پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد:

نرم افزارهای آزاد برای فعالان اقتصادی ناشناخته است اقتصادي

نرم افزارهای آزاد برای فعالان اقتصادی ناشناخته است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به تغییرات پر سرعت دنیای کسب و کار به سمت اقتصاد دیجیتال، لازم است که تصمیم گیرندگان کشور قوانین، مقررات و ضوابط لازم برای حمایت از ترویج نرم‌ افزارهای آزاد را تدوین کندف چرا که هنوز نرم افزارهای آزاد برای فعالان اقتصادی ناشناخته است.

یلدا راهدار شنبه 19 بهمن در نشست نرم‌افزارهای آزاد با رویکرد سازمانی که با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی، بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در رشد فناوری و اطلاعات در دنیا تاثیر بسزایی داشته مقوله نرم افزارهای آزاد یا متن باز است؛ جنبش نرم افزارهای آزاد یا متن باز پس از 20 سال تلاش برای آزادسازی نرم افزار در سراسر دنیا امروزه به رشد و بالندگی رسیده و از موضوعات روز در صنعت نرم افزار و حوزه فناوری اطلاعات جهان به شمار می‌رود.
او افزود: مزایای مختلف نرم افزارهای آزاد در جامعه مانند شکوفایی خلاقیت، کاهش شکاف دیجیتال، انتقال فناوری ، خوداتکایی و رشد صنعت نرم افزار و رفع وابستگی و استقلال صنعت فناوری اطلاعات موجب شده حرکت شتابانی به سوی پذیرش نرم افزارهای آزاد در کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه انجام شود.
رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه دولت‌ها در انتخاب و پذیرش این گونه نرم افزارها در جامعه نقش بسیار مهمی دارند، گفت: این درحالی است که نرم افزارهای آزاد یا متن باز می‎تواند ثروت آفرینی و حجم اشتغال فراوانی را در کشور ایجاد کند، لذا دولت‌ها و مراکز سیاست گذاری باید ضمن توجه این بخش، زیر ساخت‌های ایجاد و فعالیت این مهم را فراهم کنند.
راهدار اضافه کرد: توسعه و به کارگیری نرم افزارهای آزاد یک جنبش جهانی در حوزه نرم افزار و فناوری اطلاعات است که دانش تولید شده در روند تکامل آن می‌تواند برای ارتقا سطح فناوری تولید و به کارگیری نرم افزار کشور مفید واقع شود که در نهایت با کسب این دانش های پیشرفته می تواند به تولید و توسعه این نرم افزارها حتی در سطوح پایین نرم افزاری بدون وابستگی به کشورهای دیگر و به صورت کاملا بومی اقدام کرد
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حجم بازار نرم افزارهای آزاد در دنیا بسیار زیاد است و یک بازار بکر و نو به حساب می‌آید، ادامه داد: با گسترش بهره گیری هدفمند و راهبردی از مزایای نرم افزارهای آزاد و اصولا متدولوژی متن باز، می‌توان به پیشرفت صنعت نرم افزاری کشور به واسطه رونق رقابت در عرصه‌های تولید، توسعه و ارائه خدمات برتر و صادرات امیدوار بود.
راهدار با اشاره به میزان حجم بازار نرم افزار در دنیا و ایران، عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد حجم بازار نرم افزار در دنیا در سال ٢٠١٧ ، ٤٦٠ میلیارد دلار بوده که ٦٠ میلیارد دلار سهم نرم افزارهای آزاد بوده است و آمارها نشان می‌دهد که بیش از ٢٥ میلیون پروژه در حوزه نرم افزار ازاد در دنیا در دست انجام است.
او خاطرنشان کرد: در صورت ترویج نرم افزارهای آزاد بیش از ١٠٠ هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس نیز در این جلسه گفت: صنعت نرم افزار امروز یکی از عرصه‌های مطلوب برای فعالیت و توسعه است که در کشور ما نیز متخصصان خوبی در این زمینه فعال هستند.
مهرداد سهرابی با بیان اینکه به واسطه بهره گیری از صنعت نرم افزاری به دنبال بهبود فضای کسب و کار در کشور هستیم، افزود: امروز کسب و کارها در حوزه نرم افزار به خوبی رشد کرده و امکان توسعه آنها وجود دارد.
او بیان کرد: یکی از چالش‌های ما در کشور عدم تبیین نرم افزارهای متن باز است در حالی که کشور باید برای رفع این ایراد، قطع وابستگی و عدم حضور موفق در این زمینه اقدامات مناسب و راهکاری را ارائه کند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس اضافه کرد: فلسفه وجود نرم افزارهای آزاد به این سمت است که کاربر مالکیت خود را بتواند حفظ کند اما در حال حاضر در برخی از نرم افزارهای کاربر مالکیت را ندارد و انحصار در اختیار شرکت‌های صاحب نرم افزار است.
سهرابی با بیان اینکه انحصار در برخی از سیستم‌ها یک خلاء است، اضافه کرد: یکی از دلایل وابستگی کشور ما در بحث نرم افزار، این است که شرکت‌های بزرگ و فعال در این حوزه در دنیا برخی از نیازهای ما را از طریق ارائه خدمات رایگان و یا تحت نظر(لایسنس) تامین می‌کنند و این روند احساس نیاز برای عدم وابستگی و استقلال کشور در این زمینه را برای ما ایجاد نکرده و این یک خطر است.
او ادامه داد: از بعد دیگر وجود انحصار در صنعت نرم افزار در جهان بحث بازار است و شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند با ارائه خدمات وابستگی دیگران را به خود حفظ کرده و سهم خودرا در بازار جهان حفظ و ارتقاء دهند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوران‌های مختلف شرایط سختی از جمله تحریم‌ها بر کشور ما تحمیل می‌شود و احتمال ایجاد اشکال در سرویس‌های ما وجود دارد، باید ساز و کاری اندیشیده شود تا کشور در بحث نرم افزار به استقلال برسد.
سهرابی با بیان اینکه نیاز کشور ما رهایی ازوابستگی و شکستن انحصار در حوزه نرم افزار است، افزود: برای عدم وابستگی در این صنعت باید برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های دقیق انجام شود و راهبردهای ملی در این زمینه تبیین و فعالیت‌ها متمرکز شود که در چند سال گذشته پروژه‌هایی در حوزه متن بازاز جمله سیستم عامل در کشور شروع به کار کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/117617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید