پیام فارس -
حمید علیمحمدزاده روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشرفت 85 درصدی ساختمان اصلی ایستگاه خاوران، افزود: هماکنون زیرسازی خط آهن بستانآباد - خاوران انجام شده و در 2 تا سه ماه آینده با رفع نواقص روسازی و انجام عملیات تکمیلی زیرکوبی و رگلاژ خط توسط پیمانکار روسازی، مسیر ریلی بستانآباد - خاوران به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه هماکنون پیمانکاران زیرسازی، روسازی و ساختمان ایستگاه خاوران تلاش میکنند تا این مسیر ریلی 2 خطه پس از رسیدن به استانداردهای ایمنی به بهرهبرداری برسد، اظهار داشت: در اجرای عملیات زیرسازی این خط حدود 15 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و 350 هزار مترمکعب بتنریزی انجام شده است.
مجری طرح زیرسازی راهآهن میانه - تبریز بیان کرد: در طول این مسیر سازههای سنگین از جمله هفت پل خاص به طول 2 کیلومتر اجرا شده و از جمله ویژگی مهم این پلها استفاده از مصالح داخلی در اجرای آنهاست.
علیمحمدزاده ادامه داد: در طول این مسیر یکهزار و 700 متر طولی گالریهای بتنی (تونلهای مصنوعی) برای برفگیری و جلوگیری از ریزش ترانشهها و 2 تونل «شبلی» به طول 2 هزار و 800 متر و ایوانق به طول 400 متر اجرا شده است.
وی یادآوری کرد: تاکنون برای اجرای خط آهن بستانآباد تا خاوران شامل زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه خاوران یکهزار و 800 میلیارد تومان هزینه شده و ارزش این عملیات در زمان کنونی بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
مجری طرح زیرسازی راهآهن میانه - تبریز با بیان اینکه پیمانکاران این طرح تاکنون بیش از تعهدات خود هزینه کردهاند، اظهار داشت: پیمانکاران این خط هماکنون 400 تا 500 میلیارد تومان مطالبه دارند.
علیمحمدزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه مسیر موجود و فعلی تهران - تبریز فرسوده شده و مسافت آن 114 کیلومتر طولانیتر و زمان سفر نیز 4.5 ساعت نسبت به مسیر جدید بیشتر است، اجرای مسیر جدید موجب افزایش انگیزه برای مسافرت با قطار، کاهش سوانح جادهای و کاهش آلایندگی هوا میشود.
وی اظهار داشت: بر اساس اعلام کارشناسان اجرای این مسیر به دلیل ایمنی و مشخصات هندسی بالا، موجب صرفهجویی سالانه 28 میلیارد تومان در کاهش آلایندگی هوا، 38 میلیارد تومان در مصرف سوخت و 25 میلیارد تومان در کاهش سوانح جادهای و خسارتهای ناشی از آن میشود.
علیمحمدزاده با اشاره به ضرورت احداث ایستگاه خاوران، ادامه داد: احداث نشدن ایستگاه خاوران و متصل نشدن خط آهن بستانآباد به تبریز موجب میشد تا راندمان خط برای حمل بار و مسافر پایین بیاید بنابراین برای افزایش راندمان مسیر ریلی جدید، ایستگاه خاوران چسبیده به تبریز جانمایی، طراحی و اجرا شده است.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن خاوران به عنوان حلقه اتصال راهآهن میانه به تبریز دی سال 1398 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
راهآهن میانه - بستانآباد - تبریز 203 کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز میشود و با گذر از مسیر به نسبت کوهستانی از شهرهای ترکمنچای، بستانآباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران میرسد و در نهایت به ایستگاه راهآهن موجود تبریز متصل خواهد شد.
با بهرهبرداری از پروژه راه آهن میانه - بستانآباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستینبار به اروپا متصل میشود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه میانجامد.
برچسبها حمل و نقل ریلی بستان آباد آذربایجان شرقی تبریز اختصاصی ایرنا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاوران
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/224781/ریلگذاری-مسیر-44-کیلومتری-بستانآباد---خاوران-به-اتمام-رسید