پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

غم اینترنت و تبلت/ نقاط کور چگونه «شاد» را غمگین کرد؟ فرهنگي

غم اینترنت و تبلت/ نقاط کور چگونه «شاد» را غمگین کرد؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- خرید تبلت برای بسیاری از خانواده ها مصیبت بود و این روزها نقاط کور آنتن دهی اینترنت در استان فارس هم شاد را به غم بزرگ خانواده ها تبدیل کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - آمنه سپهر: چند سالی است که مهر ماه و پاییز با چهره‌ای ناشناخته شروع می‌شود. چهره‌ای مالامال از رنج خانواده‌هایی که به دلیل محرومیت یارای مقابله با گرانی‌های سرسام آور و شیوه جدید تدریس ندارند.
این روزها غم خرید تبلت و عدم آنتن دهی تلفن، برنامه شاد را به برنامه‌ای غمگین برای برخی از خانواده‌های استان فارس تبدیل کرده است.
کرونا به جز درد حامل رنج و اندوه مضاعفی شد که بر دوش خانوارهای کمتر برخوردار سنگینی می‌کند. دردی که خیلی از خانواده‌ها را زمین‌گیر کرد و حتی نان شبشان را از آنان گرفت. غصه نداشتن تبلت و صورت شرمسار پدران و گونه‌های سرخ شده مادران برای رو زدن به همسایه برای علم آموزی جگرگوشه شأن همپای پسرک همسایه دردی ست که باعث بروز اتفاقات ناگوار شده است.
درد نان، درد جان و درد تحصیل و دغدغه لوازم التحریر و از همه مهمتر تبلت این روزها پا بر گلوی خانوارهای نیازمندی گذاشته است که راه چاره‌ای برای برون رفت از این مصائب ندارند.
چندسالی است که اوضاع بر وفق مراد نیست و هیاهوی کودکانه‌ای که در حیاط مدرسه روح زندگی را به جریان می‌انداخت در سکوتی تلخ و گزنده جان داده است و شنیدن درد و دل والدینی که نتوانسته اند با شیوه جدید آموزشی خود را وفق دهند کم نیستند و غصه تبلت گرانقیمت نیز برای کسانی که در تهیه نان شبشان هم گیر هستند به مسأله‌ای لاینحل تبدیل شده است.
با شیوع این ویروس و واکسیناسیون فرهنگیان خبر از بازگشایی مجدد مدارس به گوش می‌رسد خبری خوشایند و البته کمی دلهره برانگیز و صد البته غم انگیز. خوشایند از آن لحاظ که شیوه آموزش‌های مجازی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نبود و شواهد نشانگر افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دو سال گذشته است.
اما نکته غم انگیز ماجرا به تلفیق کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی است که مجدد نمک به زخم خانوارهایی می‌زند که توان تهیه تبلت یا تلفن هوشمند که هزینه مضاعفی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد، ندارند.
در این میان مادری به دلیل وابستگی زیاد و وسواس شدید و بیماری فرزندش حاضر نیست بچه اش را به خانه دوم خود بفرستد چون قامتش به زیر بار هزینه‌های کمرشکن دوا و دکتر خمیده است. او عطای درس و مشق را به دلیل فقر حاکم بر روزگارش به لقایش بخشیده است.

پیام فارس


رنج بیکاری ناشی از کرونا و گرانی سرسام آور اقلام و نیازهای معیشتی با برگزاری آنلاین کلاس دانش‌آموزان در روزگاری که تدریس بصورت مجازی پذیرای دانش آموزان شده باعث رنج مضاعف خانوارهای ضعیف بدلیل بار سنگین خرید تبلت شده است.
همین مصائب در سال‌های تحصیلی کرونایی باعث افت شدید تحصیلی دانش آموزان و در برخی مناطق باعث بازماندن دانش آموزان از تحصیل شده است.
پیشرفت تکنولوژی رهاوردش برای قشر محروم و مستمند چیزی جز اشک و آه به دنبال نداشته است. همه این مسائل باعث شده تا زبان گلایه خیلی از خانوارها باز شود.
بانوی میانسالی که سرپرستی نوه اش که بر اثر طلاق پسرش عهده دار شده است، می‌گوید: من پیرزن نه سواد تمرین با این بچه دارم و نه توان تهیه گوشی. او می‌گوید: مجبورم هر روز دست نوه ام را بگیرم و به خانه این و آن برومن که به دلیل کرونا دیگر همین امر هم برایم امکان ندارد چون نه پای رفتن دارم و نه کسی در به رویمان می‌گشاید.
این مادر بزرگ که خود نیز بی سرپرست است، ادامه می‌دهد: زمانی که کرونا هم نبود مجبور بودم به خانه همکلاسی‌های نوه ام بروم تا مشکلات یادگیری اش حل شود. اما دیگر نه توانی برای رفتن دارم و نه می‌توانم برای نوه ام تبلت بخرم.
وی با نا امیدی عنوان می‌کند: نمی دانم سرنوشت نوه ام چه شود اما خدا می‌داند که توان تهیه تبلت و یا آموزش را ندارم.
مصیبت عدم آنتن دهی اینترنت
جعفر منوچهری در شهرستان نی ریز در خصوص وضعیت مشکل آموزش از راه دور به خبرنگار مهر گفت: حتی با وجود داشتن گوشی هوشمند یا تبلت نیز در خیلی از مناطق استان مشکل همچنان باقی است.
وی گفت: در روستای ما اینترنت آنتن دهی ندارد و زیر ساخت‌های اینترنتی مشکلات جدی دارد و از این رو امکان اتصال به شبکه شاد فراهم نیست با این تفاسیر چرا وقتی که زیرساخت یک طرح در خیلی از نقاط استان ایجاد نشده است متولیان برای آن راهکاری اتخاذ نکرده‌اند.
این مشکل در خیلی از شهرها و روستاهای فارس نمود دارد. زیرساخت‌های اینترنتی فراهم نیست و مردم برای اتصال به شبکه شاد مشکل دارند.
قیمت تبلت سرسام آور است
در ادامه این گزارش مرد جوانی که در خیابان ویترین مغازه‌ها را نظاره می‌کرد توجهم را جلب کرد، کمی پس از ورود به مغازه باچهره ای آشفته دست دخترکش را کشید و رفت. با کمی دست دست کردن با او هم مسیر شدم تا بدانم در آن مغازه چه بر او گذشته است. از چهراش رنج زبانه می‌کشید خود را مسعود معرفی می‌کند.
از روزگار درهم بر هم و آشفته اش می‌گوید و از کار مضاعفی که بصورت فصلی انجام می‌دهد و به هیچ کجا نمی‌رسد.

پیام فارس


او می‌گوید: نمی دانم با این قیمتهای سرسام آور چگونه نان بچه‌هایم را تأمین کنم.
مسعود می‌افزاید: وقتی قیمت لوازم التحریر یک بچه مهدی کودکی و پیش دبستانی اینقدر گران است من بیچاره از کجا بیاورم که تبلت بخرم. تبلت‌ها قیمت‌های باور نکردنی ندارند، تبلت‌های ارزان قیمت زودتر خراب می‌شوند و گرانقیمت ها هم برای خیلی از خانواده‌ها غیر قابل خریداری است.
او می‌گوید قیمت تبلت بعضاً به هشت میلیون می‌رسد و برای خیلی از خانواده‌ها امکان خرید آن وجود ندارد.
وی از گوشی چند منظوره ای که قسطی برای خانم و دو فرزند دیگرش خریده حرف می‌زند و من فقط گوش می‌دهم. او می‌گوید: برخی اوقات کلاس‌ها با هم تداخل پیدا می‌کنند و این دو بچه با هم درگیر می‌شوند.
مسعود اضافه می‌کند: این شبکه شاد فقط باعث شد که همه ناشاد شوند چرا که ما در هزینه خرید بسته اینترنت هم مانده ایم، لباس فرم، خرید کیف و کفش و لوازم التحریر هم پیشکش.
بانوی جوانی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: همسرم پاکبان شهرداری است حقوق ناچیز او کفاف زندگیمان نمی‌دهد و همین آب باریکه هم هر چند ماه یکبار پرداخت می‌شود. او از استیجاری بودن منزلشان می‌گوید و از دستان ترک خورده و خالی همسرش از مال دنیا سخن به میان می‌آورد.
این بانوی جوان که دل پردردی از قیمت‌های افسار گسیخته دارد اضافه می‌کند: وقتی ما در نان شبمان مانده ایم چگونه تبلت برای بچه ام بخرم.
او از تنها گوشی هوشمند خودش که در اختیار بچه اش می‌گذارد سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: با یه گوشی درب و داغان مجبورم پسرم را در کلاس‌ها یاری کنم و همین موضوع اعصابم را به هم ریخته است.
جبران بازماندگی 30 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در فارس
در این رهگذر، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل این استان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات احصاء شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش فارس 30 هزار دانش آموز بازمانده ازتحصیل در این استان در سال تحصیلی گذشته شناسایی و جذب شدند.
محمد فیاض پور با بیان اینکه تا به امروز بیش از 90 هزار دانش آموز پایه اولی در استان ثبت نام کرده اند، خاطرنشان کرد: ما پیش بینی می‌کردیم که در سال تحصیلی جدید 80 هزار دانش آموز پایه اولی به مدارس راه یابند اما خوشبختانه این آمار از مرز 90 هزار نفر نیز گذشته و تا نیمه اول مهر در مناطق روستایی و عشایری به این آمار اضافه خواهد شد که خود نشان دهنده کاهش آمار بازماندگان از تحصیل است.
مشق عشق فرهنگیان فارس با اهدای 25 هزار تبلت و گوشی به دانش آموزان نیازمند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با تاکید بر اینکه تهیه تبلت و گوشی‌های هوشمند برای دانش آموزان بی بضاعت از وظایف نهادهای حمایتی بوده است، ابراز کرد: در سال تحصیلی گذشته فرهنگیان استان فارس به دلیل ارتباط تنگاتنگ خود با دانش آموزان و لمس محرومیت‌ها و رنج آموزش آنان در فضای مجازی در اقدامی خودجوش 25 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم از امکانات فنی و تلفن‌های هوشمند اهدا کردند.
فیاض پور بر لزوم توجه ویژه به حوزه آموزش بعنوان زیرساخت اصلی توسعه فرهنگی در کشور تاکید و گفت: به همین منظور اداره کل آموزش فارس در اقدامی تحسین برانگیز با تهیه اطلس یادگیری و آموزش به عنوان اولین استان کشور در قالب جدول تک به تک 48 هزار دانش آموز فارسی را در حوزه‌های مختلف یادگیری اعم از اینترنتی (در مناطق مختلف کلانشهر شیراز) تلویزیون، گوشی همراه و تبلت شناسایی و دسته بندی کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: از این 48 هزار دانش آموز شناسایی شده در اطلس آموزشی 26 هزار نفر فاقد هر گونه دسترسی به زیر ساختهای ارتباطی نظیر تلفن، اینترنت و … بودند.
وی تصریح کرد: معلمان ما حاضر بودند برای این 26 هزار نفر از طریق تلفنی آموزش‌ها را ادامه بدهند اما نبود هیچ راه ارتباطی مانع از هر گونه آموزش برای این دسته بود.
نقاط کور اینترنت و پیگیری استانداری برای حل مشکل
این مقام مسئول از شناسایی 805 نقطه استان فارس که هیچگونه سیستم ارتباطی در آن جریان نداشت خبر داد و عنوان کرد: با پیگیری استاندار فارس و حمایتهای وزیر سابق ارتباطات بیش از نیمی از این نقاط کور پوشش و در مدار ارتباطی قرار گرفت.
او در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر چشمگیر اهداف اطلس یادگیری و آموزش در فارس اشاره کرد و گفت: با تکمیل اطلس یادگیری و آموزش در فارس برای 26 هزار دانش آموزی که امکان دسترسی به هر گونه آموزش با ساختار جدید آموزشی کشور فراهم نبود درس نامه (خود آموزش) با جلوه‌های بصری چشم نواز که حاصل تلاش سرگروه‌های با تجربه و معلمین نمونه استانی بود تهیه و با ارسال آن به درب منازل دانش آموزان و پیگیری مستمر معلمان با حضور در فضای باز و تکرار و تمرین تا حدود زیادی مشکلات یادگیری این دسته رفع شد.
فیاض پور اضافه کرد: هرچند معتقدم آموزش غیر حضوری هیچگاه به لحاظ عاطفی، روانی و ارتباطی با معلم و همسالان نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس یادآور شد: تمام تلاش دست اندرکاران آموزشی استان حذف موانع پیش روی آموزش است و حتی درشرایط آموزش حضوری نیز از تولید محتواهای آموزشی وتجهیزات فنی آموزش مجازی برای تقویت کیفیت آموزش ویادگیری وبه روز کردن آموزش بهره خواهیم گرفت.
فیاض پور متذکر شد: با انجام یک دوره آموزشی گسترده در تابستان امسال 300 مدرس آموزش تولید محتوای چندرسانه ای در حوزه ابتدایی استان آماده برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید محتوای آموزشی هستند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مشارکت خیرین در حوزه‌های مختلف را خوب اما ناکافی دانست و گفت: مشارکت خیرین در تهیه تبلت با سه جلسه‌ای که با مؤسسات نیکوکاری بزرگ استان داشتیم منتج به نتیجه نشد و حتی یک دستگاه تبلت نیز از سوی این مراکز به آموزش و پرورش استان فارس تحویل داده نشد.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: امید است در سال تحصیلی جدید و با حمایت همه جانبه همه نهادها و خیرین نیک سیرت بتوانیم با تهیه نیازمندی‌های آموزشی دانش آموزان محروم لبخندی سرشار از مهر را در آستانه بازگشایی مدارس به آینده سازان میهمن اسلامی مان هدیه کنیم.
رهاورد بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر ؛ تبلت‌های 3 میلیونی تا 8 میلیونی
آنچه که در سرکشی از واحدهای صنفی خرید و فروش موبایل و تبلت دستگیرمان شد، نشان می‌دهد که در سال تحصیلی جدید و با توجه به تورم حاکم بر بازار ارزان‌ترین و بی کیفیت ترین گوشی‌های چینی هوشمند کمتر از سه میلیون و 500 هزار تومان نیست و برای اتصال به برنامه‌های آموزشی نیاز است تا حداقل تبلتی با قیمت هشت میلیون به بالا تهیه شود.
حال با این وضعیت معیشت مردم و گرانی گوشی و تبلت تکلیف خانوارهای نیازمند و مستمند چیست؟ و یا خانواده‌هایی که با وجود خریداری تبلت، بازهم به خاطر عدن آنتن دهی شبکه اینترنت یا زیرساخت‌های دیگر امکان اتصال به شبکه را ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/237914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس