پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ بشر هیچ‌وقت متمدن نشده است مقالات

سرمقاله شرق/ بشر هیچ‌وقت متمدن نشده است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شرق / « بشر هیچ‌وقت متمدن نشده است » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم حمزه نوذری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
چرا در جهان به‌اصطلاح متمدن امروز شاهد رفتارهایی هراس‌انگیز و وحشتناک از سوی افرادی علیه دیگران هستیم. در جهانی زندگی می‌کنیم که خود را از جهان نامتمدن گذشته متمایز می‌کند؛ اما رفتارهایی را شاهد هستیم که هیچ نسبتی با تمدن ندارد؛ مثلا تعرض و تجاوز به زنان و دختران گرفتار‌شده، اسیر‌شده در بحبوحه جنگ، ناآرامی‌ها و شورش‌ها و سپس کشتن آنها. تعرض و تجاوز به زنان در همه جوامع کم‌و‌بیش وجود دارد و در بسیاری از مواقع متجاوزان مجازات می‌شوند؛ اما تعرض فاتحان، نظامیان و شورشیان به زنان و دخترانی که در میان ناآرامی‌ها و جنگ‌ها گرفتار شده و سپس کشتن آنها معمولا مجازاتی به دنبال ندارد. این مسئله‌ای است که هم در میان سربازان حافظ صلح در آفریقا هم در میان جنگجویان داعش و هم در اوکراین و در غزه شاهد آن هستیم. چنین مسئله‌ای زمانی که ناآرامی‌های داخلی هم رخ می‌دهد و زنانی دستگیر می‌شوند و حتی در جوامع پیشرفته هم شاهد آن هستیم. چگونه می‌توان چنین رفتارهایی مانند تعرض و تجاوز و سپس کشتن اسیر و زندانی را توضیح داد.
نوربرت الیاس، جامعه‌شناس معروف، کنترل و کف نفس را به‌مثابه خصلت اساسی انسان متمدن‌شده می‌داند. به‌ عبارتی فرایند متمدن‌شدن فرایندی است برای کنترل و تنظیم نفس. او تصور می‌کند کنترل و تنظیم غرایز زندگی را قابل محاسبه‌تر می‌کند و خشونت و زور فیزیکی را در تعاملات اجتماعی کمتر می‌کند. وقتی کنترل و کف نفس کم‌رنگ باشد، خشونت، تعرض و تجاوز افزایش می‌یابد و موجب ناامنی در زندگی اجتماعی می‌شود. شکست و ناتوانی در کنترل نفس یعنی شکست در متمدن‌شدن. مهار نفس با لذت‌‌جویی‌های افرادی که به دیگران تعرض و تجاوز می‌کنند، در تضاد است.
الیاس می‌نویسد زمانی تنظیم و کنترل نفس با فشار و سخت‌گیری و الزامات شدیدی همراه می‌شود تا از طغیان عواطف و امیال جلوگیری کند. در چنین مواقعی، تنظیم و مهار نفس فشارهایی را بر فرد در همه حوزه‌های رفتاری و در همه بخش‌های زندگی وارد می‌کند تا او را به صورت کلی متحول کند؛ اما زمانی نیز فشارها برای مهار و کنترل نفس متعادل‌تر و به لحاظ عاطفی کم‌هزینه‌تر اعمال می‌شود. مهار و تنظیم کنترل نفس و غرایز به این معنا است که فرد مثل گذشته اسیر و زندانی امیال و غرایز نیست؛ یعنی در ارضای مستقیم امیال تحت کنترل و نظارت است؛ اما جنگ و نزاع میان غرایز و تنظیم و کنترل آنها به درون فرد منتقل می‌شود. به‌ عبارتی درون انسان‌ها انباشته می‌شود؛ پس تعارض‌های شدیدی درون فرد ایجاد می‌شود؛ تعارضی که فرد با خودش پیدا می‌کند؛ یعنی توجه به امیال و غرایز یا کنترل و مهار آن. نوربرت الیاس به این نتیجه می‌رسد که غرایز و امیالی که در فرایند متمدن‌شدن پس رانده شده‌اند، در درون فرد تنش ایجاد می‌کنند؛ یعنی فرد خویشتن‌دار که برای خودش محدودیت‌ها و الزاماتی برای غرایز قرار می‌دهد، در تنش درونی است و فرد دچار تلاطم‌ها و ناخوشایندی‌هایی می‌شود. به جهت تنظیم و کنترل نفس یعنی همان فرایند متمدن‌شدن فرد بخشی از امیالش را به شکل نگاه‌کردن، خیال‌بافی یا رؤیا ارضا می‌کند. او دیگر قادر به ابراز بی باکانه غرایز و امیالش در انظار عمومی نیست. کنترل و تنظیم نفس و امیال در ارتباط با دیگران چند وجه پیدا می‌کند. الف) عادت، ب) عقده، ج) ساختار شخصیت. برای برخی فرایند کنترل و تنظیم نفس به صورت عادت در‌می‌آید. برای برخی تنظیم نفس و غرایز جزئی از شخصیت‌شان می‌شود؛ اما برای برخی به شکل عقده و تنش‌های حل‌نشده باقی می‌ماند و در هنگام بروز بحران و زمانی که بر دیگری غلبه می‌کند، غرایز سر بر‌می‌کشد و ممکن است در قالب تعرض و تجاوز و سپس کشتن برای پنهان‌کردن تعرض بروز پیدا کند. الیاس این فکر را دنبال می‌کند که فرایند متمدن‌شدن در کودکی و نوجوانی ممکن است با درد و رنج همراه باشد و همواره زخم‌هایی بر آدمی وارد کند. گاهی این زخم‌ها التیام می‌یابند؛ اما گاهی در فرایند متمدن‌شدن زخم‌های عمیقی ایجاد می‌شود که هرچند تا حدی علاج پیدا می‌کند؛ اما در وضعیت‌هایی که در انظار عمومی نیست، دوباره سر بر‌می‌آورد؛ یعنی رابطه با دیگران به‌ویژه زمانی که ناظری وجود ندارد، مبتنی بر غرایز و امیال لحظه‌ای است. 
در زمان صلح و آرامش متمدن‌بودن آسان است؛ اما زمانی که وضعیت بحرانی می‌‌شود، جنگ، ناآرامی و شورش در داخل کشور شکل می‌گیرد و اعمال زورمندان، نظامیان و شورشیان چندان رؤیت‌پذیر نیست، فرد بر طبق غرایز و شهوات عمل می‌کند و چندان به دیگری توجه ندارد. متمدن‌شدن در انظار دیگران کافی نیست. متمدن‌شدن باید جزئی از شخصیت افراد باشد؛ چه در ملأ‌عام و چه در خفا. باید ساز‌و‌کارهای کنترل و تنظیم نفس تغییر کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/812073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعران متعهد در احیای آثار اهل بیت (ع) همواره اثرگذار بوده‌اند

ورود خودروهای آفرود به پارک ملی لار ممنوع شد

اتهام جنجالی ترامپ علیه بایدن

قهرمانی مازندران در رقابت‌های کشتی آلیش بانوان کشور

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

دلار وارد کانال 56 هزار تومان شد

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

نتیجه حمایت از وزیر

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

تاثیر برخی عفونت ها بر عفونت های رحمی

تأثیر مستقیم غذا بر مغز انسان

تولید سالانه بیش از 100 میلیون نشای شناسنامه دار در بیضا

بزرگترین جنایت قرن حاضر، در غزه و سرزمین های اشغالی در حال رقم خوردن است

آذربایجان‌غربی سرزمین مجاهدت‌های خاموش است

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

رژیم غذایی واقعی کودکان چاق

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

پیگیری روند اجرای طرح‌های عمرانی در شهرستان زرین دشت

اوقات شرعی فردا یکشنبه سی ام اردیبهشت

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

تأثیر میزان خواب در وزن کودکان

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

معاینه رایگان 500 بیمار حسن آباد جرقویه

آب شیرین کن ها چه بلایی بر سر خلیج فارس می آورند؟ | شیرین سازی روزانه 6.5 میلیون مترمکعب آب خلیج فارس توسط 4 کشور

زمین‌لرزه در «اهل» فارس

هر دم از این باغ بری می‌رسد

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

اگر هوس این خوراکی‌ها را می‌کنید یعنی به این بیماری‌ها دچار هستید

حذف وعده غذایی کودکان چاق !!

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

سود 500 میلیونی در خرید کامیون فورس بهمن دیزل

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 29 اردیبهشت

جام زرین خشایارشا تا سه ماه آینده در موزه تخت جمشید می ماند

آغاز ساخت خانه‌های بهداشت در روستا‌های وراوی

راه‌اندازی خط راه آهن سنندج به مشهد پیگیری می‌شود

حضور استاندار یزد در تمرین تیم چادرملوی اردکان