پیام فارس

آخرين مطالب

به بهانه یادروز حافظ

فیض روح قدسی فرهنگي

فیض روح قدسی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس شیراز شهر رازهای سر به مهر است، شهر درختان همیشه سبز نارنج و کاج و سروهایی که سر به آسمان دارند، شهر باغ‌ها و رواق‌ها و گنبدهای فیروزه‌ای، شیراز شهر حافظ و سعدی‌ست، شهری که می‌توان "فیض روح قدسی" را از مردمان صاحب کمالش، سراغ گرفت.

بی تردید نمی‌توان به شیراز آمد و آرامگاه حافظ، را ندید و فاتحه‌ای بر سر تربت او نخواند و تفالی بر دیوانش نزد و رفت، شاعری که دیوانش را در کنار کلام‌الله در خانه هر ایرانی می‌توان یافت. خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی و ملقب به لسان الغیب، شاعر نام‌آشنای ایرانی که بیشترین شهرت او به واسطه غزل‌های بی بدیل و بی نظیرش، است؛ شاعری که کلام دلنشینش هر انسانی را به وجد می‌آورد و آن پیش گویی‌اش که " برسر تربت ما چون گذری همت خواه / که زیارتگه رندان جهان خواهد شد".
پیشینه مراسم یادروز حافظ به بیش از 25 سال قبل بازمی‌گردد؛ زمانیکه بنیاد فارس شناسی در نیمه اول دهه هفتاد و در همان سال‌های ابتدایی، پیشنهاد نامیدن یک روز به نام 2 شاعر جهانی شیراز را ارائه داد؛ اما تصویب و اجرایی شدن آن به نیمه دوم آن دهه رسید و اولین یادروز، بیستم مهر سال 1376 برگزار شد.
به گزارش ایسنا، از آن روز که تنها 20 مهر برنامه‌هایی در پاسداشت این شاعر شهیر برگزار می‌شد تاکنون که هفته‌ای را به این بهانه، شاهد برپایی برنامه‌های مختلفی هستیم، روال کار بر یک مدار بوده است؛ برنامه‌هایی که با گلباران آغاز و با نشست‌های علمی! به پایان می‌رسیده است.
طی سال‌های گذشته اما در کنار رویدادهای جاری روز و هفته بزرگداشت حافظ، مصوباتی برای اجرای طرح‌های فرهنگی، هنری و عمرانی نیز در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آنها، طرح توسعه آرامگاه حافظ و اتصال آن به باغ موزه مشاهیر بود، اقدامی که طی سال‌های اخیر، بخش‌هایی از آن اجرا و بر وسعت این مکان افزوده شد.
امروز، آرامگاه حافظ، که پیشینه معماری آن به دهه اول سنه 1300 باز می‌گردد و طراحی شایسته و کم نظیر آندره گدار، از آن جلوه‌گاهی زیبا و ماندگار ساخته، وسعتی درخور یافته و از یک محدوده محصور در چهار دیواری که سال‌ها پیرامونش وجود داشته، فراتر رفته است.
آرامگاه حافظ که در نزدیکی رشته کوه شمالی شهر شیراز و در باغ مصلا بنا شده بود، همچنان یکی از زیباترین بناهای ایران به شمار می‌رود که بخشی از این زیبایی را مرهون معماری است، هرچند در ادوار مختلف تاریخ، تغییراتی در این بنا خصوصا به لحاظ نقاط پیرامونی، ایجاد شده است.
تاریخچه بنای آرامگاه حافظ
برابر اسناد موجود، حدود 65 سال بعد از وفات حافظ، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی، حاکم وقت فارس، دستور ساخت مقبره‌ای بر فراز مزار او را صادر کرد و آن عمارت نه تنها در دوره حاکمیت حکام مختلف تخریب نشد، بلکه بارها مرمت و بازسازی شد، خصوصا در سه دوره تاریخی شاه‌عباس صفوی، نادرشاه افشار و کریم‌خان زند.
اما کریم‌خان زند اولین کسی بود که دستور داد بر روی مزار حافظ، سنگی مرمرین قرار دهند که روی آن غزلی از غزلیات لسان‌الغیب به خط حاجی‌آقاسی بیک‌افشار، نستعلیق‌نویس آذربایجانی نوشته و توسط حجاران، حکاکی شده بود.
به گزارش ایسنا، براساس پیشینه تاریخی موجود، آن‌چه که امروز به عنوان آرامگاه حافظ در شیراز وجود دارد، بنای ساخته شده در سال 1314 شمسی است که به دستور علی‌اصغر حکمت، وزیر وقت فرهنگ و با همکاری علی ریاضی، رئیس وقت فرهنگ استان فارس و با نظارت علی سامی، محقق، باستان‌شناس و استاد دانشگاه و بر اساس طرح ارائه شده توسط آندره گدار، ایران‌شناس و معمار فرانسوی، احداث شد.
معماری آرامگاه حافظ، برگرفته از بناهای دوره زندیه بوده و ساخت آن سه سال به طول انجامید و در اجرا، از هنرهای مختلف معماری، کاشی‌‎کاری، خوشنویسی، حکاکی و ... بهره مناسبی برده شده و رنگ گنبد نیز تلفیقی از رنگ‌های مختلف عرفانی مانند آبی فیروزه‌ای (نماد بهشت)، سرخ ارغوانی (نماد شراب‌ازلی)، سیاه و سفید (نماد شب و روز) و قهوه‌ای سوخته (نماد خاک) است.
امسال، ربع قرن از برگزاری یادروز حافظ می‌گذرد، اگرچه از نگاه بسیاری صاحبنظران، جز سخنرانی‌های متعدد و البته پژوهش‌هایی که پیرامون این شاعر جهانی انجام شد، شاهد رخداد اثرگذار و ماندگاری در زمینه تولید محتوای تلویزیونی، سینمایی، تجسمی و ... نبوده‌ایم.
به حتم، ایجاد مرکز پژوهش‌، تولید محتواهای تاثیرگذار با بهره‌گیری از اشعار ماندگار حافظ، احداث کتابخانه‌ای درخور، ساخت المان‌های شایسته و فراهم کردن بستری برای فراتر رفتن شناخت از خواجه شمس‌الدین محمد، از آنچه اکنون تنها محدود به تفال به دیوانش مانده و ... خواسته همه صاحبنظران و فرهنگوران است، اقداماتی که بتواند زمینه بهره بردن از "فیض روح قدسی" آن شاعر بنام را برای همگان فراهم آورد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/242361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید