پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی مقالات

سرمقاله فرهیختگان/ فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جار / * « فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم راضیه مهرابی‌کوشکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی «کریستوفر نولان» در سال 2023 تولید شد و توانست در بخش‌های مختلف، جایزه اسکار 2024 را از آن خود کند. این فیلم به زندگی «جی.رابرت اوپنهایمر» دانشمند فیزیک نظری می‌پردازد که به‌عنوان پدر بمب اتمی آمریکا و رهبر علمی «پروژه منهتن» شناخته می‌شود. این اثر به مناسبات پیچیده میان این دانشمند با سیستم حکمرانی آمریکا می‌پردازد و نشان می‌‌‌دهد چگونه این ظرفیت علمی، در مسیر اهداف نظامی این کشور و توسعه یک فناوری مخرب و غیرانسانی به خدمت گرفته ‌‌‌می‌‌‌شود. در‌عین‌حال این روایت می‌تواند در خدمت اهداف مشروع، انسانی و دفاعی نیز بازخوانی شود با این پرسش که ظرفیت‌های برتر فناور و علمی چگونه در مسیر اهداف توسعه‌ای و حیاتی کشور تجمیع شوند؟
چهارچوب تحلیل فیلم: هرمنوتیک مفسر‌محور
هدف این نوشتار نقد و بررسی و فیلم اوپنهایمر نیست بلکه به شیوه «گادامری» در علم هرمنوتیک هدف آن است که از این فیلم به‌مثابه یک «متن سیاستی» نگاه شده و معانی جدید و کمتر دیده‌شده‌ای احصا شود که می‌تواند در خدمت حکمرانی بهتر جامعه نوآوری و فناوری کشورمان قرار گیرد. درس‌های سیاستی که «مفسر» از بطن مناسبات طراحی‌شده میان کاراکترها یافته و در یک تعامل رفت و برگشتی میان فضای تاریخی فیلم و اقتضائات امروزی نظام نوآوری آنها را صورت‌بندی کرده است. لذا گزاره‌‌‌های احصا شده لزوما انعکاسی از منظر اصلی مولف فیلم نیست و افراد بنا به افق معنایی و تجربی خود می‌توانند گزاره‌های بیشتری به این متن اضافه یا کسر کند.
درس‌های سیاستی

از منظر جامعه‌شناسی عرصه سیاست، صحنه تعیین کردن منابع و ارزش‌های اصلی جامعه و توزیع آن در کل سیستم اجتماعی است. به‌علاوه کارکرد ویژه حوزه سیاست، افزایش نفوذ و اقتدار در عرصه ملی و بین‌المللی و نیز راهبری آثار مطلوب در حوزه‌‌‌های راهبردی چون اقتصاد و فرهنگ است. از سوی دیگر عرصه علم، نوآوری و فناوری منبع و ابزاری بنیادین برای توسعه فنی و اقتصادی و افزایش رفاه در زندگی قلمداد می‌شود. تعامل هم‌افزای این دو عرصه یعنی سیاست و نوآوری می‌توانند اقتدار و امنیت ملی و توسعه و رفاه را برای یک ملت رقم بزند. بروز عینی این ارتباط (اعم از هم‌افزا و تقابلی) را می‌توان میان نماینده هر دو عرصه یعنی سیاستمداران و مدیران اجرایی و دانشمندان و فناوران ملاحظه کرد. فیلم اوپنهایمر تا حدی این رابطه را نشان می‌‌‌دهد. دریافت جایزه اسکار توسط این فیلم و برجسته شدن محتوای این فیلم در میان افکار عمومی، بهانه‌ای شد گزاره‌های مربوط به تعامل سیاست و نوآوری و نحوه حکمرانی جامعه نوآور، درشت‌تر بازگو شود. مهم‌ترین این درس‌‌‌ها عبارتند از:
- لزوم جامعه‌سازی در حوزه فناوری‌های حیاتی و عدم‌کفایت حمایت‌های مقطعی و موردی: فیلم اوپنهایمر و نیز عملکرد رهبران علم و فناوری در دنیا به‌ویژه آمریکا نشان می‌دهد زمانی که یک فناوری اهمیت حیاتی و راهبردی برای امنیت و رفاه یک جامعه پیدا می‌کند پیرامون آن، ‌جامعه‌ای حمایتی تشکیل می‌شود به‌بیان‌دیگر زمانی که تغییر بنیادین اقتصاد و امنیت جوامع به توسعه یک نوآوری علمی و یا فنی وابسته می‌شود، دولت‌ها با تمام ظرفیت و امکانات، پیرامون آن‌ یک جامعه حمایتی ایجاد می‌کنند. در این جامعه همه امکانات مادی، اجتماعی و فردی و خانوادگی با یکدیگر ادغام می‌شود تا حمایت سیستمی لازم برای بروز نوآوری فراهم شود. در فیلم ملاحظه شد زیست شهری و فیزیکی به‌نحوی سامان یافت تا خانواده در کنار فناوران و نوآوران به کارکردهای حمایتی و روانی خود ادامه دهد و جامعه علمی به دور از دغدغه‌های معیشتی و روانی بر اهداف حیاتی تعیین‌شده متمرکز شود. در این جامعه لزوما افراد به لحاظ گرایش‌های سیاسی و فکری همسان نیستند اما انرژی، تعهد و تخصص آنها در رسیدن به یک هدف واحد تجمیع و حمایت می‌شود. در این رویکرد جذب و حفظ استعدادهای برتر نیز تسهیل می‌‌‌شود. لذا توسعه در حوزه فناوری‌های حیاتی امروز چون هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و... نیز ایجاب می‌کند سیاستمداران و مدیران از حمایت‌های مقطعی، موردی و جوایز کم اثر، فراتر رفته یک سیستم اجتماعی- رفاهی و حمایتی طراحی کنند. هر میزان اولویت و اهمیت یک فناوری برای سیاستمداران بیشتر شده باید اهتمام آنان برای ایجاد یک جامعه حمایتی از آن بیشتر شود. - توجه به ساختار‌سازی ارگانیک و پرهیز از نگاه مکانیکی و متصلب: جامعه فناوران نوآوران زمانی به بازدهی مطلوب نزدیک می‌شود که در یک ساختار ارگانیک مستقر شوند. در این سیستم تنوعی از نقش‌های متنوع نظری و تجربی با رویکردهای مختلف حاضر می‌شوند تا نوآوری در بستری از دیدگا‌‌‌ه‌‌‌های مختلف اما تخصصی خلق شود. در این چهارچوب به‌جای دست‌کاری و استاندارد کردن هویت علمی افراد و به کارگیری آنها در جایگاه‌‌‌های غیرمرتبط، از افراد خواسته می‌شود خود واقعی خویش را در مناسب‌ترین جایگاه، بروز دهند تا زمان و انرژی افراد درگیر یادگیری مجدد و تطبیق با شرایط متصلب نشود. در فیلم ملاحظه شد از افراد خواسته می‌شود تا متناسب با هویت و دانش خود مشارکت کنند و درگیر ساخت هویت نمایشی، استانداردشده و تحمیلی نشوند.
- توجه به روایت‌سازی و هویت‌سازی در حوزه نوآوری: در پروژه‌های راهبردی و حیاتی لازم است انگیزه و توجه نخبگان علمی و فناور در مطلوب‌ترین حالت خود قرار گیرد، در این راستا قرار دادن ماموریت فرد در نقطه عطف تاریخی و سرنوشت‌ساز کشورش، یک اصل اساسی است. در فیلم اوپنهایمر این مهم در تبیین مسابقه سرنوشت‌‌‌ساز میان «ما» و «دیگرانی» روایت‌سازی شد که استحقاق پیشی گرفتن از ما را نداشت و سرنوشت جنگ جهانی دوم و توقف کشتار بیشتر انسان‌ها به برتری جبهه خودی در ساخت بمب اتم وابسته شد. - شفافیت در اهداف و رویه‌ها: گاهی ایستایی، تردید و توقف‌ها، مربوط به عدم شفافیت در اهداف و ناکافی بودن اطلاعات زمینه‌ای است. این مساله اعتماد میان نوآوران و مدیران اجرایی را تضعیف می‌کند و گاهی برخی از مسیرهای نوآوری بی‌آنکه مدیران متوجه شوند مسدود می‌شود. در فیلم ملاحظه شد اوپنهایمر به‌دلیل عدم شفافیت اهداف پروژه منهتن که خود مدیر علمی آن بود و تردید در اهداف اعلام شده در استفاده از بمب اتمی، از تمرکز تحقیقات روی بمب هیدروژنی جلوگیری کرد.
- اهمیت آزادی بیان و گفت‌وگوی درون‌گروهی و لزوم حیطه‌بندی برون‌گروهی: پتانسیل خلاقیت و نوآوری در فضای آزاد، محترمانه، امن و سالم به حداکثر خود می‌‌‌رسد چه بسیار گره‌های کور و لاینحلی که در طوفان گفت‌وگو و تعامل آزاد بازشده و البته چه بسیار از راه‌حل‌ها که در فضای خفقان و سنگین بروکراسی عقیم مانده است. اساسا نیروی‌های علمی زمانی به سرمایه علمی تبدیل می‌شوند که در شرایط آزاد و حمایت گونه قرار بگیرند، در غیر این صورت، یا گروه را ترک کرده و یا در انزوا و بازدهی حداقلی حبس می‌شوند. البته این به معنای آزاد بودن تبادل اطلاعات‌ خارج از جامعه علمی نیست. اقتضای توسعه فناوری‌های حیاتی ایجاب می‌کند اطلاعات طبقه‌بندی و حیطه‌بندی شده، از معرض انتشار بی‌ضابطه مصون بماند. این مهم البته نیازمند شفاف‌سازی و تعیین مرزها توسط مدیران است. فیلم نشان می‌دهد علی‌رغم فضای آزاد گفت‌وگو میان دانشمندان، دولت در حوزه حیطه‌بندی به کنترل و نظارت افراطی روی آورد که این مساله خود باعث ایجاد بی‌اعتمادی، سوءبرداشت و نارضایتی میان افراد می‌‌‌شد و گاهی تبادل اطلاعات ضروری میان دانشمندان را دشوار می‌‌‌کرد. - تقویت سیستم حل تعارض: در هر جامعه‌ای اعم از کوچک و چه بزرگ؛ وجود اختلاف در نظر و روش انجام کار بسیار طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. تسهیل امکان بروز و بیان این اختلافات و طراحی مکانیسم هم‌افزا جهت مدیریت آن، از انباشت سوءتفاهمات، اغراض شخصی و تبدیل اختلافات به بحران در اجرا و تصمیم‌سازی جلوگیری می‌کند. پنهان‌کاری، سکوت و عدم‌واکنش به وقایع از نشانه‌هایی است که نشان می‌‌‌دهد سیستم برای حل تعارضات خود دچار بن‌بست شده و در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهد ماند.
 - پرهیز از رقابت با سرآمدان علم و فناوری: گاهی رقابت منفی ناشی از عدم‌درک جایگاه سیاستمدار و دانشمند در حکمرانی نظام علم و فناوری است. این فیلم نشان می‌‌‌دهد تعادل بین قدرت سیاسی و اجرایی و قدرت علمی می‌‌‌تواند چالش برانگیز باشد. در‌حالی‌که سیاستمداران مسئول تصمیم نهایی در مورد استفاده و کاربست علم و فناوری هستند، دانشمندان نیز به‌عنوان صاحبان نوآوری باید نقش کلیدی در مشاوره و ارائه چشم‌انداز کاربستی و اخلاقی در فناوری و نوآوری داشته باشند. این نه صرفا مربوط به توان تخصصی آنان که مرتبط با منزلت اخلاقی و اجتماعی‌شان است. در بسیاری از جوامع، جایگاه علمی از بالاترین منزلت اجتماعی برخوردار است و گاهی این جایگاه به مثابه یک نیرو و رسانه اجتماعی می‌‌‌تواند روندهای سیاسی و اجتماعی جامعه را تعیین یا تغییر دهد. این جایگاه ذاتا ارزشمند، گاه موجب غبطه دیگر افراد ازجمله سیاستمداران و راهبران اجرایی می‌شود. رقابت‌های غیرحرفه‌ای و شخصی در هر سیستمی وجود دارد اما در تعامل دو سیستم اجرایی و علمی به‌نظر نمی‌رسد بازنده اصلی دانشمندان، اعضای هیات‌علمی و فناوران باشند. آنان ضمن برخورداری از مقبولیت و اعتماد اجتماعی اساسا کمتر زمان خود را برای غرض‌ورزی‌های شخصی تلف کرده و برعکس انرژی خود را برای فتح افق‌های جدید در علم و فناوری متمرکز و ذخیره می‌کنند. در فیلم ملاحظه شد باوجود سوءبرداشت‌های استراوس (رئیس کمیسیون انرژی اتمی) از انیشتین و اوپنهایمر، این دو افق فکری خود را در موضوع نحوه اثر استفاده از بمب هسته‌ای بر جهان هستی تنظیم کرده بودند نه خصومت با مدیران بالادستی و اجرایی. درحالی‌که استراوس انرژی خود را برای بی‌اعتبار‌سازی اوپنهایمر هدر داد و نتوانست حمایت اجتماعی و سیاسی لازم را علیه او تجمیع کند ضمن آنکه اعتبار و مشروعیت خود او نیز نهایتا آسیب دید. -جمع‌بندی: درمجموع می‌توان گفت تفسیر فیلم اوپنهایمر به‌مثابه یک «متن» سیاستی دو نکته مهم داشت؛ نخست آنکه برخلاف تصور رایج بیشتر پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه ناشی از نوآوری شرکت‌ها و افراد نبوده بلکه ناشی از سرمایه‌گذاری و توجه ویژه سیاست به آن و سرمایه‌گذاری انبوه، افق گشایی و سیاستگذاری دولتی (لشکری و کشوری) بوده است. به بیان ماریانا مازوکاتو (اقتصاددان آمریکایی- ایتالیایی) اساسا این توقع که ریسک‌های شکل‌گیری و توسعه فناوری‌های حیاتی را بخش‌های کوچک و ضعیف خصوصی تقبل کنند، راهبردی اشتباه است و چنین سیاستی نمی‌تواند کشور را در حوزه موردنظر پیش‌رو و سرآمد کند. نکته دوم، حکمرانی یک فناوری حیاتی باید به‌نحوی باشد که یک جامعه حمایتی پیرامون آن شکل گیرد تا ریسک‌ها و هزینه‌ها از دوش افراد نوآور و علمی برداشته‌شده و سرعت نوآوری افزایش یابد. ساختار این جامعه لازم است ارگانیک، دموکراتیک و متنوع دیده شود تا سرمایه انسانی موجود حداکثر بهره‌وری را داشته باشد و با تمام توان و انگیزه در خدمت منافع ملی کشور خدمت کند. پرواضح است این گزاره‌‌‌ها وقتی محل اجرا می‌‌‌یابد که سیاستگذاران و مجریان از میان گزینه‌های مختلف دست به اولویت‌بندی و انتخاب زده و به این جمع‌بندی رسیده باشند که با سرآمد شدن در گزینه انتخابی، می‌‌‌توانند دنیای اطراف خود را به‌سمت مطلوب تغییر دهند، امنیت و رفاه متفاوتی برای کشور رقم زنند و از رقبای راهبردی خود پیشی گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/805533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره مندی500 نفر از اهالی روستای فیروزآباد شهرستان چهاربرج از خدمات درمان تخصصی جمعیت هلال احمر

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

ببینید | ویدئوی جدید القسام دربارۀ اسرای صهیونیست

در نمایشگاه کتاب امسال، همراه «مهر بان» باشید

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

اجرای 80 برنامه توسط کاروان خادمین حرم حضرت معصومه(س) در گلستان

اجرای 500 عنوان برنامه در ایام دهه کرامت در استان فارس

لزوم ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی

جشنواره امام رضا(ع) مسیر پر افتخاری را طی کرده است/ رویدادهای موثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسانی و عدالت خواهانه اهل بیت(ع) دارند

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید

عوامل موثر در بروز آرتروز زانو

توصیه‌ای مهم به والدین دارای فرزند مبتلا به تشنج

فروردین خاموش مسکن تهران

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

حضور استاندار گیلان در تحریریه خبرگزاری مهر

اختصاص 17 هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان زنجان

سازمان تامین اجتماعی در تحقق شعار سال نقش کلیدی دارد

محمد مهاجری: چرا تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنید؟

روزنامه اصولگرا: «افعی تهران» احوال بخشی از طبقه متوسط پس از شکست‌های نمادین سیاسی است

حذف معلم‌بلاگرها؛ حریم شخصی کودک از ادعا تا واقعیت

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

ترفندهایی برای سرحال شدن بعد از خواب شبانه

نقش ژنتیک در بروز اختلالات تشنجی

اگر این بیماری‌ها را دارید غذای کنسروی نخورید

کاهش قیمت سکه و طلا؛ دلار ثابت ماند

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

آغاز برنامه‌های دهه کرامت با حضور سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) در یزد

تالار حافظ شیراز میزبان200 هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود

بهترین نوجوانان و جوانان مسابقات کشوری وزنه برداری مشخص شدند

آبرسانی به مناطق مناطق محروم لامرد به همت سپاه در حال انجام است

شیراز میزبان 200 هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

رافائلِ رفت و برگشت

کاهش غیرواقعی آمار جدایی

توهم «جامعه مدنی» از سر آمریکا و جهان پرید

خواص و مضرات دانه چیا را بخوانید