پیام فارس

آخرين مطالب

احتمال بازی سخت واشنگتن با دهلی بر سر چابهار مقالات

احتمال بازی سخت واشنگتن با دهلی بر سر چابهار
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
قرارداد بندر چابهار می‌تواند به هند کمک کند تا روابط تجاری با آسیای مرکزی را تقویت کند؛ اما تهدید تحریم‌‌‌های آمریکا بر این پیمان سایه انداخته است. به گزارش الجزیره، هند توافق‌نامه 10ساله‌ای را برای توسعه و بهره‌‌‌برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرده است؛ زیرا دهلی‌نو قصد دارد روابط تجاری خود را با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر در همسایه غربی خود و دشمن سرسخت پاکستان، تقویت کند.
سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند، در حالی که دهلی نو تلاش می‌کند روابط با یک کشور مهم خاورمیانه را تقویت کند، گفت: «این [بندر] به عنوان یک شریان تجاری حیاتی، هند را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می‌کند.» اما این توافق باعث شده که آمریکا تهدیدی برای تحریم‌‌‌های پنهان داشته باشد؛ این در حالی است که هند در دهه‌‌‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آمریکا برقرار کرده است. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «هر نهاد، هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند، باید از خطر بالقوه‌‌‌ای که در برابر خود می‌گشاید و خطر بالقوه تحریم‌‌‌ها آگاه باشد.» با این حال، مقامات هندی تنش‌‌‌ها را کم‌اهمیت جلوه داده‌‌‌اند و سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دهلی نو «مزایای» این توافق را به ایالات متحده اعلام خواهد کرد و از کشورها خواهد خواست که دیدگاه محدودی نسبت به آن نداشته باشند. در اینجا دلیل اهمیت معامله بندر، تهدید تحریم‌‌‌ها و آنچه باید انتظار داشته باشیم، آمده است.
معامله بندر چابهار درباره چیست؟
شرکت هندی (IPGL) و سازمان بنادر و دریانوردی ایران قرارداد بلندمدتی را امضا کردند که به دهلی نو اجازه می‌دهد طی مدت 10 سال ترمینال در بندر چابهار را ارتقا داده و از آن بهره‌‌‌برداری کند. بندر چابهار که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و بر روی دریای عمان واقع شده، از دو بندر مجزای شهید کلانتری و شهید بهشتی تشکیل شده است. هند یک ترمینال در شهید بهشتی راه‌اندازی و طبق توافق روز دوشنبه، 120 میلیون دلار برای تجهیز آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 250 میلیون دلار تسهیلات اعتباری اضافی برای پروژه‌‌‌های مرتبط در بندر، ارزش قرارداد را به 370 میلیون دلار می‌‌‌رساند. دو کشور اولین بار در سال 2003 مذاکرات خود را در مورد این پروژه آغاز کردند اما رگبار تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران مانع از وقوع هر گونه تحول واقعی شد. تهران و دهلی نو پس از کاهش تحریم‌‌‌های واشنگتن بر اساس توافق هسته‌‌‌ای ایران در سال 2015، دوباره گفت‌وگوها را احیا کردند. 
این دو کشور همراه با افغانستان که به دنبال مسیرهای جایگزین برای دور زدن پاکستان بودند، در سفر نارندرا مودی، نخست‌‌‌وزیر هند به ایران در سال 2016، توافق‌نامه‌‌‌ای سه‌جانبه را برای توسعه بندر امضا کردند. در آن زمان، دهلی نو متعهد شد که 500 میلیون دلار برای بازسازی یک مرکز حمل‌ونقل کانتینری به طول 600 متر به عنوان بخشی از تلاش‌‌‌های خود جهت توسعه بندر اعماق دریا به عنوان یک هاب ترانزیتی سرمایه‌گذاری کند. چابهار در حدود 140 کیلومتری (87 مایلی) غرب بندر گوادر پاکستان قرار دارد که به عنوان بخشی از طرح کمربند و جاده چین (BRI) توسعه‌یافته است. در دسامبر 2017، اولین محموله گندم هندی به افغانستان از چابهار عبور کرد که جایگزینی برای مسیر زمینی عبور از پاکستان بود. در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای خارج شد و تحریم‌‌‌های «فشار حداکثری» را مجددا علیه تهران اعمال کرد که عملیات در بندر چابهار را محدود کرد.
چرا چابهار قابل‌توجه است؟
هند با صنعت 600 میلیارد دلاری پررونق خود، آرزوی تجارت نزدیک با همسایگان داخلی خود در غرب را دارد، اما روابط خصمانه با پاکستان به این معنی است که یک مسیر زمینی برای صادرات روند دشواری خواهد بود. هند از طریق بندر چابهار می‌تواند پاکستان را دور بزند و کالاها را ابتدا به ایران و سپس از طریق شبکه‌‌‌های ریلی یا جاده‌ای به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی و غنی از منابع مانند ازبکستان و قزاقستان حمل کند. یکی از مقامات هندی حتی از رسیدن به سرزمین‌‌‌های دور یعنی تا روسیه نیز سخن گفته است. کبیر تنجا، یکی از اعضای اندیشکده بنیاد تحقیقاتی Observer مستقر در دهلی نو، گفت: «برای هند، چابهار یکی از محورهای سیاست‌‌‌های همسایگی است؛ نوعی دروازه طلایی برای فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در غرب
