پیام فارس

آخرين مطالب

روایت فارس از سرزمین بادگیرها/ «لافت» روستایی ایرانی از دل تاریخ در قلب خلیج فارس+عکس مقالات

روایت فارس از سرزمین بادگیرها/ «لافت» روستایی ایرانی از دل تاریخ در قلب خلیج فارس+عکس
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، روستای تاریخی «لافت» از روستاهای برتر گردشگری ایران است. این روستا در شمال‌غربی جزیره قشم و شرق جنگل دریایی حرا واقع شده است. معماری چشم‌گیر روستا، سواحل زیبای خلیج فارس، آثار تاریخی و جذابیت‌های طبیعی، لافت را به یکی مقاصد ارزشمند در جنوب کشور تبدیل کرده است که به‌عنوان یکی از دیدنی‌های استان هرمزگان، گردشگران بسیاری را به خود می‌کشاند.
روستای «لافت» در استان هرمزگان و شمال غربی قشم قرار دارد. طبق تقسیمات کشوری، این روستا یکی از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم محسوب می‌شود. «لافت» به سرزمین بادگیرها نیز مشهور است و نزدیک‌ترین فاصله را با سرزمین اصلی (بندر پهل) دارد.
معماری لافت

پیام فارس

خانه‌های روستای لافت همگی حیاط مرکزی هستند و بادگیر دارند. این بادگیرها در اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند و روستای لافت را به بندر بادگیرها تبدیل کرده‌اند. هر چند سال یک‌بار خانه‌های روستا به روش‌های سنتی مرمت می‌شود؛ به‌همین دلیل این روستا شکل اولیه‌ خود را حفظ کرده است.
به‌دلیل آب‌و‌هوای بسیار گرم و رطوبت بالای این منطقه، معماری خانه‌ها به‌‌گونه‌ای است که علاوه بر حفظ زیبایی و ارزش معماری، متناسب با شرایط سخت اقلیمی باشد. معماری روستای لافت، با ترکیب اتاق‌ها و راهرو‌ها و اتصال آن‌ها به حیاط، شبیه معماری نواحی مرکزی و کویری ایران است. 
پوشش مردم

پیام فارس

اغلب اهالی روستای لافت لباس‌های معمولی و برخی از آن‌ها لباس‌های سنتی می‌پوشند. مردان دشداشه می‌پوشند و عمامه‌ سفید بر سر می‌گذارند و زنان نیز روسری‌های لیو یا عربی به سر می‌کنند و برقع روی چهره می‌گذارند.
همین موضوع نشان می‌دهد این پوشش از ایران به مناطق عرب‌نشین رفته است. برقع نیز به‌علت گرمای زیاد منطقه و به‌منظور جلوگیری از آفتاب شدید روی پلک‌ها و صورت توسط زنان استفاده می‌شود.
تاریخ لافت

پیام فارس

«لافت» در گذشته به‌مدت طولانی مرکزیت جزیره قشم بود و ایامی هم نام تمام جزیره لافت بوده است. مردان لافت از گذشته تا روزگاران نه چندان دور با لنج‌های بادبانی اقیانوس‌پیمایی و با کشورهای آفریقایی و کشور هند تجارت می‌کردند به گونه‌ای که هنوز هستند پیرمردان که بر زبان‌های هندی، سواحلی، عربی، انگلیسی و... تسلط کامل دارند و این مردان نقش به‌سزایی در گسترش اسلام در شبه قاره هند داشتند.
همچنین افراد زیادی در بندرلافت هستند که در کشور هند به‌دلیل ازدواج پدرانشان در آنجا خواهر و برادر دارند.
زیبایی‌های لافت

پیام فارس

چهره طبیعی روستای لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، همراه با زیبایی خیره‌کننده دریا و جنگل شناور حرا برای هر تازه‌واردی جذاب و قابل توجه‌است.
سبک معماری خانه‌های روستا نیز بسیار جالب و دیدنی است. بارزترین خصیصه معماری این روستا، بادگیرهای فراوان آن در اندازه‌های مختلف است. بناهای روستا خیلی نزدیک به هم ساخته شده و کوچه‌های آن نیز بسیار تنگ و باریک هستند. بادگیرهای کوچک و بزرگ خانه‌های روستایی که در میان باغ‌ها و نخلستان‌ها قرار گرفته‌اند، شکوه و زیبایی خاصی به این روستای ساحلی بخشیده‌اند.
شغل مردم لافت

پیام فارس

اکثر مردم روستای لافت در زمان‌ قدیم به کار لنج‌سازی مشغول بودند؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر این صنعت از رونق افتاده است. برخی نیز صاحب لنج هستند و لنج‌های خود را به ملوانان می‌سپارند. صیادی نیز دیگر رونق سابق را ندارد و مردم برای مصارف خود صید می‌کنند.
مساجد لافت

پیام فارس

مساجد از شاخص‌ترین بناهایی هستند که در این روستا مشاهده می‌شوند. در لافت حدود 10 مسجد وجود دارد و بافت‌های مسکونی، گرد این مساجد جمع شده‌اند. مسجد جامع لافت مرکز اصلی روستا است. به هنگام برخاستن بانگ اذان، مردم برای اقامه‌ نماز دست از کار می‌کشند و به مسجد می‌روند. زنان فقط شب‌های جمعه و اعیاد به مسجد می‌روند. مساجد روستا تک‌مناره‌ با بنایی سفید رنگ هستند؛ این امر حاکی از این است که اهالی روستا اهل تسنن هستند. مسجد علاوه بر محل عبادت اهالی، پایگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اهلی است.
بازدید از لافت

پیام فارس

آب‌و‌هوای روستای لافت در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب است و در زمستان‌ها تنها کمی از گرمای هوا کاسته می‌شود. هوای این منطقه بسیار شرجی است و غیربومی‌های این منطقه تنها در ماه‌های سرد سال می‌توانند رطوبت بالای آن را تحمل کنند. بنابراین بهترین زمان بازدید از روستای لافت، فصول سرد سال است.
امکانات لافت

پیام فارس

روستای لافت یک روستای مسکونی است و به‌همین دلیل امکانات مناسبی دارد. برخی از امکانات آن شامل رستوران، بانک و خودپرداز، فروشگاه‌های مواد غذایی، آلاچیق‌های ساحلی و... می‌شود. 
مکان‌های دیدنی لافت

پیام فارس

این روستای نه‌چندان بزرگ، مکان‌های دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است. قلعه‌ نادری و قلعه‌ پرتغالی‌ها دو قلعه‌ تاریخی روستا هستند. دو آب‌انبار (برکه)، گنبد مدون، اکوموزه بندر لافت و گورستان لافت کهنه با قدمت به هزار سال پیش، دیگر آثار تاریخی لافت را تشکیل می‌دهند. در این روستا دو زیارتگاه به نام‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی نیز واقع شده‌اند.
چاه‌های تلا

پیام فارس

از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در این روستا وجود دارد، چاه‌های تلا هستند. تلا شامل دو کلمه «تل + آب» می‌شود؛ یعنی آبی که از شیب تل گرفته شده است. کفه چاه‌ها دارای لایه‌ی گچی هستند که این امر سبب می‌شود آب برای مدت طولانی‌تری نسبتا سالم و خنک بماند. آب‌های سطحی روستا که در اثر بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در مجراهای طبیعی و مصنوعی تپه‌ها سرایز می‌شود، به مجموعه‌ چاه‌های تلا و آب‌انبار اصلی روستا جاری می‌شود. گفته می‌شود تعداد این چاه‌ها که قدمت آن‌ها به پس از اسلام می‌رسد، به تعداد ایام کبیسه سال 366 حلقه بوده‌ است و هر روز از سال فقط از یکی از چاه‌ها استفاده می‌کردند. این اثر تاریخی در 27ام دی ماه سال 1377 با شماره‌ ثبت 2195 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
اقامت در لافت

پیام فارس

قطعا اقامت در روستایی با چنین بافت جذاب و مردمان مهمان‌نوازی، برای هر گردشگری تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. گزینه‌های متعددی برای اقامت وجود دارد که شامل اقامتگا‌ه‌های بوم‌گردی در قسمت‌های مختلف روستا می‌شود. از جمله اقامتگاه‌های لافت می‌توان به خانه ناخدا علی، اقامتگاه بوم‌گردی سفار و اقامتگاه لافت 17 اشاره کرد.
بندر تاریخی لافت سند هویت و اصالت مردم جزیره قشم است

پیام فارس

به گزارش خبرنگار فارس از قشم، مهدی زارعی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: لافت بندرگاهی بین‌المللی با تاریخچه‌ای غنی است که از سال‌های دور با برخی کشورهای دنیا در ارتباط بوده است و تاریخ دریانوردی این منطقه را می‌توان بخشی مهمی از دیپلماسی دریایی کشور در گذشته دانست.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: رونق صنعت گردشگری خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصادی قشم بود که با شروع اپیدمی کرونا پیشرفت آن با وقفه مواجه شد؛ اما خوشبختانه با واکسیناسیون سراسری و شروع فصل گردشگری در چشم‌انداز جدیدی در انتظار اقتصاد گردشگری جزیره است.
به گفته زارعی، طی هفته‌های گذشته و با اجرای طرح روستای پاک، تلاش‌های شایان تقدیری توسط جامعه محلی و منطقه آزاد در نقاط مختلف جزیره در حال انجام است و بسیاری از روستاها به سطح ایده‌آلی در این زمینه رسیدند و آماده میزبانی از گردشگران هستند.
وی با بیان اینکه بندر تاریخی لافت دارای ظرفیت‌ها و سرمایه‌های متعددی است، تصریح کرد: لافت به یک بازتعریف در سطح ملی و بین‌المللی نیاز دارد که در صورت همکاری جوامع محلی، منطقه آزاد قشم آماده معرفی این ظرفیت‌هاست.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بافت تاریخی لافت با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره و فرسایش بالا نیاز به توجه ویژه دارد.

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

پیام فارس

عکس: رضا فتحی‌مقدم
انتهای پیام/3264

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/240007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست