورت عدد هفت فارسی با کنر ایجاد می‌کردند که اسمش خوره‌دان بود انتهای خوره‌دان را باکنر ته‌زنی که نوک باریک و تیزی داشت عمیق می‌کردند بعد با ابزاری به نام تونوکه، که هر قطعه آن مستطیلی آهنی به طول 15، عرض 5 و قطر5/سانتی‌متر بود، 4تا 4تا از پایین تا بالا در داخل خوره‌دان قرار می‌دادند و با چکش تونوکه‌ها را در جای خود محکم می‌کردند.
بعد با ابزاری به نام اخی (گاوه) برای هر ردیف 4تایی تونوکه‌ها دوعدد یکی بالا یکی پایین در وسط می‌کوبیدند به این ترتیب در اثر فشار گاوه‌ها قطعه سنگ مورد نظر از کوه جدا می‌شد.
به این کار، «کار پایین» می‌گفتند چون 30/1متر قسمت پایین طبق را جدا کرده بودند قسمت بالا حالا آویزان بود برای دسترسی به آن باید از سنگ هایی که از پایین کنده بودند سکو درست می کردند.
اما برای جدا کردن قسمت بالایی دیگر احتیاجی به ایجاد شیار افقی نبود چون پایین و بالای طبق از کوه مجزا است حتی نیم‌متر بالای همین طبق 3 متری هم که تیره‌رنگ‌تر است از کوه مجزا است و در قسمت‌هایی از غار سقوط کرده است، بنابراین فقط با ایجاد خوره‌دان عمودی با تونوکه و اخی قطعه بالایی را از کوه جدا می‌کردند. حالا دو قطعه سنگ موجود است برای برش به قطعه سنگ بزرگ جداشده از کوه «یله‌وار» می‌گفتند.
یله‌وار را به صورت عمودی قرار می‌دادند و برای برش در دو طرف و مقابل هم خط‌کشی می‌کردند. برای خط‌کشی روی سطح ناهموار سنگ از یک طناب باریک به قطر تقریباً 5 میلی‌متر استفاده می‌شد. به این ترتیب که ابتدا از دودکش بریزه که همه خانه‌ها داشتند دوده تهیه می‌کردند دوده را در بک(به ضم اول) که قسمت پایین کوزه شکسته بود می‌ریختند و با افزودن آب جوهر مشکی تهیه می‌کردند بعد از خیس‌کردن طناب 1/5متری در جوهر مشکی بالا و پایین طناب را دو نفر روی سنگ می‌گرفتند و نفر سوم با شاقول طناب را عمود و آن را که سر و ته آن محکم در دست دو نفر دیگر بود، می‌کشید و رها می‌کرد، به محض رهاشدن طناب روی سنگ یک خط سیاه نقش می‌گرفت.
به همین روش تمام پهنای سنگ به قطر 4یا 5یا6 یا7 سانتی‌متر یا به هر قطری که لازم داشتند، خط‌کشی می‌کردند و به همین ترتیب در طرف مقابل خط‌کشی می‌شد حالا سنگ آماده برش است.
ارّه‌های دو نفره به طول بیشتر از 2 متربه شکلHکه اگر دو خط عمودیHرا دو سر ارّه فرض شود، هر خط در دو دست یک نفر قرار می‌گرفت و خط وسط H هم ارّه 2متری.
آن دونفر به تناوب ارّه را به طرف خود می‌کشیدند و به همین روش، سنگ به ورق‌های دلخواه بریده می‌شد. از این سنگ‌ها برای سنگ‌فرش منازل، رخ بام، سنگ حوض و استخر، طبقات داخل کمد، سردر منازل که در بعضی نقاط شهر هنوز موجود است و استفاده‌های دیگر به کار گرفته می‌شد. البته در حوض و استخر برای زاویه‌های سنگ‌هایی به شکلLمی‌بریدند. استفاده از سنگ‌های سنگ‌اشکن منحصر به جهرم تنها نبود به شهرها و استان‌های دیگر هم صادر می‌شد.
روایتگر گفته است یادم هست یکی از رانندگان قدیم جهرم کامیون کمپرسی خود را از کارخانه شماره 5 ابرام قلی که خالی از ضایعات و تمیز بود به داخل غار می‌آورد و خود در خنکای سنگ‌اشکن می‌خوابید و پدرم با کارگران تمام کامیون را برای حمل به اصفهان مملو از سنگ‌های مختلف می‌کردند.حمل سنگ به داخل شهر به وسیله الاغ بود هر کدام از کارخانه‌ها چاروادار(چهارپادار) مخصوص خودشان داشتند. چاروادار ما آقای نعمت‌الله ثمری بود و ایشان 5یا 6 الاغ داشت اسمال‌خان(اسماعیل‌خان) کوهکن که نصاب ما در شهر بود، سفارش مشتریان را به چاروادار می‌داد و سفارش طبق لیست شهری بارگیری می‌شد.
ورق‌های سنگ هر کدام از یک تا دو متر طول و 50 تا 70 سانتی‌متر عرض داشت این ورق‌ها به خونی‌(به فتح اول) معروف بود. هر الاغ 4 ورقه خونی 5/1 تا 2 متری بارگیری می‌کرد به طوری که حتی سر و گردن الاغ دیده نمی‌شد.ابزار نصاب شامل ارّه به طول 70 سانتی‌متر گونیا به طول و عرض 100/50 سانتی‌متر پرگار آهنی با پایه‌های 30 سانتی‌متری، چوب سُو(چوب ساب) برای صاف و راست‌کردن محل برش، تیشه دم صاف و تیشه دندانه‌ای قلم و چکش برای حکاکی در سنگ از همین قلم و چکش برای درآوردن نقش‌های برجسته و پنجره‌های زیبا استفاده می‌شد.
این پنجره‌ها هنوز در بعضی از خانه‌های قدیمی به چشم می‌خورد اطراف در دالان منازل اعیان و اشراف با سنگ سنگ‌اشکن تزیین می‌شد و بنا بر خواسته صاحب‌خانه در بالای در، یک تاج برجسته تعبیه می‌شد و بعضی از متدینین به جای تاج، آیه ان یکاد سفارش می‌دادند.
همچنین نمای ساختمان منازل اعیان و اشراف با پلاک‌های لوزی و مربعی و اشکال دیگر هندسی تزیین می‌شد برای پله‌ها هم سنگ‌های مخصوص بریده می‌شد، یعنی سنگ یک پله یک‌پارچه و خیز و پاخور پله یکی بود. سر بخاری‌ها شومینه‌ها همه و همه از سنگ‌های سنگ‌اشکن به زیبایی تمام ساخته می‌شد و گاهی نصاب دو ماه در یک منزل مشغول نصب بود.
سنگ‌های مخروطی شکل روی دیوار باغ ملی و فرمانداری قدیم از سنگ سنگ‌اشکن بود. حمام‌های عمومی صندلی‌های میدان‌ها و خیابان‌ها از همین سنگ‌ها بود زمانی که پادگان به جهرم تعلق گرفت برای تهیه سنگ مورد نیاز ساختمان پادگان سربازان داوطلب به سنگ‌اشکن گسیل شدند که داستان مفصلی دارد. بسیاری افراد نیز کارگران کارخانه‌های سنگ‌اشکن بودند که اسامی آن‌ها را متأسفانه به خاطر ندارم.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
برچسب‌ها
جاذبه توریستی روز ملی غار پاک جهرم

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/236344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خودروی حامل دام قاچاق به مقصد نرسید

پیروزی و تساوی نمایندگان فوتبال فارس مقابل رقبا

رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها

بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

قاچاقچیان دام زنده محکوم به پرداخت جزای نقدی شدند

ای اهل جهان وعده صادق این است

بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت

تلخ شدن کام قاچاقچی بادام

نسبت میان علم و فلسفه

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

رگبار شدید باران در 10 استان کشور و جزایر خلیج فارس

دانش آموزان 11 شهرستان فارس، امروز غیر حضوری آموزش می‌بینند

هواشناسی ایران1403/01/28؛بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

فعالیت سامانه پر بارش، امروز در فارس

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه 28 فروردین

برپایی نمایشگاه دستاورد‌های هنرمندان بسیجی و دانش آموزان در آباده

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

باران شدید، مدارس 9 شهرستان فارس را غیرحضوری کرد

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است

مدارس هرمزگان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس غیر حضوری شدند

هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است

برخی مدارس فارس، فردا غیر حضوری شدند

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس سه شنبه غیر حضوری شدند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد

صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس

مردم استان‌های جنوبی برای احتمال وقوع سیل آماده باشند

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

هشدار سطح نارنجی برای ترددهای دریایی در خلیج فارس صادر شد

لزوم توجه مراجع تقلید به آموزش طلاب