پیام فارس

آخرين مطالب

بررسی اولویت‌ها و کاستی‌های موجود در آستانه سفر رئیس جمهور به فارس سياسي

بررسی اولویت‌ها و کاستی‌های موجود در آستانه سفر رئیس جمهور به فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سفرهای استانی رئیس جمهور، درست روز بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه آغاز شد و اکنون جزئی از برنامه های هفتگی دولت شده است.
تاکنون 6 سفر استانی توسط دولت سیزدهم انجام شده که همگی در روز آخر هفته، بدون تشریفات و با حداقل هزینه بوده است. رئیسی در سفر به استان خراسان جنوبی، سفرهای استانی خود را این گونه تشریح کرد: امیدواریم در این سفر و سفرهای از این دست که بدون تشریفات معمول انجام می‌شود، بتوانیم اصل کار را دنبال کنیم.
حضور خارج از تشریفات ما در استان‌ها برای این است که از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و برای رفع مشکلات با اولویت دست به اقدام بزنیم.
بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، «می‌شود» زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شود‌ها اتکا کنیم ولی چیزی که برنامه دولت است را دنبال می‌کنیم. پیش بینی ما این است که مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد و این به مسئله‌شناسی و شناخت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات همچنین حل مسئله و تعیین اولویت‌ها و اراده جدی برای یک کار میدانی نیاز دارد که مجموع این اقدامات هم به اعتماد عمومی تبدیل می‌شود.
بنابراین به گفته رئیس جمهور، حضور میدانی، گفتگوی چهره به چهره با مردم برای شناخت دقیق مسئله و آگاهی از اولویتهای هر استان است
فارس مقصد هفتمین سفر استانی رئیس جمهور
اکنون استان پهناور فارس، به عنوان هفتمین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور انتخاب شده است و معرفی درست اولویتهای استان، در برنامه ریزی کشوری و رشد همگون و صحیح استان، بسیار مهم و تأثیر گذار است.
استان فارس هم از نظر وسعت و هم از نظر جمعیت، بزرگترین استان کشور است اما با وجود با دارا بودن حدود 6.5 درصد از کل جمعیت کشور و وسعت جغرافیایی قابل توجه و امکانات و قابلیتهای مناسب اقتصادی- اجتماعی همواره با کاستیها و محرومیتهایی روبرو بوده و این محرومیتها در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.
شاخص‌های ضعیف اقتصادی استان فارس
شیراز اگر چه بعنوان به دلیل وسعت و جمعیت یک کلانشهر در نظر گرفته میشود، اما این شهر از منظر توسعه یافتگی نسبت به سایر کلانشهرهای کشور، ضعیف تر است و طبق تحقیقات در میان کلانشهرهای مطرح کشور رتبه ششم را دارا است، کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج، مشهد، تبریز به ترتیب از سطح توسعه بالاتری نسبت به شیراز برخوردارند.
همچنین طبق آمار وزارت کار، بیشتر مهاجرت های صورت گرفته به کلانشهرها با هدف اشتغال بوده که 14/5 درصد این مهاجرت ها به شیراز صورت گرفته است که از این منظر نیز، قم، اصفهان، کرج و تبریز، شرایط بهتری نسبت به شیراز دارند.
علاوه بر این شیراز از حیث شیوع بیکاری دومین کلانشهر کشور است و و طبق آماری که اخیرا اعلام شد، استان فارس رتبه نخست تورم در کشور را داراست.
به گفته مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 ساله و بیشتر کشور در سال 99، 41٫3 درصد بوده و این آمار برای استان فارس 38.1 درصد اعلام شد که با میانگین کشوری فاصله بسیار دارد.
سهم اشتغال مردم استان فارس در سال 99 در بخش صنعت، 26.8 درصد بوده که این میزان در سال پیش از آن 28.1 بوده است و کاهش 1.3 درصدی را نشان می‌دهد از سوی دیگر سهم اشتغال مردم استان فارس در سال 99 در بخش خدمات هم 52.5 درصد بوده که این میزان در سال پیش از آن 51.1 درصد بوده که در این بخش افزایش 1.4 درصدی را نشان می‌دهد.
این ارقام نشان می دهد اشتغال در استان فارس با کاهش اشتغال در بخش های تولیدی (صنعت و کشاورزی) مردم به کارهای خدماتی روی آورده اند.
این اتفاق که سبب رکود مداوم اقتصاد استان شده، دلایل متعددی داراست، از جمله آشفتگی و بحران کارخانجات صنعتی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی که به از بین رفتن بخش عظیمی از کشاورزی استان منجر شده است.
خشکسالی و کاستی‌های عرصه کشاورزی
استان فارس بیش از یک دهه است که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم میکند. در تمام این مدت مدیران مختلف آمدند و رفتند اما آنچه رخ نداد مدیریت صحیح منابع آب و هدایت صحیح کشاورزی بود.
در حالی که اقتصاد استان فارس بیش از هرچیز بر کشاورزی تکیه دارد برنامه ریزی ها غیر علمی و نا صحیح، ایجاد چالش رقابت با استان های همجوار در تولیدات کشاورزی، عدم تجهیز خرده زمین داران به امکانات آبیاری صنعتی، بی توجهی به شرایط اقلیمی و عدم برنامه ریزی برای مدیریت آب، سبب افول یکباره بخش کشاورزی شد تا جایی که بسیاری از کشاورزان خرد مجبور به فروش زمینهای خود شدند و یا برای اشتغال راهی شهر شدند یا مجبور به کارگری بر زمینهای کشاورزان بزرگ شدند.
این خشکسالی بویژه در مناطق جنوبی استان، به شکل حاد ادامه دارد. به گفته معاون حفاظت آب منطقه‌ای فارس بیش از 50 درصد آب ورودی به سد‌های استان کاهش داشته، سال گذشته حدود یک میلیارد و 900 میلیون متر مکعب آب در پشت 9 سد استان ذخیره بود که این عدد امسال به 900 میلیون متر مکعب رسیده و همین میزان هم بخش زیادی از آن ناشی بارندگی‌های سال‌های گذشته بوده است.
صنایع بحران زده
سهم استان فارس از صنعت بسیار ناچیز بوده و یک استان صنعتی شناخته نمیشود. اما همین میزان کم از وجود کارخانجات صنعتی در استان با عدم حمایت و نظارت با مسائل عدیده و حتی برخی موارد با بحران روبرو هستند.
کارخانه‌های صنعتی آزمایش که در سال 84 پانصد کارگر در آن مشغول به کار بودند. با بی کفایتی خریداران خصوصی، تنها در مدت4سال، ورشکسته شد، تمام کارگران آن اخراج شده و سهامدار اصلی با وجود پرونده باز قضایی به خارج از کشور مهاجرت کرد. کارخانه 55 ساله قندممسنی نیز همین روند را در حال طی کردن است. 350 کارگر آن اخراج شده، چرخ کارخانه از حرکت ایستاده و حتی برخی تجهیزات آن بفروش رفته است.
کارخانه روغن نباتی نرگس هم پس از 70 سال، رو به تعطیلی نهاده است. تجهیزات روغن کشی کارخانه فروخته شده و تنها به بسته بندی روغن می پردازد که عمده این روغن ها با نام تجاری سایر رقبایش به بازار عرضه می شود و کارگران نه تنها چندماه است حقوقی دریافت نکرده اند بلکه شرکت بنام آنها وام دریافت کرده که موفق به تصفیه آن نشده است.
کارخانه آی تی شیراز نیز دیگر قربانی سیاستهای خصوصی سازی اشتباه است که از سال83 به بخش خصوصی واگذار شد. با اثبات بی کفایتی خریدار سال 85 سهامدار، خلع ید شده و مدیریت کارخانه به «هیئت حمایت از صنایع» واگذار شد. اما دوامی نیاورد و سال 91 این کارخانه با سابقه نیز تعطیل شد و اکنون 13 سال است مطالبات کارگران بر زمین مانده است.
بازداشت پی در پی مدیران
حقیقت این است که آشفتگی صنایع و پایین بودن شاخص های اقتصادی استان فارس، بیکاری گسترده، مهاجرت های مداوم، افزایش حاشیه نشینی، بیش از هر چیز معلول بحران مدیریتی در استان است. در حالیکه مطابق استاندار موظف به نظارت عالیه بر دستگاه‌های دولتی و اجرایی است سالهاست بر اصلی ترین بخش های اجرایی استان، که تصمیم گیرندگان اصلی و تعیین کنندگان مسیر حرکت استان هستند، نوعی ولنگاری نظارتی حکم فرما است.
