دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴
گفتگو

بلا تکلیفی تولید کنندگان در بروکراسی پیچیده تخصیص ارز

بلا تکلیفی تولید کنندگان در بروکراسی پیچیده تخصیص ارز
پیام فارس - باشگاه خبرنگاران /بسیاری از واحد‌های تولیدی در ایران همچنان با چالش‌های جدی در دریافت سهمیه ارزی سالانه خود مواجه هستند. این موضوع، برنامه‌ریزی برای تأمین مواد ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - باشگاه خبرنگاران /بسیاری از واحد‌های تولیدی در ایران همچنان با چالش‌های جدی در دریافت سهمیه ارزی سالانه خود مواجه هستند. این موضوع، برنامه‌ریزی برای تأمین مواد اولیه و تولید آینده را از تولیدکنندگان سلب کرده و آنان را در بلاتکلیفی عمیقی فرو برده است.
 سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تخصیص ارز را پرچالش‌ترین موضوع برای تولیدکنندگان دانست و گفت: به‌عنوان یک تولیدکننده که برای بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام و تعهد حقوق و بیمه دارم، هنوز سهمیه ارزی سالانه خود را دریافت نکرده‌ام تا بتوانم برای تأمین مواد اولیه و تولید آینده برنامه‌ریزی کنم.
 او این عدم قطعیت را بزرگ‌ترین چالش خواند و ادامه داد که در مقابل، بازرگانان به مراتب راحت‌تر ارز خود را تأمین و کالایشان را وارد می‌کنند.
بازار
اشتیاقی با اشاره به تفاوت فاحش در فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکنندگان و بازرگانان گفت: در صف تخصیص ارز، یک بازرگان شاید 90 روز منتظر بماند، اما این فرآیند برای تولیدکننده بسیار طولانی‌تر و پیچیده‌تر است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد که این روند باید کاملاً معکوس شود و برای تولیدکننده باید جذابیت ایجاد شود تا یک بازرگان به سمت تولید حرکت کند، نه این‌که از تولید فراری شود و به بازرگانی صرف پناه ببرد.
اشتیاقی بر لزوم ایجاد رقابت سالم برای تولید داخلی و حذف رقبای غیرمولد تأکید کرد و گفت: تولید نباید با بازار‌های موازی مانند سکه و ارز رقابت کند و کسی رغبت نمی‌کند در تولید سرمایه‌گذاری کند وقتی بازار‌های دیگر سودآوری بسیار بیشتری دارند. 
این عضو اتاق بازرگانی ایران و چین از دولت خواست که با سیاست‌های حمایتی واقعی و نه شعاری، از تولیدکننده حمایت کند.
سعید اشتیاقی یک راهکار عملی برای حمایت از تولید داخلی ارائه داد و پیشنهاد کرد: در حوزه‌هایی که ما توانایی تولید صددرصدی و باکیفیت داریم، باید از ورود کالای مشابه، حتی به‌صورت قطعات منفصله، جلوگیری شود و حمایت به معنای ایجاد رانت و انحصار نیست، بلکه به معنای فرصت دادن به تولیدکننده داخلی برای رشد، افزایش کیفیت و رسیدن به قیمت رقابتی است و هدف نهایی باید دسترسی مصرف‌کننده ایرانی به بهترین کالای ممکن و رعایت کامل حقوق او باشد.


نظرات شما