و آسیای مرکزی.» این بندر در حال حاضر بخش مهمی از پروژه کریدور تجاری بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) را تشکیل می‌دهد که هدف آن اتصال شهرهای بزرگ مانند مرکز مالی هند، بمبئی و باکو، پایتخت آذربایجان، از طریق ایران و به واسطه مجموعه‌‌‌ای از مسیرهای کشتی، جاده‌‌‌ای و ریلی است. کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب INSTC که مسیر ارزان‌‌‌تر و سریع‌‌‌تری را برای تجارت با آسیای مرکزی به هند ارائه می‌کند، تحت‌تاثیر تحریم‌‌‌های آمریکا علیه روسیه و ایران قرار گرفته است. برخی تحلیلگران می‌گویند توافق چابهار علاوه بر این، سنگری در برابر معاملات رقیب چین با پاکستان است. به‌فاصله تنها چهار ساعت در شرق بندر چابهار، بندر گوادر پاکستان قرار دارد که تا حدی توسط چینی‌ها کنترل می‌شود که از سال 2015 حدود 1.62 میلیارد دلار برای ارتقای آن هزینه کرده‌‌‌اند. هند و چین روابط ناآرامی دارند و در سال‌های اخیر یکسری درگیری‌‌‌های مرزی داشته‌اند.
ایالات متحده می‌تواند هند را به خاطر این توافق تحریم کند؟
ایالات متحده دو بار در گذشته - در سال‌های 1974 و 1998 - پس از انجام آزمایش‌‌‌های هسته‌‌‌ای دهلی نو، تحریم‌‌‌های محدودی را علیه موسسه علمی هند اعمال کرده است. اما از زمان پایان جنگ سرد، هند و ایالات متحده روابط خود را به طور قابل‌توجهی تقویت کرده‌‌‌اند و امروزه یکدیگر را در زمره نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شرکای استراتژیک به حساب می‌‌‌آورند. اگرچه هند به‌طور رسمی هیچ تحریمی را علیه کشورها به رسمیت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسد مگر اینکه توسط سازمان ملل متحد تایید شود، اما در بیشتر موارد با تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران همراه بوده است. هند تا چند سال پیش ایران را در زمره تامین‌کنندگان اصلی نفت خود قرار داده بود. با این حال، از سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای ایران خارج شد و تحریم‌‌‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد، هند خرید نفت از ایران را متوقف کرد.
با این حال، در سال 2018، دهلی نو با موفقیت با واشنگتن لابی کرد تا معافیت‌‌‌های خاص در خصوص تحریم‌‌‌های مربوط به چابهار کسب کند؛ آنها وعده دادند که این مسیر ترانزیتی می‌تواند به افغانستان که یکی از منابع کلیدی امنیتی ایالات متحده در آن زمان بود، کمک کند. خط آهن در حال ساخت که بندر چابهار را به افغانستان وصل می‌کند نیز از تحریم‌‌‌ها مستثنی شده است.
اما دوستی هند با ایران در حال حاضر، زمانی که حمایت تهران از حماس در غزه باعث تحریم‌‌‌های بیشتر آمریکا شده، دهلی نو را در تنگنا قرار می‌دهد. برخی تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که افغانستان از زمانی که ایالات متحده در سال 2021 از این کشور خارج شد، دیگر منفعت کلیدی برای ایالات متحده ندارد. با این حال، کارشناسان تحریم‌‌‌های گسترده علیه هند را پیش‌بینی نمی‌‌‌کنند. گلشن ساچدوا از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو گفت: «تحریم اقتصاد هند در چنین موضوع جزئی بسیار بعید است.» وی به الجزیره گفت: «در بدترین حالت ممکن است تنها نهادهایی که در معامله بندر چابهار دخیل هستند تحت برخی تحریم‌‌‌ها قرار بگیرند.»
تحریم‌‌‌های آمریکا علیه هند چه معنایی دارد؟
هند یکی از سریع‌‌‌ترین رشدهای اقتصادی جهان را دارد. اما تحلیلگران می‌‌‌گویند که هرگونه تحریم ایالات متحده بر این کشور احتمالا مهار خواهد شد و بر تجارت جهانی تاثیر نخواهد گذاشت. تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران پیش از این نیز به شدت به هند ضربه زده بود. معافیت‌‌‌های بندر چابهار در دوران ترامپ شامل ابتکارات زیرساختی نمی‌‌‌شد که به هند اجازه دهد تا با کشورهای آسیای مرکزی که بیشتر در داخل خشکی قرار دارند ارتباط برقرار کند. تصمیم هند برای اجتناب از خرید نفت ایران با هدف جلوگیری از خطر تحریم‌‌‌های آمریکا، این کشور را در برابر فشارهای قیمتی از سوی دیگر تامین‌‌‌کنندگان آسیب‌‌‌پذیرتر کرده است. اما اگر آمریکا تلاش کند بر سر چابهار سخت بازی کند، برخی تحلیلگران بر این باورند که هند سخت‌‌‌تر از گذشته عقب رانده خواهد شد. تانجا، تحلیلگر، گفت: «چابهار برای هند بسیار مهم است و دهلی‌‌‌نو مایل است برای زنده نگه داشتن آن در درازمدت تلاش کند.»
سارنگ شیدور، مدیر برنامه جهانی جنوب در «ریسپانسیبل استیت کرفت» وابسته به ‌‌‌اندیشکده کوئینسی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «اگر هند به‌رغم تهدید واقعی تحریم‌‌‌های ایالات متحده همچنان پیش برود، این سیگنالی برای واشنگتن خواهد بود.» وی گفت: «کشورهای جنوب جهانی به‌رغم ترجیحات واشنگتن برای همسو کردن آنها با اهداف استراتژیک خود، به دنبال منافع خود خواهند بود.» واشنگتن باید سیاست‌‌‌هایی را که گزینه‌هایی را به کشورهای جنوب جهانی تحمیل می‌کند و می‌تواند آنها را از آن کشور دور کند و فرصت‌‌‌های ایالات متحده را در این فضای وسیع و عمدتا بدون همسویی محدود کند، مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/814999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخت‌کُشی در تهران، از قیطریه تا ستارخان

انتقاد از کثرت نامزدهای همفکر: این همه دویدن برای ریاست جمهوری!

مینو خالقی نوشت: خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

تهدید به تغییر دکترین هسته‌ای در سطح یک ابزار پایین آمده‌ است

محدودیت‌ها و فرصت‌های لاریجانی و جلیلی در انتخابات 1403

میزان خواب توصیه‌ شده برای سنین مختلف چقدر است؟

غذاهای مناسب در دوران بارداری

پیش بینی قیمت دلار 13 خرداد 1403

حذف و اضافه نرخ دلار در سمت رسمی

جشن نسیم مهر برای حمایت از خانواده زندانیان استان قزوین

گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، قیام 15 خرداد و شهدای خدمت در کازرون برگزار می‌شود

گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کازرون برگزار می‌شود

روسیه: 150 اسیر اوکراینی و روسی مبادله شدند

تامین زمین در نهضت ملی مسکن 15 برابر مسکن مهر است

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده خلبان شهید سید طاهر مصطفوی

شوک صبح جمعه به تندروها

یک شروع قابل پیش‌بینی

اثرات کاهش ارزش پول ملی در تابستان مشخص می‌شود

ممنوعیت کاشت ناخن در دوران بارداری

منظور: این جهش در اعتبارات فرهنگی در تمام تاریخ بودجه‌نویسی استثنائی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 13 خرداد 1403

کاخ های ستم در برابر عظمت شهید رییسی سکوت کردند

گردن کشی طالبان در خاک ایران

درمان آرتریت روماتوئید از نگاه طب سنتی

خداحافظی تقاضای مصرفی از بازار مسکن

دیدگاه‌های رئیس‌جمهور شهید در صنعت حمل و نقل

اعزام کاروان 450 نفری لامرد به مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)

اختصاص 460 تن قیر برای معابر خاکی بافت فرسوده در 4 شهر استان قزوین

زیارتنامه‌ای که شیرینی زیارت امام رضا(ع) را چند برابر می‌کند

روزنامه شهرداری تهران: خواسته 75درصد مردم تکرار رئیسی است

تلاش اروپا برای اثرگذاری بر انتخابات ایران

السابقون انتخابات

بهترین داروی گیاهی در کاهش سایز شکم

روند افزایشی مصرف آب با گرمای هوا

ظرفیت قانون تامین مالی تولید در کاهش هزینه با اوراق بدهی

لازمه حج مقبول، انجام صحیح مناسک است

کشف 20 هزار جُفت لنت تقلبی در شیراز

گوجه‌فرنگی کازرون وارد بازار شد

موقعیت؛ علی لاریجانی

تردیدهای صدر

بررسی مشکل بلوغ دیررس و بی اشتهایی در طب سنتی

فرزین: علت منفی شدن بازار سرمایه اوراق 30 درصدی نیست

وضعیت قدرت خرید مسکن در اقتصادهای بزرگ چگونه است؟

نواسانات اندک قیمت طلا و ارز؛ سکه گرمی ثابت ماند

تشکیل شورای افتای برای زائران اهل‌سنت

ایرانی‌ها توان محو کشورهای حاشیه خلیج فارس را از روی زمین دارند!

تسهیل شرایط زیارتی آسان برای زائران خارجی امام رضا (ع)

تحلیل دیدنی کارشناس عمانی: ایرانی‌ها توان محو کشورهای حاشیه خلیج فارس را از روی زمین دارند!

تقویت بعد نظارتی مجلس /فرایند قانون‌گذاری تغییر کند

95 شعبه در شهرستان حاجی‌آباد مهیای دریافت آراء مردم در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری است