پیام فارس

آخرين مطالب

یادواره پرویز منتظر، اسطوره پهلوانی شیراز سياسي

یادواره پرویز منتظر، اسطوره پهلوانی شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- 6 سال پیش در چنین روزی پهلوان پرویز منتظر چشم از جهان فرو بست تا جامعه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس در فراق پهلوان به سوگ نشیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پهلوان پرویز در سال 1318 در محله گود عربان شیراز دیده به جهان گشود اما هیچ کس باور نمی کرد روزگاری برایش زنگ زور خانه ها در کشور به صدا درآید و نامش طنین انداز شود.
رسم براین است که زورخانه محل پهلوانان و کسانی است که دست فتاده ای می گیرند و مرام مشتی گری دارند و بر همین اساس است، زمانی که می خواهی وارد گود شوی حتما باید وضو داشته باشی تا مرشد با ضرب زورخانه و نوای گرمش بخواند، بنام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد، خداوند نام و خداوند جای ، خداوند روزی ده رهنمای.
زنده یاد پرویز منتظر به لحاظ علاقه زیادی که به ورزش پهلوانی از همان اوان کودکی وارد زورخانه ای که نزدیک منزلشان بود شد ، و بعدها به یک پهلوان تبدیل شد و به داشتن مروت و مردانگی شهرت یافت و در اکثر زورخانه های کشور به هنر نمایی پرداخت.

پیام فارس

پهلوان منتظر در بستر بیماری
هشتم مهر ماه 1393 زمانی که پهلوان همچنان دست بر سینه در بستر بیماری به سر می برد به اتفاق سید غلامرضا کمانه مدیر کل وقت ورزش و جوانان فارس و تنی چند از پیشکسوتان ورزش باستانی به عیادت مردی رفتیم که بر روی تخت قرار داشت و دیگر نای چرخیدن و میل گرفتن را نداشت.
اما پهلوان همچنان نگاهش استوار و محکم بود و به نظر می رسید همچنان در گوشش نوای مرشد ، ضرب و زنگ زورخانه شنیده می شود و در حالی که به سختی سخن به میان ا|اورد به خبرنگار ایرنا گفت: از زمانی که خودم را شناختم وارد زورخانه که نزدیک منزلمان بود، شدم و باشناختی که ازاین ورزش داشتم آن را ادامه دادم و بعد ها نیز در دیگر زور خانه های شیراز و کشور همچون ارگ کریم خانی، فولاد، آستانه ، دلاوری و خرمشهر به فعالیت ادامه دادم.
ارادت به مولا علی (ع)
حال وهوای زورخانه به گونه ای است که بدون وضو به خودت اجازه نمی دهی وارد گود شوی ضمن اینکه همه با ارادت به مولاعلی(ع) و تاسی از رفتارآن حضرت ورزش می کردیم ، این ها بخشی از گفتار مرحوم منتظر است که همچنان بر حافظه ها حک شده است.احترام به بزرگ و کوچک، گذشت و گرفتن دست افتادگان از صفات بارز یک باستانی کار بود وهم اکنون هم این سنت های گرانبها تا حدودی وجود دارد.
رکورد چرخ تیز همچنان دست نخورده است
آن روزها که پهلوان منتظر در بستر بیماری بود همچنان به این مرام و اندیشه پایبند بود که مردانگی اندیشه پهلوانی است ، با اینکه 120 کیلو گرم در کودکی وزن داشت ، پس از اینکه با تمام اسباب ها کار کرد به رشته چرخ تیزعلاقه پیدا کرد و توانست رکورد 49 ثانیه ای را در کشور که هنوز دست نخورده به ثبت برساند ضمن اینکه در این رشته صاحب سبک بود و در تمام زورخانه های کشور و مناسبت های مختلف نیز اجرا کرد.
وی از پهلوانانی همچون خلیل عقاب، نائب کاشی ،کاظم نعمتی عبداالر حمان فضلی ، جلیل سرایی ،لمنان کریم فرجام،کرامت صاحبی، عبدالله جعفری، شادروان حبیب طیاری، علی کلاهی، محمد آذری،جلیل پناهی به عنوان هم دوره های خود نام می برد که هر کدام از آنها می توانند الگویی برای نسل جدید باشند که پای به زور خانه می گذارند.
مرحوم منتظر در شرکت کشتیرانی اشتغال داشت ، چند سالی را در خرمشهر گذارند و در آن شهر نیز زورخانه ای احداث کرد و اکنون هم به نام خرمشهر فعال است.
همچنین سید غلامرضا کمانه مدیر کل وقت ورزش و جوانان فارس همواره از پهلوان منتظر به نیکی یاد می کرد ، در نگاه او پهلوان منتظر از پیشکسوتان ورزش پهلوانی است و با اینکه در بستر بیماری به سرمی برد همچنان ویژگی پهلوانی خود را حفظ کرده بود و این امر بهترین الگو برای ورزشکارانی است که می خواهند راهش را ادامه دهند.در ورزش مهمترین مسئله، داشتن روحیه است که باید آن را تقویت کنیم و وظیفه خود می دانیم که ازپیشکسوتان عیادت کنیم تا روحیه آنها تقویت شود .
به اعتقاد کمانه ، مرحوم منتظر ورزش باستانی را یک عبادت می دانست که ورزشکاران آن با وضو وارد گود می شوند از این رو کسانی که به این ورزش روی می آورند دارای مقام و ارزش بالایی هستند و همیشه سعی دارند دست افتادگان را بگیرند اگر چه در بستر بیماری باشند.
چهره در نقاب خاک
سر انجام پهلوان در 29 اردیبهشت 1393دچار سکته مغزی شد و بعد ازگذشت 18 ماه دسته و پنجه نرم با بیمار ی20مهرماه 1394در سن 74سالگی چشم از جهان فرو بست اما یاد و نام این پهلوان با مرام همیشه زنده خواهد ماند.
گود زورخانه از اصلی ترین و باارزش ترین مکانهای ورزشی در ایران بوده است و قدمت این ورزش را به دوران قبل از اسلام و حتی دوران مادها می دانند.ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی نمادی گرانبها از فرهنگ، هویت دینی، ملی و تاریخی ایرانیان است که در آن پهلوانان زیادی پرورش یافته که اخلاق مدار وبه اصطلاح مرام مشتی گری داشته اند و ریش خود را برای حفظ حرمت به بزرگترها، گذشت و مردانگی به گرو می گذاشتند.
در گذشته ها رسم بر این بوده است که هر گاه در محله ای و یا خانواده ای اختلافی به وجود می آمده برای حل آن به سراغ پهلوانان و افراد مورد امین مردم می رفتند و این سنت نیز اگرچه این روزها کمرنگ شده اما هنوز هم در محله های قدیمی پا برجاست .
ورزش زورخانه ای و پهلوانی چگونه کلید خورد