شاهد این مدعا، کثرت بازداشتهای مدیران و مسئولان سطح اول استان است. که اکثر آنان به اتهام جرایم اقتصادی، ارتشا، سو استفاده از جایگاه، با رصد دستگاه قضا، به دام قانون افتاده اند. تنها در همین یکسال اخیر فقط در شهر شیراز خبر بازداشت 5 مدیر رسانه ها ارسال شد و این منهای بازداشت مدیران درجه دو و سه استان و بدون در نظر گرفتن بازداشتهای شهرستان های استان است.
واضح است که فساد مدیریتی، نتیجه ای بهتر از این در بخش های اقتصادی و اجتماعی استان، ایجاد نخواهد کرد
حریق‌های سریالی عرصه‌های طبیعی
از کل مساحت استان فارس سطحی معادل 2.2 میلیون هکتار (18 درصد سطح استان) را جنگل تشکیل می‌دهد که زیستگاه جانوران بومی استان است هرساله با آغاز فصل گرم این عرصه های طبیعی بطور پیاپی، طعمه حریق میشوند، تا جایی که شنیدن اخبار آتش سوزی جنگل ها به امری عادی تبدیل شده است. خشکسالی، عوامل انسانی، بی تدبیری در حفاظت از محیط زیست، عدم تخصیص بودجه مناسب یک سوی ماجراست و بی توجهی و عدم پاسخگویی سازمان منابع طبیعی استان فارس نیز سوی دیگر.
به نظر می رسد هیچ راهبردی در حمایت از عرصه های طبیعی استان وجود ندارد و این موضوع نه تنها در حریق های مداوم بلکه در کوه خواری ها و زمین خواری های وسیع استان نیز هویداست. بنظر می رسد مسئولین این سازمان نه اینکه نتوانند که نمیخواهند اقدامی کنند. شرایط عرصه های طبیعی استان به حدی بغرنج است که بود و نبود این سازمان تأثیر بر آن ندارد.
فرونشست زمین
به گفته محمد درویش رئیس کمیته محیط زیست یونسکو فرونشست در دشت فسا تا جهرم در فارس به 54 سانتی متر در سال رسیده است، این رقم 140 برابر بالاتر از شرایط بحرانی قرار دارد و این در حالی است که فارس ازجمله استان‌هایی در کشور است که در سال‌های گذشته، دریاچه‌ها و تالاب‌هایش را از دست داده و آبهای زیر زمینی را تا جای امکان استفاده کرده است.
فارس در محاصره مشکلات اجتماعی
استان فارس علاوه بر موارد ذکر شده با مشکلات عدیده دیگری دست به گریبان است ضعف پوشش مخابراتی و اینترنت، حتی در کلانشهر شیراز به شدت احساس میشود. راه های مواصلاتی بویژه در جنوب استان علرغم آنکه مسیر اصلی انتقال کالا از کمرگات کشور به بخش های مرکزی است، به شدت نا ایمن و نابسامان است تا جایی که گمان می رود مسئولان این بخش از جاده های استان را فراموش کرده اند.
عدم حمایت از روستاها و تأمین امکانات رفاهی مورد نیاز روستاییان، بی عدالتی اجتماعی و تفاوت چشمگیر کیفیت زندگی، میان بخش های کمتر برخوردار با مناطق مرفه شیراز و نیز میان سطح زندگی و توسعه یافتگی سایر شهرها و مناطق استان با شهر شیراز که ناشی از سیاستهای غلط تمرکز گرایی و کم توجهی به حقوق شهروندی سایر مناطق است، به مهاجرت، افزایش حاشیه نشینی و تراکم جمعیت بویژه در مناطق محروم شیراز، دامن زده است.
اکنون که فارس به عنوان مقصد هفتمین سفر استانی رئیس جمهور انتخاب شده، امید است با بیان درست ابرچالش های استان فارس، در شورای اداری استان که به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، تصمیمات مناسب در جهت در مرتفع تر شدن این مسائل گرفته شود. زیرا سنگینی بار تمامی این چالش ها، بیش از همه بر دوش محرومینی است که به این دولت امید بسته اند.
انتهای پیام/س

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/241788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید