پیام فارس

آخرين مطالب

دست خالی گیلانغرب از سود معادن قیرطبیعی اجتماعي

دست خالی گیلانغرب از سود معادن قیرطبیعی
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:
2سال از تصویب طرح راه‌اندازی شهرک تخصصی قیر طبیعی در استان کرمانشاه می‌گذرد؛ شهرکی تخصصی که قرار بود ساماندهی و تحولی اساسی در حوزه استخراج، فراوری، فروش و صادرات قیر طبیعی دراین استان ایجاد کندو سرآغاز تحول مهمی دراین عرصه باشد. راه‌اندازی شهرک تخصصی قیر طبیعی، پیشنهادی بود که با موافقت معاون وقت امور اقتصادی استاندار و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همراه شد، اما با وجود گذشت 2سال از تصویب طرح موردنظر، هنوز اقدام موثری دراین زمینه انجام نشده‌است؛ شهرکی که قرار بود یک‌ساله راه‌اندازی شود.
معضل خام‌فروشی
75 درصد از معادن قیر طبیعی یا «بیتومین» کشور در استان کرمانشاه و در شهرستان گیلانغرب قرار دارد و استان‌های ایلام و لرستان بعد از کرمانشاه، در رتبه‌های بعدی بهره‌مندی از ظرفیت‌ معادن قیر طبیعی در کشور قرار دارند. این موضوع درحالی‌است که سال‌هاست قیر طبیعی بدون هیچ سر و سامان و سودآوری مناسبی، از معادن استان کرمانشاه استخراج و به دست دلالان و واسطه‌ها سپرده می‌شود؛ ظرفیت بالقوه‌ای که مورد غفلت واقع شده و نتوانسته‌است اشتغال‌زایی مناسبی حتی در شهرستان گیلانغرب ایجاد کند. سالانه بیش‌از 60هزارتن مواد معدنی قیر طبیعی از معادن گیلانغرب در استان کرمانشاه استخراج می‌شود و دلالان و واسطه‌ها با کم‌ترین قیمت و به‌صورت خام‌، آن را می‌فروشند و سود قابل‌توجهی نصیب استان نمی‌شود. این‌درحالی‌است که کشورهای هند، چین، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و... از خریداران این محصول از ایران به‌شمار می‌روند و بازارهای صادراتی مناسبی برای این محصول استان محسوب می‌شوند.
پیگیری‌های بی‌نتیجه
رئیس انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب با اشاره به پیگیری‌های 2ساله برای راه‌اندازی شهرک تخصصی قیر طبیعی دراین شهرستان، می‌گوید: ساخت شهرک صنعتی قیر طبیعی با مرکزیت گیلانغرب، جزو ضروری‌ترین اقدام‌هایی بوده‌است که باید از حدود 2دهه قبل انجام می‌شد، اما هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده‌است و در واقع می‌توان گفت دست گیلانغرب و به‌تبع آن، استان کرمانشاه از سود این محصول خالی مانده‌است.
«جهانبخش مرجانی» می‌افزاید: پیشنهاد راه‌اندازی شهرک تخصصی قیر 2سال پیش با موافقت معاون اقتصادی وقت استاندار و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همراه شد و انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب موضوع را پیگیری کرد، اما برخی بی‌مهری‌ها مانع از به سرانجام رسیدن طرح راه‌اندازی شهرک قیر دراین شهرستان شد؛ موضوعی که می‌تواند تبعات منفی قابل‌توجهی به‌همراه داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: آشفتگی‌های موجود و بی‌سر و سامانی وضعیت معادن قیر در گیلانغرب و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن، به جایی رسیده‌است که دادستان این شهرستان به موضوع ورود کرده و خواستار ساماندهی و انتقال مراکز فراوری معادن قیر شهرستان به نقطه دیگر شده‌است.
جای خالی نظارت
وی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر واحدهای فراوری به‌صورت پراکنده در نقاط مختلف شهرستان گیلانغرب و حتی در دوسه کیلومتری شهر و محل اسکان مردم ساخته شده‌است و به‌نظر می‌رسد با وضعیت کنونی ازنظر زیست محیطی، توجه کافی به سلامت مردم صورت نمی‌گیرد.
مرجانی می‌افزاید: وضعیت کنونی درحالی‌است که مجوزهای متعددی دراین حوزه صادر می‌شود و ازسوی اداره‌های مربوط نیز بر روند کار معدن‌کاران قیر نظارت مناسبی انجام نمی‌شود.
وی ادامه‌ می‌دهد: براساس بررسی‌های انجام شده، به‌فاصله هر 5کیلومتر در شهرستان گیلانغرب یک مجوز فراوری داده شده‌است، درحالی‌که ساماندهی مناسب انجام نشده است. درچنین شرایطی سود آشفته بازار موجود در معادن قیر گیلانغرب، به جیب واسطه‌ها و دلال‌های این بخش می‌رود.
سود اصلی به جیب دلالان می‌رود
رئیس انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب می‌گوید: درحال‌حاضر دلالان و واسطه‌ها بازیگردان‌های اصلی این بازار هستند و ضربه‌ای که طی این سال‌ها به محصول قیر ایران وارد کرده‌اند، تا سال‌های سال قابل جبران نیست.
مرجانی می‌افزاید: واسطه‌ها قیر طبیعی و خالص را از معدن‌کاران می‌خرند و با تغییرات و تقلب برای سودهی بیشتر، محصول ناخالص را به کشورهای مقصد صادر می‌کنند. این محصول ناخالص که به‌نام قیر ایران در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، به بازار قیر ایران خسارت بزرگ و جبران‌ناپذیری وارد کرده و زمینه‌ساز سلب اعتماد مشتریان جهانی این محصول شده‌است.
وی راه‌اندازی شهرک تخصصی قیر در گیلانغرب را یک نیاز ضروری برای ساماندهی فعالیت‌های معادن قیر و بازار آن می‌داند و ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی این شهرک، همه فعالیت‌های مرتبط با قیرطبیعی دراین منطقه متمرکز خواهد شد و می‌توان نظارت مناسبی دراین زمینه اعمال کرد.
مزیت‌های راه‌اندازی شهرک تخصصی
رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب می‌گوید: بارانداز صادراتی، آزمایشگاه معتبر، مراکز فراوری، مراکز «خردایش»، مرکز نگهداری مواد معدنی استخراجی و اقامتگاه مهمانان خارجی، از بخش‌هایی است که با ساخت شهرک تخصصی راه‌اندازی می‌شود.
مرجانی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی این شهرک همه فعالان عرصه قیرطبیعی در زمینه استخراج، فراوری اولیه و واسطه‌های صادراتی در یک مکان تجمیع می‌شوند، می‌افزاید: همچنین امکان نظارت بر صفر تا صد فعالیت‌های این بخش وجود دارد که نتایج مثبت بسیاری به‌همراه خواهد داشت.
وی جلوگیری از صادرات قیرطبیعی بی‌کیفیت ازسوی افراد سودجو را از مهم‌ترین پیامدهای اجرای این طرح می‌داند و تأکید می‌کند: دلالان خسارت بزرگی به این صنعت و صادرات محصولات آن وارد کرده‌اند. با راه‌اندازی این شهرک، جلوی بسیاری از سودجویی‌ها گرفته می‌شود.
مرجانی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر شهرک جانمایی شده و قرار بود در کم‌تر از یک‌سال راه‌اندازی شود، اما با بی‌توجهی برخی مسئولان و با وجود صرف وقت و هزینه بسیار، کار متوقف مانده‌است.
وی ذخیره قیرطبیعی کرمانشاه را حدود یک میلیارد تن برآورد و اضافه می‌کند: درحال‌حاضر سالانه حدود 100هزارتن قیر از معادن استان برداشت می‌شود. همچنین تعداد 20معدن فعال قیر و 30کارگاه «خردایش» مکانیزه و غیرمکانیزه در استان وجود دارد.
کد خبر 628811 برچسب‌ها استان کرمانشاه

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/238046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید