پیام فارس

آخرين مطالب

کرسی پرحاشیه ریاست! مقالات

کرسی پرحاشیه ریاست!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مطهره شفیعی| مجلس دوازدهم پس از برگزاری دور دوم انتخابات و اعلام نتایج آن آغاز می‌شود، اما آنچه پیش از دور دوم انتخابات می‌توان درباره آن به گمانه‌زنی پرداخت بحث ریاست مجلس است! چرا که نمایندگان اصلی اصولگرایان در دور اول توانستند به مجلس راه پیدا کنند و نیازی به انتظار برای تعیین رئیس پس از دور دوم انتخابات نیست.
روز گذشته فعال سیاسی اصولگرا درباره گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس دوازدهم افزود: آقای قالیباف مدعی ریاست است، علاوه بر او، آقایان متکی و آقاتهرانی نیز مطرح هستند. مواضع و اظهارنظرها نشان می‌دهد که پایداری، شریان و مصاف عزم جدی دارند تا گزینه نزدیک به آنها بر کرسی ریاست مجلس آینده بنشیند. سیدحسین نقوی حسینی درباره دورخیز حمید رسایی برای تصدی کرسی ریاست مجلس، اظهار کرد: حمید رسایی شانسی برای ریاست در مجلس دوازدهم ندارد، حتی صحبت‌هایی درباره رد اعتبارنامه او این روزها مطرح می‌شود. وی درباره احتمال ائتلاف پایداری و قالیباف برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس و اداره کمیسیون های تخصصی ادامه داد: این امکان وجود دارد. البته در گذشته چنین نگاهی به پایداری وجود نداشت و همه تصور می‌کردند پایداری هر اتفاقی هم بیفتد روی اصول، ارزش‌ها و باورهای خود می‌ایستد ولو اینکه رأی کمی‌ بیاورد اما امروز این ذهنیت از پایداری فرویخته است. نماینده ادوار مجلس گفت: پایداری قبل از انتخابات خیلی ادعا کرد که براساس معیارها و ارزش‌های خود لیست مستقل می‌دهد و کاری با تعداد آرا ندارد اما هفته آخر برای کسب چند کرسی معامله کرد بنابراین این احتمال وجود دارد که با گرفتن ریاست برخی کمیسیون‌های تخصصی با آقای قالیباف کنار بیاید و از ریاست او حمایت کند.
نظرسنجی درباره ریاست مجلس
«عصر ایران» در اسفندماه اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرد و نوشت: «در پی مشخص شدن ترکیب کلی مجلس دوازدهم و آغاز رایزنی‌ها درباره رئیس بعدی مجلس شورای اسلامی، در یک نظرسنجی پرسیدیم که از بین 8 گزینه مطرح برای ریاست مجلس، کدام‌شان بر کرسی ریاست تکیه خواهند زد. از بین این 8 نفر، 2 چهره بالاترین آرا را به خود اختصاص دادند: محمدباقر قالیباف و منوچهر متکی.» به‌رغم اینکه قالیباف نفر چهارم لیست پیروزان انتخابات مجلس بود اما نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مطرح است. او از 8 خرداد 99 بر کرسی ریاست مجلس نشست و تا پایان این مجلس یازدهم این کرسی را ترک نکرد و تا پیش از برگزاری مجلس دوازدهم داعیه‌دار ادامه ریاست مجلس بود، اما در همان هنگامه نام‌های دیگری به میان آمد که خود را در اندازه ریاست مجلس می‌دانستند و البته کدورت و درگیری‌های درون اردوگاهی با قالیباف هم بی‌تاثیر نبود.

متکی داعیه ریاست مجلس دارد
منوچهر متکی هم هر چند به‌واسطه تصدی وزارت امور خارجه در دولت نهم، در افکار عمومی ‌به‌عنوان یک دیپلمات شناخته می‌شود، اما او سابقه نمایندگی مجلس در دوره اول و هفتم را نیز در کارنامه دارد و در نوع خود با روندهای پارلمانی، غریبه نیست. متکی که سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی ‌است و توانست به عنوان تنها عضو لیست شورای وحدت تهران، در دور اول انتخابات به مجلس دوازدهم راه یابد. او که از سوی برخی رسانه‌ها به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس یاد می‌شود، تاکید دارد که «انتخاب رئیس مجلس به یک ساعت زمان نیاز دارد و این مدت زمانی است که صرف شمارش آرای نمایندگان می‌شود. یک هفته هم برای تبلیغات نامزدها کافی است. بر این اساس در ارتباط در خصوص نامزدی اینجانب برای ریاست مجلس ان‌شاءا... پس از افتتاح مجلس جدید رسما پاسخ خواهم داد.» متکی در نظر دارد فراکسیون ویژه‌ای را در مجلس دوازدهم تشکیل دهد که نامش فراکسیون وحدت است و درباره آن توضیح داده که «خوشحالیم که به اطلاع همگان برسانیم 90 نفر از نامزدهایی که مورد حمایت شورای وحدت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌بودند در دور اول توانستند به مجلس راه پیدا کنند و 60 نفر از این 90 نفر نامزدهای اختصاصی شورای وحدت هستند. اولین گام ما در مجلس جدید همانگونه که قبلا هم گفتیم تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس خواهد بود. ما در این فراکسیون با اولویت‌بندی مسائل کشور، مشکلات و مطالبات مردم چگونگی کمک به حل این مشکلات را در دستور کار فراکسیون قرار خواهیم داد.» برخی این اظهارات متکی را نوعی تبلیغات برای کسب کرسی مجلس می‌دانند.
ورود مداح به بحث هیات رئیسه مجلس
نکته قابل تامل ورود مداحان به انتخابات هیات رئیس مجلس است. 13 فروردین سال‌جاری سایت رجانیوز به نقل از منصور ارضی نوشت: «ما در انتخابات اخیر از این لیست امنا که حالا به قول اینها درخت و چنار نیست اما پاجوش است و انقلابی‌ است حمایت کردیم تا وارد مجلس شود و هیات رئیسه را تغییر دهد تا مجلس از دست این باندبازی نجات پیدا کند. این جوان‌های انقلابی باید وارد شوند و وضعیت را تغییر دهند، باقی کارها که کفایت نمی‌کند. به امید خدا برای دور دوم هم یا اواخر رمضان یا پس از آن، 16 نفر منتخبان‌‌مان را معرفی می‌کنیم.» البته منصور ارضی هنور دل پری از دولت روحانی دارد و گفت: «باید با توجه به شعار سال که مشارکت مردم است، در حوزه اقتصاد ورود کنیم و باعث بهبود اوضاع شویم؛ متاسفانه دولت محترم هنوز نتوانسته خرابی‌ها و اشکالات بزرگی را که دولت قبل در زمینه اقتصادی به‌جای گذاشته به اندازه کافی جبران کند و وضعیت معیشتی مردم خوب نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/804872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

اوقات شرعی فردا پنج شنبه، بیستم اردیبهشت

تیراندازی، مراسم عروسی را در یک لحظه به عزا تبدیل کرد

انگیزه عامل قتل هولناک در بوستان ولایت فاش شد

جزئیات جدید از قتل مدیر ارشد شهرداری تهران

بازداشت باند نامرئی که همگی زن بودند

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

مشاهده خرس قهوه‌ای و 2 توله‌اش در اقلید + ویدئو

افشاگری‌های هاشمی

هشدار درباره حریم مدارس

روش های کنترل استرس ناباروری

پوکی استخوان و ضعف ایمنی بدن به‌دلیل کمبود این ویتامین

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

ماجرای بستن تسمه روی ستون پل میرداماد چه بود؟

مشاهده خرس قهوه‌ای توله‌هایش در اقلید (فیلم)

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

نحوه آنژیوگرافی مغز

ممنوعیت درهم خوری از نگاه طب سنتی

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

رسانه‌ها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایه‌گذاری بیشتری کنند

توسعه متوازن با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت ممکن است

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

چطور با هندوانه به جنگ سنگ کلیه برویم؟/ یک روش ساده و نتیجه‌بخش

درمان خانگی گل مژه از نگاه طب سنتی

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

مشاهده یک خرس قهوه‌ای و 2 توله‌اش در اقلید +فیلم

تخصیص 1225 تن قیر رایگان به شهرداری سلماس

نظریه ولایت فقیه آیت‌الله لاری تفاوتی با نظر امام (ره) ندارد

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز

فاطمه هاشمی: با گفتن دل‌مان می‌سوزد، کار پیش نمی‌رود

گریه برای وحدت!

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

استراتژی جدید برادر محسن؟

مصرف روزی نیم قاشق از این روغن معجزه می‌کند

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

استفاده کشورهای شیخ نشین خلیج فارس از کارت روسیه و چین/ دیگر خبری از ذبح گاوهای شیرده برای آمریکا نیست

عسکری: نام استقلال تغییر نخواهد کرد

نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان

پرونده تغییر نام استقلال بسته شد

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بغض رئیس ترکید

ریاست یا رقابت در 1404؟