پیام فارس

آخرين مطالب

افزایش قیمت لبنیات و آسیب به سبد خانوار/ حذف تولیدی‌هایی که توان رقابت ندارند اقتصادي

افزایش قیمت لبنیات و آسیب به سبد خانوار/ حذف تولیدی‌هایی که توان رقابت ندارند
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با افزایش قیمت بیش از 120 درصدی لبنیات در یک سال، لبنیات کم‌کم به یک کالای لوکس برای خانواده ها تبدیل شد!
بعد از گرانی 120 درصدی همه محصولات لبنی، اکنون اعلام کاهش 10 درصدی قیمت سه محصول شیر پاکتی 900 گرمی، پنیر 400 گرمی uf و ماست ساده دو و نیم کیلویی، کمی حالت شوخی دارد!
این در حالی است که لبنیات یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع پروتئینی و مهمتر از آن کلسیم مورد نیاز افراد جامعه است که بی‌شک این گرانی و خروج شیر از سبد خانوار سبب بروز آسیب جدی به سلامت خانواده‌ها، می‌شود.
لبنیات کم‌کم به یک کالای لوکس برای خانواده‌ها تبدیل می شود!
این هشدار را باید جدی بگیریم، در صورتی که شیر خام به عنوان یک کالای اساسی سفره مردم تبدیل به یک کالای لوکس شود بدون شک بخش وسیعی از جامعه از مصرف لبنیات محروم خواهند شد و در آینده، سلامتی جامعه مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت.
در ماه‌های اخیر شاهد افزایش چندباره قیمت تولیدات صنایع لبنی در کشور بوده‌ایم که فشار سنگینی بر دوش خانوارها ایجاد کرده است، به طوری که در شرایط فعلی که قشر‌های ضعیف‌ جامعه که اتفاقا اکثریت جامعه را هم تشکیل می دهند، قادر به خرید محصولات لبنی نیستند و متاسفانه افزایش قیمت شیر موجب گرانی و حذف لبنیات از سبد خرید مردم شده است!
این در حالی است که لبنیات یکی از مهمترین و اصلی‌ترین منابع پروتئینی و مهمتر از آن کلسیم مورد نیاز افراد است که بی‌شک این گرانی و خروج شیر از سبد خانوار، سبب بروز آسیب جدی به سلامت خانواده‌ها، می‌شود.
این هشدار را باید جدی بگیریم، در صورتی که شیر خام به عنوان یک کالای اساسی سفره مردم تبدیل به یک کالای لوکس شود بدون شک بخش وسیعی از جامعه از مصرف لبنیات محروم خواهند شد و در آینده، سلامت عمومی مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت.
آیا قشر متوسط هم از مصرف لبنیات محروم می‌شود؟
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به علل افزایش قیمت لبنیات به خبرنگار فارس می‌گوید: در وهله اول، می‌توان بالا رفتن قیمت نهاده‌ها را دلیل افزایش قیمت لبنیات عنوان کرد; نهاده‌هایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌‌شوند با این قیمت به دست دامدار نمی‌رسد و در اثر نبود نظارت صحیح، این نهاده‌ها در بازار آزاد رخنه می‌کند و در دست دلال‌‌ها جا به جا می‌ شود، در نتیجه با قیمت بسیار بالا به دست دامدار می‌رسد.
کرامت اله کیومرثی با بیان اینکه، افزایش قیمت لبنیات، بر اثر افزایش قیمت شیرخام رخ نداده، ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلو شیرخام از درب دامداری، در چند ماه اخیر، تغییر زیادی نکرده است، و در حد همان مقدار، باقی مانده است!
وی بیان می کند: وضعیت تولیدی های خرده‌پای شیر و دامداری های کوچک، به مراتب بدتر هم هست و در رقابت این بازار، زودتر از پا در می آیند!
کیومرثی با اشاره بر اینکه وقتی علوفه و غذای دام برای دامدار، گران می‌شود به تبع باید قیمت شیر بالا برود، تاکید می‌کند که این اتفاق نیفتاده و تمام ارزش افزوده بعد از خارج شدن شیر از دست تولیدکننده، اتفاق می افتد.
وی می‌افزاید: با توجه به خشکسالی‌های مداوم، علوفه در داخل کشور به اندازه نیاز وجود ندارد و به ناچار جو، ذرت و سویا که سه قلم اساسی پروتئین دام هست از خارج وارد می‌شود.
معاون جهاد کشاورزی اظهار می‌دارد: در یک سال گذشته به دلیل فشار تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار و ایجاد مشکلاتی برای دامداران بودیم.
وی خاطرنشان می‌کند: ما هم مصرف‌کننده هستیم و می‌دانیم که مردم نمی‌توانند با این قیمت‌ها شیر و لبنیات خریداری کنند، اما چه کسی از دامداری که در حال کشتار سرمایه اش است حمایت می‌کند؟ دامدار امروز ورشکست شده است و باید توسط دولت حمایت شود.

پیام فارس

یک متخصص تغذیه نیز در این مورد، می‌گوید: اگر لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف یا کم کنیم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟
شیوا فقیه اضافه می‌کند: پروتئین با کیفیت شیر و لبنیات و محتوای کلسیمی آن، ضرورت مصرف روزانه دو واحد لبنیات را در برنامه غذایی روزانه هر فرد، ایجاد می‌کند؛ هر واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا ماست و یا ٣٠ گرم پنیر است.
وی همچنین بیان می‌کند که وقتی مصرف سرانه لبنیات کاهش یابد، بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم در جامعه افزایش می‌یابد که برای دولت نیز هزینه‌بردار است.
این متخصص تغذیه می‌گوید: نخوردن لبنیات استخوانها را ضعیف تر می کند و شانس پوکی استخوان را تشدید میکند و استخوان‌بندی بدن، شکننده می‌ شود! تا سن 30 سالگی، سرعت استخوان‌سازی بدن بیشتر از تجزیه‌ استخوانی است، پس از 30 سالگی، تجزیه استخوان‌ها از ساخت آن‌ها سبقت می‌گیرد. بهترین روش برای تقویت اسکلت بدن، مصرف کلسیم است.
وی یادآور می‌شود: شیر سرشار از کلسیم و پروتئین با کیفیت و سایر مواد معدنی است که برای استحکام استخوانها اهمیت دارند، بیشتر رشد استخوانی ما در کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد، ولی هیچ وقت نیاز به مصرف کلسیم و مستحکم نگه داشتن استخوان ها از بین نخواهد رفت.
فقیه اظهار می‌دارد: اگر لبنیات در سبد غذایی روزانه فردی نباشد یا کم باشد، باید دنبال راهی بگردد تا مواد مغذی را تامین و جبران کند، مثل مصرف مکمل ها.
فقیه همچنین تاکید می کند که، مصرف لبنیات کم چرب، باعث پیشگیری از بیماری های مزمن مثل سرطان، دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی می شود.
وی می افزاید: اگر به هر علتی، سرانه مصرف لبنیات در خانواده ها کم شود یا از بین برود، باید در چند سال آینده، شاهد افزایش شیوع پوکی استخوان در جامعه باشیم!
واحدهای صنفی تحت نظارت هستند
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس، علت این اتفاقات را عدم تامین نهاده های دامی، افزایش بیش از 90‌ درصدی نرخ حمل و نقل، افزایش نرخ مزد و دستمزد کارگران واحدهای لبنی و افزایش دو برابری نرخ شیر خام از تابستان 99 تاکنون می‌داند و تاکید می‌کند که نظارت کاملی بر واحدهای صنفی صورت می گیرد.
مهدی حسنی همچنین به این نکته اشاره دارد که واحدهای تولیدی مواد لبنی، نه می‌خواهند و نه به نفعشان هست که قیمت محصولات را بالا ببرند زیرا آنها به دنبال بازار مصرف بزرگتر و مشتری بیشتری هستند که با افزایش قیمت لبنیات برعکس این اتفاق می افتد و همین الان هم خیلی از واحدها و کارخانه‌های رو به تعدیل نیرو آورده اند یا در حال تعطیل شدن، هستند.
عرضه و تقاضا باید ملاک تعیین قیمت در بازار باشد، نه قیمت‌های فرمایشی
پای صحبت های یکی از دامداران استهبان می نشینیم، وی می گوید: از پنج گاوی که در سال گذشته داشتم الان چهار تا باقی مانده و آنان هم لاغر و نحیف شده اند و شیر درست و حسابی هم ندارند چون غذای سیر به آنان نمی‌رسد!
کریم شفیعی ادامه می دهد: یکی از گاوها را فروختم تا برای بقیه غذا تهیه کنم اما باز هم کم آورده ام، مجبورم یک وعده از سه وعده غذایی گا‌وها را، شِبهِ غذا بدهم که فقط سیر بشوند...
وی بیان می‌کند: روزانه غذای هر گاو حدود 150 هزار تومان می‌شود و این در حالی است که ارزش شیر این گاو حداکثر 100 هزار تومان است!
شفیعی با اشاره به اینکه هر روز قیمت لبنیات، در حال افزایش است ولی قیمت خرید شیر از ما، ثابت مانده، می‌گوید: در شرایطی که دامدار با خشکسالی و نبود مرتع دست‌وپنجه نرم می‌کند، افزایش 130 درصدی قیمت یونجه و 200 درصدی قیمت کاه سفید، و افزایش قیمت دیگر نهاده‌ها تا سه برابر هم شده است.
وی خواستار حل مشکل دامداران می‌شود و اظهار می‌دارد: دولت بخشی از نهاده را به دامدار می‌دهد آن‌ هم با تأخیر فراوان، امروز دامدار دام سبک خود را به دلیل نبود نهاده کشتار می‌کند و زیر قیمت به بازار می‌دهد.

پیام فارس

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد افزایش قیمت لبنیات می‌گوید: علت اصلی بالا رفتن قیمت محصولات لبنی، بالا رفتن قیمت شیر خام نسبت به سال گذشته، افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و بسته بندی محصولات و همچنین گرانی مکمل های غذایی دام ها.
صمد رنجبری ادامه می‌دهد: تورم بر همه کالاها و محصولات تاثیر می‌گذارد اما چیزی که باید به آن توجه ویژه کرد این است که قیمت گزاری دستوری، هیچ دردی از بازار درمان نمی‌کند و بهترین روش قیمت گزاری، این است که عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت در بازار باشد و خود عرضه و تقاضا بازار را به تعادل می رساند.
وی می‌گوید: برخی از این افزایش قیمت ها، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور رخ داده است و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، تعاونی ها، اتحادیه ها و تشکل ها، سعی در تعادل بازار دارند و بر این اساس کارخانه‌ها تولید لبنیات مجوز افزایش قیمت را یافته‌اند، و سازمان صمت و بازرسی اتاق اصناف، هم نقش نظارتی دارند اما با این روند، تولید ادامه پیدا نمی کند.
رنجبری خاطرنشان می‌کند: کار تولیدی باید همراه با سود نسبی باشد و ادامه تولید و حتی افزایش آن، در گروی سود آوری است، وگرنه تولید همراه با ضرر، دیری نمی پاید که به تعطیلی واحد تولیدی بینجامد.
وی با بیان اینکه در بلندمدت، کاهش مصرف لبنیات، سبب کم شدن تولید و در نتیجه کاهش سود کارخانه‌داران هم می‌شود، بنابراین کارخانه‌داران نباید به هیچ وجه راضی به این افزایش قیمت شوند، اما متاسفانه تورم، منفعت طلبی و عدم دوراندیشیِ برخی افراد، مانع تصمیم منطقی و درست می شود.
به گزارش فارس، وزیر جهاد کشاورزی امروز از کاهش 10 درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی خبر داده و اعلام کرد که با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شد، شاهد کاهش 10 درصدی قیمت در سه محصول اصلی شیر، پنیر و ماست، خواهیم بود.
در شرایطی که دامداری‌ها، مصرف کنندگان و نه حتی کارخانه‌های تولیدی مواد لبنی، از اوضاع راضی نیستند، امیدواریم اجرای این تصمیم، تا حدی در کنترل قیمت لبنیات موثر واقع شود.
انتهای پیام/س

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/242032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها