پیام فارس
گره‌های ترافیکی شهر لار فارس به دلیل ساختار شهری آن است
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 07:34:03
پیام فارس -

پیام فارس


محمدرضا قنبرنژاد سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساختار شهری در شهر جدید لار که پس از زلزله مهیب سال 1339 در فاصله چهار کیلومتری از شهر قدیم احداث شد برغم ظرفیت های منحصر به فرد آن از جمله تنها شهر بدون کوچه در ایران و حتی خاورمیانه، اما معضلات و چالش های مهم بر این شهر از جمله در حوزه ترافیکی حاکم است و مشکلاتی را برای شهروندان بایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه شهر لار از معدود شهرهای استان فارس هست که دارای طرح ترافیکی است، گفت: بر همین اساس و با پیگیری ها و جلسات متعدد تاکنون 80 تا 90 درصد نقاط حادثه خیز شهر جدید لار با همکاری سایر نهادها و دستگاه های مرتبط در شورای ترافیک شهرستان لارستان رفع شده است.
قنبرنژاد همچنین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش گره های ترافیکی می داند و می گوید: حتی یک دستگاه اتوبوس شهری در شهرهای جدید و قدیم لار تردد نمی کند.
او معتقد است که با توجه به توسعه روزافزون ساختار شهرش و افزایش میزان مهاجرت به سمت شهر جدید لار و البته نبود پارکینگ ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.
طرح تفصیلی شهر لار نیز بهمن ماه سال گذشته در کمیسیون ماده پنج استان فارس به تصویب رسید که بر اساس این طرح ، تا سال 1408 محدوده شهر لار حدود 2 هزار و 100 هکتار تعیین شده و میزان جمعیت شهری نیز 69 هزار و 500 نفر پیش بینی شده است.
افزایش 35 درصدی بودجه شهرداری لار
سرپرست شهرداری لار در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت:بودجه این شهرداری از سال 96 و با شروع دوره پنجم شورای اسلامی شهر با بیش از 35 درصد افزایش به حدود یک هزار و 80 میلیارد ریال در سال جاری (1400) رسیده است.
قنبرنژاد یاداور شد که بودجه شهرداری لار نیز در سال 96 کمتر از 380 میلیارد ریال بود.
وی با بیان اینکه میزان بودجه شهرداری لار در سال 98 نیز حدود 420 میلیارد ریال بود که حدود 350 میلیارد ریال آن نیز محقق شد، گفت: بودجه مصوب سال 1399 شهرداری لار نیز افزون بر 640 میلیارد ریال بود.
سرپرست شهرداری لار گفت: تورم و گرانی مصالح طی این سال ها به ویژه از سال 98 تاکنون سبب رکود بسیاری از پروژه ها و حوزه مبلمان شهری شد و قیمت هر تن قیر در سال 96 از حدود یک میلیون و 600 هزار تومان هم اینک به بیش از هشت میلیون تومان رسیده است.
وی به برخی از مهمترین طرح های مهم در هشت سال فعالیت خود در مدیریت شهری لار نیز اشاره کرد وافزود: ساختمان جدید شهرداری با زیربنای افزون بر چهار هزار مترمربع و با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و ترمینال مرکزی شهر نیز در زمینی به مساحت بالای 47 هزار متر مربع و با پیشرفت حدود 40 درصد از مهمترین طرح های عمرانی در حال اجرا است.
وی بدون اشاره به اعتبارات هزینه شده و یا مورد نیاز این طرح ها گفت: ساختمان فعلی شهرداری لارهم اینک قدمتی بالای 100 سال دارد و بسیاری از اتاق ها و فضاهای اداری آن فرسوده شده و نیاز ضروری به بازسازی و یا احداث ساختمان جدید داشتیم.
او گفت: همچنین ساختمان ترمینال مرکزی لار که هم اینک در شهر قدیم واقع شده نیز فرسوده و به هیچ وجه در شان مردم و شهروندان و مسافران نبود.
سرپرست شهرداری لارهمچنین ساخت بوستان نخل با مساحتی حدود یک هکتار ، احداث فاز نخست بوستان محمدی با مساحت چهار هزارمترمربع، ساماندهی ورودی پارک ملت، احداث بوستان ایثار با مساحتی حدود چهار هزار مترمربع، احداث ایستگاه آتش نشانی و همچنین احداث و تکمیل ساختمان شورای اسلامی و سالن اجتماعات آن با ظرفیت حدود 140 نفر را از مهمترین طرح های عمرانی بهره برداری شده طی هشت سال فعالیت خود در حوزه مدیریت شهری لارعنوان کرد.
قنبرنژاد ادامه داد: طی سال جاری و ظرف 6 ماه گذشته 63 پروژه کوچک و بزرگ در بخش های مختلف از سوی شهرداری لار با اعتباری افزون بر 55 میلیارد ریال اجرایی شده است.
وی میزان فضای سبز به ازای هر نفر در شهر لار را با توجه به جمعیت حدود 70 هزار نفری این شهر نیز هم اینک 9 و نیم مترمربع اعلام کرد و گفت: ظرف چهار سال گذشته نیز افزون بر 16 هکتار کمربند سبز در سطح شهر لار احداث شده است.
قنبرنژاد با نظر اعضای شورای اسلامی ششم تا معارفه شهردار جدید به عنوان سرپرست شهرداری لار مشغول فعالیت است.
شهر لار مرکز شهرستان لارستان به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود؛ فرآیند شکل گیری این دو شهربا بروز یک زمین لرزه مهیب در اردیبهشت سال 1339 آغاز شد که با وقوع آن زلزله و کشته شدن بیش از صدها نفر و آوارگی مردمان شهر، دولت و مسئولان وقت در فاصله ای حدود چهار کیلومتری شهر قدیم لار و در زمینی به مساحت 100هکتار در آن زمان ساخت شهری جدید با کالبد خاص و منحصر را پایه ریزی کردند.
از آن زمان تاکنون زندگی در هر دو شهر نیز جریان دارد.
شهر لار با تلفیقی از داشته ها و مکانیسم های بالقوه و نیز شرایط و ویژگی های خاص از سنت و مدرنیته و با مشخصات فنی و ساختار و کالبد فیزیکی، شهری منحصر به فرد نزد مردم و شهروندان شناخته شده است.
شهرستان لارستان در سال 1388 با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.
این شهرستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود 230 هزار نفر در فاصله حدود 380 کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.
برچسب‌ها لایحه بودجه مدیریت شهری لارستان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور فارس

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/237232/گره‌های-ترافیکی-شهر-لار-فارس-به-دلیل-ساختار-شهری-آن-است
بستن   چاپ