پیام فارس

آخرين مطالب

کسی هزینه‌ تکمیل پروژه جنجالی احمدی نژاد را گردن نمی‌گیرد مقالات

کسی هزینه‌ تکمیل پروژه جنجالی احمدی نژاد را گردن نمی‌گیرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خبرآنلاین /متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پروژه مونوریل شهر قم بعد از حدود 14 سال قرار است تکمیل شود، پروژه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند توجیح اقتصادی ندارد و کمکی به حمل و نقل عمومی در قم نمی‌کند، با این وجود در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به قم وعده تکمیل این پروژه داده شده است.

چهارده سال است که ستون‌های مونوریل در شهر قم بلاتکلیف باقی مانده، پروژه‌ای که از همان ابتدا با تردیدهای زیاد کلنگ زده شد، قرار بود سبب‌ساز تسهیل حمل و نقل شهری برای قمی‌ها شود اما نه خیری به مردم این شهر رساند و نه مدافعان آن توانستند پروژه را تکمیل کنند، میراثی که از دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با صرف هزینه‌های هنگفت روی دست شهرداری قم باقی مانده حالا زمزمه‌های تکمیل آن به‌گوش می‌رسد.
مونوریل قم در مسیری ساخته شد که مسافر نداشت
زمانی‌که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود تمام تلاش خود را کرد تا رویای احداث مونوریل در ایران را به‌نام خودش و به‌کام تهرانی‌ها ثبت کند، پروژه‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی درباره توجیه اقتصادی و فنی آن وجود داشت، اما عمر شهرداری احمدی‌نژاد قد نداد و در دوران محمدباقر قالیباف مخالفان این پروژه موفق شدند پایه‌های مونوریلی که قرار بود از صادقیه تا فرودگاه مهرآباد کشیده شود، را تخریب کنند، با این اقدام پرونده مونوریل تهران برای همیشه بسته شد.
احداث مونوریل در قم از پروژه‌های دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای این شهر بود، سال 1388 عملیات عمرانی آن شروع شد اما به‌گزارش همشهری، بعد از گذشت چند سال از کلنگ زنی و سبز شدن ستون‌های خاکستری آن، اما و اگر های فراوانی پیش روی قرار گرفت و روند ساخت آن را متوقف کرد؛ دلایلی مانند نداشتن صرفه اقتصادی برای شهروندان، هزینه بالای تکمیل و نگهداری، هتک قداست حرم حضرت معصومه (س) و... از جمله دلایلی بود که سبب توقف این پروژه شد و تا ادامه دارد.
زمانی‌که ساخت مونوریل قم به مرحله اجرا رسید یکی از اولین مخالفت‌ها با این مد جدید حمل و نقل شهری درباره مسیری بود که برای آن در نظر گرفته شده بود، اول این‌که مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) عبور می‌کرد و دوم این‌که مسیر عبور آن اصلاً ارتباطی با مسیرهای پرجمعیت تردد شهری نداشت، محسن بهشتی، معاون عمرانی سابق استانداری قم درهمین‌باره به همشهری گفت بود: «سیستم‌های حمل نقل عمومی ریلی سیستم‌های حمل و نقل انبوه‌بر هستند، مثلاً در تهران اغلب مسیرهایی دارای خط مترو هستند که از گذشته پر تردد بودند، قبل از ایده مونوریل در قم دو خط مترو مصوب شده بود، تصویب مونوریل باعث شد یکی از خطوط مترو حذف شود و خط دیگر نیز تغییر مسیر دهد، پروژه مونوریل جایگزین یکی از خطوط پرجمعیت مترو شده بود و قرار بود مسیری را پوشش بدهد که تقاضای سفر زیادی ندارد، به‌طوری که حتی اتوبوس‌رانی هم در این خیابان‌ها سرویس دهی ندارد و تاکسی‌های گردشی پاسخگوی نیاز آن منطقه هستند. در سال 1396 هزینه این مسیر (خاکفرج تا مطهری) برای مونوریل 20 هزار تومان برآورد شده بود در حالی که همان سال تاکسی‌ها با هزار تومان این مسیر را پوشش می‌دادند.»
دولت و شهرداری؛ کسی هزینه‌ تکمیل پروژه را گردن نمی‌گرفت
همان‌طورکه گفته شد طراحی و اجرای این پروژه برای شهر قم اصلاً صرفه اقتصادی نداشت و همین مسئله سبب شد این پروژه با هزینه‌هایی زیادی که داشت میانه راه متوفق شود، با این وجود حالا یک‌بار دیگر زمزمه‌های تکمیل آن به‌ گوش می‌رسد، تکمیلی که به گفته مدیران شهری‌ به بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
یکی دو سالی هست که تامین این اعتبار میان مدیران شهری و دولت پاس کاری می‌شود، دولت علی‌رغم این‌که می‌خواهد تکلیف این پروژه مشخص شود اما در تامین هزینه‌های آن تردید دارد، شهرداری قم هم تلاش می‌کند مونوریل این شهر را جزو هزینه‌های ملی قرار دهد تا از زیر تامین بودجه کمرشکن آن رهایی پیدا کند. 29 مهرماه سال گذشته، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه بررسی وضعیت پروژه مونوریل قم اعلام کرد که سرنوشت پروژه مونوریل قم باید در استان بررسی شود، درباره آن نتیجه‌گیری شود و در مرحله بعد در سطح ملی مورد پیگیری قرار گیرد. او خواستار حمایت مدیران شهری از مونوریل شد و گفت: مدیریت شهری نباید خود را در تکمیل این پروژه کنار بکشد و همکاری دولت و شهرداری در اجرای پروژه متروی قم متقابل بوده که در خصوص مونوریل نیز شهرداری و شورای شهر قم باید خود را مسؤول بدانند و تا زمانی که این امر محقق نشود این پروژه به سرانجام نخواهد رسید. رئیس جمهور با تکمیل آن موافق است؛ اما دولت به تنهایی قادر به تأمین منابع برای تکمیل این پروژه شهری نیست.
اما مدیران شهری قم روی مواضع خود ماندند و تأکید کردند این پروژه یک پروژه‌ای ملی و دولتی است و برای تکمیل آن به 15 تا 20 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که شهرداری امکان تأمین مالی این پروژه را نداشته و نمی‌توانند سایر پروژه‌های عمرانی و خدماتی را برای تکمیل این پروژه متوقف کنند و این در حالی است که بودجه یک سال شهرداری 8 هزار و 200 میلیارد تومان است.
ضمن این‌که امکان جمع‌آوری این پروژه هم مانند تهران وجود ندارد، درهمین‌باره قبل‌تر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم به خبرآنلاین گفته بود: «واقعیت این است که امکان جمع کردن پایه‌های مونوریل ماننداتفاقی که در صادقیه تهران افتاد وجود ندارد زیرا در تهران پروژه مونوریل در ابتدای راه بود و در قم پیشرفت زیادی داشته به جز پایه‌هایی که می‌بینید تجهیزات زیادی خریداری شده که در انبارها هستند.»
پروژه تکمیل می‌شود؛ به‌حساب دولت یا شهرداری؟
با این وجود گویا در سفر اخیر دولت سیزدهم به استان قم بالاخره قرار است با همکاری دولت و شهرداری قم پروژه مونوریل قم تکمیل شود. ابراهیم رئیسی خواسته که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تامین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.
درهمین باره محسن محرری رییس شورای اسلامی شهر قم گفته که: «مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح نهایی شده و به‌زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد. طبق ابلاغیه‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه با ادامه طرح مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.»
با این وجود همچنان مخالفان پروژه مونوریل قم معتقدند تکمیل آن اشتباه است و چیزی جز از دست رفتن سرمایه نیست، بعد از این‌که اعلام شد شهرداری قم با کمک‌های دولت قرار است این پروژه را تکمیل کند، 19 دی آنلاین در گزارشی نوشت: «
همزمان با سفر رئیس جمهور به قم عده‌ای دست به کار شده‌اند تا بار دیگر شرکت کیسون را به نوایی برسانند و داغ مردم قم را تازه کرده و نمک به زخم آن بپاشند. آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور مردم که قسم یاد کرده است که منافع مردم را بر منافع افراد و شرکت‌ها ترجیح دهد امروز که مهمان مردم قم است نباید اجازه دهد با حیثیت دولتش عده‌ای بازی کنند. متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند. درحالی‌که مطالعه‌های جدید اجرای خط دوم مترو را به صلاح مردم و شهر قم دانسته است.»
حالا باد دید برای تکمیل این پروژه چند میلیارد هزینه می‌شود و بعد از تکمیل آن چه سودی به حمل و نقل شهر قم می‌رساند؟

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/813225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهمترین ویژگی نهضت امام حریت و آزادگی بود

علائم گردش خون ضعیف

شناسایی یک مورد مبتلا به بیماری دنگی در لامرد

ایجاد آتش بُر در زیستگاه گوزن زرد ایرانی در ارسنجان

هوش مصنوعی به کمک معرفی شهدای علمی آمد/ تدوین سرگذشت پژوهشی شهدا

سرانجام در غزه آتش بس می‌شود؟

ضایعات خال مانند، اختلالی در دهان

روش های درمان اختلالات ستون فقرات

سوابق بیمه‌ای، رتبه یک اختلاف جامعه کارگری و کارفرمایی

تولید داخلی قطعات راهبردی در صنعت خودروسازی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 16 خرداد 1403

معاون فناوری‌های بانک مرکزی: 6.5 درصد بزرگسالان ایرانی به سیستم بانکی دسترسی ندارند

مجادله لفظی حین رانندگی منجر به قتل در جاده مرودشت شد

سقف ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس فارس مشخص شد

امام خمینی آسیب‌پذیر بودن نظام را در جدایی دولت از مردم می‌دانست

موفقیت متخصصان داخلی در نصب رادار رصد پروازی

پدر شهیدان والامقام «قمری» به فرزندان شهیدش پیوست

انتخابات و فیلم‌های انتخاباتی

5 خواص فوق‌العاده زنجبیل

زردی نوزاد؛ رایج ترین مشکل تازه متولد شده ها

علائم ظاهری بیماری آبله مرغان

پیش بینی بورس چهارشنبه 16 خرداد 1403

وقتی که ارتشی‌ها در حضور امام سرود خواندند+ فیلم

برنامه خانه مداحان اهل بیت(ع) برای سالگرد شهادت امام جواد(ع)

طنین تلاوت قاریان ایرانی در محافل اهل‌ سنت در مکه مکرمه

قتل در جاده مرودشت در پی مجادله لفظی هنگام رانندگی

مجادله لفظی حین رانندگی منجر به قتل یک مرد در جاده مرودشت شد

سقف ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس فارس 30 درصد است

تغییر ساعت فعالیت ناوگان اتوبوسرانی شیراز اعلام شد

3 خانه بهداشت در شهرستان جهرم افتتاح شد

بحث و جدال لفظیِ حینِ رانندگی منجر به قتل در جاده مرودشت

بارش‌های پراکنده در شمال فارس

ایده‌های مائو چگونه میلیون‌ها چینی را گرفتار فقر کرد؟

شربت زعفران و سنبل الطیب برای غلبه بر استرس و اضطراب

مهم ترین عامل در خرید عسل خوب

هزینه اضافی بابت عسل پرداخت نکنید

علائم پوستی در عفونت های میکروبی

وضعیت کشور در بحران جهانی امنیت غذایی

محصولات فوق العاده ای که توسط زنبور تولید می شود

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

اهمیت ژنتیک در اختلالات بارداری

پیش بینی قیمت دلار 16 خرداد 1403

پیش بینی بازار مسکن در تابستان

تجدید بیعت لارستانی‌ها با آرمان‌های امام خمینی (ره) به روایت تصاویر

قرص کلر و نحوه استفاده از آن: شرکت جهان امید مهر آتنا

یک مورد قطعی از بیماری تب دنگی در لامرد شناسایی شد

شناسایی یک مورد بیماری تب دنگی در لامرد فارس

فعالیت قطار شهری شیراز، از 5 و نیم صبح

اضافه شدن کد رشته‌های جدید برای داوطلبان کارشناسی ارشد

زمان خدمات رسانی مترو شیراز افزایش یافت