پیام فارس

پوریای ولی و جهان پهلوان تختی نماد ورزشکاران زروخانه ای
روایت است در جنگ دلاورانه مولای متقیان حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود پهلوان معروف عرب و از برترین جنگجویان قریش که در جنگ خندق به دست امام علی(ع) کشته شد، پس از آنکه عمرو، آب دهان بر چهره‌اش انداخت، امام علی چند لحظه از جنگیدن دست کشید تا خشم خود را فرونشاند، و سپس عمرو را کشت.همچنین روایت شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) ضربه علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بر عمرو بن عبدود را در این جنگ، برتر از عبادت همه انسان‌ها دانسته است. 
به پاس این پیروزی 17 شوال ( بیستم خردادماه ) در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام گذاری شده است و فرا رسیدن این روز یادآور نگاهی خاص به ورزشی ملی، مذهبی با پیشینه‌ای تاریخی است.
پوریای ولی و تختی نماد ورزشکاران زورخانه ای
بر اساس آنچه که در تاریخ به ثبت رسیده است زورخانه حدود 700 سال پیش ( قرن هفتم خورشیدی ) توسط فردی به نام محمود و معروف به پوریای ولی که اهل خوارزم بوده است درایران بنا نهاده شده است. بسیاری از زورخانه های کشورمان به نام پوریای ولی و جهان پهلوان تختی نامگذاری شده اند، مردانی که به مرام و مسلک پهلوانی و گذشت شهرت داشتند و بسیاری از ورزشکاران زورخانه ای خود را مرید این ها می دانند و به مولا علی( ع) اقتدا می کنند.
آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ 25 آبان 1389 (16 نوامبر 2010) در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شد و برگزاری مسابقات بین المللی این رشته ورزشی در کشورهای مختلف انجام می‌شود.
در ورزش زورخانه ای نیز ورزشکاران به رتبه های مختلفی تقسیم می شوند که آخرین و برترین آن رتبه نهم است که ورزشکار بعد از 45 سال ورزش کردن و داشتن حداقل 65 سال سن به هنگام آمدن و یا رفتن از در زورخانه، مرشد برای او زنگ می‌زند که به این ورزشکاران، زنگی می‌گویند، ورزشکارانی که تعدادشان هم در کشور کم است.
تخت شنو ، میل گیری ، کباده ، چرخ چمنی ، چرخ تیز ، مرشد خوانی و سنگ از جمله رشته هایی است که در زورخانه ها اجرا و مسابقات آن درسطح کشور و آسیا نیز برگزار می شود.
برچسب‌ها
فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی خرمشهر شیراز امام علی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/241965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

از وطن تا حرم؛ ذاتِ این خاک قهرمان‌پرور است

آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!

بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین

یک نفر در استان فارس بر اثر سیل درگذشت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند

بارش شدید باران در کازرون

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد