پیام فارس

آخرين مطالب

جوان لارستانی از زایش در دل کویر تا فتح قله‌ها مقالات

جوان لارستانی از زایش در دل کویر تا فتح قله‌ها
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- کوه و کوهستان همواره و در متون کهن ایران نماد عظمت و شکوه و نمودی از پایداری و استواری و استقامت و البته مظهری از عشق و وفاداری و سخت کوشی معنا شده که به خوبی در سروده های چکامه سرایان و داستان های اساطیری به آن اشاره شده است.

دل به کوه زدن لذت بخش و جان فزا برای هر شخصی است اما برای آنکه زایشی در دل کویر دارد و گرمای سوزان و جانکاه و طاقت فرسا در ژرفای تاب تابستان امانش را بریده؛ صعود بر قله ها و فتح کوه ها هیجان انیگزتر و بلکه خاطره انگیز تر به نظر می رسد.
مهدی ضیاپور از کوهنوردان و جوانان خوش ذوق و طبیعت دوست لارستانی دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: کوهنوردی صحنه های پر رمز و راز فراوان دارد؛ باید ذوق سرشار و دل عاشق‌پیشه داشته باشی تا از دل صخره های سخت و کوهستان ها با همه کائنات از کبک و تیهو و ابر و باد و باران و نسیم همدرد و همراز شوی.
این جوان کوهنورد معتقد است: کوه تجلی عشق به معبود را نیز معنا می دهد، وقتی دلی زیباپسند داشته باشی می توانی زیباترین، عالی ترین و باارج ترین تصویر عشق را در اوج زیبایی و معرفت از مسیر کوه و کوهستان نیز ترسیم کنی.
این کوهنورد لاری افزود: وقتی از شب‌های سرد زمستانی، برف و بوران ،پهنه‌های لغزان و تاریک و توفان‌های براندازنده و صخره های سخت گذر می کنی و پُرطنین و استوار و با صلابت بر نوک قله فائق می آیی؛ این تنها معنای یک کوه رفتن
نیست بلکه از این رهگذر است که می توانی بهتر معنای واقعی زندگی را بفهمی و البته به مرور نیز تحمل سختی های زندگی برایت آسان تر شود.
ضیاپور همچنین عشق و دلبستگی خود با طبیعت را موهبتی الهی توصیف کرد و گفت: جسم و روح او آنچنان با کوه و صحرا و دمن عجین شده که جدایی از آن برایش بسیار سخت و سنگین شده است.
وی این را نیز گفت که از کوه، رسم زمانه آموخته است و با همه داشته هایش و از سر عشق و دلدادگی به طبیعت و کوه می رود، از رهگذر همین پرتگاه ها و لحظه های هراس انگیز کوهستان گذر از انحرافات و بیراهه های زندگی را نیز خوب تشخیص می دهد.
این کوهنورد لارستانی با تمرینات سخت و کسب تجربه توانسته در این رشته ورزشی سیر مراحل ترقی خود از مبتدی تا حرفه‌ای را پشت سر گذارد.
او تاکنون 26 بار قله دماوند با پنج هزار و 610 متر بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و همچنین مرتفع ترین قله آتشفشانی در قاره کهن آسیا را نیز فتح کرده است.
ضیا البته بر بام بلندترین برخی قله های مرتفع برون مرزی از جمله در کشورهای گرجستان و ارمنستان نیز تکیه زده است و پرچم پرافتخار کشورش را آنجا و بر قله ها به اهتزاز درآورده است.
وی معتقد است که کوهنوردی از پرطرفدارترین و لذت‌بخش‌ترین شکل‌های طبیعت‌گردی ودر عین حال ورزشی جذاب و چالش ‌برانگیز است که نه ‌تنها لذت از تماشای افق‌های باز را پیشکش شما می‌کند، بلکه نقش مهمی درنیز حفظ و بهبود سلامت روحی و جسمی‌ شما نیز دارد.
او افزود: اگر به ‌تنهایی یا گروهی راهی کوه و کوهپیمایی می‌شوید یا تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری را برای این منظور انتخاب می‌کنید به هر طریق کوهنوردی می‌تواند تجربه‌ای عالی برایتان رقم زند که شوق تکرار آن رهایتان نکند یا به حدی به شما خوش می گذرد که فکر تکرار آن را از سرتان بیرون نمی کنید.
به عقیده ضیاپور، سفر به کوهستان و کوهنوردی یکی از اموری است که هم ورزش است و هم طبیعت گردی؛ آرامش و لذتی که صعود به قله دارد را تنها یک کوهنورد می فهمد؛ هوای پاک، طبیعت بکر و آرامش کوهستان از عواملی است که دوستداران طبیعت را بارها به وجود آورده و شاید بهترین و قشنگ ترین لحظات و آرمش بخش را آنجا بر نوک قله ها قاب بگیرند.
وی معتقد است که کوه صحنه های پر رمز و راز دارد که انسان می تواند با فاصله گرفتن از هیاهو و تنش های زندگی روزمره بهترین و قشنگ ترین لحظات عمرش را آنجا به تصویر بکشد.
ضیاپور ادامه داد: در اوایل شروع کوهنوردی، با تعدادی از دوستان آخر هفته‌ها برنامه داشتیم و خیلی در ابتدا به شکل مبتدی و ساده کوه‌های اطراف شهر لار می‌رفتیم تا اینکه هیات کوهنوردی توسط پیشکسوت این رشته (یعقوب موحدی) در سال 1383 راه اندازی شد و بعدها نیز گروه‌هایی دیگری زیر مجموعه این هیات تاسیس شدند.از سال ٨٥ نیز به عضویت در گروه کوهنوردی شهید شاکری درآمدم.
وی اظهار داشت: تمام دوره های آموزشی مربوط به ورزش کوهنوردی را فرا گرفته و هم اینک 2 مدرک مربی گری از فدراسیون کوهنوردی ایران در زمینه‌های مربی کوهپیمایی و کوهنوردی و نیز مربی برف و یخ را دریافت کرده است.
این کوهنورد لاری ادامه داد: حدود ٢٠ سال و اوایل شروع کوهنوردیم از سال ١٣٨١ بود که بدون هیچ تجهیزات و تجربه‌ای فعالیت می کردم؛ در سال ١٣٨٦ همراه با گروه کوهنوردی شهید شاکری لارستان نخستین صعود به بلند ترین قله ایران یعنی کوه دماوند را تجربه کردم. از سال 1391 نیز ورزش کوهنوردی را به طور جدی‌تر و حرفه ای‌تر دنبال کردم.
صعود به کوه عشق می خواهد، ذوق و دلدادگی به طبیعت و البته پشتکار و سخت کوشی که همه در وجود این کوهنور لاری موج می زند.
ضیاپور تاکنون 90 درصد از بلندترین و مرتفع ترین قله های معروف ایران را فتح کرده ، قله هایی که بالای چهار هزار متر ارتفاع دارند.
او گفت: عشق به طبیعت، لذت بردن از کوهستان و دوستان خوب، احساس آرامش و روحیه ایده آل که بعد از هر برنامه‌ای به دست می‌آورم، موجب شده تا روز به روز نسبت به کوهنوردی مشتاق‌تر باشم.
این کوه‌نورد اظهار داشت: بیشترین صعودهایم به قله دماوند بوده که ٢٦ بار توانسته‌ام با موفقیت از جبهه‌های مختلف و در فصول از گرمای تیز و سوزان تا در برف و کوران به این قله مرتفع و با شکوه صعود داشتم که این البته خود یک رکورد و افتخاری برای این جوان لارستان نیز محسوب می شود.
ضیا پور تاکنون دو بار صعود به قله های بلند و برون مرزی نیز داشته که یک مورد آن مربوط به قله "ارگاتس" بلند ترین قله کشور ارمنستان و دیگری قله "کازبیک" گرجستان بلندترین قله این کشور نیز صعود داشته است.

پیام فارس


آرزوی بزرگ
این ورزشکار اهل شهرستان لارستان گفت: آرزوی هر کوهنورد، فتح و ایستادن بر بام رشته کوه‌های هیمالیا است و من هم همچون بسیاری از کوهنوردان این آرزو را دارم اما تا کنون و به دلیل هزینه های هنگفت آن و نداشتن اسپاسر این آرزو همچنان به دلم مانده است و یکی از مهمترین اهدافم رسیدن و اهتزاز پرچم کشورم بر فراز این قله است.
وی اظهار داشت: از سال 1395 به عنوان سرپرست گروه کوهنوردی آمادگی جسمانی فعالیت می کنم و هم اینک حدود 50 عضو داریم که بیشتر اعضاء از تجربه و دانش خوبی نیز برخوردار هستند و به همه اعضای گروهم افتخار می‌ کنم که در این سال های اخیر با تمام وجود در اختیار گروه بودند و برای پیشرفت خودشان و جامعه کوهنوردی لارستان تلاش کردند.
گروه کوهنوردی آمادگی جسمانی یکی از شاخص ترین گروه‌های لارستان است که برنامه‌های پرباری در طول سال انجام می دهد و برای صعود های شاخص در تمام فصول سال نیز برنامه مدون دارد، کلاس‌های اموزشی ، تمرینات هوازی هفتگی، ترغیب و آینده سازی برای نوجوانان و جوانان از برنامه‌های جدی هیات کوهنوردی لارستان محسوب می‌شود.
ضیاپور البته معتقد است که یک کوهنورد باید اصول، قوانین، تجهیزات، علم و دانش استفاده از آنها را آموزش دیده باشد؛ هرچند آماده‌سازی اصلی از طریق کسب تجربه به دست می‌آید و رفتار یک نفر در وضعیتی خطرناک می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.
از نگاه او، برنامه‌های کوهنوردی دروسی برای مبتدیان ارائه می‌کنند تا مهارت‌ها و تکنیک‌های کوهنوردی را از کارشناسان باتجربه بیاموزند. پس خیلی اهمیت دارد که اول تمرین کافی داشته باشند و بعد با آمادگی وعلم کافی صعود از قله را و کوه را تجربه کنی و البته همین امر نشان می دهد کوهنوردی سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.
وی ادامه داد: برای کوهنوردی باید حجم عظیمی از تجربه، مهارت و آمادگی جسمانی و روانی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. از جمله اصول کوهنوردی می‌توان به کار با طناب، صعود از سنگ و یخ، هواشناسی، پوشاک کوهستان، عبور از یخچال و برف و بوران های سخت اشاره کرد.
او معتقد است که سخت ترین لحظه کوهنوردی، مسئولیت پذیری است که باید بهترین تصمیم و بهترین انتخاب را در فرایند طی کردن و تشخیص مسیر باشی و همه کوهنوردان برای حفظ جان همنوردان خود یک حس مسئولیت پذیری خاص دارند و آماده باشم.

پیام فارس


ضیاپور با اشاره به فتح کوه های لارستان ادامه داد: کوه و طبیعت و شمیم نوازش گیاهان همواره زیبایی های خاص و جذاب خود را دارد اما از دیدگاه وی ، کوه " بور" کرمستج یا کوه پردیس، بخاطر پوشش گیاهی بیشتر البته در سال های پربارش تا حدودی جذاب تر و زیباتر در لارستان باشند.
وی تاکید کرد: باید زمینه و زرساخت های لازم برای حضور کوهنوردان در لارتان نیز فراهم شود که البته راه درازی در پیش داریم .
ضیاپور معتقد است که لارستان با وجود گرمای سوزانش اما زیبایی ها و قله ها و دیدنی های فراوانی نیز دارد که باید با همکاری و ورود رسانه ها و حمایت مسئولان و متولیان امر و البته وجود پشتیبانی های مالی این قله ها و جاذبه های طبیعی در این منطقه بیشتر برای مردم معرفی شود.
بهترین فصل کوهنوردی در شهرستان گرمسیری لارستان در جنوب استان فارس از مهرماه تا اواخر فروردین است چون در این مواقع هوای خنک و زیبای‌های خود را بیشتر نمایان می ‌کند.
ضیاپور در پایان از کوهنوردی نیز به عنوان ورزشی سخت و سنگین در عین لذتها و زیبایی هایش سخن گفت و توصیه می کند که قبل از هر چیز باید مطمئن شوی که توانایی کوه رفتن را داری چون دل به کوه زدن و گرفتار شدن در برف و بوران و سختی ها و مسیرهای هولناک و هراس آور کوه احتمال بروز هر سانحه ای را می دهد و باید بدانی که این مسیر آبستن حوادث سخت و نگور است.
او معتقد است: کوهنوردی، ورزشی است که تنها به آموزش و تمرکز فکری خلاصه نمی‌شود و تجهیزات و تجربه و آموزش های مداوم را نیز می‌طلبد.
رییس اداره ورزش و جوانان لارستان نیز گفت: مهدی ضیاپور یکی از امیدهای اصلی هیات کوهنوردی این شهرستان برای فتح مرتفع ترین قله ها در ایران و دنیا است .
محمد حسن طیبی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این جوان خوش نام لارستانی تاکنون فتح قله های ارزشمندی را در سطح کشور و جهان با همکاری و هماهنگی اداره ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده است.
وی به فتح 26 بار فتح قله دماوند از سوی این جوان لارستانی اشاره کرد و گفت: اداره ورزش و جوانان لارستان آماده هرگونه همکاری و صدور مجوز به هیات کوهنوردی و این جوان مستعد در فتح بلندترین قلل دنیاست.
شهرستان لارستان دارای بیش از 50 هیات ورزشی در رشته‌های مختلف در قالب حدود هشت هزار ورزشکار سامان دهی شده است.
این شهرستان با جمعیت بیش از 230 هزار نفر به مرکزیت لار در فاصله حدود 378 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
برچسب‌ها
کوهنوردی لارستان قله دماوند اداره کل ورزش و جوانان استان فارس فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/236862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید