پیام فارس

آخرين مطالب

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم اجتماعي

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مهدی زارع در اعتماد نوشت: سیلاب دوبی در 28/1/1403 موجب شد تا فرودگاه بین‌المللی این شهر که براساس بعضی گزارش‌ها دومین فرودگاه شلوغ جهان است، مختل شود. دوبی روز سه‌شنبه نزدیک به 4 اینچ (99 میلی‌متر) بارندگی را در 12 ساعت دریافت کرد که بیشتر از میانگین بارندگی سالانه آن 3.73 اینچ (94.7 میلی‌متر) است. مجموع بارندگی توفان در دوبی تا صبح چهارشنبه 29/1/1403، 17 آوریل 2024 به 6.
45 اینچ (164 میلی‌متر) رسید. فرودگاه مارمول در نزدیکی میدان‌های نفتی در جنوب عمان در این توفان‌ها 13.61 اینچ (345.8 میلی‌متر) بارندگی ثبت کرد. در چابهار در سواحل مکران ایران 12.36 اینچ (314 میلی‌متر) باران گزارش شد.
مارس و آوریل معمولا مرطوب‌ترین ماه‌ها در امارات و عمان هستند، اما امسال در سراسر منطقه مرطوب‌تر از حد معمول بوده است. مجموعه‌ای از سامانه‌های کم‌فشار توفان‌های شدید و باران شدید را در چند هفته گذشته به منطقه آورده‌اند. به نظر می‌رسد الگوی آرام‌تری در سراسر منطقه در هفته بعد پیش‌بینی شده است. تغییرات مداوم جهانی و اثر‌های مستقیم محیط‌زیستی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌های پیچیده اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در اقتصاد‌های وابسته به نفت منطقه خلیج‌فارس (حاشیه خلیج‌فارس) شود. ارزیابی نقش تغییر اقلیم و سیاست‌های مرتبط در تخریب محیط‌زیست و اثر‌های اجتماعی-اقتصادی آن نشان می‌دهد که در حاشیه خلیج‌فارس کشور‌ها برخی از انواع اصلاحات اجتماعی-اقتصادی را برای کاهش اثر‌های تغییرات اقلیمی باید دنبال کنند، اما به نظر می‌رسد که چنین برنامه‌ای با ظرفیت‌های محیطی سازگار نیست.
مشکل اصلی از آنجا ناشی می‌شود که اختلافات سیاسی بین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مانع از آن است که محیط‌زیست خلیج‌فارس را به عنوان یک سامانه طبیعی یکپارچه مدیریت کنند و در نتیجه باید تلاش خود را در مرز‌های خود محدود کنند، صرف‌نظر از اینکه در سایر بخش‌های سامانه چه اتفاقی می‌افتد. موانع محیطی، تنش‌های سیاسی و رقابت‌های ژئوپلیتیک مانع رویکردی مشارکتی برای کاهش اثر‌های تغییرات اقلیمی است و بدین منوال وضعیت احتمالا به جای بهبود بدتر می‌شود.
کشور‌های خلیج‌فارس توفان‌های شدیدتر و مکررتری را تجربه خواهند کرد.
طی سال‌های اخیر، شهر‌های عربستان از مکه تا جده و دمام، تحت اثر بارش‌های سیل‌آسا و رعد و برق قرار گرفته‌اند و شرایط جوی سختی را تجربه کرده‌اند که منجر به وقوع سیل‌های مرگبار و ناآرامی‌های قابل‌توجهی شده است. آب و هوای گرم‌تر منجر به گرم شدن اقیانوس‌ها می‌شود.
بیشتر این امر به تغییرات اقلیمی، گرم شدن جو و اقیانوس‌ها، به ویژه آب‌های نزدیک به خط استوا، مانند اقیانوس هند و دریای عرب، مرتبط است. آب‌های گرم‌تر، بستر مناسبی برای رشد توفان‌ها و آب و هوای شدید مانند توفان‌های فروردین 1403 در امارات، عمان و ایران هستند. آب‌های گرم‌تر، سریع‌تر تبخیر می‌شوند و بخار آب بیشتری به جو تزریق می‌کنند که می‌تواند در شرایط مناسب به توفان‌های باران‌زا تبدیل شود.
در عین حال، الگو‌های اقلیمی مانند ال‌نینو گرم شدن و اقلیم مرطوب‌تر را در بخش‌هایی از خاورمیانه تقویت می‌کند. این عوامل دوگانه می‌توانند بارندگی بیشتری به خصوص در مناطق گرم‌تر ایجاد کند. در امارات متحده عربی، بارورسازی ابر‌ها بیش از 20 سال است انجام شده است. این کشور قصد دارد در سال 2024 حدود 300 ماموریت بارورسازی ابر‌ها انجام دهد.
این برنامه برای امارات متحده عربی حیاتی شده است، زیرا تغییرات اقلیمی و رشد سریع جمعیت منابع آب طبیعی در این کشور خشک را تحت فشار قرار داده و آن را وادار می‌کند تا به شدت به نیروگاه‌های آب شیرین‌کن و نمک‌زدایی، انرژی‌بر، متکی باشد. البته اثر چنین فناوری در تحریک توفان 28 فروردین در امارات بعید به نظر می‌رسد، چراکه بارورسازی ابر‌ها قادر به چنین اثر‌های گسترده‌ای نیست. شرایط برای باروری ابرها، زمانی مناسب است که بخار آب زیادی در جو باشد.
توفان‌های شدیدتر باران‌زا می‌تواند باعث سیل‌های قابل‌توجهی در شهر‌هایی می‌شود که به ویژه در دهه‌های اخیر در حاشیه خلیج‌فارس توسعه یافته‌اند و به نظر می‌رسد فاقد زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با شرایط بحرانی آب و هوایی هستند: مانند دوبی، ابوظبی، دوحه و منامه.
در آب و هوای بیابانی باران‌های شدید ناگهانی به سرعت دره‌ها و مناطق بدون پوشش گیاهی متراکم و خاک‌های جاذب به صورت سیلاب فرا می‌گیرد. جذب آب در زمین که در سیلاب معمولا بسیار کم رخ می‌دهد، موجب می‌شود تا فشار بر مخازن محدود زیرزمینی و اتکا به نیروگاه‌های نمک‌زدایی تشنه انرژی کاهش یابد. منابع آبی شیرین زیادی در منطقه وجود ندارد. برای سامانه‌های تامین آب شیرین، با وابستگی بیشتر به نمک‌زدایی، محدودیت‌های اقتصادی و محیط‌زیستی وجود دارد. کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس باید با همکاری به سرعت خود را برای استفاده حداکثری از باران‌های آینده و در عین حال اجتناب از سیلاب احتمالی، آماده کنند و وفق دهند. این شامل توسعه بهره‌برداری همه کشور‌های منطقه از زهکشی بهتر، کنترل سیلاب، توسعه سامانه‌های تغذیه آب زیرزمینی و منابع بارورسازی ابر‌ها است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/809145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

فیش های حقوقی جدید بازنشستگان کارگری صادر شد

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است

برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر

جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی

سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر

پرداخت بیش از 20 هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

دخل و خرج نابرابر

حداکثر سرعت مجاز در معابر شیراز بازبینی شد

مشاهده تشی عظیم‌الجثه در خیابان‌های شیراز (فیلم)

درآمد 300 میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی

تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس

نجات بچه گرفتار در سیل در شهرستان قیرو کارزین (فیلم)

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

درخت‌کُشی در تهران

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی بازار اجاره در نیمه اول سال؛ تهران جهنم مستاجران

پیش بینی بورس هفته سوم اردیبهشت 1403

در جلسه علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟

128 هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان

آنچه در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شیراز گذشت

تأمین مالی حدود 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)

اجرای بیش از 1158 کیلومتر شبکه گاز در فارس

پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد

فراجا مظلومانه و بااقتدار در خط مقابله با بی‌حیایی‌ها ایستاده است

اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس

کشتارگاه طیور فسا با 100 کارگر به چرخه تولید بازگشت

تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید

اجرای پویش سلامت دهان و دندان از 17 تا 19 اردیبهشت

انجام 52 هزار زایمان در بیمارستان‌های فارس

افزایش ارتفاع تأسیسات شهری در پروژه قائم-رحمت-احمدی

جراح فلسطینی که اسرائیل او را ربود و زیر شکنجه به شهادت رساند

5 صبحانه کم کالری برای لاغری

این مواد غذایی را حذف یا محدود کنید تا سالم بمانید

این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق

«سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد

انتقاد حسن خجسته از نحوه بستن بودجه در کشور

وضعیت قیمت دلار، سکه و بازار سهام امروز چگونه بود؟

بارش باران و جاری شدن سیلاب 4 نفر را در مرودشت اسیر مرگ کرد